Prezentam mai jos un articol scris de
Parintele Dumitru Staniloae in anul 1939, si aparut atunci in
“Telegraful roman”, LXXXVII, nr. 47, p. 1. Este interesant de vazut cum
era privita atunci Europa, ca organizatie statala, si ceea ce a ajuns ea
astazi.
“Statele Unite ale Europei?”
Un ziarist din capitala a pomenit recent, de aceasta idee, ca de o dorinta ce ar aveea sa puna treptat stapanire pe suflete, pentru ca la sfarsitul razboiului sa serveasca drept idee conducatoare la noua organizare a Europei. Ziaristul pleca de la constatarea ca razboaiele sunt astazi atat de costisitoare, incat numai statele mari pot sa le faca fata, cele mici fiind in neputinta abosluta de a-si procura armamentul urias care sa le faca in stare sa reziste agresiunii si sa-si salveze independenta. Numai incadrarea tuturor statelor europene intr-un singur organism politic ar inlatura posibilitatea razboaielor in viitor si epuizarea popoarelor in cheltuielile fara margini pentru inarmare.
Formula a fost lansata prima data pe la 1928 de Cudenhove-Kalergi, un cunoscut francmason vienez.
“Statele Unite ale Europei?”
Un ziarist din capitala a pomenit recent, de aceasta idee, ca de o dorinta ce ar aveea sa puna treptat stapanire pe suflete, pentru ca la sfarsitul razboiului sa serveasca drept idee conducatoare la noua organizare a Europei. Ziaristul pleca de la constatarea ca razboaiele sunt astazi atat de costisitoare, incat numai statele mari pot sa le faca fata, cele mici fiind in neputinta abosluta de a-si procura armamentul urias care sa le faca in stare sa reziste agresiunii si sa-si salveze independenta. Numai incadrarea tuturor statelor europene intr-un singur organism politic ar inlatura posibilitatea razboaielor in viitor si epuizarea popoarelor in cheltuielile fara margini pentru inarmare.
Formula a fost lansata prima data pe la 1928 de Cudenhove-Kalergi, un cunoscut francmason vienez.
Dar ideea este, in generalitatea ei, in
intelesul nu atat de organizatie unitara a Europei, ci de infratire
intre oameni, de origine crestina. Unitatea cat mai stransa si mai
armonioasa intre oameni face parte integranta din orice vis frumos
inchinat fericirii viitoare a omenirii. Nimenea nu-si poate cugeta
paradisul, fie ca-l crede realizabil pe pamant, fie ca-l amana pentru
viata de dincolo de moarte, fara sa vada in el un lucru dintre cele mai
esentiale, fratia intima dintre oameni, pacea, ingaduinta, armonia,
lipsa dezbinarilor, a certurilor si luptelor. Ideea este cat se poate de
nobila si de crestina. Si ca tot ce e nobil si crestin, ca tot ce poate
contribui la usurarea greutatilor vietii omenesti, ea trebuie sa
formeze o tinta scumpa de urmarit pentru stradaniile tuturor oamenilor
de bine, chiar daca, cugetand lucid, ne dam seama ca nu va putea fi
niciodata infaptuita integral atata vreme cat traim pe pamant. Un
crestin bun, tot ce asteapta de la viata viitoare, urmareste sa obtina
macar ca o arvuna inca din viata aceasta.
Acesta este motivul pentru care ideea
unei oarecare organizari suprastatale a Europei e sustinuta de lumea
crestina anglicana. De pilda, Arhiepiscopul de York a declarat de curand
ca “lumea trebuie sa aleaga intre suveranitatea nationala si
securitatea colectiva. Actiunea colectiva contra unui agresor, pe care
Liga Natiunilor n-a fost destul de puternica s-o initieze, implica o
infrangere a suveranitatii nationale”. Arhiepiscopul numit vorbeste de o
Uniune federala a Europei care sa se dezvolte de la o schema generala
la o organizatie tot mai detaliata ( “The Church Times”, 27 Octombrie
1939).
Dar noi am vrea sa atragem atentia
asupra faptului ca pe cat de idealist este crestinul, pe atat este si de
realist. Ca si Iisus Hristos, care pe de-o parte cere oamenilor sa fie
desavarsiti ca Tatal din ceruri, iar pe de alta profeteste ca timpurile
din urma vor fi mai triste sub raportul credintei si al armoniei intre
oameni ca cele dinainte de ele, asa si crestinul, oricat de insufletit
propovaduieste idealurile armoniei sociale, isi da seama ca ele nu se
pot realiza atat de usor, ca sunt necesare pentru infaptuirea lor cateva
conditii prealabile foarte importante si care, dupa toate
probabilitatile, nu vor fi niciodata implinite.
De pilda, pentru realizarea organizatiei
Statelor Unite ale Europei, e necesara in prealabil o profunda
increstinare a sufletelor. Europa are in Liga Natiunilor o experienta
recenta ca prin simple paragrafe statutare sau pe fratii sustinute de
alte idei decat cele crestine, nu se poate intemeia o unitate si o pace
durabila intre popoarele europene. Demonul din sufletul individual
omenesc isi arata puterea si in manifestarile sentimentelor de grup,
deviindu-le si exagerandu-le. Sentimentul national devine sub inspiratia
si influeneta egoismului si mandriei omenesti o patima exclusivista,
imperialista, o dorinta de ingenunchere a neamurilor straine. Cine
garanteaza ca in Statele Unite ale Europei cele cateva popoare mari, dca
nu se vor ciocni intre ele in lupta pentru suprematie, nu vor cauta sa
inlature de la orice drepturi reale popoarele mici, nu vor cauta sa le
atraga cat mai mult in sfera lor de influenta, nu le vor impiedica in
orice miscare de afirmare a lor?
Statele Unite ale Americii nu-i pot
servi de model care sa arate ca e posibila o astfel de organizare si in
Europa, pentru ca la temelia lor sta o premisa de unitate, care nu
credem ca ar fi acceptata de popoarele europene: Statele Unite ale
Americii au la baza o singura limba, cea engleza. Cetatenii ei s-au
contopit sau se contopesc neincetat intr-un singur popor de limba
engleza, datorita faptului ca elementul etnic englezesc a predominat de
la inceput.
Exemplul Statelor Unite ale Americii,
departe de a ne vorbi de posibilitatea infiintarii unor State Unite ale
Europei cu salvarea diferitelor popoare in etnicitatea lor, ne
demonstreaza tocmai contrariul: nu se pot infiinta State Unite fara
perspectiva de periclitare a diferitelor popoare, mai ales a celor mici.
Numai intr-un caz s-ar putea: cand o forta morala uriasa, lucrand in
sufletul fiecarui popor, l-ar opri de la tendinta de-a se extinde
spiritual, juridic, economic, si geografic in paguba altor popoare mai
mici. Dar, aceasta forta, numai prin propovaduire crestina se poate
salaslui in suflete, si nici prin aceasta deplin.
De aceea, intai trebuie sa se porneasca
ofensiva de increstinare adanca a popoarelor. Si numai in masura in care
aceasta, fiind extraordinar de puternica, de durabila si ajutata de
toti factorii buni si cu autoritate ai omenirii, realizeaza progrese, se
poate pasi pe urma ei la crearea treptata si precauta a unor forme
juridice prin care sa se faca posibila o mai stransa unitate intre
diferitele state.
Cacialtceva e propovaduirea si altceva e
organizarea. Poti sa propovaduiesti cele mai frumoase idealuri, dar nu
poti pasi la organizare in vederea starilor ce le propovaduiesti decat
cu mare precautie, tinand seama nu de idealurile ce le propovaduiesti
oamenilor, ci de cat s-au insusit ele trainic in sufletul lor. E o
naivitate si un mare pericol sa creezi organizatie nu pe baza a ceea ce
este omul acum, ci pe baza a ce visezi tu ca trebuie sa fie. In curand
realitatea se razbuna si te matura cu organizatie cu tot, aducand pe
urma un sentimet de mare descurajare.
Propovaduriea trebuie sa fie idealista,
organizarea realista. Propovaduitorul trebuie sa creada mult in om, in
putinta de infaptuire a celor mai frumoase idealuri, caci numai asa
poate incalzi pe oameni, ca acestia sa se apropie macar putin de ele;
organizatorul trebuie sa tina seama de realitatea de acum si din
viitorul apropiat. Unul trebuie sa se sprijine pe celalalt.
Organizatorul, daca nu cere ajutorul propovaduitorului, nu va face
niciun progres in perfectionarea raporturilor vietii omenesti.
Propovaduitorul, daca nu e urmat de organizator, nu va vedea
trainicindu-se nimic din starile sufletesti mai bune pe care a reusit sa
le produca.
De cate ori propovaduitorul vrea sa ia
locul organizatorului, organizand societatea dupa principiile avansate
ale idealurilor sale, sau organizatorul substituie pe propovaduitor
facand acelasi lucru, se violenteaza realitatea, creandu-se organizari
utopice, care totdeauna produc tulburari si haos indelungat in suflete
si in societate.
Pentru ca precizarea formelor juridice
ale unor mai bune raporturi sociale intra in competenta organizatorului,
propovaduitorul vorbind oamenilor de idealurile mai indepartate, se va
feri sa precizeze prea mult forma juridica in care se vor cristaliza.
Crestinismul, cu alte cuvinte, va indemna popoarele in general la mai
multa fratie, dar nu va preciza ca urmareste realizarea organizatiei
juridice a Statelor Unite ale Europei de pilda, decat atunci cand
omenirea s-ar dovedi sufleteste suficient de pregatita pentru asemenea
lucru.
Sa speram ca omenirea, invatata de
experienta celor douazeci de ani dintre razboiul mondial si cel actual,
nu va repeta aceeasi greseala de-a crea vreun suprastat european, fara
chemarea in ajutor a crestinismului, factorul de cea mai mare importanta
cand se lucreaza pentru apropierea si pacea intre oameni.
Pr Dumitru Stăniloae
Sursa: Roman Ortodox in Franta
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.