Vaccinarea obligatorie a devenit unul dintre cele
mai importante subiecte la ora actuală, în România. Mai multe organizații
neguvernamentale au cerut Parlamentului să aducă unele modificări la noua lege,
dar se pare că ONG-urile nu sunt luate în seamă, de această dată.
Dacă ONG-urile ar cere închiderea definitivă a
lăcașurilor de cult ortodoxe din România, Parlamentul ar fi fost cu mult mai
receptiv.
Legea vaccinarii obligatorie încalcă libertatea de
decizie a cetățeanului sub pretextul că cetățenii sunt inconștienți, în timp ce
singurii conștienți sunt parlamentarii și firmele farmaceutice care își
testează produsele în țările medii și slab dezvoltate.
În cele ce urmează, vom prezenta o analiză
juridică a acestui proiect de lege, realizată de una dintre persoanele
implicate în acest demers, av. Marina-Ioana Alexandru:
PLx
nr.399/2017
votat
cu raport in Comisia de Sanatate a Camerei Deputatilor la data de 02 martie
2020
Prezentul document reprezinta analiza juridica efectuata de catre subsemnata Avocat MARINA-IOANA
ALEXANDRU – autor al amendamentelor la acest proiect de lege, din anul 2017 si
pana in prezent, provenite din partea ONG-urilor care si-au asumat semnalarea
tutror ne-legalitatilor cuprinse in acest act normativ ce se vrea de catre
autoritatile statului a fi legiferat si care au fost insusite de catre toti
acei parlamentari responsabili.
Aceasta
analiza este corelata cu
argumentele Asociatiei ”MEDICI pentru CONSIMTAMANT INFORMAT” expuse in
scrisoarea deschisa adresata Comisiei pentru Sanatate si Familie a Camerei
Deputatilor , inregistrata anterior sedintei de raport din data de 02 martie
2020 (impreuna cu amendamentele mai sus mentionate), cu opiniile unor colegi
juristi si raportat la dispozitiile
imperative ale legii
fundamentale a Romaniei – CONSTITUTIA, Codul Civil, Legea drepturilor
pacientului, Codul de etica si deontologie medicala, precum si la Tratatele si
Conventiile internationale la care Romania a aderat.
Referitor la proiectul de lege privind „ORGANIZAREA SI
FINANTAREA ACTIVITATII DE VACCINARE A PERSOANELOR DIN ROMANIA” ce se doreste a
fi adoptat, aduc la cunostinta
urmatoarea situatie de fapt si de drept ce este imperios necesar a fi cunoscuta
de catre toata populatia tarii, astfel incat sa nu se poata spune ca nu
s-au stiut efectele juridice periculoase pe care acest act normativ le produce
datorita incalcarii drepturilor si libertatilor omului.
VACCINAREA, asa cum
este definita in proiectul de lege la art.3 pct.o), “este un act medical de administrare a unui vaccin”, iar unul
dintre principalele obiective ale activitatii de vaccinare este “controlul
bolilor prevenibile….” – deci este un act medical profilactic imunologic.
Textul proiectului de lege este superficial si incomplet
cu privire la “situatiile epidemiologice speciale” si denota o lipsa de discernamant, prin faptul ca nu se precizeaza nici un fel
de detaliu despre procedura aplicabila in aceste de situatii, aceasta lasand
loc posibilitatii de a se genera
multiple abuzuri din partea statului prin autoritatile desemnate spre a
duce la indeplinire vaccinarea populatiei.
In textul proiectului de lege notiunea de “Calendar national de
Vaccinare” nu este clarificata, cum un este specificata nici necesitatea
informarii corecte si complete cu privire la vaccinare si la riscurile asociate
acesteia.
Proiectul de lege transformă
vaccinarea dintr-un act medical realizat cu scop preventiv într-un act
administrativ prin care medicul va fi obligat sa
administreze vaccinuri unui pacient obligat sa le primeasca, fapt ce
altereaza pana la disparitie relatia medic-pacient.
Proiectul de lege privind
vaccinarea persoanelor în românia încalcă convenția de la Oviedo, codul de
deontologie medicală, legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății
și legea nr. 46/2003 a drepturilor pacientului.
CONVENŢIA EUROPEANĂ din 4
aprilie 1997 pentru protecţia drepturilor omului şi a demnităţii fiinţei umane
faţă de aplicaţiile biologiei şi medicinei, Convenţia privind drepturile omului
şi biomedicina, cunoscută
cu numele scurt de Convenția de la Oviedo.
România a ratificat această Convenție în anul 2001.
Art. 5 din Convenția de la Oviedo
precizează: „O intervenție în domeniul sănătății nu se poate efectua
decât după ce persoana vizată şi-a dat consimţământul liber şi în cunoştinţă de
cauză. Această persoană primeşte în prealabil informaţii adecvate în
privinţa scopului şi naturii intervenţiei, precum şi în privinţa consecinţelor
şi riscurilor. Persoana vizată poate în orice moment să îşi retragă în mod
liber consimţământul”.
Art. 2 din aceeași convenție
precizează: „Interesul și binele ființei umane trebuie să primeze asupra
interesului unic al societății sau al științei”.
Articolul 11 din
Codul de Deontologie Medicală:
Acordarea și retragerea
consimțământului
(1) Nicio intervenție în domeniul
sănătății nu se poate efectua decât după ce persoana vizată și-a dat
consimțământul liber și în cunoștință de cauză.
(2) În aceleași condiții, consimțământul se poate
retrage în orice moment de persoana vizată.
Articolul 4 din Codul de
Deontologie Medicală:
Primordialitatea interesului și a
binelui ființei umane
În toate deciziile cu caracter medical, medicul va
trebui să se asigure că interesul și binele ființei umane prevalează
interesului societății ori al științei.
Proiectul de lege privind vaccinarea obligatorie a persoanelor
în Romania are articole care prevăd
obligativitatea vaccinării și prezumă consimțământul pentru vaccinare
ca fiind dat. (art.6, art.13 si art.21 din proiectul de lege)
Fiinta umana este o fiinta vie care poseda vointa libera, ratiune si
simtire si care are dreptul inviolabil
si imuabil de a dispune de ea insasi – principiu fundamental care este
statuat inclusiv prin texte de lege, ceea ce determina imposibilitatea
supunerii fiintei umane la un act medical impotriva propriei vointe.
Consimtamantul pentru nici un tratament nu poate fi
prezumat si mai mult decat atat este interzis a fi viciiat.
Din punct de vedere juridic, consimtamantul nu se poate prezuma nici macar
in cazul celor care nu au capacitatea de exercitiu, deoarece in numele acestora
isi exprima consimtamantul reprezentantii legali, tutorii si implicit
autoritatea tutelara.
UNICUL moment in care se prezuma ca o persoana si-a dat
consimtamntul este atunci cand, trebuie sa i se salveze viata in urma unui accident biologic sau mecanic
extern, acesta fiind in stare de inconstienta, dreptul la viata, la integritate fizica si psihica a persoanei fiind
garantat.
Existenta capacitatii de exercitiu este
conditionata de existenta discernamantului, care
la randul sau reprezinta aptitudinea psihica a persoanei de a avea
reprezentarea consecintelor faptelor si actelor pe care le intreprinde.
***A prezuma consimtamantul populatiei, printr-un text de lege si mai
ales in contextul infaptuirii unui act medical, inseamna a declara intreaga
populatie a tarii ca fiind total lipsita de discernamant, iar pe cale de
consecinta, avand in vedere ca intregul bord al conducerii Romaniei face parte
din populatia tarii, implica in mod absolut ca toti guvernantii, parlamentarii,
conducerile autoritatilor de stat sa fie declarate ca fiind lipsite de
discernamant!!!
A SE RETINE !!! Actul medical este un serviciu
oferit (nu impus) la solicitarea oricarei persoane care cere, aflate in nevoia
de a-si proteja starea de sanatate, indiferent daca doreste sa o faca preventiv
sau terapeutic, motiv pentru care, consimtamantul
acesteia trebuie sa reprezinte acordul de vointa informat, liber exprimat,
expres, neechivoc si neviciiat prin niciuna dintre formele viciului de
consimtamant, respectiv eroarea, violenta, dolul(viclenia) si leziunea.
Prin prezentul proiect de lege astfel cum dolosiv a fost
“amendat” de catre Comisia de Sanatate a camerei Deputatilor, se induce ideea
ca se renunta la sintagma de “consimtamant prezumat” fara a se spune ca in
realitate pretinsele modificari introduc conceptul ascuns de “consimtamant
viciiat” al persoanei.
In acest sens, va solicit sa retineti ca urmatoarele aspecte enuntate mai jos
si care se regasesc in prezentul proiect de lege, constituie formele absolute ale viciului de consimtamant, respectiv:
-eroarea = falsa prezentare a realitatii,
-dolul(viclenia) = inducerea in eroare a unei
persoane cu scopul de a o determina sa incheie un act (in speta medical),
-violenta = amenintarea unei persoane cu un rau (ex.sanctiunile,
coercitia) care-i produce o frica ce o determina sa incheie un act (in speta
medical) pe care altfel nu l-ar fi incheiat,
-leziunea = disproportia vadita de valoare dintre doua prestatii, prin
intermediul carora o minoritate
legiuitoare a hotarat in numele nostru sa ne smulga consimtamantul:
-prin obligarea la
actul medical al vaccinarii ;
-prin aplicarea in
mod repetat si fara limita a sanctiunilor excesiv de grave si dure ce se
vor a fi luate impotriva acelor persoane fizice si juridice presupuse ca ar
urma sa refuze actul medical al vaccinarii;
-prin efectele
juridice grave pe care le produc sanctiunile
excesive si aplicate in mod repetat si fara limita asupra acelor persoane
fizice si juridice care refuza actul medical al vaccinarii;
-abilitarea autoritatilor de a face campanii de convingere periodic, in vederea vaccinarii;
-crearea unei noi
categorii de infractori: parintii care opteaza sa nu isi vaccineze copilul
(art.73 din proiectul de lege), in conditiile in care vaccinarea isasi prezinta
riscuri de imbolnavire sau deces, aspecte mentionate in chiar prezentul proiect
de lege, cat si in prospectele vaccinurilor;
-atacul la
autoritatea parinteasca si la interesul superior al copilului prin amenzile
excesive si invers proportionale cu fapta parintilor care refuza vaccinarea
copiilor, fapt ce priveaza intreaga familie si implicit pe copii de mijloacele
elementare de existenta (art.71 din proiectul de lege);
-favorizarea de
catre statul roman a interesului comercial si economic al companiilor
producatoare si distribuitoare de vaccinuri prin faptul ca li se da voie neingradit sa desfasoare
campanii de promovare a vanzarii de vaccinuri, fara obligarea acestora de a
transmite informatii corecte si complete cu privire la produsul vandut,
respectiv de a fi informata populatia in egala masura cu “avantajele” cat si cu
dezavantajele vaccinurilor;
-propaganda
furnizorilor de servicii media si audiovizual care prin lege vor avea
obligatia de a promova gratuit campaniile
de vaccinare al Ministerului Sanatatii aflat in parteneriat cu companiile
producatoare si distribuitoare de vaccinuri (art.77 din proiectul de lege);
-omisiunea
obligatiei furnizorului de serviciu medical de vaccinare de a informa in conditii
etice de neutralitate si impartialitate,
corect si complet persoana care se vaccineaza, cu privire la raportul
risc-beneficiu pentru fiecare vaccin si de a pune la dispozitia acesteia a
prospectului substantei vaccinale ce contine compozitia vaccinurilor, reactii
adverse postvaccinale si contraindicatii;
-omisiunea
obligatiei furnizorului de serviciu medical de vaccinare de a efectua o
anamneza familiala detaliata precum si o evaluare completa (inclusiv cu analize
imunologice) a persoanei supuse vaccinarii, anterior efectuarii acestei
proceduri;
-omisiunea
obligatiei furnizorului de serviciu medical de vaccinare de a-si asuma in
scris – ianinte de efectuarea actului medical al vaccinarii – inregistrarea si
de a raporta toate efectele adverse ale vaccinului administrat suportate si
relatate de catre persoana vaccinata, indiferent de momentul survenirii in timp
a acestui efect fata de momentul vaccinarii, in conditii de totala
confidentialitate si fara teama de consecinte punitive precum cele de la art.59
din acest proiect;
-omisiunea
obligatiei medicului vaccinator de a raspunde civil si penal, inclusiv
pentru acoperirea tuturor cheltuielilor ocazionate pacientului in cazul
survenirii unor efecte adverse, daca nu a informat corect si complet astfel
incat subiectul vaccinarii sa poata decide liber si neviciiat;
-omisiunea obligatiei
raspunderii civile si penale a producatorilor de vaccinuri, a importatorilor, a
distribuitorilor, a decidentilor si a tuturor persoanelor si entitatilor
implícate in activitatea de vaccinare a persoanelor;
-infiintarea GTCAV (art.37-38 din proiectul de lege) ca un fel de
jandarm sanitar ce urmeaza sa limiteze decizia profesionala a medicului
vaccinator, incalcandu-se astfel principiul independentei profesionale a
medicului, principiu care ii permite acestuia sa recomande doar acele
tratamente medicale care slujesc cel mai bine interesului si starii de sanatate
a pacientului;
-sanctionarea
medicilor care pe baza studiilor efectuate, cu prorie constiinta, in
conformitate cu normele deontologice, isi exprima liber parerea despre
vaccinuri (art.60 din proiectul de lege);
-raspunderea
( deci nu decizia) parintelui de a prezenta copilul la vaccinarea
obligatorie, fara anamneza familiala detaliata precum si o evaluare completa (inclusiv cu
analize imunologice), anterior vaccinarii, si fara o informare corecta si
completa pro si contra vaccinare;
-prevederile
cu privire la raportarea copiilor nevaccinati, conditionarea accesului
acestora la sistemul de invatamant in functie de situatia vaccinala si
crearea premiselor discriminarii acestora in colectivitati(art.62-66 din proiectul de lege);
-acuzarea
parintilor de neglijenta medicala daca nu doresc sa isi vaccineze copilul (art.66 pct.e) din
proiectul de lege), fara a se tine cont ca acestia sunt factorul de decizie
daca copilul urmeaza sau nu a fi vaccinat, la recomandarea medicului care
consulta copilul;
-prezumarea
consimtamantului la actul medical obligatoriu, de a fi vaccinat, fara anamneza familiala
detaliata precum si o evaluare completa (inclusiv cu analize imunologice),
anterior vaccinarii, si fara o informare corecta si completa pro si contra
vaccinare;
-ingreunarea procesului de obtinere a eventualelor
despagubiri pentru vatamarea postvaccinala prin birocratizare, in
defavoarea evidenta a pacientului;
-omisiunea
obligarii Ministerului Sanatatii la intocmirea unui plan de
predictibilitate bugetara cu privire la súmele pentru decontarea
investigatiilor si analizelor medicale efectuate inainte de vaccinare, in baza
solicitarii medicului care consulta pacientul, precum si cu privire la súmele
necesare pentru despagubirea persoanelor vatamate de vaccinare (art.28 din
proiectul de lege);
-obligarea
angajatorului la achitarea costurilor vaccinurilor pentru angajatii sai si sanctiunile pentru refuz, in conditiile
in care acesta, oricum este obligat prin lege la plata contributiei privind
asigurarile de sanatate ale salariatilor (art.35 si 71 din proiectul de lege);
Proiectul de lege îngrădește exprimarea opiniei
profesionale a medicilor, asistenților medicali și farmaciștilor.
Practic, personalul medico-sanitar este indirect descurajat să recunoască
și să raporteze eventualele reacții adverse postvaccinale, fiind amenințat să
se supună obligativității vaccinării. (Art.59 coroborat cu art.71 din proiectul
de lege).
Proiectul de lege limitează
independența profesională a medicului, birocratizează procesul de stabilire a
reacțiilor adverse postvaccinale și a contraindicațiilor la vaccinare. (Art.10
din proiectul de lege)
Recomandarea medicului care consulta pacientul/copilul, care detine toate informatiile cu privire
la acesta si care are competenta exclusiva de a certifica contraindicatia la
vaccinare, este anulata si inlocuita de
catre certificarea realizata de Comisia Judeteana de Vaccinare de pe raza
teritoriala a domiciliului pacientului/copilului.(art.22 din proiectul de lege)
Tipurile de reacții adverse postvaccinare si masurile
compensatorii se vor stabili prin
Hotărâre a Guvernului (art.10 pct.2 din proiectul de lege) si reprezintă
practic o metodă prin care Guvernul va alege aleator un mic număr de
reacții adverse pe care le va considera eligibile pentru eventuale despăgubiri
banești, ignorându-le pe toate celelalte.
Confirmarea reactiilor
adverse postvaccinale este data in sarcina unor comisii judetene, infiintate prin aceasta lege, ca si Comisii
Consultative ale Ministerului Sanatatii.
Aceste Comisii Consultative ale Ministerului
Sanatatii, denumite Grupul Tehnic de Coordonare a Activitatilor de Vaccinare (GTCAV)
urmeaza a fi remunerate de la bugetul de stat in paralel cu
structurile abilitate, deja existente (art.28 pct.d) din proiectul de lege).
Grupul Tehnic de Coordonare a Activitatilor de
Vaccinare (GTCAV) se infiinteaza ca un fel de jandarm sanitar ce urmeaza
sa limiteze decizia profesionala a medicului vaccinator, incalcandu-se astfel
principiul independentei profesionale a medicului statuat prin art.6 al
Codului de etica si deontologie medicala cares pune asa:” medicul este dator
sa staruie si sa isi apere independenta profesionala, fiind interzisa orice
determinare a actului medical ori a deciziei profesionale de retiuni de
rentabilitate económica sau de ordin administrativ”.
Este prevazuta superficial doar
posibilitatea acordarii unor
eventuale despagubiri persoanelor vatamate de reactiile adverse
postvaccinale cu conditia sa fie
dovedita relatia de cauzalitate dintre vaccinul administrat si starea
ulterioara a pacientului (art.10 din proiectul de lege).
Medicului care
consulta pacientul/copilul, prin incalcarea principiului autonomiei
profesionale, i se ia dreptul si
competenta la diagnosticarea reactiilor adverse postvaccinale si la stabilirea
relatiei de cauzalitate dintre vaccinul administrat si starea ulterioara a
pacientului (ca si in cazul contraindicatiilor la vaccinare), acest act
fiind dat in competenta GTCAV , fapt care conduce inevitabil la ingreunarea
procesului de obtinere a eventualelor despagubiri pentru vatamarea
postvaccinala prin birocratizare, in defavoarea evidenta a pacientului. (art.10
pct.3 din proiectul de lege)
Prezentul proiect de lege contine o serie de masuri de constrangere si sanctiuni (art.71-73
din proiectul de lege) daca persoana adulta sau parintii copiilor refuza vaccinarea.
Prezentul proiect de lege pune semnul egal si induce
confuzia intre decizia parintelui de a alege sau nu vaccinarea copiilor si
neglijarea copiilor de catre parinti.
Orice persoana are DREPTUL, nu
obligatia, sa acceseze serviciile puse la dispozitie de catre stat, in vreme ce
statul
are OBLIGATIA de a le furniza si de a le oferi acces cetatenilor la
aceste servicii, in schimbul contributiilor platite de acestia la bugetul de
stat.
Prezentul proiect de lege prevede
obligatii si sanctiuni excesive si
abuzive doar pentru populatie - adulti si copii ce urmeaza a fi supusi fara discernamant si in masa la un act medical obligatoriu
pentru care, tot prin textul de lege, se
presupune ca acestia si-au dat
consimtamantul.
Aceasta inseamna incalcarea dreptului si
libertatii persoanei de a dispune de ea insasi, in cazul adultilor, iar in
cazul copiilor, se incalca dreptul parintelui de a proteja interesul superior
al copilului, prin obligatiile ce-i revin de a asigura copilului o dezvoltare
fizica normala, veghind asupra sanatatii acestuia.
Prezentul proiect de lege nu contine nici o prevedere imperativa prin care sa se impuna ca
autoritatile competente desemnate spre a duce la indeplinire vaccinarea
populatiei, sa fie obligate sa
efectueze procedurile si investigatiile
de specialitate pentru testarea
imunitatii fiecarui subiect in parte ce urmeaza a fi vaccinat, anterior vaccinarii, pe cheltuiala exclusiva a statului,
in conditiile in care acesta (statul) impune obligarea populatiei la vaccinare
in masa.
Actul medical al vaccinarii ar trebui sa fie facut exclusiv in functie si
raportat la rezultatele testelor imunologice.
Nu se tine cont de
faptul ca fiecare fiinta umana este
unica, cu propriile particularitati biologice, patologice, psihologice,
emotional-afective, etc.
Prezentul proiect de lege nu contine nici o garanție
suficientă și/sau rezonabilă împotriva riscurilor sau reacțiilor adverse ale
vaccinarii.
Astfel riscul vatamarii corporale si a starii de
sanatate a persoanelor este iminent, daca acestea, la momentul vaccinarii, nu
au cunostinta de existenta unor afectiuni in corpul lor, pentru care vaccinarea
este total interzisa, conform studiilor publice de specialitate la nivel
mondial.
Prezentul proiect de lege nu contine nici o prevedere imperativa prin care sa se
impuna ca producatorii de vaccinuri, transportatorii si distribuitorii de
vaccinuri, medicii si autoritatile competente desemnate spre a duce la
indeplinire vaccinarea populatiei, sa fie obligate sa raspunda in vreun fel in
cazul vatamarilor suferite de pacientii care prezinta reactii adverse
postvaccinale.
Practic, prin
prezentul proiect de lege ce se doreste a fi legiferat, statul nu are nici o obligatie si nu isi
asuma responsabilitatea in nici un fel in caz de vatamare corporala si/sau
deces al pacientului.
Prin prezentul proiect de lege se favorizeaza interesul comercial si economic al companiilor
producatoare si distribuitoare de vaccinuri prin faptul ca li se da voie neingradit sa desfasoare
campanii de promovare a vanzarii de vaccinuri, fara mentiunea clara si
expresa a modului de transmitere a informatiilor, ceea ce presupune o informare
a populatiei exclusiv cu efectele “benefice” ale produsului vandut, prin
omiterea contraindicatiilor si a efectelor adverse cauzatoare de prejudicii, fapt ce constituie un factor garantat de
viciu de consimtamant al consumatorului de vaccin.(art.11 din proiectul de
lege)
Prin prezentul proiect de lege furnizorii de servicii media si audiovizual au obligatia sa promoveze
gratuit campaniile de vaccinare al Ministerului Sanatatii (art.77 coroborat
cu art.11 din proiectul de lege) care
este in parteneriat cu companiile producatoare si distribuitoare de vaccinuri.
In concluzie, prin obligarea la vaccinarea in
masa si fara discernamant din partea autoritatilor de specialitate abilitate, a
persoanelor din Romania, precum si prin sanctiunile aplicate persoanelor
fizice, juridice si parintilor care refuza vaccinarea, desi aparent, la nivel declarativ, scopul prezentei legi este acela de a
“asigura dreptul la sanatate individuala si colectiva”, in fapt , prin insasi cuprinsul ei se incalca in mod flagrant dreptul
pretins a fi aparat .
Pe langa
viciierea consimtamantului in aproape tot cuprinsul textului de proiect de
lege, sunt incalcate
drepturile si libertatile fundamentale ale cetateanului, statuate in
Constitutia Romaniei, dupa cum urmeaza :
Art.22 –(pct.1)Dreptul la viata si la integritate fizica si psihica ale persoanei
sunt garantate.
Art.23 - (pct.1)Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.
Art.24 - (pct.1)Dreptul la aparare este garantat.
Art.26 – (pct.2)Dreptul
persoanei de a dispune de ea insasi.
Art.29 – Libertatea constiintei (pct.1)
- ….nimeni nu poate fi constrains sa adopte o opinie….contrar convingerilor
sale. (pct.2) Libertatea constiintei este garantata.
(pct.6)Parintii sau tutorii au dreptul
de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia copiilor minori a caror
raspundere le revine.
Art.30 – (pct.1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor
şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini,
prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
Art.31 - (pct.1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice
informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
(pct.2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce
le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra
treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
(pct.4) Mijloacele de informare în masă, publice şi
private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.
Art.32 - (pct.1) Dreptul la invatatura este asigurat prin….
Art.34 – (pct.1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat .
Art.48 – Familia (pct.1)….parintii au dreptul si indatorirea de a asigura
cresterea, educatia si instruirea copiilor.
Coroborate cu:
LEGEA 272/2004 privind
protectia si promovarea drepturilor copilului
Art.2 pct. (2) Interesul superior al copilului se circumscrie dreptului
copilului la o dezvoltare fizica si morala normala, la echilibru socioafectiv
si la viata de familie.
(3) Principiul
interesului superior al copilului este impus inclusiv in legatura cu drepturile
si obligatiile ce revin parintilor copilului, altor reprezentanti legali ai
sai, precum si oricaror persoane carora acesta le-a fost plasat in mod legal.
(4) Principiul interesului superior al copilului va prevala in toate demersurile si deciziile care privesc copiii, intreprinse de autoritatile publice si de organismele private autorizate, precum si in cauzele solutionate de instantele judecatoresti.
(5) Persoanele prevazute la alin. (4) sunt obligate sa implice familia in toate deciziile, actiunile si masurile privitoare la copil si sa sprijine ingrijirea, cresterea si formarea, dezvoltarea si educarea acestuia in cadrul familiei.
(4) Principiul interesului superior al copilului va prevala in toate demersurile si deciziile care privesc copiii, intreprinse de autoritatile publice si de organismele private autorizate, precum si in cauzele solutionate de instantele judecatoresti.
(5) Persoanele prevazute la alin. (4) sunt obligate sa implice familia in toate deciziile, actiunile si masurile privitoare la copil si sa sprijine ingrijirea, cresterea si formarea, dezvoltarea si educarea acestuia in cadrul familiei.
Art.5 pct.2 – raspunderea pentru cresterea si asigurarea
dezvoltarii copilului revine in primul rand parintilor;
Pct.4 – interventia statului este complementara
CODUL CIVIL: Continutul autoritatii parintesti
este prevazut de dispozitiile imperative ale art.487 din Codul Civil, care
spune : “Parintii au
dreptul si indatorirea de a creste copilul, ingrijind de sanatatea si
dezvoltarea lui fizica, psihica si intelectuala, de educatia, invatatura si
pregatirea profesionala a acestuia, potrivit
propriilor lor convingeri, insusirilor
si nevoilor copilului; ei sunt datori sa dea copilului orientarea si
sfaturile necesare exercitarii corespunzatoare a drepturilor pe care legea le
recunoaste acestuia”.
In ceea ce priveste interventiile
medicale asupra unei persoane, Codul
Civil, la art. 67, dispune imperativ ca ,,nici o persoană nu poate fi supusă
experienţelor, testelor, prelevărilor, tratamentelor sau altor intervenţii în
scop terapeutic ori în scop de cercetare ştiinţifică decât în cazurile şi în
condiţiile expres şi limitativ prevăzute de lege.’’
LEGEA nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative ;
TRATATUL PRIVIND FUNCŢIONAREA UNIUNII EUROPENE referitoare
la protecţia sănătăţii umane şi dreptul la respectarea statutului, identităţii
religioase si cofesionale a bisericilor, asociatiilor si comunitatilor
crestine.
DECLARAŢIA UNIVERSALĂ A DREPTURILOR
OMULUI cu privire la dreptul la viaţă şi libertate,
dreptul la protecţia vieţii personale şi de familie împotriva oricăror
imixtiuni arbitrare, dreptul la libertatea gândirii, de conştiinţă şi de
religie dreptul la libertatea opiniilor şi exprimării;
CONVENŢIA PENTRU APĂRAREA DREPTURILOR OMULUI ŞI LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE referitoare la dreptul la viaţă, dreptul
la libertate, dreptul la respectarea vieţii private şi de familie, dreptul la
libertatea de gândire, de conştiinţă şi de religie şi dreptul la libertatea de
exprimare;
CARTA DREPTURILOR FUNDAMENTALE ALE
UNIUNII EUROPENE
referitoare la dreptul la viaţă, dreptul la integritatea persoanei, dreptul la
libertate, dreptul la respectarea vieţii private şi de familie, dreptul la
libertatea de gândire, de conştiinţă şi de religie, dreptul la libertatea de
exprimare, drepturile speciale ale copilului.
CONVENŢIA CU PRIVIRE LA DREPTURILE COPILULUI referitoare la dreptul inerent la viaţă, dreptul la
libertatea de opinie, dreptul la libertatea de gândire, conştiinţă şi religie,
dreptul la protecţia copilului împotriva oricăror forme de violenţe şi
vătămări;
TRATATUL PRIVIND UNIUNEA EUROPEANĂ referitoare la respectarea libertăţilor şi drepturilor
omului, protecţia specială a drepturilor copilului.
Nu pentru ideea
vaccinarii se ridica opozitia, ci efectiv datorita
faptului ca decizia omului de a se
vaccina sau nu, in totala si reala cunostinta de cauza, este un act de dispozitie personal care
priveste existenta si integritatea fizica a acestuia, conferindu-i dreptul
inviolabil si inalienabil la viata si sanatate.
Avocat MARINA-IOANA ALEXANDRU
Sursa:
Pe politicienii criminali îi interesează numai crima.
RăspundețiȘtergere