Două ortodoxii în cadrul Bisericii?
Într-un
interviu recent, Mitropolitul Onufrie al Bisericii canonice din Ucraina a afirmat
că „noi (BOU) suntem un fragment din lupta globală împotriva lui Hristos”. Nu doar
atât, ci mai declară: „Nu vrem să plătim cu acuratețea credinței pentru locul
nostru cuvenit în acest nou stat mare”. Aceasta ar trebui să fie atitudinea
corectă a tuturor ierarhilor ortodocși din lume la ora actuală, dar și a
credincioșilor de rând.
Însă, în același timp, există și multe alte declarații și poziții
smintitoare din partea a foarte mulți ierarhi din alte părți, chiar
Patriarhi și Întâistătători de Biserici. Mai ales în jurul problemei
autocefaliei acordate schismaticilor din Ucraina, ierarhii și
credincioșii ortodocși formează două fronturi diferite. Și asta în
cadrul aceleiași Biserici Ortodoxe Universale! Patriarhia Ecumenică
acordă autocefalie și intră în comuniune cu niște schismatici caterisiți
anterior. Același lucru l-au făcut și unii delegați din Sfântul Munte,
dar tot membri ai Constantinopolului. Dar acum și ierarhi din Biserica
Greciei intră în comuniune cu „autocefalii” ucraineni. Ieri, duminică, Mitropolitul Ioan de Lagada a slujit împreună cu Epifanie și soborul său. Iar acest lucru nu este pentru prima dată; cu ceva zile în urmă, a slujit în Lagada cu „Episcopul” Gherman din BOaU, dar și împreună cu alți 3 Mitropoliți greci. Iar acestea nu au rămas doar acțiuni izolate, nici nu aveau cum; Epifanie, conducătorul „autocefalilor” din Ucraina a declarat imediat: „participarea de astăzi a unui Ierarh din Grecia (la sărbătoarea de la Kiev) arată că există recunoaștere de facto”.
Nu e de mirare această declarație în contextul în care chiar un
Arhimandrit grec a fost hirotonit episcop în cadrul noii structuri
ucrainene în luna mai. Se confirmă că se depune un efort imens pentru ca
Biserica Greciei să recunoască noua structură, după cum a previzionat
Patriarhul Bartolomeu, care a afirmat că aceasta va fi prima Biserică Locală ce va face acest pas în viitorul apropiat.
Așadar, oricum am da-o, Epifanie este îndreptățit
să pretindă o recunoaștere de facto în urma conslujirii ierarhului grec. Chiar
dacă Mitropolia
de Lagada încearcă să nege aceasta prin argumentul că Mitropolitul a fost
prezent în calitate de Profesor la o Facultate din Ucraina, nu ca membru al
Sinodului grecesc. Doar nu a predat cursuri la slujba de duminică, ci a slujit
ca arhiereu. Orice conslujire cu un cleric caterisit înseamnă negarea
condamnării și recunoașterea lui drept episcop canonic. Nu este suficient acest
comunicat, ci este necesară o poziționare urgentă din partea Sinodului grec. Orice
amânare nu face decât să aducă un motiv în plus înspre forțarea recunoașterii
la Sinodul anual din toamnă. Deja
apar întrebări adresate Ierarhiei.
Dar toate acestea nu sunt evenimente de moment, ci
se înscriu în atmosfera tot mai ecumenistă, sincretistă și fără limite
canonice. Deja credincioșii s-au obișnuit să accepte toate derapajele bisericești
despre care aud că se întâmplă. Se tocește simțul critic și reacția, dar și
legătura cu Dumnezeu. Căci mai putem spune că toate erodările trec ca apa, fără
să lase urme? Biserica devine tot mai vulnerabilă, dar nu doar instituțional,
ci și la nivel de creștini simpli, care sunt tot mai apatici și tot mai puțin
practicanți și tot mai mulți manifestă adversitate față de valorile ortodoxe.
Atmosfera aceasta de subordonare a Bisericii față
de interese străine a mai existat în istorie. Pe vremea iconoclastă împărații
bizantini eretici și-au impus punctul de vedere cu forța perioade lungi de
timp. La fel, monotelismul a fost susținut de puterea imperială și Sf. Maxim a
fost exilat și prigonit crunt, până la moarte. Nu mai vorbim de perioada de
după unirea de la Ferrara-Florența, când lumea ortodoxă era împărțită între
unioniști și anti-unioniști. Însă anvergura de acum depășește cu mult tot ce a
fost în trecut.
Încălcarea canoanelor a devenit acum obișnuință și
chiar lege de multă vreme. Se acumulează foarte multe cazuri când cei ce fac gesturi
smintitoare rămân nepedepsiți. Ridicarea anatemelor de către Patriarhul Atenagora
nu a fost sancționată de nimeni; nici persoana, nici acțiunea în sine nu au
fost respinse. Participarea la acțiuni ecumeniste se face în cadru reglementat
de Consiliul Mondial al Bisericilor și acceptat de majoritatea Bisericilor
Ortodoxe Locale. În țară la noi, Mitropolitul Nicolae Corneanu a rămas
nepedepsit pentru împărtășirea cu greco-catolicii și chiar fără a renega ceea
ce a făcut. Diferite ritualuri oculte săvârșite în biserici din Timișoara și
Iași nu s-au soldat cu caterisirea preoților participanți. Cea mai gravă acțiune,
Sinodul din Creta, rămâne consemnată ca un eveniment important, nicidecum ca o
trădare impardonabilă. Toate acestea și foarte multe altele, care revin cu o
frecvență mare, nu sunt evenimente disparate, ci acțiuni concertate prin care se urmărește schimbarea cugetului
Bisericii. De aceea fenomenul este fără precedent, este un fel de „urâciunea
pustiirii în locul cel sfânt” (Mt. 24: 35) pe care aproape nimeni nu o mai
înțelege ca atare.
Revenind la schisma din Ucraina, ea ne privește și
pe noi, românii, direct. Gruparea „autocefală” se străduiește să ne facă aliați,
oferind
Patriarhiei noastre posibilitatea de a organiza un Vicariat român pe teritoriul
ucrainean. Bineînțeles că acesta este un măr otrăvit pentru că nu face
decât deservicii atât la nivel bisericesc, cât și etnic. Românii din zonă nu
vor intra în această formațiune și se vor simți trădați. Dar oare sinodalii
noștri vor fi capabili să cântărească bine lucrurile și să nu se lase
influențați de alte interese?
Partea cea mai rea este că nu acționează asupra
Bisericii doar forțe externe, cum erau împărații bizantini de odinioară sau
prigonitorii păgâni, ci ierarhi și Patriarhii din interior. Se ajunge la o
dihotomie atât la nivel instituțional, cât și de mentalități. Trădarea
credinței și valorilor ortodoxe devine un virus intern care afectează
conștiințe și identități. Atinge, în ultimă instanță, mântuirea fiecăruia
pentru că rușinarea de Hristos nu este o greșeală mică, ci apostazie clară.
La nivel structural, este afectată însăși ființa cerească
a Bisericii, încât să nu mai fie valabile cuvintele Mântuitorului: „Voi
nu sunteți din lume” (In. 15: 19). Desigur că toate păcatele și
certurile ne fac trupești și nevrednici de Hristos, dar numai la nivel
personal;
pe când ereziile și schismele și, mai rău decât toate, compromisul cu
ele ating
însăși natura Bisericii. Când nu mai există principii, când sunt
încălcate
flagrant și constant canoanele, este subminată însăși existența și
menirea
Bisericii. O Biserică exclusiv instituțională este un non-sens. Ea are
valoare
doar în măsura în care lucrează la mântuirea sufletelor, ca legătură cu
Dumnezeu.
Dacă se transformă într-o instituție strict pământească, cu interese
trecătoare, își pierde rațiunea de a exista și credibilitatea în fața
oamenilor.
Situația nu a ajuns încă la un apogeu, încă ne
putem mântui în Biserică; cu greu, dar se poate. Dar nici nu este departe ziua
când se vor înrăutăți și mai tare, poate chiar iremediabil, lucrurile. Toate ereziile
din trecut au fost condamnate în mai puțin de un secol. Ecumenismul deja
durează de mai mult timp și nu dă semne că va fi soluționat curând, ci,
dimpotrivă, că va acapara toată Ortodoxia. În foarte scurt timp este posibil să
asistăm la unirea bisericească efectivă cu greco-catolicii. Până atunci capacitatea
de reacție a Bisericii este slăbită tot mai mult de schisma ucraineană și de erezia
neopapistă constantinopolitană.
Acțiunile de destabilizare forțează litera
canoanelor atât cât să producă o tocire a conștiințelor. Este un joc al
nervilor. Prin intimidări, replieri și tatonări, se urmărește devalorizarea
dogmelor și rânduielilor bisericești. Spre exemplu, dacă inițial formațiunea
nouă bisericească ucraineană anunța o unire și apropiere de greco-catolici,
acum a fost abandonată ideea, dar nu părăsită de tot. Probabil pentru că încă
nu a sosit încă vremea ei.
Un aspect foarte important este disimularea. Schisma
din Ucraina se prezintă ca un conflict etnic între ucraineni și ruși. Primii vor
independență și acuză Biserica Ortodoxă Ucraineană-Patriarhia Moscovei că este
un vehicul prin care Putin își exercită controlul asupra populației. Apare ca
fiind firească dorința de a scăpa de o instituție controlată din afară. Deci fostul
Președinte ucrainean, Petro Poroșenko, a acționat în interesul țării sale când
a militat pentru obținerea autocefaliei, după acest scenariu. Atunci cum se
explică faptul că nu a câștigat alegerile? Cum se explică numărul foarte mic al
participanților la marea sărbătoare a creștinării rușilor la BOaU, condusă de
Epifanie (prezență raportată de 20.000, dar mai aproape de realitate ar fi
cifra de 3.000 de oameni)? Aceasta pe când Mitropolitul canonic Onufrie a avut
lângă el cel puțin 300.000 de participanți (IPS Longhin apreciază că au fost
cam un milion). Ambele serbări au avut loc în Kiev, în capitală. Este evident că ucrainenii nu au o problemă
cu Biserica Ortodoxă canonică tocmai pentru că nu-și are centrul de conducere
la Moscova și este autonomă. Atunci ce l-a împins pe Patriarhul Bartolomeu să
întreprindă acțiuni necanonice de asemenea amploare, pe care le duce mai de
parte în ciuda opoziției majorității Bisericilor Locale? Desigur că nu motive
bisericești și nici întemeiate. Și, mai departe, ce-i împiedică pe ierarhii
ortodocși să reacționeze cum se cuvine față de validarea schismei, față de
introducerea doctrinei ecumeniste la Sinodul din Creta prin modificarea
ecleziologiei? Dar ce-i ține pe credincioși să nu vadă corect lucrurile?
Consider că răspunsul se găsește în titlu: avem
parte de două mentalități, două ortodoxii în Biserică. Una progresistă, care o
sabotează subtil și orchestrat pe cealaltă, și una tradiționalistă, care este
ca o feștilă fumegândă, fără putere și incapabilă să vadă pericolul din jur,
real, arzător și devastator ca o molimă.
Dacă am fi fost în vremea persecuțiilor, ce am fi făcut? Dacă trăim
aceste vremuri, cum reacționăm? Cred că trebuie să cultivăm mai mult
spiritul de sacrificiu, care vine din faptul de a avea un ideal. Răul e
necesar să fie contracarat din timp, prevăzut și acționat în consecință,
măcar când deja e mare și amenințător. Nu putem deveni sclavii
momentului și ai lipsei de perspectivă pentru a nu pieri striviți de
vrăjmași. În primul rând la nivel sufletesc, dar problema se pune chiar
și la nivel trupesc, al existenței în această lume și în cea de dincolo.
Este nevoie să fie cultivat un duh sănătos.
ierom. Lavrentie Carp
sursa: https://theodosie.ro/2019/07/29/doua-ortodoxii-in-cadrul-bisericii/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.