Maicile de la Manastirea Petru Voda (Paltin), judetul Neamt au inaintat
Mitropolitului Teofan o scrisoare prin care trage cateva semnale de alarma
asupra unor aspecte, referitor la documentele pregatitoare, ce starnesc
ingrijorari. Biserica Bulgariei s-a anuntat absenta de la asa-zisul „Sfant” si „Mare”
sinod din Creta, in caz ca nu se va amana termenul pentru ca documentele sa
poata fi studiate aaamanunnntit. Daca Bulgarii nu vor participa, sinodul cel „Mare”
nu va mai avea putere decizionala. Vor ceda bulgarii la presiuni sau se va
amana sinodul? Reactii de neincredere fata de acest sinod au fost si in
Biserica Greciei, Georgiei si Rusiei, prin glasul unor ierarhi ce nu se tem de
puternicii zilei, ci de Dumnezeu.
In cele ce urmeaza vom publica textul integral pe care ucenitele parintelui
Iustin Parvu l-au inaintat superiorilor ierarhici:
Înalt Preasfințite părinte Mitropolit,
HRISTOS A ÎNVIAT
În aceste zile de multă bucurie
pentru noi toți creștinii ortodocși când Hristos „din mormânt a răsărit“ și „cu
moartea pe moarte a călcat “ cu smerenie și dragoste împărtășim și Înalt
Presfinției Voastre aceste sentimente înălțătoare.
În paralele cu această bucurie
pascală, sufletele noastre cât și a multor mădulare vii ale Bisericii lu
Hristos (clerici, monahi și mireni) nutresc și sentimente de profundă
îngrijorare față de viitorul sinod „Mare și Sfânt“ din luna iunie din insula
Creta.
Știm că marea noastră misiune a
monahilor este să ne rugăm pentru toată lumea și ca lucrare, observarea sinelui
și sfințirea sufletelor, dar în același timp conștiința nu ne lasă să fim
nepăsători față de problemele contemporane ce privesc veșnicia. Astfel și
Marele Mărturisitor și începător al monahilor Teodor Studitul ne spune că
„atunci când credința e primejduită porunca Domnului este de a nu păstra
tăcere. Dacă e vorba de credință, nimeni nu are dreptul să zică dar cine sunt
eu? Preot oare?
N-am nimic de a face cu aceasta.“
Temerile noastre nu pornesc dintr-o
poziție egoistă, nici din dorința de sciziune sau răzvrătire, ci din multă
sinceritate și dorință de mântuire.
Aceste neliniști ale noastre
privesc proiectele document ale acestui „mare sinod“ și în primul rând „Relația
Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine“ în care deși la primul punct se
recunoaște conștiința de sine a Bisericii Ortodoxe, la punctele 4,5,6,7 se
alterează dogma celei una sfântă sobornicească și apostolească Biserică, așa
cum s-a hotărât la Sfântul Sinod al II lea, recunoscând celelalte erezii ca
biserici.
Sfântul Fotie cel Mare spune că
„există doar o singură Biserică a lui Hristos apostolească și sobornicească, nu
mai mult, nici măcar două iar celelalte sunt sinagogi ale celor ce viclenesc și
sinod al răzvrătiților“.
Proiectele document nu numai că
nu recunosc celelalte „biserici“ ca erezii și eterodocși dar și promovează o unitate,
cu aceștia, așa cum se arată la punctul 5. Expresii ca „unitatea nevazută“ sau
„unitatea pierdută a creștinilor“ adesea menționate la paragrafele 4,5,6,12 nu
sunt în duhul teologic al Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe și reprezintă
de fapt mesajul fundamental al proiectului document. Niciodată Biserica
Ortodoxă nu a căutat unitatea cu ereticii (arieni, monofiziți, monteliți,
iconoclaști) ci dimpotrivă mădulare vii ale Ei sunt în permanentă unitate
deplină între ei și cu capul Bisericii – Hristos cel înviat.
Întotdeauna Biserica Ortodoxă a
văzut unitatea ereticilor la pocăință, lepădarea de erezie și de capii lor,
fapt ce nu dă impresia din proiectul document că aceștia s-ar întoarce la
ortodoxie. Mai mult decât atât Sfântul Ciprian al Cartaginei spune că „ereticii
nu se vor întoarce niciodată la Biserică și Sfinte Taine“.
Un alt punct nevralgic este
articolul 22 din proiectul document în care marele sinod își alocă dreptul de a
fi ultimul judecător competent în materie de credință uitând faptul istoric că
întotdeauna pliroma bisericii care constituie conștiința dogmatică veghetoare a
Bisericii este ultimul factor decizional.
Neliniște ne aduce și textul
referitor la căsătoria mixtă între ortodocși și eterodocși care sunt absolut
neacceptabile de Biserica Ortodoxă. Canonul 72 al sinodului VI Ecumenic afirmă
cla în acest sens că „nu poate uni cele ce nu se pot uni“.
Întrucât textul spre votare
„Relația Bisericii Ortodoxe cu lumea creștină“ are un caracter dogmatic și este
în mod clar ecumenist care altratează și destramă existențial Biserica
Ortodoxă, cu tot respectul nu putem fi de acord cu aceasta și rămânem următori
ai Sfinților Părinți.
În lumea ortodoxă aceeași poziție
ostilă față de textul proiectului documentul au arătat și Sinodul Bisericii Georgia,
Sinodul Bisericii Bulgaria, Sinodul Bisericii Ruse din diasporă, ierarhi din
Grecia (IPS Serafim al Pireului de Glifada), Cipru, Moldova, Ucraina, profesori
de teologie (Dimitrios Tselenghidis, Theodoros Zisis) și Sfântul Munte Athos.
Astfel poziție Înalt Preasfinției
voastre, fondată pe Sfânta Tradiția a
Bisericii Ortodoxe va deveni o lumină spirituală, pentru a călăuzi turma
păstorită pe urmele marilor Sfinți Părinți ai noștri și mărturisitori ortodocși
spre Împărăția lui Dumnezeu.
Cu adâncă smerenie cerem părinteștile
rugăciuni și binecuvântări arhierești. Să vă întărească Domnul Dumnezeu în
toată mărturia cea dreaptă și toată lucrarea cea bună și mântuitoare de suflet.
Scrisoarea maicilor de la Petru
Voda – Paltin a fost semnata si de catre alte fete bisericesti din Mitropolia
Moldovei. Vezi aici: http://www.atitudini.com/2016/05/scrisoare-adresata-inaltpreasfintitului-teofan-de-catre-monahi-din-mitropolia-moldovei-si-bucovinei-in-vederea-sinodului-din-creta-iunie-2016/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.