PS Marchel Mihăescu - Mitropolia Chișinăului si a Moldovei Patriarhia Moscovei |
Agentul Moscovei, Marchel Mihăescu (episcop de Bălți și Fălești) din
cadrul Mitropoliei Chișinăului, aduce blasfemii la adresa Mitropoliei
Basarabiei, a României, dar și a preoților care au revenit la Mitropolia
românească. Disperarea agentului moscovit se datorează faptului că tot mai
mulți români dintre Prut și Nistru încep să își dea seama că au fost înșelați de
propaganda falsă pe care regimul politic de la Moscova o duce (încă din
perioada sovietică) cu scopul de a-i deznaționaliza pe românii din această zonă
spunându-le că ei ar fi popor separat de poporul român.
În acest context, agentul Moscovei, Marchel Mihăescu, a ținut un discurs
aparent “binevoitor”, dar care în realitate incită la ură împotriva românilor și a
Bisericii din România, respectiv a Mitropoliei Basarabiei.
Discursul instigator antiromânesc al agentului în haine bisericești poate fi văzut aici: https://youtu.be/yiL1c3KL4cU?si=1RozvQMsSHIvIM53
La rugămintea redacției noastre, preotul dr. Mihai-Andrei Aldea, istoric și canonist din BOR, a formulat o scurtă sinteză prin
care arată înșelarea și minciuna în care se scaldă acest agent al propagandei
rusești din Republica Moldova. Materialul realizat de pr Andrei Aldea îl vom
prezenta în cele ce urmează:
pr. Mihai-Andrei Aldea |
Am înșirat, pe rând, multe
canoane care arată cu totul clar și fără nicio îndoială că Biserica Rusă este cu
totul necanonică și în Republica Moldova, și în Regiunea Odesa, și în
Regiunea Cernăuți. Adevărul este atât de limpede că sunt și clerici ruși, ba
chiar și ierarhi, ce se rușinează de acest abuz anti-ortodox făcut de Imperiul
Rus, de Uniunea Sovietică și astăzi de Federația Rusă.
Am amintit faptul că Biserica
din România, cu multă răbdare, dragoste și înțelepciune a privit și privește
către aceste teritorii canonice ale sale. Și în loc să lucreze acrivia, care
înseamnă, după Sinoadele Ecumenice, anatema pentru clericii Rusiei în
aceste locuri, a lucrat pogorământul. Ca prin răbdare să biruiască adevărul cu
dragoste, nu doar cu dreptate.
Însă unele voci rusofone
continuă osteneala de a-i înșela pe clericii și credincioșii Republicii
Moldova. Printre aceștia, Episcopul Marchel de Bălți.
Vom lăsa aici toate cele care
țin de o discuție despre persoana
în cauză[1].
Ne putem întreba, totuși, de ce mai înșiră Episcopul Marchel asemenea minciuni?
Adevărul canonic se vede cu totul limpede și de la depărtare. De aceea și
Bisericile locale din alte părți au refuzat – mult înainte de Războiul din
Ucraina – să susțină Biserica Rusă în anti-canonicele sale revendicări în
Republica Moldova. De fapt din 1992 și până astăzi nicio Biserică locală nu a
dat dreptate Rusiei, pentru că imixtiunea anti-canonică, anti-ortodoxă, a
Bisericii Ruse în teritoriile canonice române este absolut clară.
Totuși Nicolae Vladimirovici,
devenit prin hirotonire rusească Marchel, ba chiar Arhiepiscop „de Bălți și
Fălești” în Republica Moldova, continuă cu discursuri înșelătoare, pline de
ură, ce nu de puține ori conțin mari abateri de la Învățătura Ortodoxă.
Și ca să nu se creadă că învinuim pe nedrept un ierarh, fie el și necanonic,
vom arăta propriile cuvinte ale Episcopului Marchel, în paralel cu Învățătura
Ortodoxă.
Canonic, așa un titlu ar însemna
o adresare către preoții ce țin de Rusia. Căci ținând de Rusia, acești preoți
se află în dezbinare față de Mitropolia Basarabiei, singura canonică între
Prut și Nistru.
Așa cum am arătat și altădată, orice schimbare de hotare
episcopale se face strict din lăuntrul eparhiei, cu învoirea și
binecuvântarea sinodului mitropolitan sau patriarhal de care ține episcopia. Am
citat atunci, printre altele,
Canoanele 30, 33, 34 și 35 Apostolice; Canonul 6 Sinodul I Ecumenic;
Canoanele 8, 12 și 13 Sinodul IV Ecumenic; Canoanele 17 și 37 Trulan; Canonul 3
Sinodul VII Ecumenic; Canoanele 13 și 22 Antiohia etc.
Episcopul Marchel se preface că
nu cunoaște aceste canoane și că nu știe cum se aplică, simulând convingerea
unei poziții corecte. Dar se poate vedea că a început să se teamă de invocarea
acelor canoane care îl osândesc – și osândesc Mitropolia rusofonă a
Chișinăului.
De pildă, în așa-zisa Adresare
către preoții căzuți în dezbin bisericesc, nu mai invocă, așa cum o făcea
în trecut, Canonul 31 Apostolic, ci apelează la Canonul 5
Antiohia.
De ce această schimbare?
Pentru că Canonul 31
Apostolic
oprește explicit despărțirea de episcop dacă acesta nu este vădit vrednic de
osândă în privința dreptei credințe sau a dreptății. Altfel spus, Canonul 31 Apostolic încuviințează despărțirea de
episcopul care se abate de la dreptate sau dreapta credință. Iar în cazul
de față episcopii structurii rusești numită Mitropolia Chișinăului și
întregii Moldove (sic!) tocmai calcă în picioare canoanele, aflându-se într-o
stare de necanonicitate absolut clară.
Ca urmare, Episcopul Marchel
folosește pentru public un alt canon, Canonul 5 Antiohia. Acesta este o repetare mai pe
scurt a Canonului 31 Apostolic, iar Părinții din Antiohia au
socotit ca de la sine înțeleasă condiția apostolică de dreptate și
dreaptă-credință a episcopului. Adică în Canonul 5 Antiohia se vorbește despre oprirea
despărțirii (schismei) de episcopul canonic, fără să se exprime aceasta.
Căci deja se vedea ca de la sine înțeles că nu se poate impune clericilor să
stea sub un episcop necanonic.
Dar cum oamenii obișnuiți și cei
mai mulți dintre preoți nu cunosc Sfintele Canoane – decât pe
unele pe care le folosesc întâmplător –, Episcopul Marchel a socotit că
invocarea Canonului 5 Antiohia va păcăli pe oameni și vor crede că
sunt siliți să îl rabde, pe el și ceilalți clerici rusofoni, la nesfârșit.
Căci ruperea sub ocupație
rusească ori sovietică a credincioșilor și clericilor care țineau
de Mitropolia Moldovei (de la Iași), respectiv de Mitropolia Basarabiei (de la
Chișinău)
s-a făcut exact cu încălcarea, alături de multe alte canoane, și a Canonului 5
Antiohia.
Ca urmare,
(re)venirea clericilor și
credincioșilor la Mitropolia Basarabiei, singura structură ortodoxă reală,
canonică, din Republica Moldova, este chiar
îndreptarea încălcărilor rusești.
Este un gest obligatoriu de
reparare a încălcării canoanelor – cu tot cu Canonul 5 Antiohia,
Canonul 31 Apostolic și toate celelalte.
Adică este singura acțiune
canonică sănătoasă, ortodoxă, posibilă pentru clericii care țin de structurile
rusofone din Republica Moldova.
Rămânerea în Mitropolia rusofonă
a Chișinăului „și întregii Moldove” (cum a numit-o imperialismul rus) este
rămânere în necanonicitate, este complcitate la abuzurile rusești și sovietice.
Retragerea din slujire este, după literă, o cale canonică, dar duhovnicește
lasă pe cei păstoriți fără ocrotirea păstorului.
Deci singura cale sănătoasă,
ortodoxă, este aceea a (re)venirii la Mitropolia Basarabiei.
De pildă, pretinde că
discursurile sale ar fi „bătaie la ușa conștiinței creștinești sau la ușa
responsabilității preoțești a confraților noștri cu care până mai ieri împreună
slujeam”. Un apel la sentimente ce ar putea fi credibil dacă nu ar fi dublat de
acuzații și insulte pe care PS Marchel le aduce mereu la
adresa preoților din Mitropolia Basarabiei.
Astfel, chiar în fraza
următoare, îi declară pe aceiași „confrați” drept persoane ce acționează „din
interes – mărunt, meschin și josnic”, pentru acest interes, zice el, devenind
ei „patrioți ai altui stat” și „așa-ziși slujitori ai altei Biserici”.
Această ultimă sintagmă este,
desigur, paradoxală, căci dacă cei numiți sunt „confrați”, atunci chiar sunt
slujitori; iar dacă sunt „așa-ziși slujitori”, atunci nu sunt confrați. Dar
contrazicerea de aici vine din ura pe care Episcopul Marchel o declară sus și
tare, de multe ori, față de Mitropolia Basarabiei, față de Biserica Română și
față de Români cu totul. Căci în același discurs „către preoții căzuți în
dezbin bisericesc” Episcopul Marchel, printre altele:
·
numește Mitropolia Basarabiei „așa-zisă mitropolie”,
·
pretinde că cei din Mitropolia Basarabiei și din Biserica
Ortodoxă Română slujesc și predică „alt dumnezeu”
·
pretinde că cei din Mitropolia Basarabiei și din Biserica
Ortodoxă Română îl înlocuiesc „pe acest Hristos, care după părerea lor
s-a învechit, cu unul mai nou, mai modern, mai democrat”
·
pretinde că lucrarea Mitropoliei Basarabiei și Bisericii
Române urmărește dezbinarea și destrămarea poporului și statalității Republicii
Moldova
·
declară că România și Biserica Română „practică psihologia
șacalului”
·
pretinde că Mitropolia Basarabiei și Biserica Ortodoxă
Română slujesc unui „dumnezeu fals”
etc.
Asemenea limbaj și asemenea
acuzații extrem de grave se găsesc, din păcate, mereu în limbajul Episcopului
Marchel.
Care, sistematic, proclamă
Mitropolia rusofonă a Chișinăului drept unica Biserică Ortodoxă din Republica
Moldova.
În urmă cu doar patru săptămâni îi declara pe Ortodocșii Români schismatici.
În 7 Martie 2024, în loc de
Sfântul Sinod al Bisericii (Ortodoxe) Române îl numește pe acesta „Sinodul de la București”, în
general având o greutate extremă în a recunoaște fie și printr-un cuvânt
canonicitatea Bisericii Române – și cu atât mai mult a Mitropoliei Basarabiei.
Cu toate aceste poziționări
publice, cu tot limbajul anti-românesc pe care mereu îl folosește, Episcopul
Marchel nu se sfiește să pretindă, când îi cade bine, că relațiile dintre
oameni și popoare trebuie să se bazeze pe „tratatele morale bazate pe respectul
reciproc”. Se pare că în viziunea sa declararea Românilor drept schismatici, șacali,
intriganți, corupători, dezbinători și altele asemenea înseamnă moralitate și
respect. Iar această viziune, aceste injurii și acuzații de mare gravitate
teologică, sunt și pentru toți cetățenii Republicii Moldova care nu vor să se
supună structurilor rusofone.
Desigur, cineva poate încerca să
interpreteze această afirmație ca simbolică, drept referindu-se nu la măsuri
lumești, ci la pedeapsa lui Dumnezeu. Dar aici intervine precedentul istoric:
niciodată clericii și credincioșii din Moldova lui Ștefan cel Mare nu au
suferit pentru schimbarea episcopiei decât din partea
Rușilor și numai ca să treacă la structurile necanonice rusești.
Și dacă tot amintim de
precedentul istoric, iar Episcopul Marchel a invocat amenințarea dezbinării
pentru Republica Moldova, să vedem o paralelă între Moldova unită cu Muntenia
și Moldova ocupată de Rusia.
Iată, astăzi, la 212 ani de la
ocuparea Basarabiei, putem vedea urmările celor două apartenențe:
·
Moldova din România este întreagă, unitară, puternică, în
creștere.
·
Republica Moldova este dezbinată administrativ, etnic, religios
etc.
Moldova din România este
alcătuită din opt județe moldovenești: Galați, Vaslui, Iași, Botoșani, Suceava,
Neamț, Bacău, Vrancea. Adică o organizare sănătoasă, unitară. Populația este de
aproape 4 milioane și jumătate de locuitori.
Republica Moldova, prin grija
Imperiului Rus, a Uniunii Sovietice și a Federației Ruse este alcătuită din 32
de raioane, 13 municipii, patru bucăți de
mărimi diferite ce alcătuiesc așa-zisa Unitate Teritorială Autonomă
Găgăuză
(o unitate ruptă în patru...) și, desigur, teritoriul ce este direct colonie
rusă, cu centrul la Tiraspol. Populația este de sub 3 milioane de locuitori și
tot scade, prin grija Rusiei.
Merită amintit aici pentru toți:
Găgăuzii au fost colonizați de Imperiul Țarist pentru a scădea ponderea și
puterea Românilor Basarabeni, dar în ciuda acestui fapt s-au înțeles deosebit
de bine cu Românii. Bunătatea cu care i-au primit și tratat Românii pe Găgăuzi
a fost cu totul diferită față de disprețul și agresivitatea Bulgarilor și
Rușilor față de Găgăuzi. Ca urmare, Găgăuzii au fost apropiați de Români și au
susținut unirea cu România în 1918. Relațiile foarte bune dintre cele două
neamuri au slăbit și apoi s-au schimbat prin propaganda
ruso-sovietică
începută în 1948. A fost aceeași propagandă care i-a silit pe Românii
Basarabeni să se creadă „Moldavani” sau „Maldavani” și să îi urască pe Români
(adică să se urască pe sine). Și așa s-a ajuns la dezbinarea moldovinească
de astăzi!
Ca urmare, dacă Episcopul
Marchel vrea să afle dezbinătorii Republicii Moldova, trebuie să se uite la
prietenii săi de la Tiraspol și Moscova: aceștia sunt dușmanii Moldovei și ai
Moldovenilor, aceștia sunt cei care fărâmițează statalitatea Republicii
Moldova, aceștia sunt cei care conduc mafiile de la Tiraspol și Chișinău ce
sabotează economia moldovenească etc.
Dincolo de aceste adevăruri, să
ține minte că cei care au persecutat în Basarabia pe clerici și familiile lor,
ba și parohiile care îi susțineau, au fost totdeauna oamenii ocupației rusești,
mancurții, agenții Moscovei etc.
Să fim înțeleși, structura
numită, după ideile imperialismului rus, Mitropolia Moldovei și a întregii
Moldove (prin care se revendică pentru Rusia teritorii largi din România și
Ucraina) apare doar în 1992. Ea este înființată de Moscova peste
structura înființată de Stalin, ce fusese înființată cu sila peste Mitropolia
Basarabiei, mitropolie canonică ce ținea de Patriarhia Română. Singura continuitate
între Mitropolia Chișinăului și a întregii Moldove este a
necanonicității înființării ei, așa cum necanonice au fost și
celelalte structuri înființate de Rusia peste teritoriul canonic al altei
Biserici locale.
Însă, într-un chip cu totul
străin Ortodoxiei, Episcopul Marchel încuviințează abuzurile deplin
anti-ortodoxe ale Bisericii Ruse. Și osândește cu frenezie orice întoarcere la
canonicitate, neagă dreptul Bisericii Române de a-și recăpăta teritoriul canonic,
neagă canonicitatea Mitropoliei Basarabiei (a cărei canonicitate este
pecetluită de Sinoadele Ecumence) și tot așa. Adică stă împotriva
Sinoadelor Ecumenice și hotărârilor acestora.
Această negare este săvârșită repetat de Episcopul Marchel. Am
amintit mai sus afirmații precum aceea că Biserica Română ar sluji unui „alt
dumnezeu”, că ar înlocui pe Hristos, că ar sluji unui
„dumnezeu fals”, că ar practica „psihologia șacalului” etc. În alt loc afirmă că ar cuvânta „cu duh diavolesc”, că Sinodul Mitropoliei
Basarabiei ar fi „adunătură” etc.
Dincolo de limbajul nedemn de
orice creștin, cu atât mai mult de un cleric, și cu atât mai mult de un
episcop, rămâne și dimensiunea canonică și dogmatică a afirmațiilor sale.
Una dintre implicațiile la care
nu s-au gândit nici Episcopul Marchel, nici aceia care îl ascultă, este
acuzația de necanonicitate adusă implicit tuturor Bisericilor locale aflate în
comuniune cu Biserica Română.
Căci de vreme ce episcopii din
Bulgaria sau Grecia, din Serbia sau Georgia, din Polonia sau Rusia etc. slujesc
împreună cu clericii români – preoți, episcopi, diaconi – este clar că sunt în
cea mai directă comuniune cu cei pe care Marchel îi declară „schismatici”, „cu
duh diavolesc” ș.a.m.d. Ceea ce îi face vinovați, dacă Românii sunt vinovați,
de aceleași lucruri – după cum și canoanele osândesc nu doar fapta rea, ci și
complicitatea inclusiv după săvârșire.
Din fericire pentru Biserica
Română și celelalte biserici locale, dar spre osânda vorbitorului, Episcopul
Marchel nu a adus și nu poate aduce niciun argument ortodox pentru acuzațiile sale extremiste.
Deși discursurile Episcopului
Marchel par să se adreseze clericilor și creștinilor veniți înapoi la Biserica
Mamă, la Mitropolia Basarabiei adică, în fapt se adresează celor încă
rămași. Deci nu sunt spuse atât cu speranța unei întoarceri a celor plecați,
cât cu dorința de a-i împiedica pe cei rămași să se trezească, să capete curaj.
De aceea acest amestec ciudat, contradictoriu, de declarații de iubire și
insulte radicale, de chemări tandre și amenințări rușinoase.
Acest lucru s-a văzut cel mai
bine, în cadrul discursului amintit, atunci când cerând Marchel „încuviințarea
și delegarea” preoților prezenți ca să vorbească în numele lor s-a răspuns „da”
de vreo 5-6 voci, mai multe dinspre Marchel decât dinspre clerici.
Căci, se știe bine de către
Basarabeni, sunt mari presiuni din partea autorităților rusofone pentru Mitropolia
Chișinăului și împotriva Mitropoliei Basarabiei. Doar că puterea
mancurților și agenților ruși scade, iar poporul Republicii Moldova se trezește
tot mai mult.
Canoanele Bisericii sunt cu
totul pentru Mitropolia Basarabiei și sunt cu totul împotriva structurii rusofone zisă
Mitropolia Chișinăului și a întregii Moldove.
Ca urmare, toate discursurile
Episcopului Marchel, Preotului Rață și altora asemenea nu pot acoperi adevărul:
Întoarcerea
clericilor și credincioșilor din Republica Moldova la Mitropolia Basarabiei
este canonică și binecuvântată, iar osândele aruncate împotriva lor cad pe
capetele celor care le aruncă.
Dumnezeului nostru slavă, acum
și pururea și în vecii vecilor!
Preot dr. Mihai - Andrei Aldea
București,
18, aprilie, 2024
Acest moscovit antiromân din articol este cel care îl instruiește pe schismaticul Mihai Silviu Chirilă.
RăspundețiȘtergereSi mănăstirea Bănceni susține rusificarea românilor din Moldova.
RăspundețiȘtergereAm fost acolo în urmă cu două săptămâni și călugării de acolo spuneau că rușii ne salvează ortodoxia si că românii au căzut din Har.
Aceleași idei ca la acest episcop din Moldova.
Nu vă puneți întrebarea de ce episcopul Longhin aducea mereu jigniri Bisericii României și tot el îi alimenta pe aceștia care azi fac propagandă anti-românească în frunte cu acei nepomenitori din Piatra Neamt, Chirilă și Popescu.
Legătura acestora cu agenta sovietică Șoșoacă este clară. Bănceniștii fac echipă cu șoșocarii și nepomenitorii de la Piatra.
Ați văzut undeva ca bănceniștii să se dezică de Șoșoacă sau de nepomenitorii rusofili. Nici nu ve-ți vedea, pentru că sunt dirijați de aceleași servicii rusești..
Așa ca să se stie de ce de la Bănceni ni se spune să votăm cu șoșoacă și să mergem la bisericile nepomenitorilor.
Măcar dacă am avea mai mulți ierarhi cu dârzenia și dragostea episcopului Longhin!
ȘtergereUnde este Patriarhia Română când sunt jefuite și pângărite bisericile românilor din Ucraina? Am văzut râvna clericilor și a multora pentru refugiații din țara vecină, necătand la naționalitate, bravo si pentru sprijinul acordat de stat - mai mare decât pentru proprii cetateni! Dar pentru românii din Ucraina a cerut statul român respectarea, garantarea drepturilor ca oameni?
Nu, nu a găsit timp și resurse, în schimb au mers acolo Diana Sosoaca - nu ca împuternicit ci în nume propriu - și alții pe care acum sunt cunoscuți după față și nume
Oamenii aceia stau sub semnul morții împărțite de păgâni - dvs. ați mers să puneți umărul său măcar un cuvânt de alinare? Nu judecați din confortul canapelei că au nădejde de la aceia care au arătat
atenție, milă, disponibilitate și le poartă grija...
Anonimului din 4 mai
ȘtergereBiserica României a anunțat intenția de a face un vicariat românesc în Ucraina tocmai pentru a-i proteja pe românii din acele zone. Dar IPS Longhin nu vrea să iasă din Biserica Rusă.
Nimeni nu îi poate face binele cu forța, dacă el nu vrea.
Faptul că PS Longhin e pe mână cu Șoșoacă e clar cu el... Vă dați seama ce jocuri de interese rusești acolo...
Un om care nu merită să poarte haine preoțești
RăspundețiȘtergere"Biserica din România, cu multă răbdare, dragoste și înțelepciune a privit și privește către aceste teritorii canonice ale sale" - foarte frumos spuneți, bună este cunoașterea Canoanelor și aplicarea lor dreaptă!
RăspundețiȘtergereBine ar fi fost ca, odată cu independența Rep. Moldova, cu bună credință și înțelegere să fie stabilita Patriarhia căreia aparține și nu înființând altă Mitropolie in paralel cu cea existentă și îndemnând credincioșii să treacă în noua Mitropolie, apăsând latura patriotardă. Basarabenii nu au problema asta a apartenenței de o mitropolie sau alta - ei merg in Biserica Lui Hristos și ne primesc cu bucurie - noi venim cu condiții...trist!
Poate greșesc, dar Patriarhia Română este în comuniune cu Patriarhia Rusă, adică suntem toți Una în dragostea Lui Hristos.
Mă iertați, cred trecem prea ușor peste realitatea că frații noștri basarabeni au fost abandonați imperiului - să dăm slavă Domnului că au rămas în Biserica Ortodoxă, poate mai mulți dintre ei, cei părăsiți de patria mamă, au păstrat mai vie credința dreaptă decât dintre noi, în condiții cel puțin la fel de vitrege ca în România.
Cred că cea mai actuală, mare lucrare a vicleanului domn al minciunii este să ne învrăjbească, să ne despartă - să nu punem umărul!
Întreb: oare ca biserici surori, grija Intai-stătătorilor și a sinoadelor nu este aceea de a cunoaște și aplica aceste Canoane după dreptate? Este necesar să iasă din ascultare cei mai mici, preoții și enoriașii?
Unde este grija Bisericii Române pentru teritoriile canonice din Ucraina?
Pentru teritoriul stăpânit o vreme de imperiul habsburgic, sub care au fost dărâmate bisericile ortodoxe cu tunurile lui Bucov și credincioșii au fost trecuti cu forța la catolicism, creând greco-catolicismul - pentru asta nu avem niciun Canon care să repare nedreptatea?
Dumneavoastră, după cum ati comentat mai sus, văd că vă ocupați cu diversiuni anti românești. De aici trag concluzia că sunteți nepomenitor, cu atât mai mult că sunteți din trupa Șoșoacă-Longhin.
ȘtergereDeci...e clar...
Aveti două alternative, să fiți sincer sau să mai studiați istoria.
Succes...