Mesajul
Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de
Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru
fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU s-a
imparțit, ci a rămas aceeași si este Biserica Ortodoxă
Citim
pe siteul oficial al Patriarhiei Romane http://basilica.ro/stiri/unitatea-bisericii-dar-al-lui-dumnezeu-si-responsabilitate-a-crestinilor_13680.html
mesajul Preafericitului Parinte Daniel cu ocazia “Saptamanii de rugaciune
ecumenica”
Prima parte a mesajului este foarte clar. Preafericirea Sa explica foarte bine cum s-a constituit Biserica, cine este Capul Ei, si cum se raspandeste Biserica pana la marginile pamantului. Pana aici textul Preafericitului este foarte corect dogmatic.
Prima parte a mesajului este foarte clar. Preafericirea Sa explica foarte bine cum s-a constituit Biserica, cine este Capul Ei, si cum se raspandeste Biserica pana la marginile pamantului. Pana aici textul Preafericitului este foarte corect dogmatic.
In
continuare, in al doilea paragraf se spune faptul, foarte adevarat, ca (unii
din) cei ce au crezut in Hristos s-au impartit in confesiuni sau ramuri
antagoniste. Intre cele doua paragrafe insa lipseste un paragraf foarte
important, in care ar fi trebuit sa ne explice Preafericirea Sa Daniel cum ca,
desi unii crestini s-au impartit in ramuri si confesiuni antagoniste, totusi
Biserica cea Una, intemeiata de Hristos la Cincizecime nu s-a impartit in
ramuri antagoniste, ci a ramas Una si Aceeasi, asa cum Capul Ei este Unul si
Acelasi, si anume Hristos, si ca aceasta Biserica este Biserica Ortodoxa, si ca
ramurile despartite si antagoniste, numite confesiuni, trebuie sa revina la
Biserica cea Una, eliminand cauza(erezia) pentru care s-au despartit de
Biserica. Biserica nu se imparte, ci putem spune ca membrii ei pot sa o
paraseasca si sa devina confesiuni heterodoxe, heterobisericesti. Daca Hristos
nu S-a impartit, nici Biserica Lui nu s-a impartit.
Cu toata sincera stima pentru cunostintele profunde de dogmatica ale Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, tin sa atrag atentia asupra acestui amanunt fundamental, anume ca Biserica cea Una nu s-a impartit niciodata si ea este Biserica Ortodoxa. Sunt convins ca Preafericitul cunoaste foarte bine acest lucru, dar cred ca era necesar sa il sublinieze.
Am atras atentia asupra acestui lucru in contextul in care Inaltpreasfintitul Nifon al Targovistei face afirmatii eclesiologice grave la Busan(CMB), anume ca “Unitatea Bisericii a fost pierduta”, precum si alte afirmatii pe care le puteti vedea pe http://ortodoxiacatholica.wordpress.com/2014/01/03/raspuns-pentru-cei-care-afirma-ca-biserica-ar-fi-divizata-biserica-este-una-si-se-numeste-biserica-ortodoxa/.
Daca evenimentul nefericit de la Busan in care Inaltpreasfintitul Nifon(ca reprezentant al Bisericii Ortodoxe Romane) nu ar fi afirmat erezii eclesiologice (precum teoria ramificatiilor), nu ar fi fost necesara aceasta precizare din partea Preafericitului Patriarh Daniel cu privire la Biserica neimpartita, ci am fi inteles-o ca pe o diplomatie, asa cum Sfantul Vasile cel Mare a iconomisit sa nu accentuieze anumite lucruri ca sa ii castige pe eunomieni, pentru ca am observat ca Preafericitul Parinte Patriarh Daniel este un teolog atent la detalii si nu face greseli cand e vorba de Dogma.
Cu toata sincera stima pentru cunostintele profunde de dogmatica ale Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, tin sa atrag atentia asupra acestui amanunt fundamental, anume ca Biserica cea Una nu s-a impartit niciodata si ea este Biserica Ortodoxa. Sunt convins ca Preafericitul cunoaste foarte bine acest lucru, dar cred ca era necesar sa il sublinieze.
Am atras atentia asupra acestui lucru in contextul in care Inaltpreasfintitul Nifon al Targovistei face afirmatii eclesiologice grave la Busan(CMB), anume ca “Unitatea Bisericii a fost pierduta”, precum si alte afirmatii pe care le puteti vedea pe http://ortodoxiacatholica.wordpress.com/2014/01/03/raspuns-pentru-cei-care-afirma-ca-biserica-ar-fi-divizata-biserica-este-una-si-se-numeste-biserica-ortodoxa/.
Daca evenimentul nefericit de la Busan in care Inaltpreasfintitul Nifon(ca reprezentant al Bisericii Ortodoxe Romane) nu ar fi afirmat erezii eclesiologice (precum teoria ramificatiilor), nu ar fi fost necesara aceasta precizare din partea Preafericitului Patriarh Daniel cu privire la Biserica neimpartita, ci am fi inteles-o ca pe o diplomatie, asa cum Sfantul Vasile cel Mare a iconomisit sa nu accentuieze anumite lucruri ca sa ii castige pe eunomieni, pentru ca am observat ca Preafericitul Parinte Patriarh Daniel este un teolog atent la detalii si nu face greseli cand e vorba de Dogma.
Redam
mai jos textul mesajului de pe Basilica.ro:
Iubiţi
fraţi şi surori în Domnul,
Cuvintele
Sfântului Apostol Pavel adresate corintenilor „Oare s-a împărţit Hristos?” (1
Corinteni 1, 13), care constituie tema de reflecţie a Săptămânii de Rugăciune
pentru Unitatea Creştinilor, din anul 2014, au o profundă semnificaţie
teologică, din perspectiva eclesiologiei creştine.
Biserica
lui Hristos este Biserică slăvită, sfântă şi fără de prihană (cf. Efeseni 5,
27), curăţită şi sfinţită prin jertfa unică a Mântuitorului Iisus Hristos,
Capul şi Mirele Bisericii. Sfinţenia Lui se comunică permanent Bisericii prin
har, pentru ca ea să fie permanent Trupul tainic şi sfânt al lui Hristos. Aşa
cum Iisus Hristos a luat trup omenesc din Fecioara Maria, prin pogorârea
Sfântului Duh asupra unei persoane umane, în prezenţa lui Dumnezeu-Tatăl, tot
aşa Biserica, Trupul tainic al lui Hristos, se constituie la Cincizecime prin
pogorârea Sfântului Duh, trimis de Tatăl la cererea Fiului, asupra mai multor
persoane umane – Apostolii, în formă de limbi de foc, iar aceștia au început să
boteze pe cei ce cred în Iisus Hristos, în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh. De aceea, Biserica lui Hristos este plină de prezenţa harului şi
a iubirii Preasfintei Treimi.
Deoarece
în decursul timpului, din nefericire, creştinii s-au separat şi împărţit în
diferite confesiuni sau ramuri antagoniste, astăzi, când fenomenul
secularizării şi al relativizării valorilor creştine atinge proporţii
alarmante, lucrarea pentru refacerea unităţii creştinilor trebuie intensificată
prin dialog şi cooperare misionară.
În
faţa multiplelor provocări secularizante, creştinii pierd din credibilitate
când se află în stare de conflict, dar câştigă în credibilitate când au
credinţă vie, dialoghează şi cooperează unii cu alţii, pentru ajutorarea
semenilor aflaţi în suferinţă şi sărăcie.
Mai
precis, Hristos Domnul ne cheamă astăzi să ascultăm Evanghelia Lui, să cultivăm
iubirea de Dumnezeu şi de semeni, sfinţenia vieţii, recunoştinţa, dărnicia şi
hărnicia, valoarea unică a persoanei umane şi a familiei tradiţionale, binele
comun şi frumuseţea sufletului generos. Împlinind această vocaţie profund
creştină, vom înţelege mai bine legătura dintre unitatea de credinţă eclesială
şi cooperarea în misiunea socială. Astfel, vom aduce mai multe semne de
speranţă în timp de suferinţă şi criză.
Harul
Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea
Duhului Sfânt să fie cu voi cu toţi ! (2 Corinteni 13, 13)
† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI
ROMÂNE
Din pacate si anul acesta la Beius a avut loc din nou saptamana uraciunii ecumeniste, dupa cum am putut vedea din filmarea national TV Beius. Din nou a participat si Parintele Pitut, nu mi am dat seama daca au fost si alti preoti ortodocsi. Din fericire, credinciosii ortodocsi nu au participat la rugaciunea cu ereticii sau au fost in numar nesemnificativ. Daca aveti mai multe amanunte, scrieti un material pe aceasta tema.
RăspundețiȘtergereBiserica nu se imparte in mai multe ramuri - teorie numita in Dogmatica, erezie. E teoria din sec XX a sectelor asa zis crestine.
RăspundețiȘtergereDaca Hristos nu S-a impartit, nici Biserica Lui nu s-a impartit.
Oare cu toate cunostintele profunde de dogmatica ale PF Parinte patriarh Daniel, nu stie ca Biserica cea Una nu s-a impartit niciodata??...
Aceste grave afirmatii de eroare dogmatica, vin in completarea altor monumentale minciuni facute de IPS Nifon al Targovistei in cadrul acelei intalniri de la Busan, 5 nov. 2013.
Cred ca pr. D. Staniloae se rasuceste in mormant cand oficialii BOR fac asemenea tradari de credinta.
Fabian.