PS Ioan Mihaltan, episcopul Oradiei
Ev. Matei IX, 1-8
1.Dacă privim Evanghelia şi o
înţelegem nu numai în ceea ce scrie ad literam, înţelesul este mai simplu. Pe
lângă acest înţeles este şi cel alegoric pe care-l folosea Mântuitorul Iisus Hristos;
este un înţeles al sensurilor mai adânci a textelor care poartă denumirea de înţeles analogic, folosit foarte des de
Sf. Părinţi ai Bisericii. Amintim pe Sf. Maxim Mărturisitorul, care are în
unele din volumele sale o preocupare cu acest înţeles „Explicarea locurilor
grele din Sf. Scriptură”.
2.În acest sens vorbind de cele
zece fecioare untdelemnul n-ar avea înţelesul natural de untdelemn, ci de
adâncul milosteniei. Fecioarelor neînţelepte ce le lipsea untdelemnul, Sf.
Maxim şi alţi Părinţi explică sensul mai adânc că nu aveau milostenie deşi erau
fecioare, socotind milostenia mai mult decât fecioria.
3.În cazul de faţă dacă ne
preocupăm de un înţeles mai adânc cei patru prieteni pot reprezenta pe cei
patru Evanghelişti, care prin scrisul lor ne duc la întâlnirea cu Mântuitorul,
iar această întâlnire este pentru noi tămăduitoare atât de boli trupeşti cât şi
de boli sufleteşti.
4.În ceea ce priveşte că bolnavul
a fost vindecat pentru credinţa celor ce l-au adus este o mărturie a
învăţăturii Bisericii în care se susţine că unul poate mărturisi pentru altul
credinţa ca şi în cazul naşilor de la Botez sau a rugăciunilor pentru cei
adormiţi.
5.Însuşi Dumnezeu spune despre
David că “Mă voi îndura asupra urmaşilor lui până la al miilea neam
”.
6.La mijloc e
marea putere a iubirii despre care mărturisesc paginile Sf. Evanghelii.
7.Cu ocazia învierii fiicei lui
Iair Mântuitorul mereu îi spune tatălui: ”crede numai”. Iată un exemplu când
pentru credinţa tatălui îi înviază fiica. Ea nu putea avea credinţă pentru că
era moartă.
8.De ce e de mirare că naşul
poate mărturisi credinţa pentru fin – copil fiind? Pe baza acestor
argumente arătate mai sus Biserica face rugăciuni pentru cei morţi.
9.În viaţa cea de toate zilele,
pe cărările vieţii, adesea întâlnim simţământul
atât de nefolositor şi păgubitor al dispreţului, al hulei pe care nu-l întâlnim
la Mântuitorul Iisus Hristos. S-a întâlnit cu atâţia oameni ce l-au înjosit,
ponegrit, dispreţuit, dar El niciodată n-a răspuns cu aceeaşi atitudine,
niciodată n-a înjosit pe nimeni, n-a avut nici cel mai mic sentiment de dispreţ
cum îl prezintă poetul:”El tuturor deopotrivă împarte darul Său ceresc/Şi celor
care cred într-Însul şi celor ce-L batjocoresc.
10.Simţământul dispreţului
înstrăinează pe oameni de comuniunea frăţească, cel al dispreţului, cel al
respectului şi al cinstirii din contră, îi apropie.
11.Mântuitorul va rămâne un exemplu
viu peste veacuri prin atitudinile Sale de respect şi cinstire, apropiere faţă de orice om. Dacă
vrem să exemplificăm din viaţa Sa în această privinţă e destul să ne gândim la
comportarea Sa atât de nobilă faţă de femeia păcătoasă ce-i uda picioarele cu
lacrimi, faţă de femeia samarineancă, faţă de Iuda Iscarioteanul când avea să-L
prindă şi faţă de tâlharul de pe cruce.
13.În toate aceste discuţii nu se
poate observa nici cel mai mic sentiment de dispreţ şi vorbeşte cu ei ca şi cum
ar vorbi cu oameni cu alese virtuţi.
14.Socotim că Mântuitorul a
înregistrat cu amărăciune această atitudine a fariseilor faţă de El, nefolosind
aceeaşi atitudine a Sa faţă de ei, ci din contră, caută să le explice cu toată
înţelelpciunea ceea ce eu nu înţelegeau.
15.Desigur de această putere a
iertării păcatelor s-au îndoit fariseii neadmiţând că este Dumnezeu. Ne îndoim şi
noi uneori azi că această putere a iertării păcatelor a fost dată unor oameni –
preoţilor de a ierta păcatele:”Oricâte veţi lega pe pământ vor fi legate ....”
16.Îndoiala constă şi în slaba
cunoaştere a puterii iubirii.
17.Şi mulţimile au rămas
mirate de acestă putere dată de Dumnezeu
oamenilor. Se pare că şi ei îl cunoşteau pe Iisus numai ca om nu şi ca
Dumnezeu.
18.Poate este mai bine să medităm
şi asupra faptului ce a gândit şi ce a
simţit bolnavul vindecat. Câţi ani a mai trăit la casa lui. De aceea noi credem
în Sf. Tradiţie pentru că foarte puţine sunt însemnate din ceea ce a făcut
Iisus în Sf. Scriptură, încât şi cele scrise înSf. Scriptură şi cele spuse în
Sf. Tradiţie nu descoperă decît o parte din ceea ce a făcut Mântuitorul.
19.Se cade ca şi noi după ce luăm
parte la slujbele Sf. Biserici, împărtăşirea cu Sf. Taine, să ne întoarcem la
casele noastre cu atitudini de recunoştinţă faţă de atitudinile ce le revarsă
Mântuitorul asupra noastră şi cu atitudini
de respect şi cinstire faţă de orice om întâlnit.
67-70
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.