Mitropolitul Atanasie de
Limassol ia atitudine fata de documentul panortodox referitor la relatiile cu
lumea crestina: “NU EXISTA ALTE BISERICI, CI DOAR EREZII SI SCHISME. DACA
EREZIILE SUNT BISERICI, UNDE ESTE UNA SI SINGURA BISERICA A LUI HRISTOS?”
Am primit textele care au fost aprobate ca
decizii în diferitele Conferințe Presinodale, care au avut loc într-un
timp sau altul, pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii
Ortodoxe, și care susțin în mod oficial subiectele textelor ce urmează să fie
prezentate Sfântului și Marelui Sinod, pentru a fi adoptate. Vă mulțumesc
foarte mult pentru trimiterea lor.
În conformitate cu Regulamentul de organizare și
funcționare al Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, care a fost
trimis și în special cu privire la articolul 12, alineatele 2 și 3, unde se
menționează că ne putem exprima punctele de vedere față de Sinodul Local, în
primul rând, trimit cu smerenie Sfântului Sinod al Sfintei noastre Biserici,
după cum îmi cere conștiința, opiniile și convingerile mele cu privire la
subiectul problemelor de mai jos.
În ceea ce privește textul celei de-a V-a
Conferințe Presinodală Ortodoxă, care a avut loc în perioada 10-17 octombrie
2015, la Geneva, Chambésy, și care este intitulată “Relațiile Bisericilor Ortodoxe cu întreaga lume creștină”,
trebuie să declare următoarele:
Sunt absolut de acord cu primele trei articole
ale textului. Cu toate acestea, în
ceea ce privește articolele 4 și următoarele, trebuie să observăm că: atunci
când Biserica Ortodoxă se roagă – cum face întotdeauna – “pentru unirea
tuturor”, cred că are în vedere întoarcerea, în unire cu Ea, a tuturor celor
care s-au despărțit și s-au îndepărtat, precum ereticii și schismaticii. Această revenire are loc după ce au renegat erezia
sau schisma lor. După ce au părăsit acestea, ei sunt încorporați în Biserica Ortodoxă
și se alătură Ei – se unesc cu Ea – prin pocăință și cerințele stabilite de
sfintele canoane.
Biserica
Ortodoxă a lui Hristos nu a pierdut niciodată “unitatea de credință și de împărtășire în Sfântul
Duh” și nu acceptă
teoria restaurării unității a “celor care cred în Hristos”, deoarece Ea crede că deja există unitatea
respectivă, între cei care sunt copiii Săi botezați. Această unitate există între ei și cu
Hristos, în credința cea dreaptă [a Bisericii], care nu există în rândul
ereticilor și a schismaticilor. Acesta este motivul pentru care Biserica vrea
ca ei să se întoarcă în sânul Ortodoxiei prin pocăință.
Cred că ceea ce este menționat în
articolul 5 cu privire la “unitatea pierdută a creștinilor”
este o greșeală, deoarece Biserica, ca popor de credincioși lui Dumnezeu, uniți
între ei și cu Capul Bisericii Care este Hristos, nu a pierdut niciodată
această unitate, care este a Sa și, prin urmare, nu are nevoie să o regăsească,
sau încă, să o caute, aceasta deoarece a existat dintotdeauna și va exista, din
moment ce Biserica lui Hristos nu a încetat și nu va înceta niciodată să existe.
S-a
întâmplat ca grupuri, sau popoare, sau persoane izolate, să părăsească trupul
Bisericii. Or, Aceasta dorește și trebuie să lucreze într-un spirit misionar
pentru ca aceștia să se întoarcă în pocăință pe calea canonică în Biserica
Ortodoxă. Aceasta înseamnă că nu există alte Biserici, ci doar erezii și
schisme, dacă vrem sa fim corecți în formulările noastre. Expresia “pentru
restaurarea unității creștine” este eronată, deoarece unitatea
creștină – și anume membrii Bisericii lui Hristos – n-a fost niciodată
sfâșiată, din moment ce aceștia rămân uniți cu Biserică. Separarea de Biserică,
și abandonarea Bisericii, din păcate, s-a întâmplat de multe ori prin erezii și
schisme, dar pierderea unității interne a Bisericii nu s-a produs niciodată.
Mă întreb de ce în text se fac referiri
multiple la “Biserici” și “Confesiuni”?
Care este diferența dintre ele, și ce element le caracterizează pentru ca unele
să fie numite “Biserici” și alte
“Confesiuni”? Care Biserică este cea care este eretică, care
este cea care constituie un grup, sau o confesiune schismatică? Cât, în ceea ce
ne privește, noi mărturisim o singură Biserică, iar toate celelalte sunt erezii
și schisme.
Considerăm
că atribuirea titlului “Biserică” comunităților eretice sau schismatice este
teologic, dogmatic și canonic absolut greșită, pentru că una este Biserica lui
Hristos, așa cum este menționat în articolul 1, și o comunitate sau un grup
eretic sau schismatic nu poate fi numit de noi Biserică. Doar Biserica Ortodoxă
poate să fie [numita astfel n.n.].
Nimic din acest text nu menționează că
singura cale care conduce la unitate cu Biserica este doar întoarcerea
ereticilor sau schismaticilor, în pocăință, la Una, Sfântă, Sobornicească și
Apostolească Biserica a lui Hristos, Care, în conformitate cu articolul 1, este
Biserica noastră Ortodoxă.
Referirea la înțelegerea “tradiției
Bisericii primare” dă impresia că există o diferență
ontologică între Biserica primară a celor șapte Sfinte Sinoade Ecumenice și
continuarea Sa autentică până în prezent, în care se află Biserica noastă
Ortodoxă. Noi credem că absolut nici o diferență nu este între
Biserica secolului XXI și cea din primul secol, căci una dintre trăsăturile distinctive
ale Bisericii pe care o mărturisim în Crez este că Acesta este apostolică.
La
articolul 12 se menționează că scopul comun al dialogului teologic este “restabilirea finală a unității în adevărata
credință și în iubire”.
Impresia care este dată este că noi, ortodocșii, cautam restabilirea în
adevărata credință și unitatea de dragoste, ca și cum am fi pierdut-o și că o
căutam să o găsim în dialogurile teologice cu eterodocșii. Consider că această
teorie este teologic inadmisibilă de către noi toți.
Referirea textului la “Consiliul Mondial al
Bisericilor”[CMB] îmi oferă posibilitatea să definesc poziția mea cu
privire la diverse evenimente sincretiste anti-canonice care au avut loc, din
timp în timp, și, de asemenea, fată de numele lui [CMB n.t], pentru că, în
el, Biserica Ortodoxă este considerată ca “una dintre Biserici”, sau o ramură a
unei Bisericii care caută și luptă pentru realizarea ei în el [CMB n.t.]. Dar
pentru noi, singura și unica Biserică a lui Hristos este cea pe care o
mărturisim în Crez.
În ceea
ce privește ideea că salvarea credinței ortodoxe autentice este asigurată numai
de către sistemul sinodal care este “judecătorul competent și ultim în materie de
credință” [articolul
22 n.n.] conține un grad de exagerare care nu este conform cu adevărul.
Într-adevăr, în istoria bisericească, numeroase Sinoade au mărturisit și au
legalizat dogme false și eretice, în timp ce oamenii credincioși le-au respins
și au salvat credința ortodoxă, făcând să triumfe Credința ortodoxă. Nici
Sinodul fără poporul credincios – pliroma Bisericii – și nici poporul fără
Sinodul episcopilor săi nu se pot considera ca Trupul și Biserica lui Hristos,
și să exprime corect experiența și doctrina Bisericii.
Am înțeles, Preafericite și Preasfințiți frații
Sinodali, că expresii dure și jignitoare nu pot să apară în textele
ecleziastice contemporane, și că nimeni, cred, nu vrea expresii de acest tip.
Cu toate acestea, adevărul trebuie să fie exprimat cu exactitate și claritate
întotdeauna, în mod natural, cu discernământ pastoral și iubire adevărată față
de toți. Avem, de asemenea, datoria față de toți frații care sunt în erezii și
schisme, să fim absolut sinceri cu ei și, cu dragoste și durere, să ne rugăm și
să facem totul pentru întoarcerea lor la Biserica lui Hristos.
Cu smerenie gândesc că textele de o asemenea
importanță și greutate reieșite din Sfântul și Marele Sinod al Bisericii
Ortodoxe trebuie să fie redactate cu grijă și formulate cu toată precizia
teologică și canonică, în așa fel încât să nu se ivească definiții și
declarații care nu sunt clare și adecvate formulării teologice, precum și
formulări eronate care pot duce la interpretări dăunătoare și la alterări ale
adevăratului punct de vedere al Bisericii Ortodoxe. Mai mult decât atât, un Sinod, pentru a fi validat
canonic, nu trebuie în nimic să se separe de duhul și doctrina Sfintelor
Sinoade care l-au precedat, precum și de învățătura Sfinților Părinți și a
Sfintelor Scripturi, și nu trebuie să lase să se aștearnă nici o umbră asupra
formulării adevărului de credință.
Când
grupările eretice și schismatice au fost numite Biserici de Sfinții noștri
Părinții, când și unde în textele sfintelor canoane și definițiile Sinoadelor
Ecumenice și Locale? Dacă ereziile sunt Biserici, unde este Una și singura
Biserica a lui Hristos și a Sfinților Apostoli?
Mai mult
decât atât, îmi exprim cu smerenie dezacordul cu privire la abolirea practicii
tuturor Sfintelor Sinoade Locale și Ecumenice în vigoare până în prezent, în care
se dorea ca fiecare episcop să poată dispune de propriul său vot. Nu a existat
niciodată problema acestei scheme: un vot pentru o Biserică – ceea ce face ca
membri Sfântului și Marelui Sinod, cu excepția Întâistătătorilor, să fie
elemente pur decorative, lipsindu-i de dreptul de vot.
Mai am și alte neînțelegeri și obiecții cu
privire la alte puncte ale textelor, dar nu vreau să obosesc mai mult cu acest
lucru, și mă limitez la temele pe care le consider de cea mai mare importanță,
față de care îmi exprim dezacordul și punctul meu de vedere și credința mea.
Nu doresc prin ceea ce am scris să
întristez pe nimeni, și nu vreau să se considere că dau o lecție sau judec
frații și Părinții mei în Hristos. Pur și simplu, simt nevoia de a exprima ceea
ce conștiința mea îmi cere.
Cer ca opiniile mele să fie luate în
considerare în actele Sfântului Sinod.
Cerând sfintele voastre rugăciuni, rămân smeritul
vostru frate în Hristos,
+ Atanasie de Limassol
Traducere de Roman Ortodx in Franta
dupa textul: Orthodoxie. com, Lettre du
métropolite de Limassol Athanase au Saint-Synode de l’Église de Chypre
concernant le document adopté par la Synaxe des primats au sujet des «Relations
des Églises Orthodoxes avec l’ensemble du monde chrétien»
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.