Duminica a Patra a Sfântului și Marelui
Post
Ev. Marcu IX, 17-32.
1. Este de nesuportat suferința fizică dar mai ales cea spirituală.
2. Prin aceste cuvinte ale
tatălui: îl apucă, îl aruncă este ceea ce zice Mântuitorul despre “scrâșnirea
dinților” din viața veșnică, oarecum
prin înfățișarea exterioară ne face să înțelegem nemaipomenitele zvârcoliri ale
frământărilor sufletești.
3. Puterea lui Dumnezeu peste orice putere și-n cer și pe pământ, mai ales
asupra diavolilor.
4. Pe drept cuvânt se cântă: “cine este Dumnezeu mare ca Dumnezeul
nostrum, Tu esti Dumnezeu care singur faci minuni”! sau “Dumnezeul nostrum în
cer și pe pământ toate câte a voit a făcut”!
5. O diferență între puterea
Apostolilor și a Mântuitorului.
6. O diferență între puterile noastre
și ale lui Dumnezeu.
7. Mila lui Dumnezeu față de
suferințele oamenilor și mai ales pentru suferințele lor în urma păcatelor.
8. Stăpânitul de patimi poate fi
considerat un îndrăcit, el devine fioros, răzbunător, încruntat. Fața și mai
ales ochii dovedesc această îndrăcire.
9. “O, neam necredincios” se
adresează diavolilor nu oamenilor, constatând multe rele pe care le fac
oamenilor zice: “până când vă voi
răbda”, deci în strigăt de durere a Mântuitorului față de diavol și
lucrările sale față de om.
10. “Aduceți-l la Mine” – a fi
sub adăpostul puterii lui Dumnezeu e o mare binefacere.
11. Să avem convingerea fermă că
diavolii se tem de Dumnezeu precum reiese din întâlnirea diavolului cu
Mântuitorul.
12. Prezența diavolului
chinuiește atât fizicul cât și psihicul.
13. O mare oboseală cade asupra
omului când duhurile rele lucreaza asupra lui, atât fizică cât și spiritual.
14. Uneori puterea răului este de
scurtă durată, alteori de lungă durată, uneori ne părăsește și apoi iară se
prezintă.
15. În ceasuri grele strigarea
după ajutorul lui Dumnezeu trebuie să fie mai fierbinte.
16. Condițiile pe care le pune
Dumnezeu pentru mântuirea noastră uneori ne par foarte greu de îndeplinit. Nu
este așa de simplu să te stăpânească puterea credinței și să o menții în decursul
vieții. Folosul ei este incomparabil față de orice valori.
17. Când Mântuitorul îi vorbește
tatălui despre puterea credinței el își dă seama de puținătatea acestei puteri
în fața lui și aceasta duce la un adâncde umilință. Nu umilință descurajatoare,
ci una plină de nădejde după cum reiese
“Cred, Doamne, ajută necredinței mele”!
18. Putera cuvintelor
Mântuitorului e plină de tămăduiri. Cuvântul său e puternic și înfricoșător
chiar diavolilor. Datorită acestor puteri diavolii se pierd și îl ascultă:
“ieși dintr-însul” e dovada puterii lui Dumnezeu asupra diavolilor: “să nu mai
intri în-trânsul” este oprirea lor în timp.
19. Ceea ce am vorbit de oboseala
zvârcolirii în vârtejul patimilor e dovadă viu grăitoare a odihnei lipsind
duhurile răutății, un somn liniștit asemănător cu moartea fizică.
20. Nu totdeauna dobândim această
odihnă liniștitoare. Nici chiar somnul nu este totdeauna liniștitor, uneori în
frământare și liniște și el uneori e tulburător.
21. Puterea lui Dumnezeu, după ce
l-a ridicat din frământări, l-a liniștit, l-a odihnit. Mâna lui Dumnezeu i-a
alinat zdrobirile.
22. Avem multe întrebări ca
oameni prin acest: de ce? Adresate lui Dumnezeu și oamenilor. Acest de
ce? – va rămânea poate o mare taină pe cărările vieții.
23. Nici chiar prin rugăciune și
post nu o înțelegem uneori. Neînfrânarea cu siguranță duce la tulburări ale
stăpânirii duhurilor diavolești.
24. Postul trebuie înțeles ca
înfrânare a tuturor pornirilor nu a câtorva și-n toată una vreme.
25. În privința rugăciunii nu
orice fel de rugăciune folosește, ci asemenea rugăciunii Mântuitorului din
Ghetsimani - “cu sudori de sânge”. Este semnificativ faptul că la vecernie se
cântă “Doamne strigat-am” sau “dintru adâncuri am strigat către Tine, Doamne”.
26. Cunoștea Mântuitorul foarte bine
ființa omenească, de aceea nu-i credea ce zic, pentru că cunoștea lăuntrul lor.
Cunoștea firea schimbătoare a oamenilor.
27. Preocuparea principal a
Mântuitorului era aceasta (vers.31) nu ce zic sau știu oamenii, preocuparea de
marea jertfă pentru noi, preocupat de învierea Sa pentru noi, evenimente foarte
principale față de mărunțișurile oamenilor.
28. Să luăm aminte dacă vrem să
înviem scăpând de moartea păcatelor ca și omul din Sfânta Evanghelie trebuie să
depunem nu puține jertfe spirituale. Amin.
(Text preluat din “Idei din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor și sărbătorilor de peste an”, de PS dr. Ioan Mihălțan, ed. Episcopiei Oradiei, 1999, pag. 183.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.