Părintele Grugorie Sandu de la
manastirea Sfantul Gheorghe, jud. Dolj, a fost profesor universitar la o
facultate de inginerie, iar de când a intrat în rândul monahilor, a scris mai
multe cărţi teologice, publicate la editura Mitropoliei Olteniei.
După ce au fost scoase la iveală
documentele controversate de la „Sinodul” din Creta, a trimis la 100 de
mănăstiri din România o scrisoare prin care a invitat pe fiecare stareţ/stareţă
să lupte cu arme duhovniceşti la îndreptarea greşelilor acestui pseudosinod.
Durerea fiecăruia, dintre cei
care le pasă de viitorul Bisericii Ortodoxe, este că acest „Sinod”, a lăsat în
urmă, în mod oficial, o portiţă spre erezie, spre globalismul în plan religios
care este tocmai erezia ecumenistă. Nu a primit nici un răspuns, de la nici un
stareţ/stareţă dintre cei care au fost solicitaţi.
Scrisoarea
integrală, poate fi găsită mai jos:
Preacuvioase Părinte Stareț,
Preacuvioasă Maică Stareță,
Trăim deja sau s-au apropiat
foarte mult vremurile în care sfinți de altă dată își doreau să trăiască pentru
a avea prilejul să facă ceva pentru mântuirea lor luptând pentru păstrarea
credinței ortodoxe și apărarea Bisericii. Fără acestea nu vom putea mărturisi
cu adevărat pe Hristos. Și fără mărturisirea Lui nu este mântuire.
Trăim vremuri în care numai preot
sau păstor de suflete să nu fii. Avem înaintea lui Dumnezeu mare răspundere
pentru cei de sub ascultarea noastră și prea puțin ajutor de la cei de care
trebuie și noi să ascultăm. Ajutorul așteptat de la cei ce ne conduc constă în
pacea care trebuie să vină din încrederea că suntem pe drumul cel bun.
Din 1961 Biserica Ortodoxă
Română este membră a Consiliului Mondial al Bisericilor și cât timp este membră
a acestui organism neortodox nu putem avea această liniște sau o avem prin
lipsa a ceea ce Sfântul Paisie Aghioritul, Părintele Sofronie și alți părinți
înduhovniciți numeau „îngrijorarea cea bună”.
Nu cred că a fost înființat
acest for doar pentru dialogul dragostei, așa cum se spune. De altfel chiar agenda
întâlnirilor organizate de el arată intenția de a sluji la globalizarea
credințelor, ca parte a globalizării necesare pentru întronizarea lui
Antihrist.
În acest scop este suficientă
recunoașterea unui lider religios ca președinte al unui consiliu mai general,
al tuturor credințelor. Este cu mult mai ușor de a reuni astfel alături de
creștini pe musulmani, budiști, animiști, rămânând fiecare în credința sa și
cine este informat știe că deja s-au făcut pași importanți în această direcție
(vezi de exemplu întâlnirea tuturor religiilor de la Astana în 2016) și curând
vom avea și acest consiliu al cărui președinte este deja bănuit cine va fi.
Diferențele de credință și uneori fanatismul credinței necreștinilor sunt așa
de mari încât apropierea lor printr-un fel de sincretism ar dura prea mult
comparativ cu graba celor care conduc lumea, de aceea pentru ei este suficientă
această „unire prin reprezentare într-un consiliu”, ușor de obținut dacă este
lăsat fiecare să rămână ce este.
Mai greu este de reunit creștinii
pentru că ei fiind desprinși din același triunghi prin erezie nu pot să se
unească rămânând fiecare ce este. Dată fiind așa zisa asemănare a credinței la
denominațiunile creștine, în realitate mult mai mică decât pare, în acest caz
se încearcă chiar reunirea lor în aceeași credință. Cu acest scop cei ce conduc
lumea au înființat prin protestanți Consiliul Mondial al Bisericilor. Agenda
lui dovedește cu prisosință acest lucru.
Iată câteva repere. Consiliul
Mondial al Bisericilor a apărut la Amsterdam, în 1948. În 1950 se face
Declarația de la Toronto, care este un fel de statut, de constituție a CMB. Nu
intru în aceste amănunte îngrijorătoare, dar cine îi cunoaște conținutul nu
poate fi și ortodox și ecumenist. Dacă se respingea de la început minimalismul
dogmatic propus în această declarație-program nu se mai ajungea la alte
compromisuri ulterioare, precum teoria baptismală, teoria ramurilor, teoria
bisericii nevăzute în care suntem deja toți uniți, teoria adevărului împărțit
și altele. Dacă ar fi fost respinse la vreme și aceste compromisuri în teorie
nu s-ar fi ajuns la compromisuri practice la care mă voi referi pe scurt.
După vreo opt dialoguri
desfășurate din inițiativa CMB pe parcursul a câteva zeci de ani, în 1993
Biserica Ortodoxă ajunge să facă compromisul de a recunoaște ortodoxia
monofiziților. S-a început cu ei pentru că par a fi mai aproape de ortodoxie.
Dar ei nu au cedat nimic din credința lor rătăcită pentru a se apropia măcar
puțin de ortodoxia pierdută.
Din 1982, prin Declarația de la Lima, atenția
se îndreaptă către catolici și protestanți. Documentul lansat aici cu numele
B.E.M. (Botez, Euharistie, Misiune - s-a folosit misiunea sau slujirea în locul
preoției ca să încapă în taina hirotoniei și pastorii protestanți) le recunoaște
neortodocșilor tainele lor, câte mai au, ca sfinte și lucrătoare, având și ei
harul. Alt compromis făcut tot numai de ortodocșii, pentru că nici ei nu au
cedat nimic.
În anul 2007, la Ravena a avut
loc un dialog organizat între ortodocși și catolici pe tema delicată a
primatului papal, singura mare opreliște în drumul spre unire, căci dacă li se
oferă această întâietate, la alte diferențe, neavând simț dogmatic, catolicii
vor renunța, formal, fără probleme.
Mai recent, în 2016, chiar după
Sinodul din Creta, la Chieti, se face un pas mare înainte și este recunoscut
chiar primatul papal, urmând să se găsească formele de împăcare a lui cu
sinodalitatea Bisericii Ortodoxe. Și sigur se vor găsi, tot pe seama unui
compromis acceptat tot de noi, ortodocșii. Desigur că odată făcute aceste
compromisuri nu se mai poate da înapoi. Așadar, nu mai trebuie făcute altele.
Nu este un dialog cinstit. Nu ni se dă nici o șansă de a promova ortodoxia. Cum
s-ar face dacă Declarația de la Toronto intezice prozelitismul?
Dar fiindcă marele oponent al
planurilor lor este Biserica Ortodoxă, CMB se amestecă și în viața ei internă,
pentru a o manipula dinlăuntrul ei. Ultimul sinod al ortodoxiei organizat în
Creta în anul 2016 are în culise tot CMB, iar la vedere simpatizanți ai ideilor
lui. Modul în care a fost organizat și s-a desfășurat recentul sinod din Creta
cred că ne-a convins pe toți că scopurile CMB au fost împropriate și de
Patriarhia de la Istanbul care a exercitat asupra arhiereilor prezenți aceeași
presiune spre compromisuri.
La acest sinod au fost și
delegații (România, Grecia) care au venit cu formulări mai ortodoxe care să le
înlocuiască pe cele din documentele pregătite de organizatori doar spre
aprobare. Mitropolitul grec Hierotheos Vlachos, care a fost prezent și activ
acolo, s-a scăpat la un moment dat și a evitat apoi să mai vorbească despre
presiunile care au fost făcute pentru păstrarea vechilor formulări și cu greu
s-a obținut forma de compromis prin care s-a mai salvat ceva în textul până la
urmă adoptat. Mai voalat și românii acceptă că au fost presiuni.
Presiunile vor fi și în viitor,
poate chiar mai mari, pentru că nu vor tolera la infinit să se semneze
documente care să rămână pentru multă vreme literă moartă.
De aceea, cel mai înțelept și
mai liniștitor pentru viitorul ortodoxiei noastre este ca Biserica Ortodoxă
Română să se retragă din CMB, așa cum au făcut și alte biserici ortodoxe
autocefale. Rugaciunile făcute între timp m-au condus la concluzia că este
necesară o inițiativă care să exercite asupra Sinodului BOR presiunea care să-l
pună în mișcarare în direcția cea bună.
Este ceva care nu îi lasă pe
arhiereii noștri să facă acest pas. Acest ceva poate avea mai multe explicații,
dar nu este așa de important care este cea adevărată. Cert este că trebuie
ajutați de noi, dându-le o motivație în fața lumii. Îi înțelegem că nu se pot
lepăda public de ceea ce au semnat în Creta, chiar dacă regretă și ei, dar nu
înțelegem de ce ar ține neapărat să fim în CMB. Sunt oare ecumeniști convinși,
sunt șantajați sau din motive politice ca interes național? Dar ce a suferit
Bulgaria comparativ cu noi dacă s-a retras din CMB din 1997?!
Mănăstirile din Georgia au
cerut insistent sinodului și patriarhului lor această retragere până au
obținut-o. Același lucru trebuie să facem și noi. Pentru că vârful de lance al
Bisericii Ortodoxe este monahismul, trimit acest text mănăstirilor mari din
țară (100) cu rugămintea de a-mi răspunde, printr-o scrisoare semnată de stareț
(ă) și ștampilată, dacă sunt de acord cu ieșirea BOR din CMB sau consideră că
putem rămâne în continuare membri ai CMB, fără pericol pe termen lung pentru
ortodoxia noastră. Mai departe îmi asum eu răspunderea de a redacta și de a
trimite Sinodului BOR documentul final, cu toate adeziunile anexate.
Fiecare mare mănăstire își poate spori aportul
luând legătura cu schituri și mănăstiri mai mici și mai noi din zonă, chiar cu
preoți râvnitori din biserici de mir, creând și adeziunile lor.
Nu sunt vremuri în care putem
sta liniștiți. Trebuie să facem ceva pentru sfânta noastră ortodoxie! Nu au
murit degeaba strămoșii noștri ca să ne-o schimonosească acum neortodocșii și
să ne-o facă nemântuitoare. Nu mă număr printre cei care îi consideră eretici
pe sinodalii noștri. Sunt sigur ca în sinele lor se consideră profund ortodocși
și au mustrări de conștiință. Ce li se poate reproșa este că nu apără cum și
cât se cuvine ortodoxia. De aceea trebuie feriți de ispita din CMB. Aici nu
încap jumătățile de măsură și diplomația.
Eu nu sunt nici dintre cei care
au întrerupt pomenirea lor la slujbe. Această separare trebuie să aibă o
întemeiere mai puternică decât pe un text dubios, dar dacă o ținem așa nu vor
întârzia să apară asemenea motive întemeiate ce vor dezbina Biserica. Trebuie
să ieșim în întâmpinarea lor.
Preacuvioase Părinte Stareț,
Preacuvioasă Maică Stareță,
Cer iertare pentru că vă tulbur
liniștea în care poate vi se pare că viețuiți, dar nu trăim vremuri în care
putem sta liniștiți în culcușul cald al mănăstirii. Să nu ne simțim puși la
adăpost, căci adăpostul cel bun vine doar de la Dumnezeu și prin nepăsare
riscăm să-l pierdem. Ne este în pericol mântuirea pentru care am venit la
mănăstire. După ce ne-a luat tot, occidentul cel descreștinat vrea să ne ia
Biserica și prin ea credința și prin ea sufletele. Poporul român trebuie să
rămână în ortodoxia în care s-a născut și nu poate decât în afara CMB. Sunt
vremuri de luptă pentru apărarea Ortodoxiei și numai cei ce se silesc se vor
mântui (Matei 11, 12). Iar lupta cere și puțin curaj spre jertfă, pentru că
nici cei fricoși nu vor intra în Împărăția Cerurilor (Apocalipsa 21, 8).
Trebuie să fim la înălțimea vremurilor pe care le trăim și să mulțumim lui
Dumnezeu pentru ele și că ne va ajuta să trecem bine peste ele.
Aștept cu încredere și cât mai
urgent (până la Bunavestire, ca să ajungă la Sfântul Sinod până la Învierea
Domnului) răspunsurile Sfințiilor Voastre, tot printr-o corespondență cu
confirmare de primire. Mă tem însă că nu toți vor avea curajul să răspundă,
întrucât le este mai frică de oameni decât de Dumnezeu sau iubesc mai mult
slava oamenilor decât slava lui Dumnezeu. Ba unii se vor grăbi să-și arate
devotamentul lor informând imediat pe chiriarhul locului despre ce se pune la
cale. Dacă voi avea ceva de suferit pentru această inițiativă, rugați-vă pentru
mine. Eu nu spun decât atât: „Facă-se voia Domnului”.
Sunt sigur că veți pune la
rugăciune reușita acestei acțiuni.
Blagosloviți și iertați.
Doamne ajută-ne!
Alcătuit la 21 ianuarie 2017
(Sf. Cuv. Maxim Mărturisitorul care a scris: „Omul căzut își folosește rațiunea
pentru a-și justifica păcatele”) și expediat la Duminica Ortodoxiei.
Ieromonah Grigorie Sandu
Mănăstirea „Sf. M. M. Gheorghe”
Str. Ștefan Ispas, nr. 35
Craiova, Jud. Dolj
Un parinte traitor. Sa-i dea Dumnezeu putere si curaj in continuare pentru marturisire.
RăspundețiȘtergereGreu de digerat (dar, cred ca este posibil!) ceea ce ne-ati comunicat referitor la aceasta scrisoare - initiativa - marturisire:
RăspundețiȘtergere"Nu a primit nici un răspuns, de la nici un stareţ/stareţă dintre cei care au fost solicitaţi." ... ?!
Vrednic este Parintele care a avut aceasta initiativa!
Mare-i Dumnezeu!
Aceasta este linia pe care daca o urmau antiecumenistii, cu siguranta ar fi avut rezultate bune.
RăspundețiȘtergereNepomenitorii teribilisti din Romania au stricat totul.
Felicitari parinte Grigorie.
Ioana austriaca
ȘtergereDaca tot te trezesti vorbind, trezeste-te bine
Sinodalii care au semnat în Creta sunt sataniști 100%. Să nu ne ascundem după degete! Se vede cum lucrează pe ascuns precum diavolii. După faptele lor se cunosc: ,,Căci nu poate pomul rău face roade bune, iar pomul bun, roade rele.” Mi-a spus cineva că la Catedrala Mântuirii Neamului totul se face în secret: pe clopotele comandate s-a gravat chipul patriarhului Daniel, iar pentru a nu se vedea acest lucru, au fost acoperite cu prelate, etc. Deci, acești sinodali, numai ortodocși nu sunt.
RăspundețiȘtergereFoarte bine spune parintele Grigorie.
RăspundețiȘtergereSe vede ca are un duh echilibrat. Nu a rupt comuniunea si nici nu se amesteca cu ecumenistii. Cu alte cuvinte, nu a cazut in una din aceste extreme periculoase pentru suflet.