Vinerea Patimilor.
1.
Aproape în toate slujbele din Săptămâna
Mare atât cântările cât și Evangheliile se străduiesc ca să ne prezinte
evenimentele așa cum au fost ele acum 2000 de ani.
2.
În slujba de dimineață primează ceasurile
împărătești, deosebite și speciale tocmai pentru această zi.
3.
În fiecare ceas sunt prezentați trei
Psalmi, o Paremie, un Apostol și o Evanghelie, deci șase pericope din Sf. Scriptură, dovedindu-se
echilibru sănătos dintre Vechiul și Noul Testament.
4.
De notat faptul: prezența Sfintei
Scripturi în cultul Bisericii. Acuza că Biserica Ortodoxă nu folosește Sfânta
Scriptură este falsă. Ca mărturie aducem aceste ceasuri, fiecare cu șase
pericope din Sfânta Scriptură, deci cele
patru ceasuri cuprind 24 de pericope din Sf. Scriptură. Ne întrebăm cum poate fi acuzată Biserica Ortodoxă că nu folosește Sfânta Scriptură în cultul ei. Toate aceste pericope sunt legate de marele eveniment al Vinerii celei Mari, evenimentul răstignirii.
patru ceasuri cuprind 24 de pericope din Sf. Scriptură. Ne întrebăm cum poate fi acuzată Biserica Ortodoxă că nu folosește Sfânta Scriptură în cultul ei. Toate aceste pericope sunt legate de marele eveniment al Vinerii celei Mari, evenimentul răstignirii.
5.
Mai mult, textele Sfintei Scripturi
cuprinse în cultul Bisericii întrupează o exegeză cu adânci înțelesuri
dogmatice și pentru că sunt expuse diferite melodii, am putea spune că întâlnim
o învățătură dogmatică-poetică.
6.
Întrega zi a Vinerii Mari este în așa
fel folosită ca să fie o reală plinire duhovnicească, fapt pentru care este o
zi de ajun în Biserica Ortodoxă.
7.
În unele parohii este și o sărbătoare a
copiilor care sunt prezenți la slujba de dimineață și păstrează vii amintiri mai
ales că după ceasurile împărătești se săvârșește Paraclisul Maicii Domnului și
toată lumea aprinde lumânările, mai ales că părinții i-au îmbrăcat în haine
noi.
8.
La slujba de seară sunt mișcătoare și
unele evenimente din timpul slujbei: scoaterea Sf. Cruci și mai ales așezarea
epitafului în mijlocul Bisericii. Parcă aievea se dorește trăirea evenimentului
răstignirii și coborârii de pe Cruce.
9.
Sunt impresionante de asemenea cântările
Prohodului atât prin cuvintele și melodiile sale, care cuprind o prezentare a
vieții Mântuitorului și mai ales acest eveniment al răstignirii și un dialog
mișcător între Maica Domnului și Mântuitorul Hristos(a se cita mai multe strofe
din Prohod).
10.
Evenimentul deosebit din Vinerea Mare
constă în înconjurarea Bisericii cu epitaful coborât de pe cruce urmat de
credincioși, în sunetul clopotului și al toacei, în semn de recunoștință față
de Mântuitorul. Momentul ne duce la evenimentul trăit de Mântuitorul acum 2000
de ani.
11.
Această înconjurare a rămas în cultul
bisericii la înmormântarea preotului.
12.
Nu e de mirare că în unele biserici se
face o priveghere de toată noaptea, atât în noaptea de vineri spre sâmbătă cât
și sâmbăta spre duminica.
13.
Rămân în viața copilăriei noastre aceste
amintiri de la slujbele din Vinerea Mare
prin care trăim aievea marele eveniment al răstignirii Domnului.
14.
Din punct de vedere dogmatic răstignirea
ca lucrare mântuitoare pentru noi este proba cea mai puternică a iubirii lui
Dumnezeu față de oameni. Diavolul nu a
crezut niciodată că Mântuitorul ca Dumnezeu și om va fi în stare chiar să moară
pentru oameni. Proba aceasta a iubirii jertfelnice prin iubire a adus învingerea lui și atunci semnul crucii
rămâne pentru credincios un semn cu putere după cuvântul Sf. Apostol Pavel din
I Cor. I, 14 și atâtor evenimente simbolice din Vechiul Testament ce
simbolizează Sfânta Cruce(Ieșire 17) – rugăciunea lui Moise când ridica mâinile.
15.
Semnul crucii duce pe diavol la evenimentul înfricoșat pentru el, deci nu
este un simplu semn ci unul cu putere.
16.
Părăsirea semnului Sf. Cruci e o mare
rătăcire.
17.
Rugăciunea de la Sf. Maslu e sugestivă: „Doamne,
armă asupra diavolului crucea Ta a-i dat nouă, că se scutură și se cutremură
nesuferind a căuta spre puterea ei.”
18.
Nici un cult sau confesiune nu este
alcătuit cu atâta înțelepciune precum cultul ortodox și în mod deosebit cel din
Vinerea Mare pentru retrăirea evenimentului răstignirii și trăirea noastră
duhovnicească legată de acest eveniment.
Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp.198-200
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.