Care este scopul acestei
initiative?
Ce
urmareste papa Francisc prin aceasta propunere?
Ziua
de sarbatorire a Pastilor a fost stabilita de catre Sfintii Parinti ai crestinismului primar, la Sinoadele I si II
Ecumenice.
Liderul Bisericii Romano - Catolice, papa Francisc, a propus ca
toata crestinatatea sa sarbatoreasca Pastile la o data comuna.
Primii care au acceptat propunerea au fost protestantii, care sunt total rupti
de canoanele Bisericii.
Biserica Ortodoxa Romana, a acceptat
sa intre in dialog pe aceasta tema. Care va fi finalitatea?
Propunerea papei Francisc, de a se stabili o data
comuna pentru sarbatorirea Pastilor, a fost catalogata de presa internationala
ca o incercare de reconciliere a tuturor crestinilor. Putini sunt cei ce s-au
intrebat care sunt criteriile dupa care se va stabili aceasta data. Pe de o
parte, episcopul Francisc al Romei ar dori ca unitatea crestinilor sa se faca
in jurul scaunului papal, iar pe de alta parte ne intrebam daca se vor tine
seama de hotararile Sfintilor Parinti de la Sinoadele Ecumenice.
Se
stie ca dorinta papei este de a se extinde, de a-si atrage cat mai multi
prozeliti, motiv pentru care a infiintat o seama de congregatii “misionare” in
intreaga lume. Din acelasi motiv, in tarile ortodoxe, s-a infiintat uniatismul,
prin care s-a reusit atragerea unor ortodocsi in sanul Bisericii Romei. Alte
metode de atragere a credinciosilor ortodocsi sunt diplomatia, concordatele, oferte
economice, culturale, ecumenism, presiuni politice etc. Prin toate acestea papa
a incercat si mai incearca si astazi sa se extinda, dar si sa se impuna ca lider
al tuturor crestinilor.
Se
stie ca ecumenismul a luat nastere din incercarea de globalizare in plan religios.
Parintele Dumitru Staniloae, dupa ce a participat la cateva intruniri
ecumenice, a concluzionat spunand clar si raspicat ca “ecumenismul este produsul masoneriei”. Azi avem acelasi ecumenism,
impus de sus in jos, promovat in toate mijloacele de informare ale sistemului.
Pentru o uniformizare cat mai eficienta a crestinilor este nevoie ca si
sarbatorile lor sa fie cat mai asemanatoare si chiar sa coincida. Atata timp
cat crestinii sarbatoresc Pastile la date diferite, incercarile de globalizare
in plan religios nu au randamentul dorit.
Pastile
reprezinta sarbatoarea Invierii Mantuitorului Iisus Hristos, punctul central al
crestinismului. Pentru aceasta sarbatoare, Sfintii Parinti de la Sinoadele I si
II Ecumenice au stabilit ca ea sa se tina in prima duminica cu luna plina dupa
echinoctiul de primavara, iar la Sinodul Apostolic s-a statornicit sa nu se
tina o data cu pastile evreiesc. Biserica Romei nu respecta aceste randuieli,
de multe ori intamplandu-se ca pastele catolic sa coincida cu pastele evreiesc.
Despre data Pastilor vezi aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/04/data-pastilor-si-sfanta-lumina-de-la.html
Tinand
seama de pretentiile papei, putem crede ca isi doreste sa sarbatoreasca Pastile
dupa cum s-a stabilit in crestinismul primar, asa cum azi se respecta doar in
Biserica Ortodoxa? Ne indoim! Biserica Ortodoxa Romana va face compromisuri in
acest dialog? Speram ca nu! Totusi care va fi finalitatea? Ce pierdem si ce
castigam? Va renunta papalitatea la ereziile si inovatiile pe care le-a adoptat
in timp?
Cu
siguranta vor fi multi care vor zice “Las’
ca nu-i chiar asa”, “Dar numai voi
ortodocsii detineti adevarul?”, “Trebuie
sa trecem peste barierele dogmelor si a canoanelor”, “Lumea a evoluat, nu mai suntem in Evul Mediu sau in urma cu 1500 ani”,
“Biserica Ortodoxa reprezinta doar un
procent mic din numarul crestinilor la nivel mondial” etc. Pareri si
explicatii gasim suficiente, a gasit si Arie, si Nestorie, si la fel se gaseste
mereu pentru fiecare ratacire. Din pacate omul nu mai gandeste duhovniceste,
cauta mereu explicatii si justificari lumesti, din sfera logicii si a
rationalului, iar de ceea ce spun Sfintii Parinti nu se mai tine seama. Aceasta
este o lupta grea pe care Biserica va trebui sa o duca cu multa intelepciune si
discernamant sanatos, lupta cu delasarea, cu ignoranta, cu apostazia in formele
ei moderne.
As
aminti ca data serbarii Pastilor are o stransa legatura cu venirea Sfintei
Lumini la Mormantul Mantuitorului. Aceasta lumina vine an de an in Sambata Mare,
doar la Pastile ortodox si la patriarhul ortodox al Ierusalimului. In anul 2007,
am fost de Pasti la Ierusalim, am vazut cu ochii mei cum vine Sfanta Lumina. In
acel an Pastile ortodox a cazut in aceeasi zi cu cel catolic, cu al armenilor
si al coptilor. Au intrat in Sfantul Mormant dimineata catolicii, apoi armenii,
coptii... Patriarhul ortodox a savarsit Vecernia apoi a intrat in Sfantul
Mormant. La doua minute dupa ce a intrat el, a venit Sfanta Lumina. De ce nu a
venit la catolici sau la armeni? Nu esta acesta un lucru mai presus de dogme,
de canoane? De ce Sfanta Lumina a venit asa cum Sfintii Parinti au stabilit in
canoanele de la sinodele I si II ecumenice? Sunt lucruri pe care le-am vazut, le-am
trait si oricine a fost acolo a vazut si trait aceasta minune dumnezeiasca.
Despre venirea Sfintei lumini in anul 2007 am detaliat aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2009/04/marturia-unui-martor-sfanta-lumina-de.html
Cu
siguranta ca acest subiect merita dezbatut teologic mult mai pe larg. Pentru
cei interesati as propune sa vada si studiul realzat de Teodor M. Popescu din
revista “Biserica Ortodoxa” nr. 3, anul 1964, pag. 334.
Ieromonah Eftimie Mitra
Binecuvantat sa fie Dumnezeul parintilor nostri.Din moment ce sfintii parinti ,la sinoadele seculare,,,ecumenice,,,au stabilit in deplin acord cu invadin moment tatura apostolica,,,ziua sarbatoriri SFANTULUI PASTI-din moment ce avem adevarul absolut ,de necontestat,care se petrece,,se vede,se traieste-lumina sfanta pe care Mantuitorul ne-o trimite,,,si contrariul -acest miracol nu s-a intamplat si nici nu se intampla si nici nu se va intampla papistasilor si altor ratacitori,biserica ortodoxa,de pretutindeni,,isi a urma in continuare cele sfiinte intru Domnul,,,vom ramane in casa Domnului-nu om devenii fii risipitori
RăspundețiȘtergere