"Celor ce ne
invită la schismă: Nu, mulţumesc!"
Teologul
Mihai Silviu Chirilă propune o abordare civilizată a opoziţiei faţă de “Sinodul”
ecumenist din Creta, fără cuvinte calomnioase şi denigrări. Faptul că unii “opozanţi”
mai înfierbântaţi se adresează, uneori chiar obraznic, nu fac cinste
mărturisirii dreptei credinţe, ci chiar dimpotrivă. O astfel de abordare o
întâlnim atât pe unele bloguri (în special, sub pseudonim, la rubricile de
comentarii), dar şi în diferite abordări. Apreciem decenţa, domnului Chirilă şi
propunem ca cei care vor să facă o mărturisire curată, să-i urmeze îndemnul.
În
mărturia sa, domnul Chirilă, precizează că până la momentul caterisirii de
către un sinod, arhiereii care mărturisesc pan-erezia ecumenistă îşi păstrează
titulatura.
Prezentăm, în continuare, scrisoarea teologului
Mihai Silviu Chirilă preluată de pe blogul ortodox “Glasul strămoşesc”:
Odată cu publicarea răspunsului Oferiţi-le
şi ortodocşilor o fărâmă din dragostea şi grija pe care le-o purtaţi ereticilor!,
adresat Sfântului Sinod ca urmare a comunicatului din 21 decembrie 2016,
în care erau condamnaţi toţi cei ce “denigrează sinodul din Creta”, au
apărut voci, nu multe, din fericire, care au contestat modalitatea de adresare
din scrisoarea de răspuns. Mai precis, au fost unii care au contestat faptul că
scrisoarea se adresa ierarhilor cu formula “preafericite părinte patriarh,
înaltpreasfinţiţi părinţi mitropoliţi, înaltpreasfinţiţi şi preasfinţiţi
părinţi episcopi”[1]. Pentru că eu am citit textul în biserica din Rădeni, cele
mai multe critici mi-au fost aduse mie la cunoştinţă, motiv pentru care îmi
permit să fiu cel ce face câteva clarificări pe această temă.
Motivarea poziţiei celor ce contestă modul de
adresare al scrisorii porneşte de la ideea că, prin părtăşia la erezia din
Creta, membrii sinodului nu mai pot fi numiţi ierarhi ai Bisericii sau părinţi
ai poporului dreptcredincios şi ar trebui numiţi altfel. S-au propus
apelativele “stimate domnule…” sau chiar “ereticule” etc.
Este adevărat că toţi ierarhii români s-au făcut
părtaşi la erezia sinodului din Creta, direct prin semnătură sau prin acord
ulterior, că prin decizia Sfântului Sinod din 29 octombrie 2016 au întărit
această cădere, iar prin comunicatul din data de 21 decembrie 2016 au mai căzut
şi a treia oară, îmbrăţişând cu căldură “ecumenismul lucid”, care lor li se
pare “o atitudine spirituală faţă de creştinii” eterodocşi, cum îi numesc ei pe
eretici. Este adevărat că, din pricina acestei căderi,
intră sub prevederile canonului 15 I-II, care îi numeşte “minciuno-episcopi”,
iar clerul inferior şi poporul credincios nu le mai datorează ascultare atât
timp cât persistă în erezia ecumenismului, pentru că nici ei, la rândul lor, nu
au ascultat de Sfinţii Părinţi ai Bisericii.
Cu toate acestea, nu se cuvine să îi numim altfel
decât le este încă rangul episcopal, mai ales în corespondenţă oficială, pentru
că numai un sinod înzestrat cu puterea de a-i judeca şi condamna îi poate
caterisi şi îi poate lipsi în mod canonic de statutul arhieresc pe care îl au
acum. În cadrul unui astfel de sinod, arhiereii căzuţi în erezie pot fi
invitaţi să-şi explice poziţia, să se apere, să se pocăiască, iar dacă o fac,
pot redeveni păstorii turmei lui Hristos care au fost înainte de căderea în
erezie. Avem exemple de astfel de situaţii chiar în Sfântul Sinod al Bisericii
din zilele noastre, deşi ele nu sunt cele mai relevante, datorită modului în
care s-au judecat cazurile respective.
Pentru că au păcătuit în primul rând faţă de
Mântuitorul Hristos, Cel ce le-a dat harul episcopiei, El este Cel Care, atunci
când şi cum va voi, le va ridica dreptul de a lucra acest har, fie printr-un
sinod ortodox, pe care El îl va aduna când va considera necesar, fie prin alte
forme, ştiut fiind că “cele ce sunt cu neputinţă la oameni sunt cu putinţă la
Dumnezeu” (Lc. 18,27).
Scrisoarea pe care mărturisitorii nemţeni au
alcătuit-o şi trimis-o nu se doreşte o piatră aruncată în fereastra Sfântului
Sinod, ci o punte de comunicare, care să ajute la rezolvarea problemei ecumenismului,
cu care se confruntă Biserica în acest moment. Din acest motiv, s-a folosit o
adresare menită să nu jignească pe nimeni, să nu arunce anateme, să nu încalce
în niciun fel normele bunei-cuviinţe, cu speranţa că, în acest fel, vom ajunge
la o înţelegere din care să aibă de câştigat Sfânta Biserică. Este trist că unii cititori ai scrisorii nu au
reuşit să treacă de formula de adresare, în care s-au poticnit, pentru a vedea
că scrisoarea critică poziţia ecumenistă a ierarhiei ca fiind eretică şi respinge
toate învinuirile la adresa celor ce mărturisesc Ortodoxia în România la ora
actuală.
Nici autorii, nici semnatarii scrisorii nu au
competenţa să caterisească episcopi sau patriarhi. Astfel de putere are doar un
sinod ortodox. Până când un sinod îi va caterisi, ne adresăm arhiereilor cu
titulatura pe care funcţia o cere pentru fiecare dintre ei. Dacă din punct de
vedere teologic ierarhii se află într-o stare de părtăşie la erezie, cel puţin
din punct de vedere administrativ deţin încă funcţii episcopale în Biserica
noastră, până când şi dacă un sinod competent va schimba această situaţie.
A ne asuma îndrăzneala de a „caterisi” patriarhi
şi episcopi, tratându-i de ca şi când ar fi reduşi la stadiul de mireni, ar fi
cu adevărat un semn de schismă, iar noi schismă nu dorim să
facem. Faptul că scrisoarea îi numeşte pe ierarhi “părinţi ai
Bisericii noastre” nu înseamnă că le recunoaştem greşeala şi că le-o
împărtăşim, cum s-au exprimat unii, nici că am trădat Ortodoxia, ci doar că le reamintim de datoria pe care o au
faţă de noi, credincioşii ortodocşi, ca părinţi ai Bisericii ce au fost
hirotoniţi să fie.
Faptul că nu dorim să acuzăm pe nimeni de
trădarea Ortodoxiei nu înseamnă că am acceptat erezia cretană sau că îi
exonerăm pe arhierei de vina de a o fi acceptat, ci doar că nu ne asumăm
dreptul de a judeca noi pe cineva pentru trădarea Bisericii. Trădarea este,
prin natura sa, o acţiune conştientă a voinţei, prin care trădătorul îşi asumă
trădarea cu deplină ştiinţă. Nu ştim din ce motive au semnat arhiereii români
documentele de la Creta: poate fi vorba de neştiinţă, poate fi vorba de
presiuni exercitate asupra lor, poate fi vorba despre sentimentul că chiar e
bine aşa cum au procedat. Desigur, poate fi vorba şi despre trădare. Dar nu
avem dovezi să-i acuzăm de trădare. Din acest motiv, ne limităm să denunţăm
erezia comisă. Atât. Cine ştie mai multe îşi poate permite să spună mai multe.
Aduc în sprijinul atitudinii autorilor şi
semnatarilor scrisorii practica sfintei noastre Biserici. În 2014, Sfânta
Chinotită i-a scris o scrisoare Patriarhului Ecumenic, în care acestuia i se
reproşau practicile sale eretice de apropiere faţă de papistăşism. În acea
scrisoare, Sfânta Chinotită se adresează cu următoarele cuvinte: “Preafericirii Sale, Patriarhului Ecumenic, kir
Bartolomeu, Preacinstitul nostru Părinte și Stăpân,/Preafericite Părinte și
Stăpâne, Ne adresăm Preafericirii Voastre cu profund respect întru Domnul și Vă
prezentăm respectul nostru fiesc și smeritele noastre urări prin epistola
aceasta pe care o trimitem la începuturile noului an al bunătății Domnului,
pomenind zi și noapte cinstitul Vostru nume în smeritele noastre cereri către
Domnul”[2]. Să înţelegem oare de aici că Sfânta Chinotită a
acceptat căderile în erezie foarte grave ale Patriarhului Ecumenic? Nicidecum.
În scrisoarea pe care Preasfinţitul Longhin a
adresat-o Înaltpreasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei, acesta îl numeşte
“Înaltpreasfinţia voastră, Înaltpreasfinţite Mitropolit Teofan”[3].
Necaterisindu-i pe arhierei, aşa cum ar dori să îi caterisească unii şi alţii,
PS Longhin spune: “Întoarceţi-Vă la altarul Ortodoxiei şi aduceţi jertfa curată
pe care ne-a lăsat-o Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos”[4]. De
asemenea, celebra sa scrisoare de mustrare din luna august a anului 2016 începe
cu formula: “preasfinţiţi arhierei”, continuă cu o mustrare puternică a
arhiereilor respectivi şi se încheie cu o invitaţie la pocăinţă[5]. Să însemne
asta că Preasfinţitul Longhin se face părtaş la erezia din Creta? Nicidecum.
Într-o scrisoare adresată de Sfântul Paisie
Aghioritul unui ziar grec cu privire la Patriarhul Ecumenic Atenagora, sfântul
spune cuvintele memorabile: “Cred că vor înţelege toţi că cele scrise de mine nu sunt altceva decât o
durere profundă a mea pentru, din păcate, poziţia şi iubirea lumească a Patriarhului
nostru Atenagora. Precum se vede, el a iubit o
altă femeie, una modernă, care se numeşte Biserica papistaşă, deoarece Biserica
noastră Ortodoxă nu-i face nici un fel de impresie, fiindcă este foarte
cuviincioasă”[6]. Sfântul Paisie îl numeşte pe Atenagora
“patriarhul nostru”. Asta înseamnă că a fost de acord cu greşelile grave ale
acestuia? Nicidecum.
Acelaşi Sfânt Paisie ne învaţă că nu se cuvine să
ne creăm Biserici separate de fiecare dată când patriarhul nostru greşeşte, ci
se cuvine să luptăm pentru restaurarea Ortodoxiei din sânul Bisericii.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învaţă că pentru
spălarea vinei de schismă nu este de ajuns nici măcar sângele mucenicesc. Cu
aceste cuvinte în minte este bine să ne păzim de schismă cu orice preţ. În
esenţa sa, schismaticul este cel ce crede că “ortodoxia sa” este mai presus
decât ortodoxia Bisericii şi a Sfinţilor Părinţi. Schismaticul este, prin
natură, cel ce îşi asumă cu uşurinţă caterisirea episcopilor sau preoţilor şi
afurisirea creştinilor căzuţi în erezie, în loc să îi ajute să se îndrepte cu
dragoste şi milă creştină. O cale simplă spre schismă este şi răfuiala
personală cu cel căzut în erezie, uitând că trebuie să urâm păcatul, dar
niciodată pe păcătos.
În consecinţă, nu vom
caterisi cu de la noi putere episcopi, nici nu vom adopta un limbaj vitriolant,
conştienţi că eleganţa limbajului poate fi o armă infinit mai puternică decât
contondenţa insultei. Celor ce ne invită să participăm la schismă
împreună cu ei le răspundem: Nu, mulţumesc! Preferăm să luptăm din
interiorul Bisericii Ortodoxe contra ereziei şi să rămânem până la moarte în
Biserică. Din acest motiv, adresarea din scrisoare rămâne exact la fel. Cine
doreşte să o semneze aşa e binevenit, cine nu, poate să îşi compună
propria scrisoare către Sfântul Sinod, în care să se adreseze cum îl va îndruma
Bunul Dumnezeu.
Sursa: http://www.glasulstramosesc.ro/blog/celor_ce_ne_invita_la_schisma_nu_multumesc/2016-12-31-260
[1]http://aparam-ortodoxia.ro/2016/12/28/oferiti-le-si-ortodocsilor-o-farama-din-dragostea-si-grija-pe-care-le-aratati-ereticilor/.
[3]http://www.glasulstramosesc.ro/blog/ps_longhin_opriti_va_din_drumul_nebun_al_ecumenismului_renuntati_la_sinodul_eretic_din_creta/2016-11-29-233.
[4]http://www.glasulstramosesc.ro/blog/ps_longhin_opriti_va_din_drumul_nebun_al_ecumenismului_renuntati_la_sinodul_eretic_din_creta/2016-11-29-233,
[5] http://www.atitudini.com/2016/08/ps-longhin-de-banceni-scrisoare-catre-ierarhii-ce-au-semnat-in-creta/.
[6] http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/07/12/cred-ca-nu-este-deloc-bine-sa-ne-despartim-de-biserica-de-fiecare-data-cand-patriarhul-greseste-ci-fiecare-are-datoria-si-obligatia-de-a-protesta-si-de-a-lupta-dupa-puterile-sale-in-sanul-bisericii/.
Este o inducere voalata a ideii ca, cei care ii numesc minciuno-episcopi sau pseudo-episcopi, ar fi schismatici.
RăspundețiȘtergereSute de Sfinti Parinti intruniti in Sfinte Sinoade au hotarat:„Ca nu au osandit Episcopi, ci minciuno-episcopi si minciuno-invatatori. Si nu cu schisma au rupt unirea Bisericii, ci s-au silit a izbavi Biserica de schisme si dezbinari” (Canonul 15, Sinodul I-II Constantinopol)
Daca sute de Sfinti Parinti au zis ca sunt minciuno-episcopi, atunci aceasta titulatura este in Adevar si nu are nicio legatura cu niciun duh schismatic.
Nu poate fi vorba despre nicio insulta. Conform scrisoricii domnului Silviu Chirila, homosexualitatii, hotiei, barfei ... nu li se mai poate spune pacat, caci este o insulta si ar fi in neconcordanta cu cerintele exprimarii corect-politice.
http://sinodultalharesc.tk/pr-dr-mihai-valica-dez-bisericirea-din-creta-poate-fi-respinsa-de-sinoadele-locale-nu-neaparat-de-unul-panortodox-sinodalii-sunt-cei-care-provoaca-schisma/
RăspundețiȘtergere