Duminica dinaintea Înălţării Sfintei Cruci
Ev. Ioan III, 13-17
1.Sensul cuvintelor nu este uşor
de înţeles. Şi cuvântul „cruce” are două înţelesuri: crucea ca semn şi crucea
ca suferinţă.
2.În Evanghelia aceasta se
vorbeşte mai mult despre cruce ca semn, iar în Evanghelia după Înălţarea
Sfintei Cruci se vorbeşte mai mult despre cruce ca suferinţă.
3.Între ambele înţelesuri există
o legătură. Foarte greu înţelege cineva că însemnul crucii e însoţit de o
putere. Aşa ne explicăm ce spune Sf. Pavel în I Cor. I, 18: „crucea este
puterea lui Dumnezeu.”
4.Orice lucrare principală a
mântuirii noastre a fost prevestită încă din Vechiul Testament. Nu vom înşira
toate aceste semne, dr unele sunt semnificaative: Iacob binecuvintează pe Iosif
în semnul Sf. Cruci; şarpele de aramă înălţat pe stâlp la care se uitau pentru
a scăpa de moarte. Dar cel mai important
semn e acela când evreii se lupatau cu amaleciţii( Ieşire 17 ) în faţa
celor două tabere Moise se ruga, dar nu în orice postură a trupului cum de
obicei ne aşezăm să facem o rugăciune: se ruga cu mâinile ridicate în sus.
Foarte interesant, când el ridica mâinile în sus biruiau evreii, când lăsa
mâinile jos biruiau vrăjmaşii evreilor. A fost necesar să-i pună sub amândouă
mâinile pietre pentru ca evreii să-i învingă pe vrăjmaşi. Evenimentul e dătător
de ton şi foarte semnificativ.
5.La cuvintele Sf. Pavel că
„crucea e puterea lui Dumnezeu” se cade a se face explicaţie. Cum semnul este
puterea lui Dumnezeu? Orice semn este legat de eveniment.
Exemplu: un mormânt de ţărână e răscolitor de o împărăţie de simţăminte;
într-un loc s-a întâmplat un accident – ori de câte ori trecem pe acolo
evenimentul revine în amintire. Şi atunci cum ne explicăm totuşi puterea
semnului Sf. Cruci? Tot legat de eveniment, dar de marele
eveniment al răstignirii. Diavolul n-a crezut niciodată că Hristos va iubi aşa
de mult pe oameni încât să moară pentru ei. Deci, răstignirea a fost fost cea
mai mare probă a iubirii oamenilor. Diavolului i s-a dat o lovitură de graţie,
care lovitură o poartă cu frică în amintirea lui, se îngrozeşte gândindu-se la
acest eveniment. Aceasta este legătura între eveniment şi semn. Semnul duce la
eveniment şi evenimentul la înfricoşare, deoarece prin acest eveniment l-a
învins pe diavol.
6.Aşa a învăţat şi a crezut întotdeauna
Biserica. În tradiţia poporului român e mereu prezentă această izbândă asupra
diavolului prin semnul Sf. Cruci.
7.Ori de câte ori a pornit şi s-a
întors de la drum românul s-a însemnat cu semnul Sf. Cruci. Ori de câte ori s-a
trezit în miez de noapte şi-a făcut semnul Sf. Cruci; a început lucrul, l-a
sfârşit, înainte şi după mâncare tot cu semnul Sf. Cruci.
8.Şi-a pus pe case şi pe biserici
semnul Sf. Cruci şi în slujbele Bisericii s-a păstrat puternic această
învăţătură. Exemplu: la Sf. Maslu: „ Doamne, armă asupra diavolului crucea Ta
ai dat-o nouă că se scutură şi se cutremură nesuferind a căuta spre puterea
ei...”
9.Se cade să ne facem cu cuviinţă
semnul Sf. Cruci. El este şi o doxologie adusă lui Dumnezeu şi însoţim cu
simţămintele noastre cuvintele ce le rostim. Când îmbinăm cele trei degete ce
însemnează Sf. Treime, ducem mâna la frunte ce preînchipuie înţelepciunea
Tatălui, apoi în inimă ce semnifică iubirea Fiului cu care S-a jertfit pentru
noi, o ducem la braţul drept ce închipuie puterea (Sf. Duh) şi la umărul stâng
– zicem în vecii vecilor - adică slava
Tatălui şi a Fiui şi a Sf. Duh să fie în vecii vecilor şi cu ea să se încheie
viaţa noastră.
10.Semnul Sf. Cruci când îl facem
şi rostim este una din cel mai scurte dar adânci laude aduse Sf. Treimi.
11.Să păstrăm cu sfinţenie
rânduiala moşilor şi strămoşilor noştri şi ori de câte ori trecem pe lângă Sf.
Biserică sau pe lângă o răstignire la răspântie de drumuri făcându-ne semnul
Sf. Cruci să dăm slavă lui Dumnezeu preamărit în Sf. Treime.
(Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul
Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.207)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.