Intampinarea Domnului
Ev.Luca II, 22-40.
1.
Mantuitorul
Iisus Hristos se dovedeste si de data aceasta ascultator si supus randuielilor
templului.
2.
Avea
respect fata de aceste randuieli poruncite de Dumnezeu, randuieli ce aveau
rost.
3.
Nu
era un criticist al randuielilor, ci un ascultator, un supus implinitor al
celor sfinte.
4.
Printre
traducatorii Septuagintei (Bibliei) ordonate de Ptolomeu al Egiptului era si
tanarul Simeon. S-a smintit de textul Isaia 7,14: “Iata fecioara va lua in
pantece si va naste fiu…” si-l framanta dilema: daca-i fecioara nu naste, daca
naste nu-i fecioara. De notat: adevarul nu se intelege totdeauna numai de
ratiune, ci de ratiunea luminata de credinta. Puterea dumnezeiasca e peste
ratiune. Problema ratiunii lui e dezlegata de credinta si totusi a fost o fecioara
ce a nascut si a nascut si a ramas fecioara: Sfanta Nascatoare de Dumnezeu.
5. Textul intareste traditia despre Simeon si
anume subliniind ca i-a fost dat de la Duhul Sfant sa nu moara pana ce va vedea
dezlegarea tainei. Si rugaciunea “Acum slobozeste” intareste acest
lucru.
6. Trebuie
sa recunoastem atitudinea lui Iosif si Fecioarei Maria in pastrarea legii.
7.
Iosif
si mama lui erau constienti de misiunea Pruncului.
8.
Cum spre caderea si ridicarea multora? Ridicarea celor virtuosi indiferent de
stari sociale si caderea altora prin pacate si faradelegi.
9.
Batranul
Simeon vesteste Nascatoarei durerea inimii sale prin sabia durerii de la
Rastignirea Fiului ei si atentionarea multora dintre credinciosi ca nu sunt
scutiti de suferinta datorita faptului ca cred in puterea lui Dumnezeu.
10.
Sa
inteleaga rostul suferintei chiar si pentru cei credinciosi.
11.
Inca
din vechiul Testament templul, avea un mare rost duhovnicesc. In jurul lui
cresteau si se intareau oameni duhovnicesti: proorocita Ana.
12.
Semnificativ
ca de atunci erau apreciate postul si rugaciunea si infranarea, fecioria (Ana).
13.
Chiar
si Nascatoarea de Dumnezeu a fost crescuta in preajma templului.
14.
Descoperirile
Dumnezeiesti de pe atunci, se cade a cunoaste, ca erau facute numai oamenilor
duhovnicesti – ex. proorocita Ana.
15.
Spre
deosebire de noi care uneori crestem fizic dar nu si duhovniceste – Mantuitorul
a dat dovada de echilibru in ce priveste cresterea varste si a intelepciunii.
16.
Este
de dorit si pentru noi o maturitate duhovniceasca crescand cu varsta, mentinand
curatenia copilariei.
17.
Nu se
observa o seriozitate a luptei contra pacatului pentru aceasta maturitate
duhovniceasca ci mai mult o lupta pentru preocuparile lucrurilor lumesti material
din cauza carora se pierde frumusetea copilariei.
18.
Pe
drept cuvant rugaciunea Sf Efrem –
“duhul grijii de multe nu mi-l da mie” ci al “curatiei” este datatoare de ton.
Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul
Oradiei „Idei din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi
sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei,
1999, pp. 265-267
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.