Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul
Ev. Marcu VI, 14-30
1.Evanghelia prezintă două nume
cu răsunet: Mântuitorul Iisus Hristos şi Sf. Ioan Botezătorul.
2.Reiese că mai marii vremi nu
aveau claritatea cine era Ioan Botezătorul şi cine era Iisus Hristos, de aceea
confundau pe Mântuitorul cu Ioan Botezătorul şi invers.
3.Este dureros că mai mari vremii
nu prea au preocupări pentru cele sfinte, nici că cele dumnezeieşti pot rezolva
probleme sociale. De aceea există atâtea păreri despre rezolvarea problemelor
sociale care rămân de cele mai multe ori nerezolvate.
4.Oricât a fost de decăzut Irod
avea totuşi o mustrare de conştiinţă pentru faptul că a tăiat capul Sf. Ioan
Botezătorul . Deci partea dumnezeiască în om nu se poate stinge cu totul oricât
de decăzută ar fi persoana.
5.Greu vom înţelege noi lucrările
providenţiale: Ioan, alesul lui Dumnezeu în închisoare, Iosif, om drept, în
închisoare şi însuşi Mântuitorul Iisus Hristos răstignit. După felul nostru de
a judeca avem convingerea că cel drept trebuie să fie scutit de suferinţă şi de
nedreptate. E revoltător ca un sfânt să stea în închisoare şi un păcătos să se
desfăteze în nepermise păcate.
6.Atât lui Irod cât şi lui Pilat
din Pont le lipsea categoricul apărării dreptăţii. Stăpâniţi de patimi, atât
Irod, cât şi Pilat, lăsau să se calce în picioare dreptatea cea sfântă.
7.Foarte interesat, mai categorică a fost soţia lui Pilat: „nimic să
nu facp dreptului acestuia”. Poate putem accentua şi rostul unor vise în viaţa
oamenilor.
8.Din contră, soţia lui Irod n-a avut
judecata dreaptă a soţiei lui Pilat, ci a fost sprijinitoarea unor mari
fărădelegi, îndemnându-l pe Irod la fărădelege.
9.Nu jocul a fost cauza tăierii
capului cum susţin neoprotestanţii, ci ceea ce a cerut a fost dătător de ton.
Dacă în inima ei avea alt simţământ nu cel al urii faţă de Ioan putea să ceară
eliberarea lui, dar ura răzbunătoare a
predominat hotărârea.
10.Necategoricul lui Irod, felul
lui de a fi se dovedeşte şi în lipsa părerii de rău. Este de luat aminte,
să se ţină cont că Irod avea totuşi
dorinţa de a asculta pe Ioan Botezătorul, un amestec de dorinţe bune şi rele,
dar în hotărâre a biruit partea rea.
11.Categoricul Mântuitorului în
faţa ispitei i-a lipsit lui Irod în faţa situaţiei respective. Mare pericol a
necategoricului în faţa răului. La asemenea atitudine este condiţionată zicerea
din cartea Apocalipsei: ” o de ai fi
rece sau fierbinte, dar pentru că eşti căldicel am să te vărs din gura
Mea”(Apoc. III, 15).
12.Este dureroasă constatarea a
căuta să te afirmi în unele situaţii prin atitudini străine de adevăr, prin
afirmaţii ale slavei deşarte.
13.Şi hotărârile ocazionale sunt
primejdioase şi mai ales dacă ele sunt întărite prin jurământ.
14.Foarte semnificativă este
mărturia cărţilor de cult care conglăsuiesc:” O Iroade deşi te-ai jurat nu
te-ai jurat bine, mai bine îţi călcai jurământul. ” Deci se poate călca un
jurământ când e spre moarte, nu spre primejdie.
15.Tot dureroasă e constatarea
îndemnului pe care o mamă îl dă fiicei sale, îndemn plin de ură, de patimi.
16.S-ar putea ca sufletul mai
curat al fetei să fi primit cu amărăciune sfatul nebun al mamei sale. Nu ştim
dacă este corect totdeauna, cum e cazul de faţă, ca cei mai mici să asculte de
cei mai mari sau chiar, în cazul copiilor, de părinţii lor. S-ar putea ca
sufletul copiilor să fie mai curat decât sufletul părinţilor plin de patimi
uneori.
17.Evenimentul l-a întristat pe Irod
dar din lipsă de categoric s-a săvârşit
fărădelegea tăindu-i capul lui Ioan.
18.Cât diavolesc în sufletul unei
femei ca să aibă această satisfacţie nebună de a primi ca dar capul unui sfânt.
Dureros.
19.Este de admirat atitudinea
categorică a lui Ioan de a-l mustra pe Irod. Ce diferenţă de atitudine între
răzbunarea Irodiadei şi ucenicii lui Ioan.
20.Este bine a trage o concluzie de sinteză:
primejdia plăcerii fărădelegilor şi urmările ei, lipsa de categoric pe care o
aduce păcatul, marele curaj al sufletelor curate. Să luăm aminte!
(Text
preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul
Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.308)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.