A Doua zi de Paşti.
Ev. Ioan I, 18-28
1.”Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut”
se referă la fiinţa dumnezeiască, într-o parte a lucrărilor sale devine cunoscut
şi prin Mântuitorul Iisus Hristos şi mai mult cunoscut. Deci nu e vorba de o
totală cunoaştere şi nevedere. Însuşi Mântuitorul a zis: „Cine m-a văzut pe
mine L-a văzut pe Tatăl”. Ni s-a arătat încă din Vechiul Testament pe măsura
înţelegerii noastre, măsura de înţelegere s-a văzut în timp prin descoperiri
dumnezeieşti ale revelaţiei, mai ales prin întruparea lui Iisus Hristos.
2. Până astăzi se descoperă oamenilor
prin măsura maturizării lor duhovnoceşti şi rămâne mai puţin cunoscut pentru
cei încărcaţi de patimi.
3.Se observă puţina înţelegere a
celor dumnezeieşti din aceşti trimişi la Ioan ce-l confundau cu Mântuitorul.
4.Ioan ca unul ce avea
descoperirea Duhului îi încredinţează cine este el şi cine este Hristos.
5.Mereu rămâne omul cu nenumărate
întrebări, curiozităţi şi incertitudini. Oamenii luminaţi de Duhul sunt mai
categorici, mai clar-vizionari ca şi în cazul nostru – Ioan categoric spune
cine este el şi rostul lui în lume.
6. „A îndrepta calea”- nu e vorba
de un drum material ci îndreptarea sufletului. Îndreptarea drumului se referă
la pietre ce vor să simbolizeze păcatele ce trebuie îndreptate, iar când e
vorba despre „drepte faceți cărările Lui” e vorba de a înțelege fără ocolișuri
adevărul. Linia dreaptă reprezintă adevărul fără ocolișuri.
7. În problemele de teorie sunt
foarte multe discuții fără rost, mai ales cînd lipsește sinceritatea, aducând
exemple pe farisei: De ce așa? Pentru ce
așa? – discuție ca o pierdere de vreme.
8. Ioan fiind un practicant al
învățăturilor sfinte înțelegea mai bine rostul său și rostul Mântuitorului.
Cunoștea această diferență întru adânc de
smerenie: rostul și folosul lui, rostul și folosul Mântuitorului,
diferența între botezul cu apă și cel cu Duh.
9. Este o diferență între folosul
pocăinței omului și folosul harului.
10.Motivația că nu-l știu pe Cel
din mijlocul lor dovedește că distanțarea dintre Dumnezeu și om nu depinde de
spațiu și de timp, ci de întunecimea cunoașterii.
11. Judecata dreaptă a Sf. Ioan
Botezătorul, evidenta smerenie a micimii sale față de Hristos, lucru rar
întâlnit între oamenii creștini care, când fac ceva, li se pare că au făcut
mult și se umplu de sine. El care a botezat pe Dumnezeu își recunoaște slăbiciunea că nu-i vrednic
să-I dezlege cureaua încălțămintelor Lui. Este unul din exemplele cele mai concudente de adâncă smerenie și
sinceritate.
12. Deci Ioan boteza un fel de
botez și botezau și ucenicii Mântuitorului un altfel de botez. Unul era un
botez al pocăinței, celălalt un botez al încreștinării.
13. Foarte interesant că această
Evanghelie e așezată a doua zi de Paști. Ea vrea să ne dovedească cum că este
un adânc de taină în înțelegerea și cunoașterea lui Dumnezeu, începând cu
adâncul de umilință și sinceritate până la luminarea cu lumina Învierii, calea
serioasă de cunoaștere a lui Dumnezeu.
Text preluat din PS Ioan Mihălţan,
Episcopul Oradiei „Idei din Sfintele Evanghelii pentru
predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste an”, Editura Episcopiei
Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, pp. 10-12
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.