Cultul lui Zalmoxe (impreuna
cu intreg paganismul dacic) a disparut din spiritualitatea autohtonilor odata
cu formarea poporului roman.
Poporul roman s-a format
odata cu increstinarea autohtonilor de pe teritoriul fostei Dacii. Printre
teologii si scriitorii bisericesti[1] din
primele veacuri de crestinism despre care avem marturii din izvoarele istorice
sunt si cei pe care ii vom prezenta in cele ce urmeaza. Odata cu increstinarea
primilor autohtoni paganismul intalnit la daci si romani[2]
dispare in timp, pe masura ce crestinismul prinde radacini tot mai adanci in aceste locuri.
1.
Episcopi
din Scythia Minor
Printre ierarhii martiri mentionati de surse istorice antice amintim:
Evenghelicus, Efrem, Tit… Acestia au existat inainte de edictul de la
Mediolanum[3]
din 313 prin care se dadea libertate tuturor cultelor din imperiul roman, in
consecinta si crestinismului.
Conform unor cronicari antici la Sinodul I Ecumenic din anul 325, convocat
de Constantin cel Mare, a participat si un ierarh de pe teritoriul fostei
Dacii. Nu i se cunoaste numele. Eusebiu din Cezareea, participant la sinod, in
«Viata imparatului Constantin» scria ca: "nici schitanul nu lipsea din ceata",
adica dintre episcopii care au participat la sinodul de la Niceea.
Un alt ierarh daco-roman era Teofil. Acesta a participat la Sinodul I
Ecumenic, fiind originar din Dacia. Era numit de catre Socrate[4] "episcop al Gothiei" deoarece in acea
perioada, in nordul Dunarii, pe teritoriul Daciei stapaneau gotii (trib
germanic).
Sfantul Bretanion de la Tomis |
Primul episcop cunoscut cu numele la Tomis[5], a carui existenta nu poate fi pusa la
indoiala, a fost Vretanion (sau Bretanion), cunoscut dintr-o relatare din
“Istoria bisericeasca” a lui Sozomen – sec V – care il prezenta ca “barbat destoinic si renumit prin virtutea
vietii sale, dupa cum marturisesc scitii insisi”. In anul 369, pe cand
imparatul roman Valens se indrepta spre Constantinopol[6], venind dintr-o campanie impotriva
gotilor, s-a oprit si la Tomis. Imparatul a intrat in biserica in care slujea Vretanion
si a incercat sa il determine sa intre in comuniune cu ereticii arieni, dar
acesta nu doar ca nu a primit comuniunea, ci printr-o cuvantare rostita in fata
imparatului si a credinciosilor prezenti, a aparat invatatura celor 318 Sfinti
Parinti de la Niceea, apoi s-a retras cu toti credinciosii intr-o alta
biserica. Imparatul l-a trimis in exil, dar la scurt timp l-a reasezat in scaun
de teama unei rascoale a “scitilor”[7]. Incidentul relatat de istoricul
bisericesc Sozomen arunca o lumina puternica asupra crestinismului din Tomis,
caci scoate in evidenta
vechimea sa si intensa viata religioasa de aici,
dragostea si respectul credinciosilor fata de episcopul lor, temeinica
organizare bisericeasca a provinciei (cu un scaun episcopal) si existenta a cel
putin doua bazilici[8] in Tomis, una in care slujea si alta in
care s-a retras impreuna cu credinciosii.
Multi cercetatori sustin ca Vretanion este autorul "Scrisorii Bisericii
din Gotia catre cea din Capadocia", care
insotea moastele Sfantului Sava cel martirizat de goti[9]. Nu stim cat a pastorit si nici perioada in
care a fost trecut in randul sfintilor, pomenirea facandu-i-se in fiecare an la
25 ianuarie.
Un alt ierarh ortodox de pe teritoriul fostei Dacii a fost episcopul
Gherontie de Tomis. Istoricul Sozomen il numea Terentie. Acesta a participat la
Sinodul II Ecumenic din anul 381. Acesta a fost indatorat de imparatul roman
Teodosie cel Mare, la 30 iulie 381, sa vegheze la pastrarea ortodoxiei in
orasele din Scythia Minor.
Sfantul Teotim al Tomisului |
Urmasul acestui episcop se pare ca a fost Teotim I, consemnat in anul 392,
despre care Sozomen spune ca era scit de neam – deci un daco-roman – si ca
«traiul ii era modest», iar istoricul bisericesc Socrate relateaza ca era "cunoscut de toti pentru evlavia si
corectitudinea vietii". Fericitul
Ieronim, in lucrarea sa "De viris illustribus"[10],
relata ca Teotim " a scris scurte tratate sub forma unor dialoguri, in
stilul vechii elocinte[11];
aud ca scrie si alte lucrari". Scurte fragmente din opera sa literara se
pastreaza in lucrarea Sfantului Ioan Damaschin numita "Paralele
sfinte", din care reiese ca a scris omilii la texte evanghelice.
Pastorirea lui a fost tulburata de atacurile hunilor, pe care a incercat sa-i
duca la Hristos, fiind ajutat in aceasta actiune de Sfantul Ioan Gura de Aur,
arhiepiscopul Constantinopolului, cu care era intr-o stransa prietenie.
Potrivit relatarilor celor doi istorici amintiti, in anii 400 si 403, episcopul
Teotim participa la lucrarile a doua sinoade tinute le Constantinopol. Lucrarea
sa misionara printre huni, ravna pentru apararea credintei ortodoxe, lucrarile
sale teologice, ca si sfintenia vietii, au fost motivele pentru care Biserica
l-a trecut pe Teotim intre sfinti, pomenirea facandu-i-se in fiecare an la 20
aprilie.
Un alt ierarh a
fost Timotei al Tomisului. Acesta a participat la lucrarile Sinodului III
Ecumenic de la Efes, din anul 431, semnand cele 12 anatematisme ale sfantului
Chiril al Alexandriei precum si sentinta de condamnare a ereticului Nestorie.
S-ar parea ca
urmasul sau imediat a fost episcopul Ioan, despre care scriitorul latin
contemporan Marius Mercator scria ca era "unul din cei mai buni teologi ai
timpului" si unul din "cei mai aprigi adversari ai nestorianismului
si eutihinianismului". I se atribuie si unele traduceri din scriitorii
bisericesti greci in latineste.
In 449 la Tomis
pastorea episcopul Alexandru care a participat la un sinod intrunit la
Constantinopol si a sustinut hotararea de condamnare a lui Eutihie si a
invataturii sale, hotarare ce fusese adoptata cu un an inainte tot in
Constantinopol. Desi nu a participat la lucrarile Sinodului IV Ecumenic, totusi
ulterior, dupa incheierea dezbaterilor, a semnat hotararile dogmatice luate
atunci, precum si condamnarea lui Eutihie si a ereziei sale. Au urmat Teotim
II, consemnat in scaun la anul 458, cand imparatul Leon I al Bizantului
(457-474) a adresat o scrisoare tuturor ierarhilor din imperiu, prin care le
cerea parerea asupra hotararilor luate la Calcedon. Intre cei consultati se
numara si episcopul Teotim, care a raspuns ca primeste fara rezerve hotararile
respective.
Abia peste o
jumatate de secol este intalnit un nou episcop la Tomis, Paternos. Numele lui
il cunoastem dintr-o inscriptie latina de pe un disc de argint aurit[12],
refacut din dispozitia sa, inainte de anul 518. In 519 era la Constantinopol, pentru
anumite acuzatii. In anul urmator era tot la Constantinopol unde lua parte la
alegerea noului patriarh Epifanie. In scrisoarea prin care ierarhii alegatori
il informau pe papa de rezultatul alegerii, al saptelea semnatar era
"Paternus, misericordia Dei, episcopus provinciae Scythiae
metropolitanus"[13].
Chiar din acest titlu reiese ca in Scitia existau si alte scaune episcopale,
sufragane Tomisului, Paternus fiind considerat mitropolit.
Amintim si de
episcopul Valentinian care era un teolog invatat, pe la mijlocul secolului VI.
S-a pastrat de la el o corespondenta cu papa Vigilius in legatura cu problema
controversata a "celor trei capitole"[14] a
caror condamnare o cereau monofizitii pentru impacarea lor cu Biserica
Canonica. Aceasta problema a dezbatut-o si Sinodul V Ecumenic, intrunit in 553
la Constantinopol, la care Valentinian nu a participat, dar numele sau a fost
pomenit de doua ori in timpul lucrarilor.
In sudul Dunarii,
au avut o bogata activitate misionara mai multi ierarhi daco-romani printre
care si Sfantul Niceta, episcop de Remesiana, Laurentiu de Novae si altii.
Sfantul Niceta de Remesiana |
Niceta a trait la sfarsitul secului IV si
inceputul celui urmator in Dacia Mediterranea (azi satul sarbesc Bela Pelanka,
in apropierea granitei cu Bulgaria). Din doua poeme contemporane rezulta ca
Sfantul Niceta predica in limba latina, propovaduind pe Hristos printre sciti,
geti si "amandoua felurile de daci",
precizand ca era vorba de agricultori si crescatori de vite. Activitatea sa
misionara, lucrarile sale teologice, sfintenia vietii sale, precum si ravna sa,
il fac sa fie una dintre figurile reprezentative ale crestinismului daco-roman.
Scrierile lui Niceta sunt: "Libelli instructionis" (Catehismul),
"De diversis appellationibus" (Despre diferitele numiri ale Domnului
nostru Iisus Hristos), "De ratione fidei" (Despre ratiunea
credintei), "De Spiritu Santi potentia" (Despre puterea Sfantului
Duh), "De symbolo" (Despre simbolul credintei), "De agni
paschalis victima" (Despre jertfirea mielului pascal), "De vigiliis
servorum Dei" (Despre privegherea robilor lui Dumnezeu), "De
psalmodiae bono" (Despre folosul cantarii de psalmi) si "Te Deum
laudamus" (Pe Tine, Dumnezeule, Te laudam).
Laurentiu a
pastorit intre anii 401-417 la Novae, in Moesia Inferior, autor a doua umilii:
"De poenitentia" (Despre pocainta) si "De eleemosina"
(Despre milostenie) care par sa fi fost adresate unor comunitati crestine
daco-romane.
2. Teologi din
Scythia Minor
Sfantul Ioan Casian |
Pe langa ierarhii Bisericii pomeniti mai sus, din Scythia Minor, s-au
ridicat si alti teologi, care au adus un aport substantial la imbogatirea
tezaurului teologic patristic. Unul din ei a fost Sfantul Ioan Casian, pe care
unul dintre biografii sai, Ghenadie din Marsilia, il prezinta ca fiind "de neam scit"[15].
Nascut in jurul anului 360, a intrat de tanar intr-o manastire din regiune,
apoi a petrecut mai multi ani in alta manastire din apropierea Bethleemului si
prin marile asezari ascetice din Egipt. In jurul anului 400 a fost hirotonit
diacon de catre Sfantul Ioan Gura de Aur, la Constantinopol, ramanand cativa
ani aici. A plecat apoi la Roma, ca sa apere cauza acestui mare parinte al
Bisericii, trimis a doua oara in exil de catre imparat. A ramas mai multi ani
la Roma, fiind hirotonit preot, probabil in anul 415. De acolo a plecat la
Massilia[16],
unde a intemeiat doua manastiri, una de calugari si alta de calugarite, carora
le-a dat primele reguli monahale in Apus, organizandu-le dupa modelul celor
rasaritene. A murit in jurul anului 435, fiind venerat ca sfant indata dupa
moarte, la Marsilia. Biserica Ortodoxa il praznuieste[17]
la 29/28 februarie. Ca teolog, Sfantul Ioan Casian a combatut nestorianismul
precum si invatatura fericitului Augustin despre suprematia harului si
predestinatiei. Opera sa teologica este formata din trei lucrari: "De
institutis coenobiorum et de octo principalium vitiorum remediis" (Despre
asezamintele manastiresti de obste – chinoviale – si despre remediile –
vindecarea – celor opt pacate capitale), in 12 carti; "Consolationes
Sanctorum Patrum" (Convorbiri cu parintii); "De incarnatione
Domini" (Despre Intruparea Domnului). Deci, Sfantul Ioan Casian este unul
din reprezentantii de seama ai literaturii patristice de la inceputul secolului
V, dar si un adevarat parinte al monahismului apusean.
Insotitorul sau
in Tara Sfanta si Egipt, cuviosul Gherman, de asemenea a fost un teolog si
ganditor profund, dupa cum reiese din convorbirile pe care le-a purtat cu
diferiti parinti din pustie. Este regretabil ca nu s-a pastrat nimic scris de
la el. A fost trecut in randul sfintilor in aceeasi data cu Sfantul Ioan
Casian.
Sfantul Dionisie Exiguul |
Un alt mare teolog daco-roman a fost Dionisie
Exiguus (sau cel mic – smeritul), prezentat de biograful si prietenul sau
Cassiodor ca fiind "de neam scit,
dar de maniere intru totul romane, foarte priceput in ambele limbi, cunoscator
perfect al Sfintei Scripturi si al Dogmaticii". Nascut in jurul anului 470, a intrat de tanar intr-o manastire din
Constantinopol, de unde a fost chemat la Roma, de catre papa Gelasius. A trait
intr-o manastire de acolo, pana catre anul 545. A facut multe traduceri din
greceste si latineste. Dionisie este cel care a fixat cronologia erei crestine,
folosita pana azi in toata lumea, luand pentru prima data ca punct de plecare,
la numararea anilor, Nasterea lui Iisus Hristos, Mantuitorul lumii.
In controversele
teologice de la inceputul secolului VI se fac mereu referinte la
"calugarii sciti", deci originali din Scythia Minor. Intre ei se
numara Leontiu (identificat de catre unii cu marele teolog Leontiu din Bizant
care a trait intre anii 485 si 543), Ioan Maxentiu, autorul a opt mici tratate
(printre care si un «Libellus fidei» si un dialog «Contra Nestorianos») si alte
lucrari in care a tratat diferite probleme hristologice si antropologice, Petru
Diaconul, despre care se spune ca a tradus unele opere din parintii greci in
latineste si altii.
Pe langa scriitorii
si teologii latini de pe teritoriul fostei Dacii amintim si alti scriitori
latini crestini, printre care: Clement Romanul, Ambrozie al Mediolanumului,
Ciprian al Cartaginei, Grigorie Dialogul, Leon cel Mare, Augustin si Ieronim,
Arnobiu de Sica si altii.
Adin Lucian Roman
[1] Nu toti teologii au fost si
scriitori si nu toti scriitorii au fost teologi in dreapta credinta. Mentionam
ca printre teologii din Scythia Minor nu au existat devieri dogmatice.
[2] Ne referim doar la romanii care au trait
pe teritoriul fostei Dacii.
[3]
Actuala localitate Milano din Italia.
[4] A nu se confunda cu filosoful grec
Socrate.
[5] Tomis este denumirea antica a orasului
Constanta de pe malul Marii Negre din Romania.
[6] Orasul Istanbul din zilele noastre din Turcia.
[7] Asa erau numiti daco-romanii de pe
teritoriul scitilor. Informatiile istorice despre populatia scita ne spun ca
aceasta a fost asimilata de catre geto-daci cu cateva secole inainte de
Hristos.
[8] Biserica – locas de cult.
[9] Gotii pagani au prigonit pe daco-romanii
crestini.
[11] Elocinta – oratorie.
[12] Aflat azi in muzeul Ermitaj din Petersburg.
[13] Paternus, din mila lui Dumnezeu, episcop al
provinciei mitropolitane Scythia
[14] Cele trei capitole este exprimarea
facuta pentru cele trei capete de acuzare: persoana si opera lui Teodor de Mopsuestia,
scrierile episcopului Teodoret al Cyrului impotriva Sfantului Chiril al
Alexandriei si a celui de al III-lea Sinod Ecumenic si scrisoarea episcopului
Ibas din Edesa impotriva Sfantului Chiril.
[15] Natione scytha, in latina – de neam scit.
In judetul Constanta exista satul Casian, pe valea raului Casimcea.
[16] Azi Marseille [in ro.: Marsilia]– in sudul Frantei.
[17]Deoarece a trait inainte de schisma de la
1054, este pomenit si de apuseni. Mentionam ca pana la aceasta schisma si
apusenii aveau invatatura de credinta ortodoxa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.