Părintele Arsenie Boca a
devenit, în ultima perioadă, un subiect prin care unele organe de presă sau
unele site/blog-uri (majoritatea cu administratori necunoscuţi) îşi măresc
audienţa criticând sau apreciind personalitatea marelui duhovnic din Ardeal.
Studiile pertinente făcute
de persoane responsabile arată că activitatea părintelui Arsenie în Biserica
Ortodoxă a adus multe beneficii – în mod special în plan duhovnicesc misionar.
Acestea rămân în istoria Bisericii Ortodoxe Române un model de vieţuire
preoţească, dar şi o călăuză pentru cei care caută în mod sincer mântuirea.
Despre
acest subiect, istoricul Adrian Nicolae Petcu a făcut câteva studii care vor
reflecta viaţa şi activitatea marelui duhovnic din Ardeal. Pentru a aduce
câteva lămuriri despre felul în care anumite "surse de informare"
prezintă situaţia (având ca bază de pornire unele păreri personale),
cercetătorul prezintă cîteva aspecte relevante:
Adeseori,
în spaţiul mediatic suntem asaltaţi cu informaţii din cele mai inflamante
despre ieromonahul Arsenie Boca, cunoscutul duhovnic al Ardealului în perioada
comunistă, al cărui mormânt a devenit loc de pelerinaj pentru foarte mulţi
credincioşi. Cum ştim şi din alte multe cazuri din istoria Bisericii, în drumul
spre locul de închinăciune a apărut acel comerţ motivat de faima de care se
bucură duhovnicul ardelean.
Şi
poate că imaginea acestui pelerinaj nu ar fi completă dacă poporul care îi
cercetează mormântul nu l-ar considera sfânt, mai ales pentru faptul că
instituţii media cu influenţă în populaţia avidă de televiziune au creat o
imagine aparte Părintelui Arsenie Boca.
Experienţa
recentă a unui interviu acordat unei astfel de televiziuni mi-a demonstrat că
imaginea Părintelui creată în acest spaţiu mediatic nu numai că este
distorsionată, dar prin ea se induce ideea unei „nedreptăţi“ făcute de Biserică
prin amânarea canonizării. (...)
Vulgarizarea
personalităţii duhovnicului ardelean s-a declanşat nu neapărat prin
comportamentul pietist al credincioşilor pelerini de la Prislop, cît mai ales
din cauza instituţiilor media care încearcă construirea unei imagini a
Părintelui din surse proprii. Iar un astfel de demers nu ajută în nici un fel
procesului de cercetare în scopul constituirii unui dosar de canonizare, demers
pe care Biserica l-a iniţiat de puţin timp. Totodată, popularizarea la care
asistăm aduce un rating frumos instituţiilor de presă cu astfel de preocupări.
(...)
În mod
fericit, declanşarea procesului de cercetare şi cunoaştere a vieţii şi
activităţii Părintelui Arsenie Boca se circumscrie inevitabil anului 2017, dedicat
de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române Patriarhului Justinian Marina şi
apărătorilor Ortodoxiei Româneşti în perioada comunistă. Aşadar, semnalul dat
de Biserică pentru cunoaşterea şi asumarea trecutului recent presupune inclusiv
iniţierea procesului de cercetare a vieţii Părintelui Arsenie Boca. (...)
Desigur,
unii ar putea spune că nu mai este nevoie de alte date, informaţii, aspecte
despre Părintele Arsenie Boca, după ce, în 2004, am publicat primul studiu
bazat pe arhivele fostei Securităţi. Dar să nu uităm un aspect fundamental:
când tratăm subiecte religioase ale trecutului recent, arhiva fostei Securităţi
reprezintă un volum de surse istorice create de către persecutor, alături de
arhivele fostului Partid Comunist şi ale fostului Departament al Cultelor. Este
vorba de acel inepuizabil material de arhivă care ne ajută în mod inevitabil la
cunoaşterea trecutului recent, dar care necesită o hermeneutică adecvată,
deoarece persecutorul şi-a creat o istorie în limbaj propriu şi în consonanţă cu
tiparul ideologic. Or, metodologia cercetării ştiinţifice ne obligă să
cunoaştem faptele, evenimentele şi fenomenele istorice pornind de la
coroborarea surselor, în spirit critic şi în context istoric.
Din
aceste motive, trebuie spus că, alături de arhivele fostelor organe de
represiune, avem datoria de a cerceta şi celelalte surse istorice care pot face
lumină în cazul Arsenie Boca. Aşa se face că, în cîteva stagii de documentare
prin arhive bisericeşti, am putut identifica un veritabil tezaur arhivistic
inedit şi cuprinzător. Am început cu arhiva Centrului eparhial de la Arad (de
care a aparţinut mănăstirea Prislop în perioada comunistă), unde am găsit
documente privind mutarea Părintelui de la Sîmbăta la Prislop, despre
continuarea lucrării Cărarea Împărăţiei, formarea obştii de maici în mănăstirea
haţegană, relaţia duhovnicească cu episcopul de care asculta, Andrei Magieru al
Aradului, dar mai ales acel document care aduce multă lumină cu privire la
ieşirea din mănăstire a Părintelui. Multă vreme s-a crezut că Părintele a fost
caterisit şi dezbrăcat de haina monahală. Însă tocmai documentele bisericeşti
ne arată în mod clar cum Arsenie Boca a fost obligat să părăsească mănăstirea
Prislop, nu şi vieţuirea monahală, şi fără vreo decizie a tribunalului bisericesc
sau invocîndu-se vreo normă canonică. Acestea sînt doar cîteva aspecte
documentare, care se adaugă altor mărturii de istorie orală sau rezultatelor
cercetării de teren. Bunăoară, vizitarea Parohiei Sânnicolaul mic din Arad, a
casei bunicii materne şi intervievarea unor persoane care l-au cunoscut pe
Arsenie Boca în tinereţe ne-au adus un plus de informaţie, date inedite precum
vinderea acestei locuinţe pentru ca din banii rezultaţi să se construiască
turnul-clopotniţă care se vede şi astăzi la Prislop. Mai apoi, în urma unei
cercetări de circumstanţă la mănăstirea Hodoş-Bodrog de lîngă Arad, am aflat
că, în iulie 1949, Părintele Arsenie Boca îşi exprima nădejdea la Episcopul
Andrei Magieru pentru continuarea lucrării de editare în limba română a celebrei
serii de experienţe duhovniceşti numită „Filocalia“. Dacă mai adăugăm
cercetările efectuate în arhiva mănăstirii Prislop, unde am identificat
documente preţioase cu privire la activitatea monahală din acest aşezămînt sau
misiunea duhovnicească a Părintelui în mijlocul călugăriţelor greco-catolice
din zona Clujului (mai-iunie 1949), am putea spune că ne aflăm pe calea unei
cunoaşteri profunde a celui care a fost Părintele Arsenie Boca. Alte „urme“ ale
Părintelui Arsenie, majoritatea inedite, în arhivele bisericeşti se regăsesc la
centrele eparhiale de la Rîmnicu Vîlcea şi la Cluj, unde voi ajunge în viitorul
apropiat.
Aşadar,
ne aflăm în faţa unui şantier complex şi deosebit de necesar pentru cunoaşterea
vieţii şi activităţii Părintelui Arsenie Boca, atît pentru greul dosar al
canonizării, dar şi pentru îndreptarea acestei imagini vulgarizate, constant
desenate de către diverse instituţii media. Este nevoie de răbdare,
consecvenţă, spirit critic şi de o hermeneutică adecvată personalităţii celui
care a fost duhovnicul Ardealului.
Adrian
Nicolae Petcu
PREASFINTITUL LONGHIN JAR, EPISCOP DE BANCENI, a revenit la pomenirea Patriarhului Moscovei.
RăspundețiȘtergereCand se vor smeri si realiza nepomenitorii ca lupta impotriva Bisericii?!
„Bishop Longinus of Bachna, Ukraine has returned into full communion with the Moscow Patriarchate and even accepted promotion to the rank of archbishop at the hands of Metropolitan Onuphrius of Kiev”
https://www.aparatorul.md/episcopul-longhin-jar-de-banceni-a-fost-ridicat-la-rangul-de-arhiepiscop/
Si importul masiv de musulmani se face cu un scop inainte gandit.Musulmanii,majoritate extremisti vazand spurcaciunile curcubeului european normal ca vor inmulti atentatele teroriste.Se doreste conform masoneriei un nihilism total luciferic ,omul sa urasca atat religia cat si ateismul cucerindule astfel pentru antihrist.Si asta se vede pregatit in lume subtil.
RăspundețiȘtergerePărintele Arsenie Boca strălucește tot mai tare în haina virtuților sale de netăgăduit. Minunile sale vin cu duiumul să confirme marea gamă a virtuților sale de sfânt.
RăspundețiȘtergereE binevenita aceasta lamurire.
RăspundețiȘtergere