Fenomenul
sectar este un fenomen religios-social. Secta este periculoasă din punct de
vedere moral, deoarece produce dezordine, nesupunere. Dorinţa de îmbogăţire, necunoaşterea
învăţăturii Bisericii creştine, lipsa preoţilor sau decăderea lor morală sunt
numai câteva din cauzele care au dus la apariţia fenomenului sectar în Biserica
Ortodoxă.
Ulterior
apariţiei şi constituirii lor ca organizaţii şi asociaţii religioase, sectele
au tins spre expansiune.
Zona
Orăştiei a reprezentat în trecut centrul vieţii spirituale a strămoşilor
noştri; astăzi reprezintă teritoriu cu importante vestigii istorice, iar pentru
noile mişcări spirituale cu influenţe orientale, ea este unul din punctele lor
principale pe harta României.
Preliminarii
Avertismentul
Mântuitorului: „Feriţi-vă de profeţii mincinoşi, care vin la voi în haine de
oi, iar pe dinlăuntru sunt lupi răpitori”( Fapte:
7, 15-16) este mai actual ca niciodată. Actualitate
care constă în faptul de a ne afla într-o perioadă a revirimentului religios.
Cu toate acestea însă, principala ei trăsătură o constituie sincretismul
religios. Autosuficienţa şi individualismul
conduc la o presupusă „religiozitate” care se substituie adevăratei trăiri
creştineşti
.
.
Creştinii
de astăzi sunt interesaţi nu atât de
ceea ce se întâmplă în cadrul slujbelor, cât de modul în care se întâmplă.
Magia şi promisiunile fanteziste sunt de fapt, factori de atracţie. Din acest
motiv, a ne păstra credinţa ortodoxă nealterată de idei care pervertesc
învăţătura Mântuitorului, a putea rezista tendinţelor prozelitiste ale
denominaţiunilor, impune un studiu minuţios atât al doctrinei ortodoxe, cât şi
al celorlalte confesiuni. Dar nu numai pentru a proteja ortodoxia este necesară
cunoaşterea învăţăturii celorlalţi fraţi creştini, ci şi în scopul realizării
unităţii la care ne îndeamnă Mântuitorul, pentru că numai în acest mod pot fi
realizate marile deziderate ale timpului nostru: pacea, înţelegerea şi
colaborarea între popoarele lumii[1].
În acest
demers trebuie evitat a face confuzii între Biserică şi sectă, între comunitate
şi cult religios, aşa cum au făcut ideologiile atee sau cum procedează unii
sociologi, fiind imperios necesar să luăm în considerare faptul că fiecare
categorie are identitate specifică.
Termenii
sectă şi cult sunt destul de dispreţuitori şi par să implice o judecată mai
curând negativă[2]. Pot fi
preferaţi termeni mai neutri, cum ar fi noi mişcări religioase, noi grupări
religioase. Este dificil să definim aceste noi mişcări sau grupări,
diferenţiindu-le de Biserici şi de comunităţi eclesiale sau de mişcări
legitime în cadrul unei Biserici. Este util să distingem, în primul rând,
sectele de origine creştină de cele care au apărut din alte religii sau
dintr-un anumit umanism. Nu în ultimul rând, problema devine mai sensibilă
atunci când se doreşte a deosebi aceste secte de origine creştină, de biserici,
comunităţi eclesiale sau de mişcări legitime din cadrul Bisericilor. Această
ultimă deosebire este însă extrem de importantă. Erezia şi secta
sunt doi termeni, prin care, de-a lungul istoriei sale, Biserica a numit pe cei
rupţi de la dreapta credinţă[3].
“Secta – spunea Jean-Francois Wayer – este celălalt”[4]. Nimănui nu-i place să poarte această etichetă pusă de societate şi Bisericile oficiale unor grupuri religioase minoritare, în pofida voinţei lor. Având o conotaţie vădit peiorativă, denumirea de sectă a fost întotdeauna un mijloc de excludere a unor credinţe din categoria căilor religioase respectabile. Căci secta aminteşte de “absurditate doctrinară, de fanatism, interdicţie, de sectarism”[5].
Spiritul
sectar, prin care se înţelege o atitudine de intoleranţă unită cu un prozelitism
agresiv, nu este suficient pentru a o caracteriza. Un astfel de spirit se poate
întâlni şi în grupuri de credincioşi ce aparţin unor Biserici sau comunităţi
eclesiale. Aceste grupări creştine marcate de un spirit sectar pot dobândi o
atitudine mai concretă, printr-o aprofundare a formării lor şi prin contacte cu
alţi creştini. Pot deci, să progreseze spre o atitudine mai eclesială.
Criteriu
de diferentiere între secte de origine creştină şi Biserici sau
comunităţi eclesiale ar putea fi găsit mai curând în izvorul doctrinal al
acestor grupări. Vizăm, în acest caz, de exemplu, pe aceia care asociază
Bibliei cărţi revelate, alte mesaje profetice sau pe cei care
suprimă din Biblie unele din cărţile sale, ori îi alterează în mod radical
conţinutul. “Din motive practice, un cult sau o sectă sunt uneori definite ca
orice grupare religioasă, care are o viziune specifică şi proprie lumii, ce
derivă din învăţăturile uneia dintre principalele religii ale lumii, fără a fi
identică cu aceasta. Luăm în consideraţie aici grupările speciale care sunt
văzute de obicei ca o ameninţare la libertatea oamenilor şi la societate în
general; aceste culte şi secte sunt descrise şi prin aceea că ele au un anumit
număr de comportamente specifice, comune lor. În structura lor sunt de cele mai
multe ori autoritare, recurg la o anumită spălare a creierului şi la un control
mental; practică o impunere colectivă şi inspiră sentimente de vină şi de teamă
etc.”[6]. Astfel, înţelegem secta ca fiind o
grupare de creduli sui-generis nemulţumiţi de confesiunea sau cultul lor
şi a căror doctrină este pseudo-filosofică sau eretică.
În
România, celor 14 culte recunoscute oficial în perioada comunistă, li s-au adăugat, după 1989, cultul greco-catolic,
Biserica Evanghelică Română şi încă peste 300 asociaţii şi fundaţii, care au
fost înregistrate oficial[7]. Aceste
culte şi mişcări religioase, au o rată mare de creştere a numărului adepţilor,
sunt active, majoritatea fiind înregistrate oficial, existând totuşi excepţii,
pentru că unele grupări văd în această oficializare a statutului lor, o
recunoaştere a statului lumesc care intră în opoziţie cu „Regatul lui
Dumnezeu”.
În
tările fost-comuniste, regimurile politice aplicau fenomenului religios un
control sever. Erau astfel acceptate legal numai cultele şi bisericile cu un
număr mare de credincioşi, chiar şi ele fiind mereu supravegheate şi supuse
unor mari presiuni, în speranţa dispariţiei. Cât priveşte sectele, acestea erau
interzise, ele funcţionând clandestin.
După
înlăturarea regimului comunist a avut loc o explozie a fenomenului religios şi
pentru faptul că, în acele momente, declararea directă a religiozităţii
echivala cu dezicerea de regimul comunist ateist. Pe acest fond, noii
„misionari creştini” au găsit teren prielnic în Europa de Est pentru o
redinamizare a religiozităţii sectare. A contribuit şi starea de moment a
bisericilor tradiţionale, slăbite la maximum de lupta cu statul ateist,
incapabile de misionarism şi obişnuite cu reprimarea prozelitismului de către
autorităţi. Astfel, în timp ce Biserica Ortodoxă acuza sectele de „furtul
credincioşilor”, cerea sprijinul statului pentru stăvilirea acţiunilor
denominaţiunilor nou ivite şi încerca obţinerea unui statut de biserică
naţională, ele se organizau sub forma persoanelor juridice non-profit şi
pătrundeau în viaţa socio-politică a ţării[8].
Odată cu
depăşirea euforiei momentului de tranziţie, a avut loc şi stabilizarea
fenomenului religios din România. Bisericile tradiţionale revin în conştiinţa
majorităţii semenilor, unele secte dispar, neputându-se adapta specificului
zonei, iar altele se dezvoltă.
Munţii
Orăştiei au reprezentat în trecut centrul vieţii spirituale a strămoşilor
noştri[9]; astăzi
reprezintă zonă cu importante vestigii istorice, iar pentru noile mişcări
spirituale cu influenţe orientale, ei reprezintă unul din cele 17 puncte
principale pe harta subtil energetică a României[10]
Templele
dacice din Munţii Orăştiei se numără printre cele mai importante vestigii ale
istoriei noastre. Acum, sunt mai atractive însă pentru căutătorii de comori sau
pentru yoghini decât pentru turiştii obişnuiţi. Sub apăsarea timpului, din
sanctuarele înălţate de strămoşii poporului român au rămas doar câteva ruine
din piatră.
Începând
cu anul 1933, în zonă au fost demarate lucrări arheologice care, în decursul
timpului, au fost efectuate mai mult sau mai puţin profesionist, în scopuri
diferite, dar care, prin ceea ce au scos la iveală (faptul ca aici era centrul
spiritual al strabunilor) au transformat zona într-un El Dorado al mişcărilor cu caracter esoteric.
Adepţii Mişcării
de Integrare Spirituală în Absolut, M.I.S.A., grupare sectară cu
caracter religios oriental ce apare în România după anul 1990, lider şi
întemeietor fiind controversatul Gregorian Bivolaru[11],
consideră Munţii Orăştiei un loc ideal pentru meditaţie. Yoghinii cred că aici
se află o poartă de comunicare cu o lume paralelă. Ei susţin faptul că în
complexul de la Sarmizegetusa, cel mai încărcat loc din punctul de vedere al
rezonanţei cu tărâmul Shambala este chiar «Soarele de andezit» sau discul
solar, în zonă remarcându-se o încărcare vitală cu totul şi cu totul
excepţională. Ei au fost primii care au sosit aici, după 1989, (M.I.S.A.),[12] în
anul 1995 realizând la Sarmizegetusa marea spirală yoghină din circa 3000 de oameni.
Născut
în 1952, în judeţul Dâmboviţa, Gregorian Bivolaru, s-a autoiniţiat în
doctrinele mai multor grupări din spaţiul indian, pe care, amestecându-le
într-un stil personal, a creat doctrina grupării al cărei guru[13] el
este. În cursul vieţii sale, a avut de-a face cu justiţia, fiind condamnat în
anul 1977 la un an de închisoare pentru multiplicare şi răspândire de materiale
pornografice, occultism şi magie. A scăpat totuşi de închisoare datorită unui
decret de graţiere.[14] Alte
arestări au loc în anii 1984 şi 1989, acuzaţiile fiind similare; în 1989
eliberându-se şi un certificat medico-legal din care rezulta faptul că nu are
discernământ, fiind bolnav de schizofrenie. După 1989, începe susţinerea de
conferinţe despre yoga, organizate pe un ciclu de şapte ani având drept scop
perfecţionarea spirituală a omului[15]. În
cadrul acestora, sincretismul creştin-oriental, pune în armonie zeităţi hinduse
cu Dumnezeu Tatăl.[16] Guru a
format un grup de instructori care promovează doctrina mişcării în peste 20 de
ţări, M.I.S.A. deţinând un număr considerabil de proprietăţii şi având în
prezent circa 35.000 de membri şi adepţi.
Doctrina
grupării este un amalgam de ideii creştine, hinduse şi esoterice, iar ca şi
mijloc de integrare în Absolut se propune Yoga integrală ce cuprinde mai multe
sisteme: Hatha Yoga, Karma Yoga, Raja Yoga, Jnana Yoga, Mantra Yoga, Tantra
Yoga, Kundalini Yoga, Yantra Yoga, Laya Yoga.[17]
Liderii
instigă constant la înstrăinarea de familie a adepţilor, dramele sociale pe
care le provoacă astfel fiind deja cunoscute din presa vremii. Scandalurile din
jurul grupării au scos la iveală acţiuni din sfera penală precum: prostituţia,
pornografia ş.a.[18]
După
momentul 1995, M.I.S.A. nu a mai venit în munţii Orăştiei, dar din adepţii
mişcării s-au desprins membri ce au constituit noi grupări.
Astăzi,
după cum istoriseşte Vladimir Brilinsky, omul ce odinioară apăra cu bâta
cetăţile de intruşi, actual consilier pe probleme de patrimoniu la Consiliul
Judeţean Hunedoara şi administator al cetăţilor dacice, sunt peste 40 de
grupări şi noi mişcări religioase ce vin la Sarmizegetusa pentru diferite
manifestări cultice. Ele se pot împărţi în două mari categorii: grupări cu
doctrină mistică semi-creştină şi grupări cu caracter neo-păgân, care îşi
propun reînvierea zalmoxismului.
Din
M.I.S.A. s-au conturat mai întâi două grupări: Fundaţia Infoenergetică Sfântul
Apostol Andrei, cea mai numeroasă dintre ele şi Asociaţia Română de Radiestezie.
Dacă cea
din urmă, a stagnat în dezvoltarea ei, Fundaţia sus amintită, este prezentă, cu
circa 300 de adepţi, la cetăţi de două ori pe an: în iunie şi septembrie.
Fundaţia
de Inforenergetică, înfiinţată şi condusă de "Comandorul" Claudian
Dumitriu, este o grupare structurată pe grade de iniţiere, care are o doctrină
bizară ce cuprinde tehnici de bioenergie şi elemente din: spiritualitatea
dacilor, creştinism şi magie. Cei circa 700 de membri amestecă creştinismul cu
magia, istoria României cu ocultismul şi bioenergia cu tehnicile demonice. În
general, amestecă binele cu răul.
Inforenergetica
este "ştiinţa" în numele căreia mii de români sunt atraşi către
cursuri de magie amestecată cu radiestezie. Potrivit instructorilor, scopul
inforenergeticii este de a contribui la renaşterea spirituală a României, de a
trezi în oameni setea de Dumnezeu, de iubire, de adevăr şi dreptate.
Aproape
de neînţeles este faptul că Societatea Română de Radiestezie şi Fundaţia de
Inforenergetică "Sfântul Apostol Andrei", ambele conduse de Claudian
Dumitriu, supranumit "Comandorul", sunt singurele care au dreptul să
pregătească specialişti în radiestezie, conform unei decizii şi avizului
Ministerului Muncii.
Teoriile
lor promovează o cunoaştere eronată despre Dumnezeu, care nu este în
concordanţă cu învăţătura Bisericii Ortodoxe, aşa cum pretind instructorii. În
plus, modalităţile de lucru ale inforenergeticenilor constau în manipulare
psihică.
O altă
grupare este Centrul de Medicină Cuantică, care are mai puţini adepţi; a
primit formă juridică în Deva abia în anul 2012, dar are foarte mulţi adepţi în
mediul virtual.
Alexandru
Nicolici, cel care se autodeclară cel mai mare astrolog al
României, vine în munţii Orăştiei de două ori pe lună cu circa 50 de ucenici
din Oradea, promovând un straniu amestec de creştinism, zalmoxism şi studii
astrale.
Nici
cazurile de pseudo-taumaturgi nu lipsesc din zonă. Astfel, vindecătoarea Maria din Piteşti “tămăduieşte”
în jurul datei de 20 iunie pe cei 150 de adepţi şi pe ceilalţi care se încred
în “puterile” ei.
În
perioada solstiţiului soseşte şi un grup de doamne din Satu Mare ce fac
meditaţii la Fetele Albe, postesc, nu dorm în noaptea aceea şi merg spre zori
să facă spălări rituale cu rouă.
Un grup
de tineri din Arad, circa 100 de persoane, condus de un guru, vine de două ori pe an la cetăţi,
iar liderul scoate negura din palmă
celor doritori.
Dintre
grupările păgâne neo-dacice, amintim în primul rând pe aceea formată în jurul
doamnei Melfior Ra din Deva. Grupul are circa 100 de adepţi activi ce
vin în munţi la solstiţiu şi la echinopţiu, se acoperă cu eşarfe albastre, se
aşează în sanctuare şi meditează.
Alexandru
Molnar, este liderul unei grupări de fanatici păgâni,
turbulenţi şi neonazişti ce cred în Gebeleizis. Ei vin la Costeşti cu ocazia
solstiţiului de iarnă, dau foc la cruci făcute din brad şi intră în conflict
deschis cu orice organ de ordine.
Imagon
Film din Crişcior, cu liderul Constantin Biriş jr., se dedau
la distrugeri şi promoveză renaşterea spiritului dacic. Cei circa 50 de adepţi
vin de cica doi ani în zonă, se îmbracă în daci, zâne şi prinţese şi săvârşesc
ritualuri păgâne. (Fara acordul Bisericii au infiintat un ONG cu numele "Arsenie
Boca". Aceasta asociatie o folosesc cu scopul creerii de confuzii între
credinciosii ortodocsi – n. red.)
Amintim
şi: Asociaţia
Dreptatea Hunedoara – zalmoxieni, circa 80 de membri; Zalmoxienii
din Constanţa – circa 40 de persoane care cer scoaterea arealului din
patrimoniu UNESCO; Gheorghe Giovani Ţeavă – din Italia, care vine rar dar are
mulţi adepţi în mediul virtual şi doreşte înfiinţarea partidului dacilor; Ben
Mehedin – promovează un amestec de creştinism şi zalmoxism, a scris
“Sufletul neamului românesc”- un amalgam înfiorător de idei religioase cu mulţi
adepţi pe internet; Gruparea lui Daniel Roxin – pe blogul său reia ideile lui
Napoleon Săvescu şi le duce la extremă în compilaţiile “Dacia – adevăruri
tulburătoare”.
Concluzionând,
menţionăm faptul că, din cei circa 10-12.000 de turişti prezenţi anual, circa
7.000, aşa cum declară acelaşi “ultim dac” Brilinsky, sosesc în scopuri
spirituale în zona cetăţilor.
Atunci
când vin în munţii Orăştiei, membrii acestor grupări obişnuiesc să facă un
parastas pentru cei adormiţi: strămoşi, eroi, membri ai familiei. Preotul din
localitatea Costeşti, situată la poalele cetăţilor, este chemat să săvârşească
această slujbă care, până în anul 2013, se oficia chiar la sanctuarele din
Sarmizegetusa.
În acest
an[19],
parastasul a fost săvârşit în tabăra de vară situată la baza munţilor.
Participând la această slujbă, în primele clipe, ai putea fi convins că ai
nimerit in mijlocul unei sărbători de importanţă majoră pentru comunitatea
locală, din moment ce sute de oameni, veniţi din multe judeţe ale ţării, s-au
strâns pentru a-i pomeni pe cei dragi ai lor trecuţi la Domnul. Duhul
rugăciunii, de durata unui ceas, pare pur ortodox. Părintele se roagă, cei
prezenţi murmură frânturi de cântări de prohodire, totul arată ca desprins
dintr-o filă frumoasă a istoriei unui sat creştin. Curând însă, lucrurile se
schimbă. Eventualul intrus la un aşa eveniment este acostat de persoane
îmbrăcate în ii strămoşeşti, dar cu feţe şi gesturi dure. Trebuie să-şi
motiveze prezenţa şi să accepte o discretă, dar atentă monitorizare pe tot
parcursul şederii sale aici. Începi să devii mai atent la detalii şi poţi observa
mai multe persoane situate în puncte cheie ale locaţiei, persoane ce
supraveghează locul precum paznicii unei temniţe. Te întrebi dacă nu cumva doar
ei sunt diferiţi, dacă nu cumva ceilalţi două sute de oameni nu sunt decât
creştini simpli ca şi tine. Curând însă, îţi va fi dat să vezi parte din ei
aşezaţi în posturi yoghine, aproape gata de meditaţii orientale, în timp ce
preotul, ocupat să citească pomelnicele lor, nu surpride momentul. Vei putea
auzi în treacăt discuţii despre promovarea dintr-un grad de iniţiere în altul
rostite printre banalităţi cotidiene. Dacă ai îndrăzneală poţi intra în vorbă
cu şoferii plictisiţi ai unor microbuze aparţinând unor diverse firme de
transport din Bucureşti şi din alte zone. Afli aşa, cu uşurinţă, că astfel de excursii spiritualizante se organizează
de mai multe ori pe an şi chiar ei, ortodocşi nepracticanţi simt cum izul yoghin transcede aparenţa ortodoxă. Te
retragi discret, propunându-ţi să revii la proximele vizite la care speri să nu mai fii aşa uşor descoperit pentru a
putea observa şi momentele mai orientale ce urmeaza negreşit după parastas,
atunci când se urcă la cetăţi. Priveşti spre zecile de copii ce râd neştiutori,
aleargă şi se bucură de escapada la munte dăruită de părinţi şi înalţi o
rugăciune cerând Atotputernicului să-i ferească de apucăturile
pseudo-spirituale ale genitorilor lor.
Concluzii
Începând
cu anul 2013, situţia în zonă a cunoscut o radicală schimbare – cetătile au
trecut sub autoritatea Consiliului Judeţean
Hunedoara, acest fapt determinând o serie de actiuni: asigurarea pazei
permanente la cetăţi, interzicerea staţionării şi vizitării în timpul nopţii,
monitorizarea atentă a activităţilor desfăşurate de turişti, demararea
reabilitării drumului de acces din Costeşti, până acum impracticabil cu
autoturismele obişnuite. Acestea toate au ca scop ridicarea vestigiilor
istorice din obscuritatea în care se zbăteau şi promovarea zonei ca unul din
cele mai reprezentative obiective turistice ale patriei.
Coroborând
cele de mai sus cu sârguinţa protopopului zonei pentru o ortodoxie curată,
activă şi apostolică, adăugând zelul noului preot din Costeşti (predecesorul
s-a pensionat) şi dorinţa de despovărare a parohiei sale de miile de turişti,
adepţi ai unei religiozităţi străine de duhul credinţei strămoşeşti, putem
spera într-un viitor al pacii ortodoxe pe aceste meleaguri pline de istorie.
Se
impune totodată o atentă monitorizare şi un contact mai hotărât cu membrii
acestor grupări, în vederea înţelegerii aspiraţiilor lor spirituale şi a
eventualei reconcilieri cu Biserica străbună.
Pr. Ghidarcea Marius
Bibliografie
1. *** Sufletul neamului românesc, vol. I, Bucureşti,
Editura Anima Mundi, 2011.
2. Achimescu,
Nicolae, Noile mişcări religioase, Cluj-Napoca,
Editura Limes, 2004.
3. Breese, Dave, Know the Marks of Cults, Wheaton,Editura Victor Books, 1975.
4. Cloşcă, Ciprian Marius, Ortodoxia şi noile mişcări religioase, Iaşi, Editura
Lumen, 2009.
5. Cuciuc, Constantin, Religii noi în România, Bucureşti, Editura Gnosis, 1996.
6. David, P. I., Invazia sectelor,
Bucureşti, Editura Christ, 1997.
7. Gavriluţă, Nicu, Mişcări
religioase orientale. O perspectivă socio-antropologică asupra globalizării
practicilor yoga, Cluj-Napoca, Editura ProvoPress, 2006.
8. Istodor, Gheorghe, M.I.S.A.
şi yoga în lumina ortodoxiei, Constanţa, Editura Arhiepiscopiei Tomisului, 2005.
9. Oltean, Dan, Burebista
şi Sarmizegetusa, Bucureşti,Editura Saeculum I.O., 2007.
10. Petraru, Gheorghe, Secte neoprotestante şi noi mişcări religioase în România, Iaşi,
Editura Vasiliana 98, 2006.
11. Reşceanu, Ştefan, Temeiuri
pentru dialogul interreligios, în – Mitropolia Olteniei, an XXVI, nr. 1-2,
Craiova, Editura Mitropoliei Olteniei, 1974.
12. Vasilescu, Emilian, Istoria Religiilor, ediţia a III-a, Bucureşti, Editura Didactică şi
Pedagogică, 1998.
13. Wayer, Jean-Francois, Sectele, traducere Ruxana Pitea, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 1998.
[1] Ştefan Reşceanu, Temeiuri pentru dialogul interreligios, în – Mitropolia Olteniei,
an XXVI, nr. 1-2, Craiova, Editura Mitropoliei Olteniei, 1974, p. 25.
[2] Nicolae Achimescu, Noile mişcări religioase, Cluj-Napoca, Editura Limes, 2004, p. 14.
[4] Jean-Francois Wayer, Sectele, Bucureşti, Editura Enciclopedică, traducere Ruxana Pitea,
1998, p. 4.
[7] Constantin Cuciuc, Religii noi în România, Bucureşti, Editura Gnosis, 1996, p. 8.
[8] Constantin Cuciuc, op. cit., p. 17.
[9] Dan Oltean, Burebista şi Sarmizegetusa, Bucureşti, Editura Saeculum I.O., 2007,
p. 126.
[10] *** Sufletul
neamului românesc, vol. I, Bucureşti, Editura Anima Mundi, 2011, p. 140.
[11] Gheorghe Petraru, Secte neoprotestante şi noi mişcări religioase în România, Iaşi, Editura
Vasiliana 98, 2006, p. 303.
[12] Ciprian Marius Cloşcă, Ortodoxia şi noile mişcări religioase, Iaşi, Editura Lumen, 2009,
p. 321.
[13] Emilian Vasilescu, Istoria Religiilor, ediţia a III-a, Bucureşti, Editura Didactică şi
Pedagogică, 1998, p. 250.
[14] Gheorghe Istodor, M.I.S.A. şi yoga în lumina ortodoxiei, Constanţa, Editura Arhiepiscopiei Tomisului, 2005, pp. 16-25.
[15] Constantin Cuciuc, op. cit., p.109.
[16] Nicu Gavriluţă, Mişcări religioase orientale. O perspectivă socio-antropologică asupra
globalizării practicilor yoga, Cluj-Napoca, Editura ProvoPress, 2006, p.
209.
[17] Gheorghe Petraru, op. cit., pp. 314-315.
[18] Ibidem,
p. 325.
Off topic:
RăspundețiȘtergereAl doilea episod din ciclul “Biserica în istorie” al Mitropolitului Ilarion Alfeev - Epoca muceniciei:
https://www.youtube.com/watch?v=p1botjkDi20