Naşterea Maicii Domnului
Ev. Luca X, 38-42; XI, 27-28
1.Sfânta Scriptură nu redă întru
totul sărbătoarea Naşterii Maicii Domnului dar aduce în prezent scene din viaţa
Mântuitorului legate de Maica Domnului.
2.În cazul de faţă aduce două
femei: Maria şi Marta.
3.Desigur Naşterea Maicii
Domnului este mai mult legată de tradiţia Bisericii şi anume cum că ea s-a
născut prin providenţă divină din părinţii Ioachim şi Ana care fiind înaintaţi
în vârstă au închinat-o templului şi că la templu ar fi primit-o chiar Zaharia,
soţul Elisabetei, rudenia apropiată ( verişoară ) cu Născătoarea de Dumnezeu.
4.Cu siguranţă ea a fost
încredinţată în paza lui Dumnezeu. Drepţii Ioachim şi Ana au fost oameni
credincioşi, cu frică de Dumnezeu, s-au învrednicit ca din ei să se nască Maica
Domnului.
5.Icoanele noastre prezintă
ducerea ei la templu la vîrsta de 3 ani unde a rămas până la 16 ani când a fost
luată sub purtarea de grijă a lui Iosif.
6.La această vârstă se prezintă
îngerul şă-i vesteşte naşterea Domnului.
7.Prezenţa acestor două femei în
Evanghelia Naşterii Maicii Domnului vrea să descifreze cele două tendinţe din
viaţa omului, frământarea pentru cele vremelnice şi pentru cele veşnice.
8.Desigur că Născătoarea de
Dumnezeu era închinată întru totul Domnului, toată frământarea ei era pentru
cele sfinte, pregătită pentru naşterea Mântuitorului.
9.Pentru noi cei de rând această
luptă între material şi spiritual nu este simplă, nici uşoară. S-ar părea că
Mântuitorul înclină mai mult spre valorificarea celor spirituale prin Maria.
10.Dar nu poţi ca om pământean să
fii nepăsător la cele materiale reprezentate prin Marta. De dorit ar fi să
realizăm un echilibru între cele două realităţi spirituale şi materiale.
11.Desigur că valorile spirituale
sunt superioare celor materiale şi prin veşnicia lor.
12.Foarte interesant că se aduce
o idee străină de discuţii legată de legătura dintre Mântuitorul şi Maica
Domnului şi mai interesant că femeia din popor deodată admiră în faţa poporului
şi mărturiseşte marea valoare a Maicii Domnului care l-a purtat în pântece şi
l-a alăptat.
13.Mântuitorul precizează însă şi
faptul că tot fericiţi sunt cei ce împlinesc cuvântul lui Dumnezeu, oarecum
născuţi duhovniceşe prin Cel născut din Fecioara Maria. Precizarea este foarte
categorică, Mântuitorul scoate în evidenţă că nu numai cei ce ascultă sunt
fericiţi, ci mai ales cei ce păzesc poruncile Lui.
14.Toate aceste evenimente ale
Naşterii Maicii Domnului şi ale vieţii Mântuitorului Iisus Hristos sunt legate
de templu, de tradiţia templului, cu alte cuvinte de Biserică. Nu sunt străine
de Biserică. Dar nu numai Naşterea Născătoarei e legată de Biserică, ci şi
viaţa noastră duhovnicească este legată de Biserică pentru că Biserica ne naşte
duhovniceşte, ne hrăneşte duhovniceşte prin Sf. Taine, ne conduce până la mormânt, ne apără prin puterea ei în
multele ispite ale vieţii.
15.Se cade să fim recunoscători
Bisericii în toată viaţa noastră, recunoscători sfinţilor părinţi Ioachim şi
Ana, recunoscători Născătoarei, ceea ce L-a născut pe Mântuitorul şi mai ales
Mântuitorului nostru Iisus Hristos care s-a născut din Fecioara spre a noastră
mântuire.
(Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul
Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.204)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.