Adormirea
Maicii Domnului
Ev. Luca X, 38-42; XI, 27-38
1.Serbând Adormirea Maicii
Domnului putem constata în Sf. Evanghelii nu se redă acest eveniment, ci doar
se spune că la răstignire, la despărțirea de maica sa, a încredințat-o celui
mai iubit dintre ucenici, Sf Ioan Evanghelistul.
2.Biserica a păstrat în amintirea
ei că a petrecut ocrotită de Sf. Ioan Evanghelistul până la Adormirea ei care a
fost întru totul deosebită adunând de pe norii cerului pe Sf. Apostoli risipiți
în cele patru laturi ale pământului.
3.În cultul bisericii s-a păstrat
cântarea de la Adormirea Maicii Domnului care spune:”Apostoli de la margini
adunându-vă în satul Ghetsimani, îngropați-mi trupul meu iar tu Fiul meu și
Dumnezeul meu, primește-mi duhul meu”.
4.Tot în biserică s-a păstrat învățătura că unul dintre
ucenici vrând să-i vadă preamăritul trup nu l-a mai aflat în mormânt
susținând că a fost înălțat la cer de
către Fiul ei.
5.Dar viața ei nu se reduce al acestă sărbătoare, ci viața ei
e legată de viața Mântuitorului de la naștere până la răstignire și până în
zilele noastre, sosotindu-se caldă rugătoare către fiul ei pentru noi oamenii.
6.Biserica a cinstit-o prin acea hiperdulie, adică
supravenenerare, sosotind-o după textele biblice fecioară înainte de naștere,
în naștere și după naștere.
7.Dar nu în aceasta stă marea minune legată de Maica Domnului
ci în aceea că din ea a luat Mântuitorul firea omenească în ipostasul
dumnezeiesc și mai ales în aceea că a născut pe Dumnezeu.
8.Dacă ar fi să medităm mai adânc, a născut pe Dumnezeu o
ființă omenească, mintea ni se întunecă la această cugetare, ni se oprește și
acest eveniment al nașterii îl vedem mai presus de fire.
9.A fost alături de Mântuitorul în toată viața ei.
10.Nici nașterea mai presus
de fire, nici purtarea a Lui nu dovedesc înalta ei vrednicie ci ea constă în dragostea nețărmurită pe care a
purtat-o Fiului ei, dragoste mai presus de orice dragoste omenească față de
Mântuitorul, dovedită în cele mai grele ceasuri ale Mântuitorului pe cruce,
alături de Sf. Ioan Evanghelistul, biruind orice frică pentru că așa cum s-a
mai spus, iubirea adevărată alungă frica și atunci de ce să ne mirăm că
rugăciunile ei către Mântuitorul vor fi ascultate mai mult ca orice alte
rugăciuni. Așa a crezut biserica întotdeauna de aceea în întreg cultul
bisericii Ea este prezentă, cinstită, socotită ca cel mai mare ajutor al nostru
către bunul Dumnezeu.
11.Cu toate aceste evenimente și constatări s-a ajuns, mai
ales în vremurile noastre, pline de desacralizarea iubirii, să se arunce o
umbră sau chiar o întunecime a disprețului asupra Născătoarei de Dumnezeu care
este ”mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât
serafimii”.
12.Într-o lume înrobită de plăcere și înrobită și în alte
patimi, înstrăinată de simțul de respect și cinstire, nu este de mirare că s-a
ajuns și la atitudinea de necinstire a Maicii
Domnului. Această atitudine de necinstire nu alterează cu nimic valoarea celei
ce l-a născut pe Dumnezeu, pentru că cinstirea ei nu depinde de noi, pentru că
mai presus de noi și decât toți oamennii
o cinstește însuși Fiul ei și Dumnezeu
cel atotputernic.
13.E destul să ne oprim la un text scripturistic în care se
spune: ”Stătut-a împărăteasa de-a dreapta ta îmbrăcată în haină aurită și prea
înfrumusețată” sau cel
din Apocalipsă în care se spune că ”Am văzut o femeie îmbrăcată cu soarele,
și luna era sub picoarele ei înconjurată de 12 stele” pe care urmărea draconul cel mare
ca s-o ucidă pe ea și Fiul care s-a născut din ea.
14.Vedenia apocaliptică o reprezintă pe Fecioara Maria din
care reprezentare rezultă că n-a fost în stare draconul cel mare s-o ucidă, că Dumnezeu
a venit în ajutorul ei.
15.Ar trebui să dea de gândit celor ce n-o cinstesc pe Fecioara
Maria această vedenie din Apocalipsă, să înceteze cu denigrarea ei și să se
ridice la cinstea care se cuvine, așa precum ne învață biserica care ne
îndeamnă să o cinstim pe ”Preasfânta, preacurata, preabinecuvântata
de Dumnezeu Născătoarea”
pe Fecioara Maria.
16.Noi avem mare lipsă de ajutorul ei și se cade să nădăjduim
în el pentru că așa cum este numită ”Maica durerilor” înțelege mai bine necazurile,
frământările, durerile, ea însăși trecând
prin astfel de încercări, plinindu-se ceea ce a spus Dreptul Simeon: ”prin
sufletul tău va trece sabie”.
17.În concluzie, nu înțelegem de ce poate fi necinstită o
astfel de ființă atât de aleasă și sfântă ci ne întrebăm dacă o astfel de
ființă atât de aleasă și sfântă, ci ne întrebăm dacă o astfel de ființă nu va
fi cinstită după cuviință pe cine să cinstim? și totuși să cinstim pe orice om
după porunca dată nouă de Dumnezeu ca să înfrumusețăm familia și societatea.
18.Să medităm mai mult la acestea.
(Text preluat din ”Idei din sfintele evanghelii pentru
predicile duminicilor și sărbătorilor de peste an” ale Ps Ioan Mihălțan, Oradea, 1999, p. 304)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.