Idei de predici la duminica a șaptea
după Rusalii
Ev. Matei IX,
27-35
1.Faptul că toți cei ce se
apropiau de Mântuitorul, în suferință fiind, strigau spune textul, dovedește o
rugăciune din adâncul inimii ca textul vecerniei: “Doamne
strigat-am către tine...“
.
2.Uneori pot fi mai greu înțeleși cei în suferință de cei în
nesuferință. Cum era să nu strige acești doi orbi de dată ce ei treceau prin
chinuitoarea suferință a lipsei de vedere.
3.Cuvântul “Miluiește-mă“ folosit de biserică foarte des
denotă atitudinea cea mai înțeleaptă a rugăciunilor noastre către Dumnezeu. De ce?
pentru că ea denotă un adânc de smerenie, este mai mult decât “Doamne
ajută-ne!“, “Doamne iartă-ne!“ pentru că
deseori nu suntem vrednici nici de ajutor, nici de iertare, ci doar de milă.
4.Deseori Mântuitorul punea celor de față întrebarea: “Crezi
că pot face eu aceasta?“ și după răspunsul ce-l dădeau ei îi vindeca.
5.Întrebarea însemna convingerea celor ce credeau într-însul.
Mântuitorul nu se reducea doar la
cuvintele pe care le rosteau ei, el citea înlăuntrul lor puterea convingerilor
ca și în cazul tâlharului de pe cruce. Nu l-a pomenit în împărăția cerurilor
numai că a zis “Pomenește-mă“ ci pentru că a citit înlăuntrul său adâncul
părerii de rău.
6.Chiar și răspunsul lor dovedește o putere de convingere:
“Da, Doamne“.
7.Mântuitorul folosea în lucrările sale tămăduitoare și
mijloace materiale: face tină și unge ochii celui orb, îl trimite la lacul
Siloamului, se atinge de ochi ca și în cazul de față.
8.Se cade să credem justificată afirmația că materia este
purtătoare de har. Se cade să credem de ce se folosește materia la sfintele
taine când constatăm că însuși Mântuitorul a folosit materia la vindecarea
bolnavilor.
9.Mereu repetă mântuitorul această atitudine de a nu fi
cunoscut oamenilor ca și în cazul de față și mai ales “le-a poruncit cu
asprime“ dar nu se face ascultare la această poruncă, este firea omenească urmarea atâtor binefaceri făcute de el oamenilor. El
știe că oamenii nu vor să asculte porunca aceasta deoarece erau binefacerile prea
mari ca să tacă. Socotim că astfel de atitudini ale Mântuitorului aveau un scop
pedagogic, adică să nu fim pretențioși când facem ceva bine și să ne lăudăm în
fața oamenilor pentru că orice binefacere ce o facem noi oamenii nu este
lipsită de ajutorul lui Dumnezeu. Deci, lauda nu e a noastră, n-avem drept să
ne lăudăm de dată ce nu facem binele numai cu puterea noastră.
10.Dragostea nețărmurită a lui Dumnezeu față de oameni a avut
ca urmare nenumăratele binefaceri pe care le-a săvârșit asupra celor în suferință.
11.Poate și de aceea dorea să nu spună nimănui binefacerile
sale, pentru că noi oamenii înțelegem mai greu puterea iubirii, fiind lipsiți
de ea. Toate minunile săvârșite de Mântuitorul au plecat din izvorul nesecat
al dragostei față de om.
12.Iată că și în cazul de față tămăduiește doi orbi și apoi
un mut.
13.Contrar iubirii nefățarnice a Mântuitorului de a ajuta pe
oameni este parte opusă a urii
diavolești care urmărește întotdeauna nenorocirea oamenilor. Marea diferență
față de asemănarea între Dumnezeu și
diavol, între iubire și ură.
14.Foarte interesantă contradicție: unii cu bunăcuviință
preamăreau pe Dumnezeu prin minunile săvârșite, alții plini de ură Îl acuzau
și-L pecetluiau cu cele mai înjositoare denumiri.
15.Până astăzi acest fel de a fi se observă în popoare. Mereu
ziceau unii despre Mântuitorul că așa Om n-a vorbit până acum, alții Îl
înjoseau.
16.S-ar putea să învățăm: să nu ne mire că oamenii ne
înjosesc pe noi sau să ne tulburăm. Dacă am judeca drept, dacă L-au înjosit pe
Mântuitorul că “are diavol“ cine suntem noi să avem pretenții să nu fim
înjosiți de oameni.
17.Propovăduirea Mântuitorului Iisus Hristos se deosebea de a
noastră. Pe lângă jertfele de oboseală, alergare, neodihnă, s-a adăugat și
propovăduirea. Dar nu se reducea numai la propovăduirea cuvântului ci era
însoțită de vindecarea celor în suferință ceea ce denotă că propovăduirea cere
jertfe și practicarea mai întâi de noi a ceea ce propovăduim.
18.Dacă propovăduirea noastră se reduce doar la cuvânt, dacă
nu învățăm prin tăcere, dacă nu-i mișcăm
pe oameni prin atitudinile noastre atunci propovăduirea noastră nu va fi
datătoare de convingeri a celor cărora propovăduim.
19.S-ar putea ca astăzi există un fel de a fi exagerat în ce
privește propovăduirea și mai puțina preocupare de plinirea celor propovăduite,
de aceea și propovăduirile sunt mai puțin convingătoare.
20.Poate că avea dreptate Sf. Iacov când îndemna pe oameni să
fie mai puțini învățători și îi atenționa că au răspundere ca învățători. Și credem
că în această răspundere stă strânsa legătură dintre faptă și cuvânt. Să ne
străduim să propovăduim prin faptă și prin cuvânt.
(text preluat din: “Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor și sărbătorilor de peste
an“, de PS dr. Ioan Mihălțan, Oradea, 1999, pg.71)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.