Parintele Mihai-Andrei Aldea face in articolul de mai jos o binevenita si documentata analiza a curentului "dacist" care bantuie de cativa ani canalele media tv si online si care, ca urmare a lipsei de informare si de cunoastere a istoriei din randul marii mase de oameni, pare sa prinda teren din ce in ce mai puternic. Asa cum bine se spune in titlul articolului, aproape ca incepe sa se contureze o secta in care vedem cum se propaga un amalgam de zalmoxism cu ortodoxism, o ciorba paganeasca destul de periculoasa pentru mentalul colectiv romanesc. Va prezentam mai jos analiza pe care parintele a facut-o in mod amanuntit in ceea ce priveste aceasta problematica:
Prevenire
Atunci când o ipoteză ori o teorie istorică vine în contradicţie cu
majoritatea izvoarelor sau cu toate, ori cu o serie de fapte atestate –
de ieri sau de azi – suntem îndreptăţiţi să spunem că este, cel puţin în
parte, greşită. Atunci când, în temeiul cercetării noastre, spunem că
acea teorie sau ipoteză este greşită, nu săvârşim un atac la persoană,
ci o critică la subiect.
În rândurile ce urmează plecăm de la ideea că, dincolo de procentul
de rău-intenţionaţi existenţi în orice comunitate umană, preopinenţii
noştri sunt oameni bine-intenţionaţi. Critica noastră nu vizează o
persoană sau alta – chiar dacă menţionăm, aşa cum este firesc, numele
celor pe care îi cităm. Dimpotrivă, ideile, argumentaţiile şi celelalte
elemente ale unor ipoteze şi teorii sunt cele vizate de noi.
Dacismul în liniile sale esenţiale
Un curent istoric aproape inexistent până în Epoca Ceauşescu a fost
„Dacismul” [1]. Acesta este însă astăzi foarte puternic printre cei care
nu au studiat niciodată istoria în chip temeinic. Şi cuprinde o mulţime
de ipoteze şi idei năstruşnice amestecate cu citate trunchiate şi o
convingere fermă că „ceilalţi” – adică cei care au altă părere – sunt
„duşmanul de clasă”.
Faptul că la simpozioanele şi manifestările daciste se prezintă
ipoteze şi idei total contradictorii, se fac afirmaţii reciproc
exclusive şi se încalcă toate principiile cercetării istorice sau
lingvistice, ba chiar şi ale logicii, nu pare să îi deranjeze cu nimic
pe cei mai mulţi din adepţii acestor idei. Cel puţin atâta vreme cât
eşti de acord cu cel puţin trei puncte:
- Dacii au fost cei mai tari din lume;
- Romanii au fost nişte bestii înapoiate sau măcar nişte invadatori criminali;
- Latina era, de fapt, o formă de dacă.
De la ilogică la credinţă oarbă
Desigur, dacă latina era o formă de dacă, înseamnă că latinii erau
daci, deci romanii nu aveau cum să fie invadatorii dacilor, de vreme ce
erau acelaşi popor. Este o primă fractură logică, masivă, evidentă şi
insurmontabilă!
Dar pe dacişti nu îi deranjează.
Ceea ce, din punctul meu de vedere, transformă dacismul într-un fel
de dogmă religioasă. Lucru dovedit, de altfel, de adoptarea de către
dacişti a tot felul de manifestări religioase la fel de bine întemeiate
ca şi ideile lor istorice, de la „Ortodoxia Zalmoxiană” până la
„Extratereştrii Daci” şi alte păgânisme similare. Au ajuns chiar,
asemenea multor secte, să publice tot felul de scrieri religioase
atribuite, profund incorect, unor personaje istorice sau fanteziste –
începând cu Decebal, Zalmoxe, Deceneu etc – care nu au scris niciodată
materialele ce le sunt atribuite. Şi în care scrieri găseşti din nou tot
felul de afirmaţii contradictorii şi concepţii reciproc exclusive, de
la „îngeri căsătoriţi” până la „făpturi astrale evoluate” de pe „alte
planete” care folosesc tot felul de mijloace primitive în raporturile
lor cu pământenii. Tot ca la multe secte mai noi şi mai vechi – o
paralelă tipică fiind cu mormonii sau iehoviştii – şi la dacişti aceste
materiale sunt „pentru avansaţi”, pentru racolarea marelui public
folosindu-se materiale (zise) istorice.
Un caz pentru exemplificare
Un astfel de material este cel făcut public în 2008 de Dumitru
Badilă, sub titlul „Latinizarea limbii dace – un basm de adormit
lingviştii” [2].
Desigur, ca mulţi alţi dacişti de frunte, domnul Badilă nu este nici
lingvist, nici istoric, dar se pronunţă categoric în amândouă domeniile.
Articolul d-sale mi s-a părut potrivit de prezentat întrucât cuprinde
o serie de expresii şi idei paradigmatice pentru dacism, într-o formă
concentrată. De altfel chiar autorul spune „Am scris acest material în
anul 2000 şi nu am nici o pretenţie de primordialitatea ideii.
Majoritatea argumentelor erau cunoscute şi acceptate în cadrul
Societăţii Getica al cărei membru eram. Singurul argument nou pe care nu
l-am găsit nicăieri este argumentul vizual… [3]”.
Ca urmare, vom face materialului
O mică analiză
Bunăvoinţa d-lui Badilă
De la început autorul articolului amintit avertizează – chiar
„Avertisment” numindu-se paragraful – pe cei care „iubesc atât de mult
mitul latinizării limbii dace” să nu citească „materialul”, dacă
„dărâmarea acestei poveşti ar fi o imensă tragedie psihică” pentru ei.
Ne aflăm deja în plină mitologia dacistă, pe terenul a două idei
tipice pentru acest fenomen. Unul – foarte frecvent în lumea sectelor –
este acela că propriile idei sau păreri sunt absolute, perfecte,
imposibil de combătut. Simpla lor prezentare ar trebui să fie suficientă
pentru a „dărâma” orice părere diferită.
Al doilea mit prezent aici este acela al existenţei unor pioşi
iubitori sau adoratori ai latinizării, pentru care aceasta este un fel
de dimensiune religioasă a existenţei. De fapt este o viziune a propriei
stări daciste, dar în oglindă. Cu excepţia unei foarte şi tot mai
subţiri ramuri de discipoli ai Blajului, care încă mai crede în
latinismul exacerbat de secol XVIII, nu am întâlnit asemenea oameni. Iar
aceşti câţiva, repetăm, sunt o minoritate extremă în general, cu atât
mai mult în domeniul istoric. Domeniu în care deschiderea către discuţii
(contradictorii) este mult mai mare decât îşi închipuie cei care nu-l
cunosc. În schimb, toţi daciştii pe care i-am cunoscut direct şi
indirect sunt incapabili de o discuţie reală, orice argument care le
atinge teoriile în mod clar devenind pentru ei o sursă de suferinţă,
adesea dincolo de limita suportabilităţii.
Prin urmare, bunăvoinţa d-lui Badilă ţine de propria sensibilitate.
În ceea ce mă priveşte – şi cunosc mulţi lingvişti şi istorici aflaţi pe
aceeaşi poziţie – nu m-ar deranja deloc să fie „dărâmată” ideea
latinizării dacilor. Însă cu argumente. Care, după cum vom vedea,
lipsesc.
Încep fantasmagoriile
„Dogma oficială, pe care toţi am învăţat-o, afirmă că după cucerirea
romană din 106 e. n. şi până la retragerea aureliană din 275 e. n. limba
dacă a dispărut, din ea rămânând aproximativ 150 cuvinte.” Dumitru
Badilă
Singura concluzie ce se poate trage din această frază uluitoare este
că autorul ori minte ori fantazează. Nu, nu am învăţat toţi o asemenea
„dogmă oficială”, care nu există. Există multe dogme oficiale
(politice), dar nu aceasta.
În manualele şcolare se afirmă categoric faptul că atât romanizarea
cât şi existenţa dacilor încep şi continuă mult înainte şi după această
perioadă. Prezenţa latinilor în Dacia mult înainte de războaiele dintre
Decebal şi Traian este amintită în multe manuale şi în mai toate
lucrările de popularizare. De asemenea sunt amintite şi existenţa
dacilor liberi şi a încheierii romanizării mult mai târziu decât până la
data retragerii aureliene.
În cărţile clasice pe temă, subiectul este mult mai detaliat şi se
prezintă o serie de fapte şi contexte istorice şi lingvistice pe care
d-l Badilă le ignoră total. Fie pentru că nu le-a învăţat vreodată, fie
pentru că nu îi convin. „Materialul probator”, dacă îi putem spune
astfel, este covârşitor de bogat şi imposibil de ignorat de un om de
bună-credinţă.
Oricum, esenţial este faptul că afirmaţia este falsă. Total falsă.
Iar pe acest fals îşi începe „materialul” construcţia „dărâmătoare”
(folosind expresiile autorului).
O întrebare drăguţă
„Cum a fost posibil, să existe o limbă română unitară pe un teritoriu
atât de întins (România plus Basarabia şi Bucovina), în condiţiile în
care administrativ, acest teritoriu nu a fost unit decât în timpul lui
Burebista şi Decebal, aproximativ 86 de ani, la 1600 e. n. timp de un an
sub stăpânirea lui Mihai Viteazul şi apoi de la 1859 cînd a fost prima
Unire?” Dumitru Bădila
Întrebarea aceasta este scuzabilă la un elev de şcoală generală. De
asemenea, la un adult care nu a învăţat prea mult istorie în şcoala
generală şi a uitat mult din ceea ce a învăţat. Este însă foarte greu
scuzabilă pentru cineva care se vrea specialist.
De ce?
1. Teritoriul limbii române nu este cel prezentat în întrebare. Las
deoparte exprimarea „România plus Basarabia şi Bucovina”, o exprimare
cel puţin dubioasă. Esenţial este faptul că limba română se vorbea în
secolele XVII-XX şi la vest de Tisa, şi în sudul imediat al Dunării – în
Moesia veche – şi în ţinuturi şi mai meridionale (Tracia, Macedonia,
Epir etc.) ori mai răsăritene (Vozia, Zaprojia, Crimeea etc.) ş.am.d.
Mulţi dintre vorbitori sunt băştinaşi în locurile în care trăiesc. D-l
Badilă îi şterge total de pe hartă pe aceşti Români aflaţi dincolo de
graniţele care îi convin. Totuşi, primele atestări ale limbii române,
atât prin mărturii externe cât şi prin cele interne provin chiar din
aceste teritorii „uitate” de întrebarea citată mai sus.
2. Limba română este unitară doar într-un fel relativ. Există cel
puţin patru dialecte româneşti (daco-român, macedo-român, megleno-român
şi istro-român), fără a socoti idiomurile din Carpaţii Păduroşi sau
Munţii Tatra, pentru care analizele necesare lipsesc. De asemenea,
există numeroase graiuri (vom reveni asupra temei). Afirmaţia „limbă
unitară” este relativă şi foarte primejdioasă. Singurele limbi
într-adevăr unitare sunt limbile artificiale şi/sau livreşti (esperanto,
solresol, latina cultă ş.a.a.).
3. „Acest teritoriu” desemnat de d-l Bădilă – şi care ignoră
majoritatea suprafeţei locuită nativ de vorbitorii limbii române – nu a
fost unit niciodată în sensul real al cuvântului până în 1918. A fost o
vreme sub stăpânirea nominală a lui Burebista, deşi acesta nu i-a putut
da, din păcate, o organizare nici măcar cât de cât unitară. Decebal nu a
stăpânit acest teritoru. El a avut sub conducere Transilvania, Oltenia,
o mică parte din Crişana, cea mai mare parte din Banat şi Muntenia, dar
fără Maramureş, fără Moldova, fără Dobrogea etc. Mihai Viteazul a
stăpânit mai mult decât Decebal ca suprafaţă, dar şi el a avut „de
lipsă” cea mai mare parte din Banat, sud-estul Moldovei, părţi din
Muntenia şi toată Dobrogea. Iar stăpânirea sa nu a avut, în niciun caz,
un caracter unitar, ci a fost o unire personală a mai multor ţări
diferite. La 1859 prima Unire aducea împreună Oltenia, Muntenia şi o
fâşie din Moldova, fără Bucovina, fără cea mai mare parte din ceea ce
numim astăzi Basarabia, fără Transilvania, Banat, Crişana, Maramureş.
Toate aceste precizări pot părea prea amănunţite. Ele arată însă
imprecizia gravă atât a gândirii cât şi a expunerii d-lui Bădilă. Sunt
greşeli pe care se bazează atât întrebarea cât şi argumentaţia d-sale.
Încheiem prezentarea întrebării cu o soluţie decentă: studiul istoric.
D-l Badilă ar fi trebuit, dacă şi-a pus această întrebare cu
sinceritate şi spirit ştiinţific, să citească studiile istorice
existente.
De la Xenopol şi Pârvan la Dinu C. Giurescu şi Stelian Brezeanu, de
la Nicolae Iorga şi Gheorghe Brătianu la Silviu Dragomir şi Theodor
Capidan, ca să dăm doar câteva nume, sunt foarte mulţi cei care au
studiat problema. Unii dintre aceşti oameni au plătit pentru cercetările
şi studiile istorice realizate chiar şi cu viaţa – un exemplu fiind
Gheorghe Brătianu. Deci a-i încadra din start într-o închipuită „dogmă
oficială” este degradant pentru cel care o face. Şi, oricum, nu poţi
combate ceea ce nu cunoşti. Fără studiu istoric amănunţit, întrebarea
d-lui Badilă rămâne o întrebare drăguţă pentru un copilaş. Pentru un
adult… nu.
Un răspuns care nu există
„Răspunsul oficial nu oferă nici un fel de argumentaţie, este ca în
Biblie „Crede şi nu cerceta” ba chiar punerea în discuţie a acestei
probleme este privită ca o erezie majoră.” Dumitru Badilă
Cu tot respectul faţă de persoana d-lui Badilă, nu pot să nu fiu uimit de lipsa de cultură a unei asemenea fraze.
1. Nu există în Biblie exprimarea „crede şi nu cerceta”, dimpotrivă,
„cercetaţi toate, păstraţi ce este bine” (I Timotei 5.21). D-l Badilă se
arată aici tributar propagandei comuniste, care atribuia Bibliei şi
Bisericii tot felul de idei proprii. În cazul de faţă, „crede şi nu
cerceta” era exact politica de partid a comunismului.
2. „Răspunsul oficial” la întrebarea d-lui Badilă există şi oferă o
vastă argumentaţie. De exemplu, lucrarea „Românii de la sud de Dunăre”,
publicată de Arhivele Naţionale ale României în Bucureşti, 1997,
prezintă o serie de documente şi discuţii pe temă, o argumentaţi vastă.
Vedem că este vorba de o lucrare susţinută de un for oficial, publicată
cu mai bine de 10 ani înainte ca d-l Bădilă să emită aserţiunea citată
mai sus. Şi este doar un exemplu între foarte multe.
Nu doar că există răspuns argumentat, dar există mai multe teorii,
ale căror prezentări au fost făcute în forurile universitare şi
academice româneşti de-a lungul veacurilor şi care, dacă erau bine
argumentate, au fost chiar şi premiate, chiar dacă erau în contradicţie
cu teoria „de manual” („oficială”) din acea vreme.
Ignorarea istoriei istoriografiei româneşti de câtre d-l Badilă este,
din păcate, tipică pentru cineva care vorbeşte despre ce nu cunoaşte. Şi
este una din cauzele pentru care istoricii adevăraţi nu bagă în seamă
asemenea „materiale”.
3. Punerea în discuţie a acestei probleme s-a făcut în forurile
academice şi universitare româneşti de multe ori şi în multe feluri.
Afirmaţia d-lui Badilă, tipică pentru dacism, este dovadă fie a unei
profunde ignoranţe, fie a unei minciuni deliberate. Am dat mai sus
câteva nume de istorici români. Cei care citesc dezbaterile lor,
studiile realizate, cărţile publicate vor putea vedea adevărul şi vor
constata că asemenea fraze ca cea a d-lui Badilă neagă adevărul şi sunt
pur şi simplu descalificante (istoriografic vorbind) pentru emiţător.
O amabilitate ilogică
„O explicaţie a acestei intransigenţe poate veni din secolul XVIII
când ne străduiam să ne afirmăm anterioritatea pe acest pământ faţă de
maghiarii din stepe şi cum legăturile noastre cu civilizaţia romană erau
greu de discutat, am creat această teorie pe care în entuziasmul
general patriotic a fost greu să mai poată fi analizată lucid.” Dumitru
Badilă
Această lungă frază este total ilogică. „Teoria” latinizării este
veche de cel puţin 700 de ani. Apare şi la Constantin Porfirogenetul, şi
în alte surse vechi, mult dinainte de „secolul XVIII”. Dar, dincolo de
acest aspect, de ce s-ar fi creat o asemenea teorie ca argument de
anterioritate „pe acest pământ faţă de maghiarii din stepe”?!?
Anterioritatea se dovedeşte prin vechimea locuirii, nu prin caracterul
limbii! Dacă avem o limbă latină sau dacă sau slavă sau malgaşă, iar
documentele arată că am venit aici după unguri, nu avem anterioritate!
Dacă avem o limbă latină sau dacă sau slavă sau malgaşă iar documentele
arată că am venit aici înainte de unguri, avem anterioritate! De
exemplu, slavii ajung „în acest teritoriu” (desemnat de d-l Badilă) cu
sute de ani înainte de unguri. Deci le sunt anteriori şi punctum.
Încercarea amabilă a d-lui Badilă de a găsi „o scuză” pentru „această
intransigenţă” care nu există e, de fapt, un alt fals istoric şi o
mostră de argumentaţie sofistică [4].
Revenirea la o întrebare greşită
„Revenind la întrebarea iniţială: Este posibil ca în 169 de ani
romanii să fi schimbat limba unui întreg popor, aceasta să ramână
unitară, şi să reuşească să o schimbe chiar în regiuni pe care nu le-au
stăpânit niciodată?” Dumitru Badilă
După cum am arătat mai sus, d-l Bădilă revine la o întrebare
fundamental greşită. Niciun istoric serios nu a afirmat ceea ce pretinde
d-sa.
1. Nu s-a afirmat că romanizarea sau latinizarea s-a petrecut în 169 de ani.
2. Nu s-a afirmat că romanizarea a schimbat limba unui întreg popor.
3. Nu s-a afirmat că romanizarea a făcut ca limba „aceasta să rămână unitară”.
Sunt doar trei greşeli fundamentale ale întrebării de aici – ceva mai puţine decât în prima formă, totuşi.
Un adevăr teoretic
„Pentru a putea răspunde la această întrebare trebuie să luăm în
calcul toate argumentele şi să verificăm toate ipotezele.” Dumitru
Badilă
Afirmaţia aceasta este adevărată! Din păcate, ea rămâne pentru d-l
Badilă, ca şi pentru toţi daciştii pe care i-am citit ori ascultat,
strict teoretică, dacă nu utopică. Pentru că, mai departe, d-l Badilă ia
în calcul o singură ipoteză, pe o singură sub-variantă posibilă, după
care trece la ideile daciste.
Să fim puţin patetici!
„O astfel de ipoteză ar fi că civilizaţia geto-dacă ar fi fost atât
de înapoiată cultural şi lingvistic, încât atunci când i-au cucerit
romanii, geto-dacii ar fi trecut în masă la latinitate, ca și cum de
abia ar fi aşteptat să scape de limba cu care s-au născut.” Dumitru
Badilă
Am putut observa mai devreme „îngăduinţele” d-lui Badilă, de la
„Avertisment” la amabilitatea unei scuze ilogice pentru un fenomen
inexistent. Acestea sunt parte a unei retorici clasice de „captare a
bunăvoinţei” cititorului sau ascultătorului. Şi, adesea, parte a unei
argumentaţii viclene, bazată nu pe logică ci pe manipularea
sentimentelor. Acest tip de argumentaţie, strict propagandistic şi
profund neştiinţific, este întâlnit adesea în toate materialele daciste.
În cazul de faţă d-l Badilă foloseşte întâi termenul de „înapoiată”,
ca prim impact, adăugând apoi imaginea patetică „abia ar fi aşteptat să
scape de limba cu care s-au născut”.
E greu să combaţi logic patetismul!
Şi tocmai de aceea discursul dacist cucereşte oameni care altfel nu ar fi aderat niciodată la idei atât de şubrede!
Totuşi, dacă este să ne gândim logic, nu patetic, avem destule exemple
de asimilare lingvistică şi culturală în istorie. Ele se bazează pe ceea
ce se consideră a fi, într-un moment sau altul şi de către o populaţie
sau alta, superioritate şi respectiv inferioritate (culturală, militară,
economică etc.).
A vorbi despre superioritate sau inferioritate culturală în termeni
obiectivi este practic imposibil. În fapt, ceea ce contează în contextul
ipotezei d-lui Badilă este dacă dacii resimţeau Imperiul Roman ca
superior din punct de vedere cultural sau nu. Aici este, de fapt,
punctul nevralgic, de care şi d-sa, ca şi ceilalţi autori dacişti, se
fereşte cu grijă. Căci dacă iniţial dacii au copiat monedele tracilor şi
grecilor, au copiat ceramica şi orfevrăria tracilor, grecilor şi
sciţilor etc., de la începutul secolului I î.Ch. ei trec la copierea
monezilor şi ceramicii romane, pe o scară din ce în ce mai largă.
Romanizarea începe să lucreze chiar la nordul Dunării cu două secole
înainte de termenul oferit de d-l Badilă!
Iar faptele istorice, aşa cum sunt dovedite clar de izvoarele acelor
vremuri, arată că dacii se raportau la Imperiul Roman cu admiraţie şi
invidie. Desigur, acest lucru poate părea jignitor pentru cei care se
raportează sentimental la istorie. Dar, după cum vom vedea, este un
fapt. Aşa cum este un fapt şi că romanii se raportau la daci cu
admiraţie şi teamă. Afirmaţie convenabilă pentru dacişti, dar cu nimic
mai adevărată decât prima.
Toate ipotezele, adică una singură
„Să vedem dacă datele pe care le avem ne pot permite această ipoteză.” Dumitru Badilă
Este, de altfel, singura „analizată” – cel puţin superficial – de d-l Badilă, înainte de a trece la propriile idei.
Ce minunaţi suntem noi! Care noi? Toţi aceia!
„Spaţiul carpato-danubiano-pontic a fost locuit neîntrerupt (o atestă
istoria oficială) de peste 600.000 de ani, din paleolitic şi există
chiar dovezi neverificate foarte bine, că acest spațiu ar fi fost unul
din locurile de antropogeneză (omul de la Bugiulești, un australopitec,)
unde s-a născut „Omul”.” Dumitru Badilă
Intrăm prin această frază într-o altă zonă a mitologiei daciste. După
aceasta, romanii – şi alţi câţiva, care le (con)vin lor – sunt „răi”,
dar toţi ceilaţi sunt daci. Pentru d-l Badilă şi ceilalţi dacişti nu
contează că oamenii de acum X ani nu erau daci. Au locuit aici? Sunt
daci! Chiar dacă este evident că nu!
De asemenea, intrăm prin această frază în altă linie a argumentaţiei
sentimentaliste. D-l Badilă ar fi trebuit să compare civilizaţile romană
şi dacică la nivelul secolelor I-III d.Ch.. Aceasta este perioada pe
care el însuşi a desemnat-o! Cei de acum 60 de ani sau 120 de ani sau
120.000 de ani au fost cum au fost, dar nu ca noi! Sunt înaintaşii
noştri, dar nu sunt noi, aşa cum noi nu suntem ei. D-l Badilă vorbise
despre superioritatea sau „înapoierea” culturală în vremea cuceririi
romane de la 106 şi după. Logic era să prezinte situaţia culturală de
atunci, nu să înceapă cu descrieri de îndepărtate antichităţi mai mult
sau mai puţin „glorioase”.
De-a lungul secolelor vin şi pleacă oameni şi triburi, se schimbă
civilizaţii, limbi, popoare. Doar în fantezia extrem de agitată a unora
toţi aceşti oameni, toate aceste triburi, civilizaţii, limbi şi popoare
pot fi îngrămădite în termenul de „dac”.
Aşa cum am spus, aceasta este altă zonă a mitologiei daciste, din nou
bazată pe o credinţă oarbă şi fără nicio legătură cu cercetarea
ştiinţifică.
Să dovedim ce ştie toată lumea!
„Clima, relieful şi existenţa depozitelor de sare la suprafaţă au
fost argumente foarte puternice ale locuirii omului în acest spaţiu.”
Dumitru Badilă
În argumentaţia sentimentalistă este esenţial să prezinţi lucruri pe
care toată lumea le cunoaşte ca şi când ai fi descoperitorul sau cel
puţin garantul (apărătorul) lor. De exemplu, nimeni nu neagă vechimea
foarte mare a prezenţei omului în teritoriul desemnat de d-l Badilă
drept (singurul) românesc. Dânsul argumentează însă această prezenţă, ca
şi cum ar combate pe cineva. Şi dacă are dreptate şi aici, este evident
că are şi în restul discuţiei, spune „logica” sentimentală. Doar că… nu
este aşa.
Şi când are dreptate greşeşte!
„Masivele de sare din spaţiul acesta erau singurele surse
exploatabile la suprafaţă, din Europa începuturilor. S-au creat
adevărate drumuri ale sării care brăzdau continentul, așa cum mai târziu
a fost „Drumul Mătăsii”.” Dumitru Badilă
Ştim că această aserţiune, ca şi cea a importanţei fundamentale a
sării (pe care nu am mai citat-o integral) nu îi aparţin d-lui Badilă.
Nu îl învinuim pentru ea, ci pentru preluarea lipsită de discernământ.
D-sa nu cunoaşte faptul că sarea se exploatează de la începuturile
civilizaţiei umane, întâi şi întâi, pe ţărmurile mării. Sarea de mare
este prezentă în toate locurile contactului omului cu marea, iar pe
ţărmurile Mediteranei este atestată din vremuri extrem de vechi. De
asemenea, d-sa nu cunoaşte exploatările de sare din Alpi – de exemplu
Salzburgul, oraşul sării, unde sarea se extrage atestat de multe mii de
ani – sau din unele insule mediteraneene, din Galia sau Iberia.
Izvoarele şi mlaştinile sărăturoase din Normandia sunt celebre pentru
cei familiarizaţi cu cultura franceză. Şi lista poate continua mult.
Dovedind că nu sunt Carpaţii, aşa cum pretind unii dacişti, singurul
„izvor de sare” al „Europei începuturilor” şi nici singurul loc cu
„surse exploatabile la suprafaţă din Europa începuturilor”. Nici pe
departe!
Desigur, nu era nevoie de acest argument „al sării” pentru a dovedi
continuitatea omului „din spaţiul acesta”. Era de ajuns să se menţioneze
existenţa unor descoperiri antropologice şi arheologice care transformă
această continuitate într-un fapt incontestabil. Există însă reflexul
nespecialistului de a aluneca în divagaţii ce i se par încântătoare şi
„puternice”, dar care sunt până la urmă dovada lipsei de pregătire
ştiinţifică şi a incapacităţii de argumentaţie temeinică.
D-l Badilă are dreptate când vorbeşte despre o veche locuire a omului
„în spaţiul acesta”, dar izbuteşte până şi aici să promoveze idei
fundamental greşite.
Să spunem doar ce şi cât ne convine!
„Am ales referinţele din „Civilizaţia Marii Zeiţe şi sosirea
cavalerilor războinici” a Marijei Gimbutas deoarece aceasta a fost o
autoritate în materie, fiind profesor de arheologie europeană cu
specializarea în neolitic la Universitatea din Los Angeles între anii
1965-1995 şi de origine lituaniană, deci nu poate fi banuită de simpatii
proromâne.” Dumitru Badilă
Am amintit mai devreme de faptul că ideea cercetării tuturor ipotezelor este pentru dacişti strict teoretică.
Este interesant să vedem cum din lucrările şi viaţa Mariei Gimbutas,
daciştii preiau strict ceea ce le convine, trecând restul sub tăcere. Ei
„uită”, de pildă, că marile cercetări arheologice europene ale acestei
specialiste au ocolit România. Din 1967 şi până în 1980 ea a coordonat
cinci proiecte majore de săpături arheologice: în Iugoslavia, Macedonia,
Grecia şi Italia. De ce? Pentru că aici socotea ea că este inima acelei
vechi civilizaţii europene, pe care daciştii o prezintă ca fiind la
nord de Dunăre! În imaginea de mai jos vedem o parte din „Teoria Kurgan”
a Mariei Gimbutas, astăzi larg acceptată.
Putem observa că civilizaţia europeană veche, notată
„Baden-Ezero-Troja”, este la sud de Dunăre. Cu mult. O să revenim asupra
Teoriei Kurgan, dar acum menţionăm doar faptul că cercetările şi
studiile Mariei Gimbutas nu îi prezintă pe vechii locuitori ai Europei
ca fiind daci. Nu îi prezintă pe niciunii dintre purtătorii
civilizaţiilor Gumelniţa, Cucuteni-Tripolye sau Boian ca fiind daci. Şi
aşa mai departe! Practic, încercarea d-lui Badilă – şi a altor dacişti –
de a-şi legitima poziţiile prin apelul la această cercetătoare este
total incorect. Nu doar că dânsa a avut altă poziţie, dar nici măcar nu
se face apel la cercetările pe care le-a realizat, spre a li se da o
altă valoare – argumentată coerent – ceea ce ar fi o practică
rezonabilă. Pur şi simplu se prezintă totul ca şi cum Maria Gimbutas ar
fi fost dacistă, ceea ce este, repetăm, fals şi total incorect.
Culmea este că d-l Dumitru Badilă aminteşte în acest material de
„Societatea Cultural-Ştiinţifică Getica”, societate pe al cărei site
apare o prezentare mult mai corectă a poziţiei Mariei Gimbutas! În locul
respectiv [5] se poate vedea de către oricare cititor faptul că atunci
când Maria Gimbutas vorbeşte despre „vechi-european” vorbeşte, de fapt,
despre populaţia pre-indo-europeană, adică mult anterioară unor
indo-europeni precum tracii şi, cu atât mai mult, dacii (care sunt
menţionaţi de sursele istorice mult după traci).
De asemenea, tot în acel loc se aminteşte că „Vechea Europă” a Mariei
Gimbutas, prezentată de d-l Badilă drept dacică, nu doar că este
pre-indo-europeană dar ocupă un spaţiu „delimitat de Carpaţi, Peninsula
Italică şi spaţiul egeean”. De fapt, aşa cum arată şi cercetările
arheoloagei, Carpaţii au fost un teritoriu periferic al acestei
civilizaţii, al cărei centru a fost în Tracia, Macedonia, Iliria şi
Epirul de mai târziu.
Pe aceeaşi pagină se menţionează şi faptul că, cităm
„Incepind cu circa 4400 i.e.n., Vechea Europa s-a vazut confruntata
cu intruziunea unor grupuri net diferite din punct de vedere cultural:
populatia kurganelor (sau a traditiei kurganelor) care trebuie sa fi
reprezentat – faptul apare acum cert – pe indo-europenii nord pontici in
expansiune. Acestia aveau o ideologie de casta ce atragea stratificarea
accentuata a societatii, de tip virifocal (cu rolul predominant al
barbatului in societate), o societate razboinica si violenta, cu oameni
ce venerau zei ai cerului senin si puterea armelor. Amalgamarea
treptata, in valuri succesive, timp de trei milenii, a celor doua
componente – cea autohtona „veche europeana” si cea intrusiva
indo-europeana – a dus la cristalizarea populatiilor europene asa cum le
cunoastem din zorii epocii istorice pina astazi.”
Aceste valuri succesive de indo-europeni dau naştere, desigur, unui
şir de civilizaţii, state şi popoare ce se ridică şi se prăbuşesc, apar
şi dispar, se înţeleg ori se luptă între ele. Este o întreagă şi uriaşă
epopee istorică, întinsă pe mii de ani. Unul dintre rezultate fiind şi
apariţia tracilor.
Toată această epopee, prezentată ca fenomen de Maria Gimbutas, este
ignorată de d-l Badilă. Cu toate că D-sa, după cum s-a văzut, vorbeşte
despre lucrările arheoloagei americane ca şi cum le-ar fi citit.
Ce minunaţi suntem noi! Care noi? Toţi aceia!
„Culturile neolitice, Cucuteni, Hamangia, Boian, Petreşti, Gumelniţa
atestă o locuire foarte intensă şi o tehnologie destul de avansată. Când
spunem neolitic ne gândim imediat la epoca pietrei şlefuite, deci o
piatră nu cioplită ca în paleolitic, ci puţin mai finisată, dar tot în
epoca pietrei erau. Fals. Acum 7000 de ani în civilizaţia Gumelniţa se
prelucra aurul şi se făceau bijuterii din el. Arta ajunsese la un
rafinament pe care cu greu ni-l putem imagina. Acest cap de copil nu
este o operă pierdută a lui Brâncuş, ci al unui artist din cultura
Gumelniţa.
Sistemul de construcţie al caselor pe structură de lemn şi apoi
acoperită cu pământ (care are certe calităţi izolante) mai există și azi
la 60-70% din locuinţele construite în România (se observă foarte bine
la inundaţii), atunci a fost inventat.
Toate au culminat cu formarea imperiului lui Burebista. Aceste
teritorii au fost unite sub o singură administraţie şi au format o
entitate puternică privită cu teamă chiar de romani.” Dumitru Badilă
Îmi cer scuze pentru acest citat lung. Mi s-a părut însă foarte de trebuinţă pentru a arăta exact afirmaţiile autorului.
Pe scurt, de la 5000 de ani î.Ch. autorul trece direct la „imperiul
lui Burebista”. Nu-l deranjează saltul, aşa cum nu-l deranjează că
Burebista nu a fost împărat, ci, după cea mai laudativă sursă, doar
rege, deci şi statul construit de el se numea cel mult regat, nu imperiu
[6]. Dar sunt, desigur, fleacuri. Ce contează câteva mii de ani? Ce
contează câteva valuri de migraţie Kurgan, ce contează migraţiile şi
contra-migraţiile sciţilor şi tracilor, ce contează invazia celţilor şi
sute de ani de dominaţie celtică la nordul Dunării? Ce contează că
Burebista era, poate, rege, dar sigur nu împărat? Ce contează că
administraţia comună în statul lui Burebista nu exista decât printr-o
singură persoană, Burebista însuşi? Fleacuri! Toate sunt fleacuri! S-a
vorbit de înalta civilizaţie a culturii Gumelniţa? S-a amintit de Maria
Gimbutas? Asta contează! Între cultura Gumelniţa şi cultura Daciei lui
Decebal există o prăpastie de 5000 de ani? Fleacuri!
Noi (daciştii) tragem deja concluzia! Chiar dacă este
O concluzie ilogică şi fără niciun temei
„Făcând o sinteză până în acest moment istoric putem spune că pe
acest teritoriu a luat naştere una dintre cele mai vechi civilizaţii
care cunoştea scrierea cu 1.000 de ani înainte de Sumer, care avea o
tehnologie avansată şi o putere militară destul de mare.” Dumitru Badilă
Trecând dincolo de ironia tristă din paragraful anterior, se cuvine
să spunem că nu se poate trece peste 5000 de ani ca şi cum nu ar fi!
Putem spune orice. Putem spune că dacii trăiau pe Lună şi cultivau
elefanţi roz care creşteau în bambuşi albaştri. Tocmai am spus asta, nu?
La fel şi d-l Badilă poate spune orice. Doar că nu este o sinteză, cu
atât mai puţin a unui „moment istoric”. D-sa operează cu termeni pe care
nu îi înţelege sau dacă îi înţelege pur şi simplu îi foloseşte ca să
zăpăcească cititorii. „Momentul istoric” Burebista nu are nicio legătură
cu Civilizaţia Gumelniţa. „Tehnologia avansată” a dacilor era la
acelaşi nivel cu a celţilor, depăşiţi de Burebista strict pe baza
superiorităţii numerice şi a unei strategii mai bune. Iar celţii erau
atât de „avansaţi tehnologic” pe cât arată ruşinoasa înfrângere de la
Alesia, în care romanii au biruit două gigantice armate celtice pe baza
superiorităţii tehnice romane!
Cunoşteau dacii scrierea?
Oh! Câte discuţii pe temă!
Da, o cunoşteau. Cunoşteau scrierea grecească şi latină, se prea
poate să fi avut şi o scriere geometrică proprie… doar că nu o prea
foloseau. Mai corect spus, scrierea era cunoscută şi folosită doar de
câteva categorii sociale puţin numeroase. Ca urmare, opere literare,
istorice, filosofice sau religioase dacice nu s-au păstrat. Nici măcar
una. Nici măcar o poezie dacică, o rugăciune dacică sau altceva
asemănător. Nimic.
Mai sărim 100 de ani!
Că la 5000 de ani, ce mai înseamnă un secol, nu?
Altfel spus, d-l Badilă ajunge la întrebarea iniţială:
„Era Imperiul Roman superior Civilizaţiei dace?”
Cel puţin teoretic, ar însemna să avem o comparaţie între cele două pentru vremea lui Decebal. Deci ar fi un salt de 100 de ani.
Totuşi acest lucru este un amănunt faţă de superficialitatea totală şi falsitatea profundă a comparaţiei.
Să minţim sau să falsificăm?
„Era Imperiul Roman superior Civilizaţiei dace?
La capitolul tehnologie, organizare, evident da pentru că altfel nu ar fi reuşit sa ne învingă.
Dar în timp ce la Roma erau o mulţime de zei și zeiţe (religie
politeistă), dacii nu aveau decât un singur zeu (monoteişti), Zalmoxis.
(Herodot).
În timp ce Imperiul Roman era sclavagist, iar culmea ororii
sclavagismului erau luptele de gladiatori când cetăţenii romani
respectabili se bucurau şi erau cuprinşi de emoţii estetice la vederea
şuvoaielor de sânge ce curgeau din trupul gladiatorilor ucişi, în Dacia
nu se întâmpla nimic similar, iar dacă au existat sclavi, aceştia erau
extrem de puţini.
Dacii au avut cea mai completă doctrină medicală care este şi astăzi
superioară medicinii moderne, unitatea între trup şi spirit şi
vindecarea întregului.” Dumitru Badilă
Manipularea psihologică, amintită mai sus, lucrează şi aici pentru a
surclasa logica. Zicând „nu ar fi reuşit să ne învingă”, d-l Bădilă deja
îl pune pe cititor în postura de „dac de secol XXI”, spre a-l face să
uite că dacă dacii şi latinii vorbeau aceeaşi limbă ar însemna că „noi
ne-am învins pe noi”…
Pe aceeaşi linie psihologică, discret şi binevoitor, d-l Badilă dă un
pas înapoi, de la „tehnologia avansată” a lui Burebista la
superioritatea de tehnologie şi organizare a Imperiului Roman. Dar numai
pentru o clipă! Urmează apoi o trecere mai departe la o „demonstrare” a
superiorităţii spirituale a dacilor.
Facem aici o paranteză.
Am spus mai sus şi repetăm că nu se poate vorbi logic despre o
superiorite obiectivă a unei culturi faţă de alta din punct de vedere
uman, ci doar despre felul în care se raportează oamenii la acele
culturi. Mie cultura românească veche mi se pare net superioară tuturor
celorlalte culturi. Şi totuşi este aproape dispărută, majoritatea
românilor preferând tot felul de alte culturi, de la cea americană la
cea indiană, de la cea japoneză la cea spaniolă. De ce? Li se par
superioare. Părerea oamenilor poate fi – şi în general este –
subiectivă, dar este şi, cel puţin în această privinţă, determinantă.
Deci, în ceea ce îi priveşte pe daci şi romani, problema nu se pune
corect în termeni de superioritate sau inferioritate culturală – la
nivel obiectiv. Corect ar fi să vedem care cultură era socotită
superioară de către cele două populaţii. Un demers de care daciştii se
feresc întotdeauna.
Închei paranteza.
Şi revin la întrebarea din subtitlul nostru: să minţim sau să falsificăm?
Căci, fie că este involuntar, fie că este intenţionat, d-l Badilă oferă cititorilor un şirag de neadevăruri.
1. Înainte de toate, ipoteza dacilor monoteişti este de multă vreme
dovedită ca falsă. Chiar d-l Badilă dă un citat pe care se pare că nu îl
înţelege, din Charmides al lui Platon, în care se pune în gura unui
trac afirmaţia „Zalmoxis… regele nostru care este un zeu”. Ar fi de
ajuns această citare ca să îţi dai seama că dacii erau politeişti. De
vreme ce regele acela „era un zeu”, este evident că sunt şi alţii. Dar
este de ajuns să amintim despre Bendis, Gebeleizis, Sabazios, Zbelzurdos
etc. pentru a vedea că avem, la daci, o pleiadă de zei [7].
Atenţie! Noi nu afirmăm, ca d-l Badilă, că o civilizaţie monoteistă
este automat superioară uneia politeiste. Doar observăm faptul istoric
al politeismului dacic, ignorat de d-sa.
2. Da, Imperiul Roman era sclavagist. Da, existau lupte cu
gladiatori. Da, atunci când aceste lupte erau pe viaţă şi pe moarte –
rar, mult mai rar decât îşi închipuie nespecialiştii – sau când se
organizau spectacole cu masacrarea prizonierilor sau sclavilor, erau
oameni care se bucurau să le vadă, fiind socotiţi, de altfel,
respectabili. Nu, nu este adevărat că „în Dacia nu se întâmpla nimic
similar”. Nu, nu este adevărat că „dacă au existat sclavi [în Dacia],
aceştia erau extrem de puţini”.
Dimpotrivă, erau mulţi, foarte mulţi sclavi în Dacia. Majoritatea
proveniţi din luptele dintre triburile dacice. Sclavi care erau vânduţi
în masă negustorilor greci pentru ceramică frumoasă grecească sau
romană, pentru vinuri sudice şi alte mărfuri.
Sclavi care erau atât de mulţi în părţile greceşti ale Imperiului Roman
– înainte de 106! – încât ajunsese ca numele de dac să fie pentru greci
similar celui de sclav, ca etnonim fiind folositele formele de get sau
trac sau biston sau bess. Atât de mulţi erau sclavii daci din lumea
elenică încât fragmente din limba lor ajung în dramaturgia grecească.
Pentru grecii din Egipt se face chiar un dicţionar care traduce în elină
cuvintele şi expresiile sclavilor daci din piesele de teatru.
Purtarea dacilor cu sclavii lor era adesea extrem de crudă. Sunt
cunoscute în izvoarele istorice câteva din mijloacele de tortură
folosite de către daci, precum picurarea cu smoală aprinsă, jupuirea,
crucificarea sau mutilarea. De asemenea, se ştie că dacii aduceau jertfe
umane zeilor, asemenea celţilor şi sciţilor, obicei netolerat (oficial)
în Imperiul Roman, deşi prezent la unele populaţii influenţate de perşi
(care aveau şi ei aceste „tradiţii”, dacă le putem numi astfel). Se
ştie că dacii erau extrem de războinici şi că se bucurau şi să ucidă şi
să moară în luptă – cu toate că preferau prima variantă. Jafurile dacice
la Dunăre, adică săvârşite asupra dacilor, tracilor sudici şi ilirilor
din Imperiul Roman (fraţii lor din punct de vedere etnic!), erau
cumplite.
Nu, nu este adevărat că dacii „au avut cea mai completă doctrină
medicală”. Ca de obicei, d-l Badilă citează din Charmides numai ce îi
convine. Critica adusă unor obieciuri tracice greşite din punct de
vedere medical şi inferioare celor greceşti sau romane este ignorată.
D-sa preia doar pasajul laudativ, într-adevăr frumos, dar care trebuie
pus în contextul corect: Platon arată că se poate învăţa şi de la
barbari, că şi la aceştia, dincolo de greşelile evidente, există şi
lucruri corecte. Doar că ideea pusă în gura tracului – şi neatestată de
alte surse – se regăseşte şi în medicina grecească sau romană, dar şi în
cea vedică, în vechea medicină chinezească şi în multe alte sisteme
medicale antice. Se găseşte chiar şi în medicina modernă, chiar dacă d-l
Badilă se face că nu ştie acest lucru. Dacă doreşte, îi putem oferi pe
această temă citate din cursuri de facultate sau din conferinţe medicale
în care se discută şi abordarea holistică şi limitele ei în anumite
cazuri (mai ales în cele cronice).
Dincolo de aceste amănunte, rămâne însă faptul că nu avem o descriere
a „doctrinei medicale” dacice. Afirmarea unui singur principiu este la
mii de kilometri depărtare de o „doctrină medicală”, cu atât una care să
fie „cea mai completă”, cum pretinde d-l Badilă.
Şi mai trist este faptul că citarea acestui principiu se face dintr-o
lucrare grecească. Pentru că cele dacice lipsesc cu desăvârşire!
Dar mult mai trist decât aceasta este faptul că, după trei comparaţii
false şi falsificatoare, extrem de limitate şi lipsite de valoare, d-l
Badilă trage o concluzie, o concluzie de aşteptat după tiparul
discursului,
O concluzie la fel de falsă ca şi premizele:
„Deci era Imperiul Roman, superior moral, filosofic, religios? Cu
siguranţă NU. Am putea face o paralelă între Imperiul Mongol şi China
sau mai în zilele noastre, între SUA şi India sau China să zicem. Cam
aceasta era diferenţa între Dacia şi Imperiul Roman. ” Dumitru Badilă
Am spus şi mai devreme că acest tip de comparaţie este, în sine,
greşit. Dar chiar şi pe propriile criterii şi tipologii d-l Dumitru
Badilă izbuteşte să gafeze.
A compara „Imperiul Mongol”, apărut şi căzut într-o generaţie, cu
Imperiul Roman este cel puţin ridicol. Ar putea fi comparat, după cum
vedem îndată, cu „Imperiul” (a se citi Regatul) lui Burebista.
Dar a compara China cu Dacia lui Burebista sau Decebal este şi mai
ridicol. Cu tot respectul faţă de strămoşii noştri daci şi faţă de
vitejia lor, cu tot respectul faţă de cultura lor, trebuie să ai un mare
grad de incorectitudine pentru a-i pune pe acelaşi palier cu chinezii.
Discutăm din nou nu din punctul de vedere al superiorităţii culturale
obiective, ci din punctul de vedere al raporturilor umane. Şi în Dacia
erau alogeni, nu numai în China: sciţi (ca agatârşii, bastarnii, iazigii
sau roxolanii), iliri (mai ales în Banat, Crişana şi Apuseni), celţi
(mai ales în Crişana şi Maramureş [8]) etc. Şi în jurul Chinei erau
alogeni, ca şi în jurul Daciei. Dar în vreme ce cultura chineză era
admirată şi sursă de inspiraţie largă pentru mulţi – de la coreeni şi
japonezi la mongoli sau indieni – pentru Dacia lui Burebista sau Decebal
nu avem nimic similar. Sunt, desigur, elemente de cultură dacică,
fragmente – foarte valoroase pentru noi! – care apar în unele consemnări
istorice, în câte un monument istoric, în vreo inscripţie antică.
Urmele lăsate de dacii din Britannia la Banna, pe Valul lui Adrian,
dacii figuraţi pe Arcul de Triumf al lui Galerius, statuile dacice de
ici sau de colo… Prea puţin pentru a reconstitui cu adevărat idiomurile
tracice nordice, prea puţin pentru a avea o imagine largă a civilizaţiei
dacice şi cu prea puţină legătură cu Dacia lui Decebal. Sunt fărâme
adunate în secole, nu amprente ale unei influenţe culturale puternice,
mai ales ale unei singure epoci [9]. Doar cine nu cunoaşte mormanele de
scrieri chinezeşti şi munţii de scrieri inspirate de acestea din statele
învecinate Chinei poate pune semnul egal între nivelul celor două
culturi sau civilizaţii. Iar pe lângă scrieri, avem nesfârşite tone – la
propriu! – de obiecte chinezeşti antice care se regăsesc în cea mai
mare parte a Asiei, ba chiar şi în Europa. Doar amintirea „Drumului
mătăsii” este de ajuns pentru a ne arăta cât de uriaşă a fost influenţa
chineză în întreaga lume. Ca urmare, o comparaţie între China şi
Imperiul Roman ar fi mult mai corectă, ca şi una între mongoli şi daci,
cu excepţia faptului că ultimii nu au avut nici măcar o dată clipa de
unitate a mongolilor din secolul al XIII-lea, şi, de aceea, nu au ajuns
niciodată la o putere semnificativă pe scară largă. O „mică” excepţie
esenţială!
Comparaţia între Imperiul Roman şi Dacia, pe de-o parte, şi SUA şi
India sau China de cealaltă parte este la fel de aberantă. Înainte de
toate că SUA, dincolo de elementele vulgare, brutale şi inferioare pe
care le are dispune şi de şcoli de filosofie şi teologie înaltă, de
scriitori de înaltă ţinută, de mari savanţi ş.a.m.d. A încerca să o
clasezi generalizator ca „inferioară cultural” te descalifică din
poziţia de analist obiectiv. Este corect că SUA vinde lumii o cultură
inferioară (deşi nu numai atât!), dar totodată investeşte enorm în
zonele de cultură superioară pe care le are. De la cele care ţin de
tehnologic până la cele care ţin de filosofie, literatură sau alte
(multe) domenii ale cunoaşterii. Totodată, nici India sau China zilelor
noastre nu pot fi aşezate într-o zonă secundară de influenţă culturală,
dar nu pot fi nici aşezate una deasupra celeilalte sau, eventual,
deasupra SUA. Deosebirile culturale dintre SUA şi India sau China nu
îndreptăţesc o (pripită) ierarhizare valorică. Place sau nu, toate trei
sunt mari puteri culturale, de foarte mare influenţă în întreaga lume.
Ceea ce Dacia lui Decebal nu a fost niciodată.
Acesta este însă doar un aspect în contextul general al comparaţiei
pe care o analizăm. Pentru că d-lui Badilă, în „entuziasmul general”
dacist în care trăieşte, i-a scăpat faptul esenţial că nici China, nici
India, nu ar putea fi cucerite de SUA. Doar în anumite dimensiuni de
propagandă aceste două ţări sunt inferioare tehnic SUA [10]. În fapt
deosebirea esenţială dintre cele două este că SUA investeşte mult prea
mult în tehnologia militară de vârf – ceea ce o împinge către faliment –
în vreme ce China, dar mai ales India, au înţeles această greşeală şi
şi-au limitat – India de mai multă vreme – aceste cheltuieli. Având însă
grijă – şi India, şi China – să posede arme nucleare şi tehnologie
spaţială, ceea ce le asigură hotarele şi independenţa în faţa oricărei
puteri planetare, inclusiv în faţa SUA. În vreme ce, evident, Dacia lui
Decebal a fost învinsă şi cucerită de Imperiul Roman.
Prezentările acestea ar fi trebuit să fie inutile. Falsitatea
concluziei d-lui Badilă, ca şi a argumentaţiei şi premizelor, este
evidentă.
D-sa nu înţelege însă – şi nu înţeleg nici cei care aderă la ideile
sale – premizele greşite de la care porneşte. Se spune că „Grecia
învinsă a cucerit pe biruitor”, pentru că filosofii şi gânditorii greci
au ajuns într-adevăr să pună stăpânire în mare parte, în anumite secole,
pe cultura romană livrescă – şi chiar populară. La fel a făcut şi China
cucerită de mongoli sau manciurieni. Nu şi Dacia! Singurii mari
gânditori sau literaţi sau filosofi mari daci care apar sunt, de fapt,
daco-romani sau străromâni, adepţi ai creştinismului, vorbitori şi
scriitori în latina vulgară şi cultă: Niceta de Remesiana, Ieronim, Ioan
Casian, Dionisie cel Smerit ş.a.m.d.
Din Dacia lui Burebista (sau Decebal) niciun gânditor nu rămâne în
istorie, nicio operă nu intră în literatura romană sau universală.
Sunt aspecte practice – şi doar câteva din multe – care arată că la
nivelul receptării umane cultura romană era privită, chiar şi de către
daci, ca superioară.
Şi s-a terminat cu „toate ipotezele”!
După concluzia falsă citată anterior, d-l Badilă socoteşte că a
epuizat toate acele ipoteze şi argumente despre care spunea că trebuie
verificate!
Sute de ani de cercetare, zeci de ipoteze, câteva teorii principale cu mii de argumente, totul este şters cu buretele!
Şi vin
Alte istorice neadevăruri
„După moartea lui Burebista, imperiul s-a dezmembrat, şi apoi în faţa
pericolului roman o parte din teritorii s-au reunit sub conducerea lui
Decebal. Romanii au cucerit Dacia în 106, dar ei au stăpânit efectiv din
imperiul lui Burebista doar aproximativ 1/5 (vezi harta de mai jos).
Centrul stăpânirii romane (în roşu pe hartă) a fost pe munţii Apuseni
pentru că pe ei aurul dacilor îi interesa şi nimic altceva.” Dumitru
Badilă
Imaginea oferită de autor este aceasta:
Şi, din nou, afirmaţiile d-lui Badilă se dovedesc false.
Pe propriul material.
Micşorată până la indescifrabil, harta este special aleasă pentru a
nu se vedea în mod real stăpânirea romană. Totuşi cititorii ar trebui să
ştie că şi ţinutul colorat cu galben este tot în Imperiul Roman. De
asemenea, că zona roz din sud-estul Daciei romane – aceasta fiind
colorată pe harta aceasta cu roşu intens – era şi ea sub stăpânire
romană, directă sau indirectă (şi se numea Ad Moesiam, cum s-ar vedea şi
pe această hartă dacă ar avea o dimensiune decentă). Cu aceste
precizări, ne putem da seama că de fapt proporţia de 1/5 oferită de d-l
Badilă este cel puţin fantezistă. Dar care ar fi una corectă?
Pentru că tot a dorit d-l Badilă să citeze un arheolog american – pe
Maria Gimbutas – oferim şi noi o hartă de aceeaşi origine. Putem vedea
pe ea, cu galben, zona dacică stăpânită de Romani în 117 d.Ch.
Alăturăm şi un decupaj, ca să se poată vedea mai bine zona. Se va
putea face astfel o comparaţie liberă între stăpânirea romană la nord şi
la sud de Dunăre şi ceea ce d-l Dumitru Badilă numeşte „Imperiul” lui
Burebista. Dar se poate realiza o comparaţie şi între Dacia lui Decebal –
care este doar puţin mai mare decât zona roşie din Harta 1 – şi
stăpânirea romană.
Avem aici şi harta oferită de d-l Badilă pentru „Dacia în timpul lui
Burebista”. Se pot observa teritorii, ca Dobrogea sau sudul Moldovei,
aflate sub control roman şi în Harta 1, doar că figurate cu galben. Ele
sunt uitate de dacişti atunci când „calculează” procentul cuceririlor
romane în Dacia. Însă, chiar şi fără acestea, şi folosind numai hărţile
d-lui Badilă, putem observa că spaţiul roşu intens din Harta 1 nu este
1/5 din Regatul lui Burebista, ci mai curând undeva către 1/2. O „mică”
diferenţă care, completată cu Dobrogea, cu Moesia stăpânită de romani
mult înainte de Decebal, cu Panonia provincie şi Iazigii stat
clientelar, cu sud-estul Moldovei stăpânit de Imperiul Roman de la
începutul secolului I d.Ch. etc. ajunge să fie uriaşă. De fapt, Imperiul
Roman a cucerit în întregime Dacia lui Decebal – şi mai mult decât atât
– iar din Dacia lui Burebista cel puţin 75% (după harta străină
prezentată de noi avem un procent de 100%).
Un alt neadevăr afirmat mai sus de d-l Badilă este că pe Romani doar
„aurul dacilor îi interesa şi nimic mai mult”. Se poate observa aici
lipsa de exerciţiu a autorului citat în domeniul analizei şi dezbaterii
istorice ştiinţifice. A uitat deja, ajuns la acest punct, faptul că mai
sus vorbise patetic despre importanţa pe care o are sarea şi despre
faptul că în Carpaţi s-ar găsi – după d-sa, d-l Gabriel Gheorghe şi alţi
dacişti – singurele surse de suprafaţă de sare ale Europei. Să fi avut
romanii aceste surse la nas şi să nu-i fi interesat deloc? Şi dacă
Apusenii erau munţi de aur, tot ar fi avut nevoie romanii şi de sare!
Dar şi de fier, de aramă, de cărbune, de păcură şi altele asemenea.
Pentru d-l Badilă şi acestea sunt tot fleacuri peste care trece foarte
liniştit. Noi nu o putem face, pentru că ştim importanţa unor asemenea
mărfuri în economia Imperiului Roman, în economia popoarelor din jur.
De aceea au existat şi vastele valuri romane de apărare din Dacia,
cele mai mari din Imperiul Roman. Aici avem o parte dintre ele, aşa cum
erau deja cunoscute în perioada interbelică. Unul dintre cei mai
stăruitori cercetători ai lor, Polonic, are din păcate cea mai mare
parte a lucrărilor încă nepublicate. Dar, odată ce acestea vor vedea
lumina tiparului, se va putea face o analiză largă a populaţiei
implicată în realizarea, paza şi administrarea acestor valuri de apărare
[11]. Căci realizarea valurilor de apărare romană se făcea nu cu robi
şi muncă silnică, precum la chinezi, ci prin împământenirea militarilor
şi formarea miliţiilor populare. Erau mişcări de a căror amploare şi
însemnătate ne putem da seama privind întinderea valurilor de apărare şi
înţelegând faptul că toate satele, castrele, cetăţile şi oraşele din
zona acestora deveneau un organism închegat. Aceste valuri sunt
realizate de-a lungul secolelor, primele fiind realizate în secolele
I-II d.Ch. în sudul Basarabiei de astăzi şi între Tisa şi Dunăre [12].
Altele sunt realizate în vremea lui Constantin cel Mare, care
recuperează Muntenia trecută de Aurelian în administrarea [13] goţilor –
şi ei clientelari Romei – sau a lui Iustinian – care recucereşte pentru
o vreme Câmpia Munteniei. Doar pentru aceste teritorii dunărene avem o
perioadă de cca. 500 de ani, triplă faţă de cea propusă de d-l Dumitru
Badilă. Şi care perioadă nu ţine seama de ţinuturile româneşti
sud-dunărene, de cele panonice sau de cele din sud-estul Basarabiei,
Vozia, Crimeea etc. Unde există de asemenea valuri şi drumuri romane,
castre şi oraşe romane ş.a.m.d.
La aceste descoperiri arheologice din perioada interbelică s-au
adăugat multe postbelice, dovedind prezenţa romană între Carpaţi şi
Siret, precum şi influenţele romane înspre răsărit mult dincolo de acest
râu.
Sunt doar o parte din faptele istorice pe care şi d-l Badilă şi alţii
asemenea le ignoră total dacă nu găsesc un mijloc de a le trunchia spre a
se potrivi în construcţiile ideologice pe care le realizează. Dânsul
merge însă mai departe cu aceeaşi lipsă de metodă ştiinţifică şi, ca
urmare,
fantasmagoriile continuă!
„Comparând zona de stapânire romană cu suprafața celor două state de
limba română, (harta României și a Republicii Moldova de sus) observăm
că logic este aproape imposibil să acceptăm varianta înlocuirii limbii
dace cu limba latină pe un asemenea teritoriu în condiţiile unei
stăpâniri romane atât de puţin întinsă. Dacă ar fi să acceptăm teoria
latinităţii pe un asemenea teritoriu privind harta, am putea deduce că
limba română vorbită în aria în care au stăpânit romanii ar trebui sa
fie mult mai curată, în orice caz mai aproape de latină decât cea din
Bucovina de exemplu. În realitate însă, nu există diferenţe
semnificative.” Dumitru Badilă
Este evident că d-l Badilă nu are pregătire nici de istoric, nici de
lingvist. Sau alege să arunce la gunoi, cu bună ştiinţă, fapte deplin
dovedite, metode ştiinţifice de cercetare şi analiză ş.a.m.d.
În primul rând, cu toate încercările de falsificare a hărţilor, zona
romană este foarte aproape de teritoriul desemnat la început de d-l
Badilă. În al doilea rând, prin corectarea hărţilor în conformitate cu
descoperirile arheologice, vedem că o mare parte din Moldova [14], toată
Transilvania, toată Crişana, tot Banatul, Muntenia şi Oltenia în
întregime erau parte a Imperiului Roman. Amintindu-ne că influenţa
romană ajunge la nord de Dunăre cu 200 de ani înainte de cucerirea
romană, ne dăm seama că romanizarea unei mari părţi a dacilor este
absolut naturală.
Acesta este însă doar un aspect. De-a dreptul uimitoare este ideea
d-lui Badilă şi în privinţa raportului de „puritate lingvistică” între
zona stăpânită de Imperiu şi zonele de extindere a latinei peste
hotarele acestuia. D-sa pare a crede că de la sfârşitul secolului al
III-lea şi până astăzi nimic nu s-a schimbat, doar am uitat noi cum şi
ce eram. Mai mult, după cum se vede şi mai departe, dânsul nu are nici
cea mai mică idee despre felurile în care se realizează asimilarea
lingvistică. Singura cale pe care o găseşte d-sa pentru o asemenea
asimilare este ca „mii de învăţători romani” să îşi încalţe sandalele şi
să alerge după daci ca să îi înveţe latina!
Totuşi asemenea mirări şi „ipoteze” ni se par că ţin doar de
argumentaţia sentimentală. Credem că d-l Badilă face propuneri
năstruşnice doar pentru a avea un contrast cu ipoteza pe care o susţine
şi a face astfel să se uite faptele istorice.
Ca să venim la problema lingvistică, în primul rând problema
„purităţii locale” nu se poate pune aşa cum o face d-sa atunci când avem
de-a face cu secole şi milenii de frământări istorice şi schimburi de
populaţie. Trecerile ardelenilor în Moldova, a moldovenilor din munţi în
dealuri, a celor din dealuri în câmpie şi a celor din câmpiile dintre
Prut şi Nistru mai în răsărit sunt bine documentate. Cercetările lui
Raţiu asupra românilor din zona Bugului şi de dincolo de el au arătat şi
existenţa unor populaţii româneşti locale, vechi, dar şi suprapunerea
peste acestea a românilor veniţi mai târziu din Moldova şi Transilvania.
Un fenomen asemănător îl constată Silviu Dragomir în Iliria şi
Dalmaţia, unde peste „Românii Vechi” (Staro Vlahi) găsiţi de sârbi la
sosirea lor în aceste provincii se adaugă mai târziu valuri de români
din Albania, Epir, Macedonia etc. venite cu negoţul, oieritul, în
refugiu în faţa abuzurilor turceşti sau albaneze sau greceşti ş.a.m.d.
P. P. Panaitescu vorbeşte încă la sfârşitul perioadei interbelice
despre fenomenul „pânzelor de populaţie”, cu descrierea fenomenelor de
mişcare demografică şi osmoză culturală şi lingvistică între părţile ce
alcătuiesc fiecare pânză.
Sunt o serie de fenomene istorice, sociologice şi lingvistice
elementare, pe care d-l Badilă, asemenea celorlalţi dacişti, preferă să
le ignore.
Poate astfel să emită mirări gratuite şi ipoteze ridicole, în faţa
cărora ipoteza d-sale capătă, în ochii celor nepregătiţi, o anumită
credibilitate.
Se uită, de exemplu, de faptul că nimeni nu a stat să fugă după
ciobanii, vânătorii şi pescarii din Guiana franceză, din Chile sau din
Argentina, cu tăbliţă şi stilus ori cu hârtie şi creioane, ca să-i
înveţe franceză ori spaniolă. Cu toate acestea, în 100-200 de ani, cea
mai mare parte a populaţiei din aceste teritorii învăţase limba
cuceritorilor. Desigur, şi aici poate veni d-l Badilă să ne demonstreze
că acest lucru este imposibil, căci cultura Imperiului Inca sau Aztec
sau Maya nu era inferioară culturii spaniole. Doar că, dincolo de
discuţii de superioritate sau inferioritate culturală, pentru orice om
de bun-simţ se impune realitatea concretă: latinizarea – prin spaniolă
sau franceză în cazurile date de noi – s-a produs.
Aşa cum astăzi foarte mulţi se „americanizează”, în condiţii în care,
după dacişti, asimilarea culturală şi/sau lingvistică ar fi imposibilă.
Până unde se poate merge cu inepţiile?
Întrebarea poate părea jignitoare, dar nu este deloc intenţia noastră. Doar constatăm două fapte:
1. „Materialul” d-lui Badilă este, cu blândeţe spus, un şir de
inepţii (dacă ar fi să nu le socotim astfel, ar însemna că sunt minciuni
voluntare, deci că avem de-a face cu o vastă escrocherie).
2. Şirul acestor inepţii pare interminabil.
De pildă, după ce fantazează despre cum s-ar fi putut produce latinizarea, d-l Badilă spune
„Interesant este că romanii nu au putut să latinizeze nici măcar
Peninsula Italică, deşi au avut la dispoziţie din 753 î.e.n. când s-a
înfiinţat Roma (după legende) şi până în prezent (2750 de ani). Dacă ar
fi latinizat-o atunci, în Italia nu ar exista dialecte şi ar exista o
unitate de limbă mult mai puternică decât în România fiindcă romanii au
avut la dispoziţie mult mai mult timp. Şi totuşi, în Italia sunt
aproximativ 1500 de dialecte!”
Nu discutăm aici confuzia dintre grai, dialect şi idiom pe care o face
d-l Dumitru Badilă, şi care este de înţeles la un nespecialist.
Dar cum s-ar putea defini altfel decât ineptă aserţiunea că Peninsula
Italică nu a fost latinizată („atunci”!? dar când?!!? [15]) pentru că…
nu are o mare unitate lingvistică!! O asemenea afirmaţie este pur şi
simplu incalificabilă (şi un exemplu foarte bun al cauzelor pentru care
specialiştii nici nu catadicsesc să răspundă textelor daciste).
Cine cunoaşte istoria Imperiului Roman şi îşi aduce aminte de
răscoala Peninsulei Italice pentru a obţine recunoaşterea latinităţii
sale din partea Romei – cu peste 300 de ani înainte de Decebal – îşi dă
seama de absurditatea negării latinităţii acesteia. Dar inscripţiile şi
toate izvoarele scrise ale Peninsulei Italice, care sunt în întregime
latineşti până la (re)apariţia influenţelor greceşti – oricum, nu
italice non-latine – sunt o altă mărturie ce nu poate fi contestată de
niciun om de bun-simţ. A nega latinitatea Italiei este o ignorare şi
bătaie de joc la adresa unui volum uriaş de fapte şi mărturii istorice,
arheologice, lingvistice etc. atât din trecutul îndepărtat sau apropiat
cât şi din prezent.
Iar faptul că cineva se împiedică de fragmentarea dialectală a
Italiei nu este un argument decât pentru lipsa de pregătire în domeniul
lingvisticii a celui împiedicat. De fapt, divizarea lingvistică este un
fenomen absolut natural şi chiar destul de rapid în condiţii de
stabilitate demografică şi diviziune administrativă.
Împărţiţi în felurite feude mai mult sau mai puţin întinse, mai
puternice sau mai slave, italienii, francezii, germanii şi, într-o
măsură mai mică, până şi spaniolii, au ajuns, evident, la fărâmiţare
dialectală.
Acolo unde mişcările de populaţie au fost mai ample, acolo unde
transhumanţa a rămas mereu importantă, acolo unde valurile istoriei au
impus deplasări de populaţie etc., fragmentarea dialectală a fost
limitată.
Avem, ca urmare, zone de întindere mică foarte fragmentate dialectal –
ca în Insula Papua – Noua Guinee – dar şi zone întinse mult mai unitare
– ca partea europeană şi un larg teritoriu asiatic (siberian) al limbii
ruse, cu diferenţe idiomatice minore. Tot ca urmare a acestui fenomen
binecunoscut lingvisticii – şi istoriei! – în regiunile de munte (unde
există o izolare crescută) fărâmiţarea dialectală este de obicei mai
accentuată decât la câmpie (unde circulaţia populaţiei este mai
intensă).
Aceste fenomene, cunoscute în întreaga lume, sunt elementare pentru
un filolog sau un istoric. Dar, într-adevăr, pot rămâne misterioase
pentru un neinstruit şi, în lipsa bunului-simţ, pot da naştere la cele
mai năzdrăvane idei.
De pildă, poţi să te miri de ceea ce nu există!
„De ce au vrut romanii să ne latinizeze numai pe noi deşi până la noi
au mai cucerit o mulţime de popoare, şi lor nu le-au schimbat limba,
(au stăpânit în Anglia 400 de ani, Siria şi tot litoralul mediteranean
sute de ani, Armenia, Georgia, toată Asia Mică, Malta 1000 de ani)
ramâne un mare mister al antichităţii la a cărui dezlegare chemăm toti
lingviştii români care susţin teoria latinizării.” Dumitru Badilă
Nu vrem să fim prea duri, dar un asemenea text ne cere să adresăm şi
noi un îndemn! Înainte ca d-l Badilă, după ce a dat cu bâta prin
istorie, să cheme pe toţi lingviştii români la lămurirea unor mistere
închipuite, ar fi mai bine – repetăm îndemnul anterior – să citească
lucrări de specialitate, începând cu cele elementare. Şi, pas cu pas, va
ajunge să înţeleagă şi lucrurile care acum îl nedumeresc.
De exemplu, romanii nu au stăpânit niciodată Georgia. Deci nu e
uimitor că nu au latinizat-o. Au stăpânit în zonă doar o fâşie litorală
(mult mai mică decât ulterioara Mingrelie turcească) şi tot au lăsat
urme istorice serioase. De asemenea, romanii nu au stăpânit niciodată
Armenia în felul în care au stăpânit Dacia. Armenia nu a fost niciodată o
provincie propriu-zisă şi stabilă a Imperiului (nici măcar „169 de
ani”), având mereu un statut autonom şi adesea trecând sub stăpânire
partă ori persană sau pur şi simplu devenind („pe bucăţi”) independentă.
Mai mult, în Armenia (ca şi în apusul Gruziei) a existat o populaţie
romanică, atestată de izvoare, dar care a fost asimilată sau distrusă în
urma unor tragice întâmplări istorice. Aşa cum s-a întâmplat, de
altfel, şi cu mulţi armeni din zonele stăpânite – mai târziu – de
islamici.
Malta a fost latinizată, apoi a fost cucerită de arabi care au
exterminat cea mai mare parte din populaţia latină de aici. Apoi Malta a
fost cucerită de normanzi, apoi de sicilieni, apoi de francezi, apoi de
aragonezi, apoi de castilieni, apoi de sicilieni, apoi de Cavalerii
Ioaniţi. În 1798 este cucerită de francezi, este redată Ioaniţilor în
1802 şi anexată de britanici în 1814, pentru ca din 1964 să devină
independentă. Limba malteză este, firesc, rezultatul acestei istorii.
În Siria latinitatea a fost foarte puternică până la invazia arabă.
Sfântul Ioan Gură de Aur, fiul lui Secundus şi Antuza, era unul din
exponenţii acestei latinităţi („însuşit” ulterior de cultura grecească,
în urma prăbuşirii latinităţii răsăritene). Efectele Jihadului asupra
latinităţii asiatice sau africane au fost mult discutate şi sunt
binecunoscute istoricilor.
Nu şi d-lui Badilă care, în consecinţă, este lipsit de o perspectivă
istorică absolut necesară pentru a limpezi hăţişurile pe care i le
crează lipsa de cultură istorică şi lingvistică şi fantezia neînfrânată.
Altă afirmaţie năstruşnică a d-lui Badilă este
„Se vorbeşte foarte intens despre armonia care există între populaţia
dacă şi romanii cei civilizatori şi despre osmoza care s-a făcut între
cele două populaţii.”
urmată de alta asemenea,
„Se vorbeşte la fel de mult despre frumuseţea femeilor dace şi cum în timp prin căsătorii mixte s-a creat poporul român.”
Nu ştim unde a auzit dânsul aceste vorbiri intense şi multe. Cu siguranţă însă nu în cercurile istoricilor sau lingviştilor.
Despre armonia între daci şi romani este greu de vorbit. Au fost
mulţi daci care s-au integrat foarte bine în Imperiul Roman şi au fost
buni soldaţi romani, buni constructori romani, buni cetăţeni romani. Au
fost daci care nu s-au simţit bine ca supuşi ai Imperiului, deşi au
făcut parte din el toată viaţa. Au fost daci care au luptat împotriva
Imperiului. Este un tablou complex şi judecăţile simplificatoare sunt
automat falsificatoare. Doar că aceste lucruri sunt discutate şi
lămurite din secolul al XIX-lea! D-l Badilă, ignorând aceste lucruri,
încearcă să deschidă drumuri de mult bătute. Încă în Istoria lui
Mommsen, ca să dăm un singur exemplu, se zugrăveşte acest tabolu – valid
pentru toate proviniciile romane – în care se văd cuceriţii colaborând
cu cuceritorii şi cuceriţii luptând împotriva cuceritorilor. Acest lucru
se întâmplă şi în Spania sau Iliria, Galia sau Egipt, în Palestina sau
Britania. Pretutindeni se vede o împărţire a populaţiei locale în
neutri, partizani ai Imperiului şi duşmani ai acestuia. Dar! Taberele nu
se bazau pe interese şi sentimente naţionale, după cum, naiv, îşi
închipuie mulţi, care atribuie anticilor motivaţii contemporane, ci pe
felurite interese politice şi personale.
Despre frumuseţea femeilor dace este chiar mai greu de vorbit. Nu de
alta, dar nu există mărturii istorice pe temă. Desigur, ne-ar plăcea să
credem că străbunele noastre „din partea dacilor” erau nişte femei
foarte frumoase. Doar că nu ştim să fi fost aşa. Nici să fi fost altfel.
Lipsesc izvoarele! Există însă izvoare pentru căsătoriile mixte pe care
le neagă „materialul” dacist. Inclusiv între bărbaţii daci şi femeile
romane. Care căsătorii nu sunt îndeajuns pentru a duce la formarea unui
popor dar, place sau nu, fac parte din fenomenul etnogenetic. Fiind
menţionate ca atare, adică în treacăt, în cărţile de specialitate. Fără
prea multe vorbiri pe temă, în ciuda impresiilor daciştilor.
Totuşi, merită menţionată aici o observaţie a reputatului arheolog
Alexandru Vulpe, care arată, pe bună dreptate, faptul că populaţia
masculină dacică a scăzut dramatic după anul 106 d.Ch. Această scădere
s-a datorat atât mortalităţii din războaiele purtate de Decebal cu
Traian, cât şi faptului că foarte mulţi daci înrolaţi în trupele romane
au plecat în toate colţurile Imperiului Roman. Din Mesopotamia în
Mauritania şi din Egipt în Britania. După mai bine de zece ani de
serviciu militar în acele zone mulţi dintre ei, după cum arată izvoarele
arheologice, s-au împământenit, rămânând acolo pentru totdeauna. La fel
cum s-au împământenit şi mulţi din trupele romane aşezate în Dacia,
evident prin căsătoria cu femeile băştinaşe. Era un fenomen firesc în
Imperiul Roman, şi nu numai, într-o vreme în care sentimentele naţionale
nu cunoşteau nici pe departe formele actuale. Dacă ne uităm la
deschiderea româncelor de astăzi sau de ieri faţă de străinii veniţi în
România, putem observa că nu prea există, la cele mai multe, acel
(ultra-)naţionalism care le-ar opri de la căsătoria cu ei. Aşa cum nu
există nici la alte popoare, de altfel. Căsătoriile mixte sunt o
realitate certă, atât în vreme de pace cât şi în vreme de război. Ele au
avut loc şi în Ardealul secolului al XIX-lea, cu toate că atunci
încordarea dintre unguri şi români era la cote foarte înalte. Au avut
loc şi după Al Doilea Război Mondial, cu toate atrocităţile şi
conflictele ce l-au însoţit. Au avut loc şi în Basarabia sau Bucovina de
Nord, chiar în timpul cruntei ocupaţii sovietice. Repetăm, aceste
căsătorii mixte sunt o realitate concretă şi constantă, însoţind istoria
omenirii de la începuturi şi până astăzi. Încercarea de a le nega prin
apeluri la şovinism şi sentimentalism este inutilă pentru orice om
raţional.
Am putea prezenta aici situaţia din Spania sau Galia, în care, la fel
ca în Dacia, învingătorii romani au fost cei care au dat limba. Este
cel puţin straniu să acceptăm romanizarea în Galia ori Spania dar să o
negăm în Dacia, să acceptăm că ibericii ori celţii au putut fi
romanizaţi dar să pretindem că acest lucru nu a fost cu putinţă în cazul
dacilor. Credem însă că am demonstrat cât de lipsită nu doar de
seriozitate ştiinţifică, ci chiar şi de logică elementară, este
prezentarea dacistă analizată aici.
Pe lângă toate acestea – şi altele mai mici sau mai mari, pe care
le-am lăsat deoparte – d-l Dumitru Badilă ne oferă însă, aproape de
final, şi o nouă
Mostră de auto-contrazicere magistrală
Atunci când afirmă
„Întemeierea Romei s-a produs la 753 î.e.n. (din legende) şi s-a
făcut de către troianul (neam tracic) Eneas care după distrugerea Troiei
de către greci s-a stabilit în Peninsula Italică şi a întemeiat Roma.
Putem emite ipoteza care este susţinută de unele dovezi [sic! n.n.] că
Troia a fost înfiinţata de un popor care a migrat din Carpaţi şi care
vorbea limba dacă. În 106 când romanii au cucerit Dacia practic s-au
reîntors pe meleagurile de unde au plecat la o distanţa de 1.000 de ani,
dar acum în calitate de cuceritori.[sic! n.n.] ”
Este pur şi simplu stupefiant să încerci cu tot felul de sforţări şi
falsificări să negi latinizarea, să denigrezi Imperiul Roman, să-i faci
cu ou şi cu oţet pe romani, desigur în contradicţie cu dacii pe care
încerci – tot cu falsificări – să-i faci cât mai minunaţi şi apoi… apoi
să spui că romanii erau daci!
În primul rând, dacă latina era foarte apropiată de dacă, latinizarea
era extrem de uşor de realizat. Puţin a lipsit ca românii să nu renunţe
la limba lor în favoarea francezei în secolul al XIX-lea, în perioada
interbelică România fiind efectiv o ţară francofonă, în care mai mult de
jumătate din populaţie vorbea, mai bine sau mai rău, dar inteligibil,
limba lui Racine. Acest lucru a fost posibil datorită nu doar
perspectivei româneşti asupra culturii franceze – văzută ca superioară –
dar şi a asemănărilor dintre cele două limbi. Este evident că dacă
aveam o mare asemănare între latină şi dacă, romanizarea ar fi fost
extrem de uşor de realizat.
Tot aşa de evident este că „populaţia dacă şi romanii cei
civilizatori” s-ar fi înţeles foarte bine între ei dacă erau acelaşi
neam, mai ales dacă le atribuim sentimente naţionale de secol XIX, cum
fac daciştii.
Mai mult însă, toate denigrările pe care daciştii le aruncă în capul
romanilor – şi sunt o grămadă! – cad, de fapt, în capul dacilor, de
vreme ce romanii erau tot daci!
Suntem în zona unei profunde lipse de logică.
Este, de altfel, motivul pentru care cei mai mulţi istorici şi
lingvişti nici nu se avântă în analiza materialelor daciste. Un asemenea
gest cere o răbdare uriaşă din partea specialistului, care se confruntă
cu un haos uriaş pe dimensiunea ştiinţifică, un haos organizat însă
după fantezia autorului, pe care acesta o consideră „adevărata gândire
corectă”, ba chiar şi „ştiinţifică”. Şi pe care haos adepţii dacismului
îl preiau ca atare, după principiul „crede şi nu cerceta”.
Martie 2014 – Mihai-Andrei Aldea
_____________________________
[1] Unele iniţiative în această direcţie apar chiar în secolul al
XIX-lea, dar şi atunci, şi până la instaurarea comunismului, oamenii
aveau în general destulă cultură istorică şi destul discernământ pentru a
nu se lăsa captivaţi de fantezii prezentate drept adevăruri.
[2] De pildă, la adresa
http://www.worldwideromania.com/2013/07/30/latinizarea-limbii-dace-un-basm-de-adormit-lingvistii/
– accesat 02.03.2014.
[3] Vom prezenta mai jos acest argument al d-lui Bădilă.
[4] Am lăsat deoparte în analiză agramatismul exprimărilor de tipul
„am creat această teorie pe care în entuziasmul general patriotic a fost
greu să mai poată fi analizată lucid”. Ea poate fi scuzată printr-un
„pe” scăpat în grabă de autor. Dar lipsa corecturii după 6 ani de la
publicare – şi la fel şi pentru multe alte greşeli semnalate în
comentariile la „material” pe diferite site-uri – arată că scuza nu
ţine.
[5] http://getica.8m.com/cuvintultraducatorului.htm – accesat 02.03.2014.
[6] Majoritatea istoricilor români şi străini care au studiat epoca
privesc statul lui Burebista – foarte argumentat! – ca pe o uniune de
triburi traco-scitice, cu unele elemente celtice şi, bineînţeles, cu
cetăţile comerciale greceşti. Deci nu ca un regat, lipsind elementele
definitorii ale acestuia.
[7] De altfel toţi indo-europenii erau politeişti până la răspândirea
creştinismului. Nu se cunoaşte niciun caz de monoteism precreştin
indoeuropean, iar ideile despre un presupus monoteism dacic sunt de
multă vreme dovedite ca greşite.
[8] Dar nu numai! Să ne amintim că oraşul Galaţi şi judeţul cu
acelaşi nume păstrează până astăzi amintirea celţilor care au trăit aici
sute de ani, inclusiv în vremea lui Burebista, şi care se mai numeau,
după cum bine se ştie, gali sau galaţi. Toponime similare, urme ale
marilor invazii celtice către Asia Mică, există şi în alte locuri,
precum în Constantinopole (Istanbul) Galata sau în Asia Mică ţara ori
provincia Galatia (unul din primele centre creştine antice).
[9] Este demn de observat că toate urmele dacice din întreg Imperiul
Roman şi din afara lui, la un loc, nu egalează nici măcar urmele romane
din Transilvania sau Muntenia.
[10] Pentru cei care s-au preocupat de China sau India zilelor
noastre este un lucru bineştiut că amândouă dispun de o tehnologie
spaţială avansată, care le permite nu doar să lanseze sateliţi pentru
propriile proiecte, ci şi pentru alte ţări. Informatica este de asemenea
extrem de bine dezvoltată în amândouă aceste ţări, care au oraşe
informatice o industrie de profil performantă. Sunt puţine domeniile în
care China şi SUA să nu aibă o replică la dezvoltarea tehnologică
americană, şi aceasta fără a folosi tehnicieni, cercetători sau savanţi
americani. Dimpotrivă, asemenea Daciei care împrumuta de la romani tot
felul de ingineri şi tehnicieni, şi SUA se bazează foarte mult pe
„importul de creiere”, inclusiv din India şi China. Aceasta este, de
fapt, singura asemănare între Dacia şi cele trei ţări amintite mai sus.
[11] Există şi alte lucrări pe temă, ale multor autori. De la Vasile
Pârvan la N. Gudea şi de la D. Tudor sau Tocilescu la Alexandru Barnea,
există o pleiadă de cercetători şi analişti ai valurilor şi castrelor
romane, ai întregului limes roman şi ai semnificaţiilor sociale,
economice, etnogenetice etc. ale acestora.
[12] A se vedea şi Costin Croitoru, Sudul Moldovei în cadrul
sistemului defensiv roman. Contribuţii la cunoaşterea valurilor de
pământ, ACTA TERRAE SEPTEMCASTRENSIS I, ISSN 1583-1817, pg. 107-120,
uşor de accesat la
http://arheologie.ulbsibiu.ro/publicatii/ats/ats1/act1-7%28%29.htm
(accesat de noi ultima dată pe 4 martie 2014). Redăm doar două citate
din prima pagină a studiului: „Apărarea teritoriului din sudul Moldovei
ocupa un loc primordial în cadrul politicii defensive imperiale de la
Dunărea de Jos.” „Principiile strategice arătate sunt puse în practică
din a doua jumătate a secolului I p. Chr., prin tendinţele de extindere a
limes-ului moesic către nordul Mării Negre şi de transformare a
acesteia în mare nostrum. Astfel de considerente tactice intraseră în
vederile strategilor romani încă din secolul I p. Chr., mai cu seamă din
timpul guvernării lui Tiberius Plautius Silvanus Aelianus.” Analiza
sistemului a fost realizată şi de Alexandru Barnea, pe baze ştiinţifice,
dovedindu-se crearea lui în secolul I d.Ch. şi reluarea sau refacerea
lui în secolul al IV-lea.
[13] Este mult spus „administrare” atunci când vorbim despre
stăpânirea gotă. În fapt, după cum arată multe studii şi cercetări
istorice pe temă, de la cele ale lui Mommsen până la cele ale lui Ovidiu
Pecican, avem de-a face în cazul migratorilor cu un fel de conexiune
între „strângătorii de biruri” ai migratorilor şi pătura conducătoare a
autohtonilor. Aceasta din urmă era adevărata administraţie.
[14] n primăvara anului trecut s-au găsit în apropiere de Cimişlia,
la Sagaidacul Nou, la cca. 60 km de Chişinău, urme de locuire romană din
secolul al IV-lea, adică după ceea ce se numeşte „retragerea
aureliană”, pusă de dacişti ca limită a romanizării. Atât elementele de
arhitectură şi tehnică locală sunt romane (ca, de pildă, două cuptoare
romane tipice) cât şi o serie de obiecte, unele venite chiar din
Imperiul Roman. Arheologii au putut constata că locuitorii erau
autohtoni (romanizaţi!). (Cf.
http://www.publika.md/urme-ale-civilizatiei-romane–la-cimislia–ce-au-descoperit-arheologii_1376631.html
accesat 3 martie 2014). Este o reluare a unor cercetări mai vechi,
desfăşurate şi de cercetători sovietici precum G. B. Fiodorov sau E. A.
Rikman (acesta din urmă fiind până la retragerea sa din activitate cea
mai mare somitate în domeniul romanităţii basarabene din secolele I-V
d.Ch. şi având o poziţie aparte în tabloul istoriografiei sovietice,
fapt pentru care a şi avut de suferit).
[15] Dacă ne luăm după ceea ce exprimă real autorul, intenţionat sau
involuntar, ar însemna să credem că Peninsula Italică nu este nici
astăzi „latinizată”, de vreme ce ne spune că „romanii nu au putut să
latinizeze nici măcar Peninsula Italică, deşi au avut la dispoziţie din
753 î.e.n. [...] până în prezent (2750 de ani).”. Tototdată, ar însemna
că această peninsulă este încă sub ocupaţia romanilor care încearcă şi
acum să o latinizeze, ca şi în ultimii 2750 de ani, şi tot fără a reuşi.
Enormitatea afirmaţiilor este dincolo de calificative.
sursa: vistieria.ro
Vedeti si: New Age și dacismul în România
"1. Nu s-a afirmat că romanizarea sau latinizarea s-a petrecut în 169 de ani.
RăspundețiȘtergere2. Nu s-a afirmat că romanizarea a schimbat limba unui întreg popor.
3. Nu s-a afirmat că romanizarea a făcut ca limba „aceasta să rămână unitară”.
Exact aşa am învăţat la orele de istorie în anii '70!!!!
Din pacate unii sustin cele trei puncte prezentate de tine. Acestia sunt din cercurile sectelor ezoterice, oameni care sunt implicati in curentul pro dacist din Romania. Tocmai din acest motiv, stiind ce hram poarta acestia, nu inteleg de ce va bateti capul cu ei.
ȘtergereD-nă Violeta, în anii '70 au fost câteva seturi de manuale diferite, atât pentru istorie cât şi pentru geografie, în funcţie de schimbările politice. După care manual de istorie aţi învăţat dvs. cele trei puncte? Că în memorie e cam greu să ai încredere, mai ales după 40-50 de ani de la lecţia în cauză. Întâmplător am multe manuale de istorie vechi, dar în niciunul n-am întâlnit măcar una din afirmaţiile acestea trei. Vă rog să-mi daţi o indicaţie bibliografică exactă. Mulţumesc.
RăspundețiȘtergere