Cu toate că este un capitol prea puţin cunoscut în istoria noastră
naţională şi bisericească, Statusul romano-catolic ardelean constitue o altă
armă a acţiunii catolicismului,folosită de Roma împotriva naţiunii şi bisericii
românilor, în perioada interbelică. în România interbelică. Pe lângă concordat,
au existat şi şcolile catolice, precum şi ordinele şi congregaţiile călugăreşti
ale apusenilor.
Statusul
romano-catolic s-a născut ca o organizaţie având caracter mai mult laic,
ce servea intereselor catolicismului maghiar, în dauna poporului român. Vreme
de aproape patru secole, catolicismul maghiar, printr-un mârşav demers,
şi-a revendicat drepturi de proprietate şi administrare a unor imense bunuri
materiale în Ardeal.
Această
organizaţie a apărut în secolul al XVI-lea, într-un moment de declin al
catolicismului din Transilvania unde, în această vreme câştigă teren adepţii
Reformei, iar episcopul catolic încetează să mai existe. Astfel, ia fiinţă
asociaţia laică a Statusului catolic, care îşi asumă sarcina de a conduce
afacerile bisericeşti, cârmuite până atunci de către prelaţi.
După
căderea Ardealului sub stăpânire habsburgică (1698), începe o consolidare
puternică a catolicismului în zonă. Aşa cum am amintit şi mai sus, se
pierduseră mulţi adepţi, deoarece aceştia au îmbrăţişat Reforma. Acum, dinastia
Habsburgică decretează catolicismul ca religie de stat şi înfiinţează Episcopii
catolice. Drept urmare, Statusul catolic nu mai poate fi un organ de conducere
bisericească, ci “devine un simplu auxiliar guvernului austriac şi
colaborator al acestuia în acţiunea de catolicizare”[1].
La
28 ianuarie 1583, principele Poloniei, Ştefan Bathory, dă un decret prin care
oferă romano-catolicilor dreptul de a-şi alege un jude bisericesc cleric şi
neapărat confirmat de către principe. Acest jude conducea treburile bisericeşti
prin intermediul unui sobor alcătuit din preoţi şi mireni cu carte. Sinodul se
convoca o singură dată pe an sau “la şedinţa tribunală ce urma să se ţină
dupa necesitate”[2]. Astfel a apărut Statusul catolic.
Mai
târziu, o dată cu ocuparea Ardealului de către habsburgi, împăratul Leopold,
devenit, implicit, şi principe al Transilvaniei, prin Diplomele din 1690, 1691
şi 1693, a recunoscut şi întărit existenţa şi drepturile Statusului
romano-catolic ardelean.
În
1773, papa Clement al XIV-lea desfiinţează ordinul iezuiţilor. Toate bunurile
lor intră în posesia statului, condus de Maria Tereza. Administrarea acestor
averi este dată în grija Comisiei literare, între 1773 şi 1848, perioadă în
care Statusul nu mai exista. În 1848, Ardealul se alipeşte Ungariei, iar
catolicismul încetează a mai fi religie de stat. Acum se desfiinţează şi Comisia
literară. În aceste împrejurări, laicii catolici din Ardeal se zbat să
reînfiinţeze Statusul, cu scopul de a lua în stăpânire averile ce fuseseră
administrate de comisie, însă încercarea eşuează.
În
1866, deputaţii catolici din dieta ardeleană cer guvernului ca bunurile
materiale să intre în atribuţiile Statusului. De data aceasta, însă, obţin o
victorie, dar nu deplină. Guvernul hotărăşte administrarea “cu influenţa”
Statusului catolic, dar cu respectarea dreptului de patronaj al regelui. Adică,
averile ce erau considerate în proprietatea statului, erau administrate de
Biserică, dar numai cu influenţa Statusului catolic.
În
1873, episcopul Michael Fogarassy a convocat Statusul catolic, şedinţă în care
s-a elaborat statutul de funcţionare al organizaţiei: “s-a adoptat creearea
unui Consiliu dirigent compus din 24 de membri (8 clerici si 16 mireni), care
urma să preia sarcinile Comisiei catolice provizorii”[3].
Mirenii fiind majoritari, au reuşit să impună ca preşedinte al Statusului unul
de-ai lor: baronul Ladislav Josika. Pus în faţa faptului împlinit,
Ministerul Cultelor ungar nu aprobă pretenţiile autonomiste ale Statusului dar,
din considerente politice, îi recunoaşte existenţa. În această stare, Statusul
a funcţionat până la revenirea Ardealului între graniţele României, dar şi
ulterior.
Observăm
că, în viaţa Bisericii Catolice, mirenii au fost ţinuţi departe de activitatea
şi organizarea propriu-zisă. În schimb, erau folosiţi ca “material
combustibil pentru locomotiva clerului”[4]. Nu se poate vorbi , însă, de un singur
exemplu de acest fel în Biserica Apuseană. De-a lungul istoriei austro-ungare,
Statusul a fost nu numai dezagreat, ci şi condamnat de ierarhie, dar încurajat
de autoritatea civilă a statului.
La
unirea Ardealului cu Patria-mamă, situaţia de drept a Statusului catolic era
următoarea:
-
Statusul de la 1873 nu este deloc o continuare a celui din veacul al XVI-lea,
ci o organizaţie cu totul şi cu totul nouă;
-
a luat fiinţă prin abatere de la prevederile rescriptelor imperiale;
-
a fost doar tolerat de regele, parlamentul şi guvernele Ungariei şi niciodată
nu a avut un statut de organizare aprobat de vreun organ competent;
-
nu a fost niciodată proprietarul de drept al fondurilor deţinute, ci doar le-a
administrat, uneori chiar prin abuz;
-
Statusul catolic nu a fost niciodată aprobat de Vatican.
Profitând
de neatenţia guvernanţilor români, membrii Statusului catolic se întrunesc în
mai multe şedinţe între anii 1920-1921 şi se organizează într-o adunare
naţională şi politică maghiară, autonomă întru totul, atât faţă de Statul
român, cât şi faţă de Vatican. Totuşi, se desfăşoară sub protecţia episcopului
catolic de Alba Iulia, contele Gustav Majlath, care va şi patrona organizaţia.
Din
cauza tulburărilor apărute în România pe această temă, Guvernul de la Bucureşti
a alcătuit o comisie pentru cercetarea situaţiei juridice a organizaţiei
catolice din Ardeal,[5]
din care fac parte profesorii Onisifor Ghibu, Victor Onişor, Al. Borza, dr.
Vitold Baroni, Istrate Micescu şi avocaţii Ioan Dumitrescu, Moise Ienciu şi
Ovidiu Demetrescu. La 15 iunie 1931, comisia hotărăşte că “Statul Român, în
virtutea drepturilor lui legale, poate lua asupra sa, prin decizie
ministerială, bunurile deţinute în mod ilegal, timp de câteva decenii, de
Statusul catolic ardelean; nu e nevoie ca Statusul să fie dizolvat, deoarece el
nu a fost şi nu este persoană juridică, întrunirile lui fiind pur şi simplu
interzise; bunurile în cauza urmează să fie afectate, de la caz la caz,
organelor canonice şi legal constituite ale Bisericii Romano-Catolice,
Universităţii din Cluj şi Statului român”[6].
De
asemenea, Ion Broşu, însărcinat de Guvernul Român cu afaceri la Vatican, în
telegrama nr. 440 din 18 august 1931, transmitea ministrului de externe din
Bucureşti că are informaţii conform cărora: “deputatul maghiar Gyarfas s-a
prezentat în primăvara anului curent la Vatican, solicitând de la Sfântul Scaun
aprobarea Status-ului catolic din Transilvania. Cererea deputatului maghiar a
fost întâmpinată cu cea mai mare rezervă, Sfântul Scaun refuzând până în
prezent noi statute ale acestuia. Consilierii Sfântului Scaun ar fi nemulţumiţi
mai vârtos de faptul că Status-ul catolic a alunecat pe un teren primejdios,
schimbându-se într-o instituţie politică ce nu cadrează cu doctrina Bisericii
romano-catolice”[7].
Guvernul
vremii este de acord cu hotărârile comisiei, Nicolae Iorga numind Statusul “o
organizaţie ilegală şi primejdioasă”[8]. Cu toate acestea, există primejdia unui
eventual conflict cu Vaticanul şi, pentru a-l preîntâmpina trebuiau aduse la
cunoştinţa papei măsurile ce urmează a fi luate împotriva Statusului. În scopul
rezolvării acestei situaţii, guvernul îl deleagă pe Onisifor Ghibu să
meargă la Roma pentru a se întâlni cu reprezentanţii papei. Fostul ministru pe
lângă Vatican în vremea ratificării Concordatului, Caius Brediceanu, îi scrie
lui Ghibu că nu este necesar ca problema Statusului să fie discutată cu
Vaticanul, ca fiind un punct de interes intern.
Totuşi,
Onisifor Ghibu dorea să obţină asentimentul papei pentru desfiinţarea
Statusului şi, în acst scop, a schiţat o teză prin care aducea dovezi istorice
în ceea ce priveşte necatolicitatea Statusului. Referitor la acest aspect citim
şi în sentinţa dată de Tribunalul Cluj, secţia II, din 4 iulie 1933: “Iată
împrejurările prin cari a luat naştere Statul catolic: profitând de situaţia
haotică a administraţiei ardelene în primii ani după unirea Transilvaniei cu
Ungaria (1867), şi bătând sgomotos în coarda nedreptăţirii Ardealului de către
ţara mamă, conducătorii catolicismului ardelean, văzând că chestiunea
autonomiei regnicolare catolice n-are perspectiva de a fi curând rezolvată, au
cerut Guvernului maghiar ca, cu considerare la situaţia specială din
Transilvania, (unde maghiarismul era într-o penibilă inferioritate numerică) să
lase administraţia fondurilor ardelene în seama unui organ local, care mai bine
poate corespunde marilor interese de tot felul. Acest organ local avea să fie
desemnat de către adunarea Eparhiei de Alba-Iulia, pe baza principiilor depuse
de Statutul organic al Autonomiei Catolice de la 1871 şi să stea sub patronajul
suprem al Statului. Pentru a satisface întrucâtva nemulţumirile ardelenilor –
conţi, baroni şi înalţi funcţionari de Stat – care, precum am arătat, se
plângeau cu fiecare ocazie în contra tendinţelor centraliste anti-ardeleneşti
ale Budapestei, Regele aproba în principiu, ca agendele (afacerile) fostei
Comisiuni literare zise şi catolice din Guvernul ardelean desfiinţat la 1867,
să fie conduse până la organizarea Autonomiei regnicolare cu influenţa
Comitetului ales de Adunarea eparhială după modalităţile pe cari le va stabili
Guvernul şi le va aproba Regele şi care vor avea la temelia lor respectul
deplin al dreptului de patronat al acestuia. Adunarea eparhială întrunită
ad-hoc, fără vreo formă legală propriu-zisă, s-a grăbit să aleagă imediat
Comitetul din chestiune, stabilind totodată şi un proiect de Statut organic al
Eparhiei de Alba-Iulia, organizată în baza principiilor de autonomie”[9].
În
ciuda argumentelor lui Ghibu, catolicismul ia apărarea Statusului. Prinzând
curaj, membrii organizaţiei, înaintează, la 13 mai 1931, Ministerului Cultelor,
un proiect de statut care, însă, este respins. Cu toate acestea, Statusul se
reorganizează în Adunarea generală întrunită la Cluj în 19 noiembrie 1931.
Astfel, Gustav Carol Majlath, episcop catolic de Alba-Iulia, este ales
preşedinte cleric, iar baronul Elmer Gyarfas, avocat şi vicepreşedinte al
partidului maghiar, devine preşedinte laic. Adunarea începe printr-o cuvântare
a lui Majlath adresată iubiţilor lui creştini “descendenţi ai Casei lui Arpad”[10]. Vaticanul trimisese o telegramă ce a fost
citită în cadrul adunării, prin care, cancelaria papală salută congresul
şi îi trimite binecuvântarea suveranului pontif.
La
21 decembrie 1931, deputatul de Năsăud, Laurenţiu Danea, anunţă în Parlament o
interpelare în ceea ce priveşte Statusul catolic ardelean. Parchetul
tribunalului din Cluj “a deschis chiar o anchetă în urma căreia se cerea
trimiterea în judecată a conducătorilor Statusului catolic, sub acuzarea de
uzurpare a drepturilor Statului Român, fraudă, fals, înşelăciune şi
mistificare, sustragere de la jurământ, însuşire de bunuri publice, manipulări
de fonduri pentru propaganda ostilă Statului român, cerând în acelaşi timp
sechestru penal pe toată averea Statusului”[11].
În urma acestei anchete, conducătorii Statusului au încercat să întocmească un
dosar cu documente prin care încercau să dovedească legalitatea organizaţiei.
Dosarul urma să ajungă până la Vatican.
Referitor
la aspectele menţionate, juristul şi diplomatul român Nicolae Petrescu-Comnen
(care era şi ministru plenipotenţiar pe lângă Sfântul Scaun), într-o telegramă
strict confidenţială, datată 30 decembrie 1931, scrie: “Aflu că Episcopul
Majlath a pus la dispoziţia Vaticanului un important dosar, cuprinzând acte şi
documente privitoare la Statul catolic, precum şi două importante studii de un
francez şi un englez, conchizând la legitimitatea şi canonicitatea acestei
instituţii. Mi s-a şoptit că singurul argument de natură a impresiona Vaticanul
ar fi atitudinea nepatriotică a acestui Status şi că, pentru a determina
Vaticanul să iasă din rezerva sa, lucru ce nu va fi uşor, va trebui să aducem
actele şi documentele spionajului, dovedind acţiunea subversivă a acestuia.
Rog, binevoiţi a comunica cele de mai sus atât Domnului Preşedinte al
Consiliului de Miniştri cât şi Domnului Pop, pentru a aduce cu Domnia sa toate
documentele ce şi-ar putea procura de la autorităţi, în special de la Parchet
şi Siguranţa Statului”[12].
Dar,
în momentul anchetei statusul nu era în legalitate, nerecunoscut ca persoană
juridică de Statul Român, şi nici nu era prevăzut în concordat. În art. IX al
concordatului cu România, nu se menţiona recunoaşterea oficială a acestei
organizaţii: “Statul recunoaşte Bisericii romano-catolice, reprezentată prin
legitimele ei autorităţi ierarhice, personalitatea juridică, conform dreptului
comun al ţării. În consecinţă, Parohiile, Protopopiatele, Mănăstirile,
Capitlurile, Starostiile, Abaţiile, Episcopiile, Mitropoliile şi celelalte
organizaţii canonic şi legal constituite, sunt persoane juridice, iar deplina
proprietate a bunurilor lor, de orice natură ar fi ele, este garantată de către
Stat, conform Constituţiei Regatului, Bisericii romano-catolice, reprezentată
prin legitimele ei autorităţi ierarhice”[13].
Pentru
a-şi păstra relaţiile diplomatice cu Vaticanul, guvernul Iorga a acceptat ca,
printr-un acord comun între Vatican şi România, să se recunoască Statusul
romano-catolic de către ambele părţi. Art. XXII din concordat menţionează că “dificultăţile
şi chestiunile ce s-ar putea ivi cu privire la interpretarea prezentului
concordat, vor fi rezolvate de comun acord, între Sfântul Scaun şi Guvern”[14]. Astfel, printr-un acord comun, totul intră
în legalitate şi, conform concordatului, Biserica Romano-Catolică devine
proprietara averilor deţinute de Status până atunci.
În
februarie 1932, prim-ministrul Iorga se pronunţă oficial, în Parlament, pentru
acuzaţia adusă Statusului. El susţine, în argumentarea ideii sale, că Statusul
catolic face parte din acele instituţii catolice canonice prevăzute şi în
articolul IX din Concordat. De asemenea, Iorga pledează şi pentru averile
Statusului, care trebuie să rămână Bisericii Catolice.
La
7 mai 1932, printr-un Acord, Statusul devine Consiliu al Episcopiei Catolice de
Alba-Iulia, iar averile trec în visteria Bisericii Catolice, ca proprietaţi
fundaţionale.
La
30 mai 1932, la Roma, se încheie Acordul solemn semnat de cardinalul Pacelli,
în numele papei Pius al XI-lea şi de ministrul (greco-catolic) Valer Pop, în
numele regelui Carol al II-lea[15].
“Prin acest Acord, Statusul se transformă în Consiliu al eparhiei catolice
de rit latin din Alba Iulia, al cărei ordinariu va avea drept de administrare a
averilor ce-i revin. Averile au caracter bisericesc, iar dreptul de proprietate
este şi rămâne garantat. Mitropolitului catolic de la Bucureşti i se conferă
dreptul de control şi supraveghere asupra bunurilor; acelaşi drept îl are şi
Statul român, în condiţiile prevăzute de Concordat”[16]
Împotriva
acordului de recunoaştere a statusului, au existat numeroase proteste. Frăţia
Ortodoxă Română, în prezenţa ierarhilor ortodocşi şi a intelectualităţii
ardelene, într-un congres ce a avut loc la Sibiu (28-29 oct. 1934) cere ca
acordul “în care s-a încercat în mod subversiv să se legifereze o instituţie
maghiară anticanonică (statul romano-catolic ardelean), ilegală şi primejdioasă
Statului Român, să fie declarat nul şi neavenit, fie printr-un act de
guvernământ, fie prin votul parlamentului, fie prin justiţie, pentru ca astfel
Statul Român şi Universitatea din Cluj să intre în posesia averilor deţinute în
mod ilegal de statul romano-catolic ardelean, averi în mare parte ortodoxe”.[17]
Semnat
la Roma şi publicat în Monitorul Oficial din Bucureşti, la 3 august 1932,
acordul nu a fost ratificat de Parlament niciodată, socotit fiind un act
interpretativ al Concordatului. Cu toate protestele ardelenilor împotriva
acestuia, la fel ca şi în cazul concordatului, Statul Român a trecut totul sub
umbra tăcerii.
ieromonah
Eftimie Mitra
[1]
Valeriu Anania, “Pro memoria”, ed. IBMBOR, Bucureşti, 1992, pg. 64;
[2]
Nechita Runcan, “România interbelică în diplomaţia religioasă a Vaticanului”,
ed. Ex Ponto, Constanţa 2008, pg. 248;
[3]
Nechita Runcan, “România interbelică în diplomaţia religioasă a Vaticanului”,
ed. Ex Ponto, Constanţa 2008, pg. 253;
[4]
Anania Valeriu, op. cit., pg. 66;
[5]
Onisifor Ghibu, “Acţiunea catolicismului unguresc şi a Sfântului Scaun în
România întregită”, Cluj, 1934, pg. IX;
[6]
Anania Valeriu, op. cit. pg., 68-69;
[7]
Arhiva M.A.E., fond 71. 1920-1944. Vatican, vol. 19 bis, Relaţii cu România
(1920-1931), fila 227; vezi Nechita Runcan, „Relaţiile României cu
Vaticanul în perioada interbelică”, ed. Ex Ponto, Constanţa, 2004, pg. 336;
[8]
Onisifor Ghibu, „Acte si documente privitoare la statul romano-catolic
ardelean”, Cluj, 1933, pg. 17
[9]
dr. Vitold Baroni, dr. Octavian Ostrogovich, “Statul catolic ardelean şi
Acordul de la Roma în faţa justiţiei”, Instit. de Arte Grafice Ardealul, Cluj
1933, pg. 20;
[10]
Anania Valeriu, op. cit., pg. 71;
[11]
N. Runcan, “Romania interbelica in diplomatia religioasa a Vaticanului”, ed. Ex
Ponto, Constanta 2008, p. 275;
[12]
idem, p. 276;
[13]
“Monitorul Oficial al României”, nr. 126 din 12 iunie 1929, pg. 4481;
[14]
“Monitorul Oficial al României”, nr. 126 din 12 iunie 1929, pg. 4485;
[15]
Stefan Meteş, „Viaţa Bisericii Ortodoxe Române din Transilvania intre 1919 –
1939”, Sibiu, 1940, pg. 23;
[16]
Anania Valeriu, op. cit., p. 78
[17]
A se vedea studiile lui O. Ghibu, „Acte şi documente privitoare la statul
romano-catolic ardelean”, Cluj, 1933, p.II+878; „Acţiunea catolicismului
unguresc şi a Sfântului Scaun în România întregită”, Cluj, 1934, pg. CII+984;
şi Valer Pop, „Acordul de la Roma”, Cluj, 1934, pg. 159. (Stefan Meteş, op.
cit. pg. 23);
Este interesant ca atat Josika cat si Majlath erau de origine veche boiereasca ortodoxa, Josika ca familie avand o mare faza calvina, iar Gyrfas e Secui, dar prin femei roman Kendeffy din Hateg, tot cu mare faza calvina in neam, dar reconvertiti la catolcism in sec. XIX.
RăspundețiȘtergereDin pacate au fost si tradatori, ca cei mentionati in comentariul tau. Ce sa le facem, asta ne este soarta. Daca poporul acesta s-a despartit de Dumnezeu a cazut in erezie. Asa ne-a batut Dumnezeu cu catolici si protestanti, prin tradatori de neam.
Ștergere