joi, 9 aprilie 2015

Idei de predici la Vinerea Patimilor ale P.S. Ioan Mihălțan al Oradiei







Vinerea Patimilor. 







1.      Aproape în toate slujbele din Săptămâna Mare atât cântările cât și Evangheliile se străduiesc ca să ne prezinte evenimentele așa cum au fost ele acum 2000 de ani.

2.      În slujba de dimineață primează ceasurile împărătești, deosebite și speciale tocmai pentru această zi.

3.      În fiecare ceas sunt prezentați trei Psalmi, o Paremie, un Apostol și o Evanghelie, deci  șase pericope din Sf. Scriptură, dovedindu-se echilibru sănătos dintre Vechiul și Noul Testament.

4.      De notat faptul: prezența Sfintei Scripturi în cultul Bisericii. Acuza că Biserica Ortodoxă nu folosește Sfânta Scriptură este falsă. Ca mărturie aducem aceste ceasuri, fiecare cu șase pericope din Sfânta Scriptură, deci cele
patru ceasuri cuprind 24 de pericope din Sf. Scriptură. Ne întrebăm  cum poate fi acuzată Biserica Ortodoxă că nu folosește Sfânta Scriptură în cultul ei. Toate aceste pericope sunt legate de marele eveniment al Vinerii celei Mari, evenimentul răstignirii.

5.      Mai mult, textele Sfintei Scripturi cuprinse în cultul Bisericii întrupează o exegeză cu adânci înțelesuri dogmatice și pentru că sunt expuse diferite melodii, am putea spune că întâlnim o învățătură dogmatică-poetică.

6.      Întrega zi a Vinerii Mari este în așa fel folosită ca să fie o reală plinire duhovnicească, fapt pentru care este o zi de ajun în Biserica Ortodoxă.

7.      În unele parohii este și o sărbătoare a copiilor care sunt prezenți la slujba de dimineață și păstrează vii amintiri mai ales că după ceasurile împărătești se săvârșește Paraclisul Maicii Domnului și toată lumea aprinde lumânările, mai ales că părinții i-au îmbrăcat în haine noi.

8.      La slujba de seară sunt mișcătoare și unele evenimente din timpul slujbei: scoaterea Sf. Cruci și mai ales așezarea epitafului în mijlocul Bisericii. Parcă aievea se dorește trăirea evenimentului răstignirii și coborârii de pe Cruce.

9.      Sunt impresionante de asemenea cântările Prohodului atât prin cuvintele și melodiile sale, care cuprind o prezentare a vieții Mântuitorului și mai ales acest eveniment al răstignirii și un dialog mișcător între Maica Domnului și Mântuitorul Hristos(a se cita mai multe strofe din Prohod).

10.  Evenimentul deosebit din Vinerea Mare constă în înconjurarea Bisericii cu epitaful coborât de pe cruce urmat de credincioși, în sunetul clopotului și al toacei, în semn de recunoștință față de Mântuitorul. Momentul ne duce la evenimentul trăit de Mântuitorul acum 2000 de ani.

11.  Această înconjurare a rămas în cultul bisericii la înmormântarea preotului.

12.  Nu e de mirare că în unele biserici se face o priveghere de toată noaptea, atât în noaptea de vineri spre sâmbătă cât și sâmbăta spre duminica.

13.   Rămân în viața copilăriei noastre aceste amintiri de la slujbele din Vinerea Mare  prin care trăim aievea marele eveniment al răstignirii Domnului.

14.  Din punct de vedere dogmatic răstignirea ca lucrare mântuitoare pentru noi este proba cea mai puternică a iubirii lui Dumnezeu  față de oameni. Diavolul nu a crezut niciodată că Mântuitorul ca Dumnezeu și om va fi în stare chiar să moară pentru oameni. Proba aceasta a iubirii jertfelnice prin iubire  a adus învingerea lui și atunci semnul crucii rămâne pentru credincios un semn cu putere după cuvântul Sf. Apostol Pavel din I Cor. I, 14 și atâtor evenimente simbolice din Vechiul Testament ce simbolizează Sfânta Cruce(Ieșire 17) – rugăciunea lui Moise când ridica mâinile.

15.  Semnul crucii duce pe diavol  la evenimentul înfricoșat pentru el, deci nu este un simplu semn ci unul cu putere.

16.  Părăsirea semnului Sf. Cruci e o mare rătăcire.

17.  Rugăciunea de la Sf. Maslu e sugestivă: „Doamne, armă asupra diavolului crucea Ta a-i dat nouă, că se scutură și se cutremură nesuferind a căuta spre puterea ei.”

18.  Nici un cult sau confesiune nu este alcătuit cu atâta înțelepciune precum cultul ortodox și în mod deosebit cel din Vinerea Mare pentru retrăirea evenimentului răstignirii și trăirea noastră duhovnicească legată de acest eveniment.

Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei  „Idei din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp.198-200

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.