Duminica a cincea a Sfântului şi
marelui Post
Ev. Marcu X, 32-45.
1.Faptul că erau uimiţi şi se temeau însemnează că îşi dădeau seama de
puterea Mântuitorului lisus Hristos, putere care imprima autoritate deosebită.
2.Explicabil de ce el trăia
momentele ce aveau să vină: răstignirea, crucea, patimile şi moartea.
3.Trăia de fapt înainte ce urma
să fie. Era preocupat de patimile Sale, dar nu descuraja, nu dez nădăjduia că
trăia şi realitatea învierii sale.
4.Este uneori o mare diferenţiere
între realităţile unora şi ale altora şi uneori chiar un dezinteres faţă de frământările
celuilalt, dovadă a slăbirii comuniunii frăţeşti. Departe de ceea ce a spus
Apostolul: ”Purtaţi-vă sarcinile unii altora”.
5.În cazul nostru aceste
diferenţieri se constată în felul de a fi
al celor doi apostoli Iacov şi Ioan, străini de preocupările
Mântuitorului. Preocupaţi de cu totul altceva, mult diferenţiate preocupările
lor de ale Mântuitorului. Am putea zice chiar foarte neserioase.
6.Diferenţe mari între unele
dorinţe şi alte dorinţe des întâlnite în viaţa noastră de toate zilele, a
oamenilor.
7.În loc de dorinţa mântuirii
preocupaţi de dorinţi mărunte ale lucrurilor, în loc de preocupare de comuniuni
frăţeşti, cele ale egoismului îngust. S-ar părea că nu numai Iacob şi Ioan aveau
aceste mărunte preocupări, ci chiar şi ceilalţi datorită faptului consemnat cum
că „s-au mâniat” pe cei doi – ceea ce concludem că noi oamenii ne asemănăm şi
ne pierdem prin dorinţele lucrurilor mărunte. Vai nouă!
8.Avem de multe ori pretenţii
mari fără să ne dăm seama că acestea să fie plinite cer nu puţine jertfe. De
fapt cei mai mulţi oameni pretenţioşi sunt slabi activi. Pe drept cuvânt
Mântuitorul le-a spus: ”Nu ştiţi ce
cereţi” şi le şi prezintă jertfele care trebuie depuse pentru plinirea acestor pretenţii ale lor.
9.Prin ceea ce le spune „puteţi voi bea paharul pe care-l beau eu” îi răspund
în necunoştinţă de cauză „putem”. Mântuitorul vrea să le descopere că nu tot
ceea ce dorim noi este de voia lui Dumnezeu, chiar dacă facem jertfe, nu trebuie
să fim pretenţioşi, ci trebuie să ţinem cont de voinţa lui Dumnezeu.
10.”Chiar dacă veţi lua paharul”
– plinirea unor dorinţe depinde de Dumnezeu, mai ales când e vorba de măririle
lui Dumnezeu.
11.Constatarea Mântuitorului aupra
faptului că „s-au mâniat” cei doi, este lipsa smereniei, de aceea le dă o
lecţie a smereniei pe care se pare că ei n-au înţeles-o.
12.Fără trăirea frumuseţilor
dumnezeieşti este greu să te micşorezi
pe tine plin fiind de măririle deşarte.
13.Stăpânit de frumuseţile
dumnezeieşti înţelegi mai bine micşorarea ta pentru a sluji pe altul.
14.Pilda Mântuitorului e de la
sine înţeleasă: stăpânit de dragoste s-a micşorat ca să slujească pe altul şi
nu s-a retras de la nici o suferinţă ca să slujească pe altul, nici chiar de la
moarte.
15.Plineţea de sine nu dă nici pe
departe satisfacţia jertfirii pentru altul, este o îngustime această plineţe de
sine faţă de larga bunăvoinţă de a ajuta pe altul. Toate acestea rămân ca
teorii de multe ori, mai uşor de propovăduit dar mai greu de practicat deoarece
este o mare diferenţă între a propovădui şi a practica, între ortodoxie şi
ortopraxie.
16.Mântuitorul înţelegea foarte
bine această realitate a jertfirii pentru altul şi-L durea această constatare a
sărăciei sufleteşti a sfinţilor Apostoli. Îl durea că n-au înţeles nici
exemplul vieţii sale.
17.Realităţile dumnezeieşti
întunecate de mari ispite ale duhurilor
străine rămân uneori neînţelese de cei
care nu le practică. Cum să înţelegi,
plin de egoism, a te jertfi pentru altul, a-ţi da viaţa pentru altul, de aceea
aceste realităţi dumnezeieşti se par
uneori a fi o nebunie.
18.În rânduielile sociale se
observă această disproporţie între a sluji şi a avea pretenţia să fii slujit –
rezolvarea problemelor sociale nu depinde numai
de câştigul material, nici de oarecare forţe impuse, ci de aceste
slujiri întru smerenie.
19.Numai în astfel de slujiri
întru smerenie se vor rezolva problemele unor dreptăţi sociale, altfel
distanţarea între cei îmbelşugaţi şi cei lipsiţi se va mări pentru că greu va
înţelege cel avut situaţia celui necăjit, încât rămâne mereu o prăpastie
socială între belşug şi lipsă, între dreptate şi nedreptate, toate acestea le
poate rezolva numai dragostea jertfelnică. Ex.: atitudinea părinţilor faţă de
copii rămâne peste veacuri. Ei nu pot înţelege îmbelşugarea lor şi o lipsă a
copiilor lor pentru că nu-i lasă inima într-o astfel de atitudine de sărăcie
sufletească.
20.Greu se va sălăşlui în inima
noastră dragostea jertfirii pentru altul. Se cade să punem jertfe serioase
pentru această plinire şi se cade să le depunem nu numai pentru plinirea
dreptăţii sociale, ci şi pentru bucuria şi liniştea noastră sufletească.
21.Exemplu de pocăinţă autentică:
Maria Egipteanca.
(Text preluat din “Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor și sărbătorilor de peste
an”, de PS dr. Ioan Mihălțan, ed. Episcopiei Oradiei, 1999, pag. 187-190)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.