Înălţarea Sfintei Cruci
Ev. Ioan XIX, 6-11; 13-20; 25-28; 31-35
1.Faptul că în şcolile noastre
teologice se învaţă Istoria Bisericii Universale este cu mult folos deoarece
numai cunoscând vremile trecute ale Bisericii înţelegi mai bine învăţătura, se înţelege
mai bine Sf. Scriptură, exegeza ei şi o comparţie între evenimentele trecute şi
prezente e dătătoare de ton.
2.Chiar acest „sfat” cu care
începe Evanghelia de a-L răstigni pe Mântuitorul denotă rânduiala legii
vremurilor acelora şi totodată în întreaga istorie a Bisericii se constată
marea putere a urii, mâniei şi a
urmărilor ei grozave ca şi în cazul de faţă: ura îngustă, ura fără de lumină,
ura răufăcătoare şi pierzătoare de suflet.
3.Rămâne şi marea taină a
îngăduinţei lui Dumnezeu faţă de această
ură şi taina cum că un Dumnezeu şi Om în
acelaşi timp se lasă în valurile urii răzbunătoare, El care ar fi putut să-i
nimicească dintr-o suflare.
4.Faptul că se spune că „s-au
sfătuit” nici pe departe nu semnifică un sfat bun cum e de aşteptat un sfat, ci
un sfat răzbunător, un sfat diavolesc.
5.În răutate totdeauna se găseşte
o adâncă neclaritate şi o încercare de justificare a răzbunării. Şi aceşti
preoţi şi bătrâni în răutatea lor vor să-i dea sfatului lor justificare legală
cu aşa-zisele argumente legale, de aceea nu s-au redus numai la sfatul lor ci
au prezentat sfatul omului legii romani – Pilat din Pont. Dar şi omul legii
romane s-a arătat nepreocupat de planul lor dar în acelaşi timp se temea de ei. Ar fi vrut să nu fie implicat
şi să cadă asupra lor responsabilitatea. Aşa cum am mai spus un om al legii
nehotărât şi preocupat să facă dreptate celui nevinovat – Mântuitorului Iisus
Hristos.
6.El, om al legii, se temea de
cei nedrepţi, nu era un adept al dreptăţii, ci un om al curiozităţii pentru
că-L întreba pe Mântuitorul lucruri fără importanţă ca şi în cazul Sf. Pavel
când a fost în faţa dregătorilor ce aşteptau ca să le dea bani.
7.E foarte important faptul că nu
i-a dat răspuns pentru că nu aducea nici un folos nici Lui şi nici lui Pilat
din Pont.
8.Nu putea Pilat din Pont,
împătimit cum era, să înţeleagă frumuseţea energiei Adevărului deoarece nu i-a
dat nici un răspuns.
9.Interesante faptul că aroganţa
îşi asumă argumente nejustificate.
10.Răspunsul Mântuitorului e
înţelept, plin de credinţă în Dumnezeu-Tatăl, în providenţa dumnezeiască, încât
răspunsul Lui e categoric şi anume că fără Dumnezeu noi ca oameni, chiar
conducători fiind, nu putem rezolva problemele atât de importante ale vieţii.
11.Este tainică încercarea de a-L
prezenta pe Iisus mulţimii şi ne întrebăm şi ne întrebăm cu ce scop? Înţelegea
mai puţin primejdia furiei poporului. Totuşi a mărturisit un mare adevăr când
l-a prezentat: Iată Omul – adică Omul adevărat, fără asemănare, unic exemplu
între oameni.
12.Ceea ce căutau ei să justifice
era atitudinea faţă de împăratul – un fals. Ei nu erau credincioşi cetăţeni ai
împăratului ci prin acest sfat căutau să-L omoare pe Iisus.
13.Slăbicinea lui Pilat a dat
dreptate celor nedrepţi şi acceptarea răstignirii va fi o răspundere a lui în faţa
lui Dumnezeu.
14.Evanghelia caută apoi să
prezinte întreaga suferinţă a Mântuitorului Iisus Hristos – de la nopţile
suferinţelor fizice la batjocorirea soldaţilor, de la purtarea crucii după
atâtea nopţi de chin până la înfricoşata răstignire precum şi adâncul
suferinţelor spirituale ca răspuns la iubirea Lui.
15.Faptul că răstignirea s-a
făcut între doi tâlhari este providenţială şi semnificativă, vrând să scoată în
evidenţă diferenţa atitudinilor persoanelor umane faţă de diferite realităţi şi
responsabilităţi: doi tâlhari mult diferenţiaţi în atitudini, doi tâlhari
diferiţi – unul se mântuieşte, altul e osândit.
16.Prezenţa Născătoarei lângă cruce
simbolizează puterea iubirii ce alungă orice frică.
17.Purtarea de grijă a
Mântuitorului faţă de mama Sa, contrar părerilor protestanţilor şi
încredinţarea ei unui suflet plin de iubire – Ioan Evanghelistul dovedeşte
respect, cinstire şi purtare de grijă.
18.Proorociile despre Iisus
Hristos şi împlinirea lor în viaţa reală trăită pe pământ sunt cea mai
puternică dovadă a existenţei Mântuitorului şi a legăturii strânse dintre
proorocii şi plinirea lor.
19.Şi problema răstignirii, a
morţii, a suliţei în cele mai mici amănunte sunt prezentate în proorocii şi
aidoma plinite.
20.Nu este fără de însemnătate
faptul că această Evanghelie a Înălţării Sf. Cruci este strâns legată istoric de Sf. Constantin
cel Mare şi Sf. Elena care după 300 de ani de prigoană le-au luat apărarea
creştinilor şi au oprit persecuţiilor împotriva lor.
21.Această atitudine a lui
Constatin a fost sub influenţa mamei sale ce a dus la încreştinarea lui. Tot mama
sa a fost cea care a descoperit crucile la Ierusalim, a zidit Biserica Sf.
Mormânt din care încă se mai află părţi de pe vremea aceea, biserică încare se
spune că a adus crucea Mântuitorului, a înălţat-o în faţa sfântului altar iar
poporul a cântat cântarea bisericească:”Crucii Tale ne închinăm Hristoase şi
sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o mărim” pe care o cântă credincioşii la 14
septembrie în fiecare an.
22.Semnificaţia acestei înălţări
a rămas în rânduiala alcătuirii iconostasului prin aceea că după rânduri de
icoane în toate bisericile ortodoxe străjuieşe Sf. Cruce. Nu fără însemnătate
este această rânduială.
23.Tot în amintirea acestei
sărbători se scoate în mijlocul bisericii Crucea şi se cântă imnul:”Crucii Tale
ne închinăm ...”, de aceea cu înţelepciune
a rânduit Biserica să prăznuiască această sărbătoare legată de patimile
şi răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos de acum aproape 2000 de ani.
24.Evenimentul răstignirii cum îl
prezintă Sf. Scriptură este strâns legat de sărbătoarea rânduită de Biserică la
14 septembrie şi participând la sfintele slujbe ale Bisericii se cade a ne
strădui să trăim evenimentul răstignirii Mântuitorului Iisus Hristos.
(Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul
Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.210)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.