Părintele Arsenie Boca evidenţiază că doar Biserica Ortodoxă este mântuitoare, iar celelalte secte care se autodenumesc "biserici" nu au Harul mântuitor.
Tot părintele Arsenie mai menţionează că cei care părăsesc Biserica nu au parte de mântuire.
Biserica de pe pământ este luptătoare, iar această luptă trebuie dusă duhovniceşte şi teologic, în funcţie de situaţie. Cert este că cine se desparte din Biserică nu mai poate lupta duhovniceşte căci nu mai primeşte Duhul Sfânt.
Ce spune părintele Arsenie în scrierile sale:
Învăţătura părintelui Arsenie Boca,
combate erezia
eclesiologică de la “Sinodul” din Creta
Pentru cei care vor sa se mântuiască,
părintele Arsenie oferă exemplul vieţuirii lui Iisus Hristos – aşa precum au
făcut şi sfinţii pe care îi avem în sinaxarele Bisericii: “E bine de observat că Iisus Hristos, întrupat în om adevărat, a biruit
pe diavolul ca om, iar nu ca Dumnezeu; căci cu puterea de Dumnezeu, ca fulgerul
l-a aruncat din ceruri. Iisus a venit sa se lupte cu diavolul, ca om adevărat,
întrucât numai aşa ne putea împinge la toată îndrăzneala câtă trebuie; iar
câştigând – ca om – o biruinţă desăvârşită asupra lui, biruinţa ne-a dat-o
nouă, în dar, dar numai dacă ne luptăm şi noi ca El. Cu biruinţa sa,
Mântuitorul ne-a învăţat şi pe noi meşteşugul războirii, ne-a dat cunoştinţa şi
ne-a dat puterea. Deci El e meşteşugul, cunoştinţa şi puterea; El e modelul de
luptă, cât ţine cărarea. Mântuitorul de aceea a şi venit, ca să sfărâme
lucrurile diavolului şi să surpe stăpânirea lui în care îi ţinea pe oameni.”[1]
Această mântuire, părintele Arsenie spune
ca nu ne este impusă, dar, pentru a o obţine trebuie să ne ostenim luptând
mereu cu viciile şi slăbiciunile noastre, cu tot ce ne depărtează de Hristos.
Această luptă, după cum spune părintele Arsenie, pentru a nu cădea în înşelare,
trebuie dusă sub îndrumarea părinţilor Bisericii. Una dintre înşelările
contemporane este şi ecumenismul, deoarece această învăţătură neagă unicitatea
Bisericii lui Hristos, aducând o nouă teorie greşită, numită şi “teoria
ramificaţiilor”. Această învăţătură greşită stă la baza unor documente semnate
de către 80% dintre ierarhii participanţi la “Sinodul” din Creta care socotesc
sectele ca fiind “biserici”. Părintele Arsenie arată că Sfinţii Părinţi au
statornicit despre eclesiologia Bisericii Ortodoxe ca fiind cea “Una”, adică
unica Biserică a lui Hristos şi singura mântuitoare. În învăţătura sa,
părintele Arsenie spune că cei care se despart de Biserica lui Hristos nu pot
avea parte de mântuire:
“Mântuirea e fapta milostivirii lui Dumnezeu,
prin care ne scoate din păcat, dacă vrem şi ne ostenim şi noi. Dacă însă nu
vrem, cu sila, nu ne mântuieşte nimeni. Aşa voieşte Dumnezeu, ca darul
mântuirii Sale să fie totdeauna şi roada cunoştinţei, a voinţei şi a dragostei
noastre. Dar Dumnezeu e aşa de milostiv, că tot El ne ajută şi să vrem şi să
lucrăm. Calea mântuirii, sau Cărarea, începe când omul vine – de cele mai multe
ori abia viu din gâlceava cu moartea – şi intră în Biserica văzută, cea
adevărată, care e: «Una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică».
Mântuitorul nostru a întemeiat şi are numai o (o singură –n.n.) Biserică
creştină, nu opt sute. Biserica aceasta, Una, e sfântă pentru că Sfânt e
Întemeietorul şi, ca atare, rămâne mereu sfântă, ba chiar sfinţeşte pe
păcătoşi. Celelalte “biserici” – casele de adunare ale sectelor – nu sunt
sfinte, pentru că sunt întemeiate de oameni robiţi răzvrătirii şi, ca atare,
nici nu sfinţesc pe nimeni. Biserica lui Hristos e sobornicească, adică stă pe
temelia celor şapte soboare a toată lumea şi, prin furtunile istoriei, e
cârmuită nevăzut de Mântuitorul Însuşi, nu de vreun înlocuitor al Său, mai
presus de soboare. Biserica, în care ne mântuim e apostolească, adică îşi are slujitorii
urmând, ca dar, prin punerea mâinilor unii de la alţii şi în şir neîntrerupt,
suind până la Apostoli şi prin ei până la Iisus Hristos. Toate celelalte
"biserici" ivite după aceea, prin chiar aceasta sunt alăturea de
cale, deci alăturea de mântuire.
Prin urmare, cei
ce stăm sub semnul crucii, câtă vreme petrecem în cortul pământesc, urmăm calea
mântuirii în obştea Bisericii văzute sau luptătoare. «Pe ea nu o înnegreşte
rugina răutăţii, produsă de împrejurările pământeşti. Ea rămâne nemicşorată şi
neştirbită, deoarece, cu toate că e
arsă din vreme în vreme în cuptorul prigoanelor şi încercată de furtunile
necontenite ale ereziilor, ea nu suferă sub povara încercărilor nici o slăbire
în învăţătura, sau viaţa, în credinţa sau rânduiala ei. De aceea ea întăreşte
prin har înţelegerea celor ce cugetă la ea cu evlavie. Ea cheamă pe de o parte
pe necredincioşi, dăruindu-le lumina cunoştinţei adevărate; pe de alta
păstoreşte cu iubire pe cei ce contemplă tainele ei, păzind nepătimaş şi fără
beteşug ochiul înţelegerii lor. Iar pe cei ce-au pătimit vreo clătinare îi
cheamă din nou şi, prin cuvânt de îndemn, le reface înţelegerea bolnavă»[2].
Iar după dezlegarea noastră din cele pământeşti, dacă am luptat lupta cea bună
pe pământ, venim în obştea Bisericii biruitoare din ceruri, - desăvârşirea
neavând hotar.
Biserica de pe pământ se numeşte luptătoare,
pentru că aci, sub povăţuirea ei, inşii din obşte au de purtat o întreită
luptă, care ţine o viaţă întreagă: lupta cu ei înşişi, cu patimile contra
firii, după trup şi după duh; o luptă cu "lumea" indiferentă şi
necredincioasă; şi lupta împotriva uneltirilor vicleanului. Preoţia Bisericii
urmăreşte ca nici unul din fiii Tatălui să nu se învrăjbească în sine însuşi,
sau să se rupă din obşte şi din duhul dragostei lui Hristos. Căci El e Cel ce
uneşte obştea laolaltă, deci nimeni nu se mântuieşte răzleţindu-se de Biserică,
oricât ar crede că într-însul sălăşluieşte Duhul lui Hristos.
Iar Biserica din Ceruri se numeşte biruitoare,
fiindcă e alcătuită din obştea bunilor biruitori mucenici, a sfinţilor
slujitori şi cuvioşi şi a tuturor sfinţilor purtători şi mărturisitori de
Dumnezeu, unde sunt aşteptaţi toţi ucenicii Domnului care vor mai fi până la
sfârşitul veacului. Unii s-au învrednicit încă de aici să
petreacă nevăzut cu sfinţii, să fie cercetaţi de Maica Domnului şi de Puteri
cereşti şi chiar pe Domnul să-L vadă. E cunoscută întoarcerea lui Pavel pe
drumul Damascului şi răpirea lui în Rai.
Calea mântuirii, prin urmare, ne desprinde de
pământ spre Cer, ca pe unii ce ştim că de la Dumnezeu am ieşit şi iarăşi la
Dumnezeu ne-ntoarcem şi lăsăm lumea.
Fericit
cine se-ntoarce...
Pe o asemenea mărită cale, nimeni nu poate
merge singur, de nu va veni mai întâi în obştea Bisericii ca să fie condus de
mâna nevăzută a Mântuitorului prin preoţi, ucenicii Săi văzuţi, trimişi de El
în fiecare rând de oameni. Căci au zis Părinţii de demult cuvântul acesta: cine
vrea să se mântuiască cu întrebarea să călătorească; pentru că omul, care s-a
hotărât să iasă din calea păcatelor sau din gâlceava fărădelegilor, se va trezi
deodată că i se vor ridica împotrivă trei vrăjmaşi, unul după altul. Iar
vrăjmaşii mântuirii sunt aceştia: lumea, trupul şi diavolul. Pe aceştia îi
arată ca atare toţi Sfinţii Părinţi.”[3]
Pentru că, în
ultima perioadă, au apărut cărţi a căror conţinut nu reflectă în mod real învăţăturile
părintelui Arsenie, am folosit doar texte din “Cărarea Împărăţiei” deoarece
această carte e alcătuită din scrierile sale reale (originale)[4].
Alte cărţi, care prezintă mărturii ale unor “cunoscuţi” sau amintiri ale unor
“ucenici” nu oferă garanţia unor informaţii corecte. Multe dintre mărturiile
adunate în diferite publicaţii au scop comercial şi există riscul ca editorii
sau interlocutorii să prezinte unele “mărturii” în funcţie de propriile opinii.
Relevantă este
misiunea părintelui Arsenie, în Ardeal, prin care încerca să-i readucă pe
ereticii greco-catolici la ortodoxie. Documentele de arhivă arată că au existat
mai multe întâlniri între părintele Arsenie şi clerici/credincioşi
greco-catolici, din Ardeal, prin care, sfinţia sa a încercat să-i convingă să
se reîntoarcă la Biserica din care s-au rupt în anul 1700. Pe unii a reuşit să-i
convingă, iar pe alţii nu. Referitor la acest aspect voi reveni cu detalii
într-un articol separat.
Ieromonah Eftimie Mitra
[1]Pr.
Arsenie Boca, „Cărarea Împărăţiei”, Ed.
Episcopiei Aradului, 1995, pg. 28.
[2] Sf. Maxim Mărturisitorul, Răspunsuri către
Talasie, întrebarea 63, Filocalia, Sibiu, 1948, ed. I, vol. 3, pg. 364.
[3] Pr. Arsenie Boca, op. cit., pg. 16-17.
Este proslavit de Dumnezeu acest Boca , ca sa il luam reper?
RăspundețiȘtergereDar de ce sa nu fie proslavit. Nu stiati ca Dumnezeu i-a dat darul facerii de minuni. Găsim in istoria Bisericii multi sfinti care au primit acest dar.
ȘtergereMihai Chirila, Antim Gadioi, monahul Sava s.a. din gasca lor au fost cumva proslaviti de Dumnezeu? Voi, care negati validitatea impartasaniei in BOR ati fost proslaviti de Dumnezeu?
RăspundețiȘtergereDaca ati avea putina smerenie nu ati fi ajuns in aceste extreme, iar lucrarea voastra ar fi dar rod.
http://www.glasulstramosesc.ro/blog/invatatura_bisericii_despre_partasia_cu_ereticii_ramanerea_in_comuniune_cu_ecumenistii_argumente_si_contraargumente/2017-03-26-373
RăspundețiȘtergereMai oameni buni,
RăspundețiȘtergereVa rog sa formulati cu discernamant ideile si chiar titlul...
Aratati ca Parintele Boca s-a exprimat impotriva unor manifestari cum sint si cele ulterioare mortii sale, inclusiv in Creta.
Sa spui ca "din mormant condana erezia.... din Creta" este periculos de exagerat.
Nu cred ca a spus ori scris undeva ca se va face in Creta un [pretins} Sinod si nici ce anume se va discuta...
Din multa bunavointa exprimrea presupune ca:
- sufletul PArintelui este inca in corp... "in mormant" (!) de uinde se manifesta;
- ca Dumneavoastra comunicati cu cei care sint "morti" si ingropati!?!
Nu este nimic crestinesc aici, dimpotriva.
(gheorghe din Moldova)
Drăguțule Gheorghe dn Moldova, da' mătăluță nu pricepi că titlul este metaforic? E normal ca nu e vorba de reîncarnare, așa cum te duce pe tine capul.Cu atât mai mult că pr. Arsenie marturisea clar credința în înviere. Cum îți explici că dacă el credea în înviere ce spui tu să fie adevărat?
ȘtergereDe când cu tehnologia internetului probabil că unii, pe-o minte cu tine, și-au făcut un cont pe whatssup prin care să comunice cu "cei morți și îngropați", iar alții, puțin mai inspirați și evoluați tehnologic și-au făcut cont pe skype și pe facebook sa poată comunica cu cei ce încă nu s-au născut........Dacă după mintea ta poți comunica cu morții atunci cu siguranță poți comunica și cu cei ce nu s-au născut.
Biblioteca digitală. Descărcaţi cărţile acum cât mai avem acces liber la internet.
RăspundețiȘtergere"Păstraţi cărţile vechi, fiindcă va veni timpul şi veţi avea nevoie de ele, pentru că cele noi vor fi schimbate” - sfat dat de duhovnici din secolul trecut
Am adăugat de curând în biblioteca portalului câteva cărţi in format PDF ce merită să le aveţi fiecare dintre voi.
Puteţi descărca:
Sfântul Ioan Damaschin Descoperire cu amănuntul a pravoslavnicii credinţe - Tălmăcită din limba ellinească de Gherontie Ieromonahul şi Ierod. Grigorie din Sfânta Mănăstire Neamţ şi tipărită la Iaşi în anul de la Hristos 1806
Cazanii 1929
Molitfelnic 1834
Pidalion 1841
Apostol 1974
Evanghelie 1983
Penticostar 1936
Tipic Bisericesc 1976
Triodul 1946
Panahida 1948
Octoihul - Canoanele Maicii Domnului 1816
Psaltirea din Biblia lui Şerban Cantacuzino (1688)
Minei Decembrie 1927
Minei Noiembrie 1927
Minei Octombrie 1929
Minei Septembrie 1929
Minei August 1929
Minei Iulie 1928
Minei Iunie 1927
Minei Mai 1928
Minei Aprilie 1929
Minei Martie 1930
Minei Februarie 1929
Minei Ianuarie 1926
şi nu numai...
Rugăm pe cei ce au în variantă electronică un Liturghier dinainte de 1974 şi/sau un Ceaslov, să ne contacteze. Mulţumim!
NOTA: La cărţile de pe Google Drive, ce depăşesc 80mb daţi click pe "Descărcaţi" apoi pe "Descărcaţi oricum"
http://www.glasulstramosesc.ro/dir/
vai de voi cu anatematizatul boca
RăspundețiȘtergereCine l-a anatematizat pe pr. Arsenie Boca? Vreunul de teapa lui Mihai Silviu Chirila? sau vreunul de teapa lui Antim Gadioi? Sau vreun monah zelotist athonit care spune ca nu este impartasanie in BOR? sau altii de teapa lor? sau fostul pr. Ciprian Staicu?..
ȘtergereDaca unii ca acestia s-au gandit sa anatemizeze un mare duhovnic al neamului nostru atunci sa ramana ei cu anatmele lor si n-au decat sa urle pana se satura ca noi nu tinem seama de anatemele unor astfel de oameni.
E bine ca ati prezentat si aceasta invatatura antiecumenista a pr. Arsenie. Sa nu se mai lege toti poftitorii de galceava de bietul părinte.
RăspundețiȘtergereÎnvățătura părintelui ARSENIE rămâne pe veșnicie pentru că se bazează pe învățătura Sfinților Părinți ai Bisericii noastre. Chiar dacă el e în mormânt cu trupul, cărțile sale rămân mărturie vie de credință ortodoxă peste veacuri. Mulțumim ASTRADROM-ului pentru postare. E binevenita. Scurt și lămuritor.
RăspundețiȘtergereZelotistii cauta nod in papura Pr. Arsenie Boca sa-l "anatematizeze" cu orice pret. Ca pretext s-au luat si de pictura de la Draganescu, care este o lucrare de arta, dar si o profetie.Printre profetii erau si cele 2 turnuri gemene din SUA, care au fost demolate prin intrarea in ele a unui avion kamikaze. O alta profetie este intoarcerea catolicilor la ortodoxie, reprezentata prin chipul lui Francisc d'Assisi printre sfinti...si multe altele...
RăspundețiȘtergereAversiunea față de părintele Arsenie Boca provine de la stiliști.
ȘtergereIn BOR exista cu siguranta Sfintele Taine valide. Problema este ca aceia care ii pomenesc pe ereticii aratati in Creta cu capul descoperit si cu semnatura si pe ierarhii care pe 29 octombrie 2016
RăspundețiȘtergereau acceptat in totalitate Creta, sunt ei insisi eretici si prin aceasta ei nu se afla in BOR. Tainele ereticilor nu sunt valide.
Tainele ereticilor condamnati sinodal nu sunt valide. Asa spune canonul. Deci contextul e altul, nu cum vor nepomenitorii sa dea impresia.
ȘtergereNe-am lamurit de nepomenitori. Ei dau impartasania la cutiuta si reboteaza, iar unii dintre ei cauta sa fie vedete facand pe eroii.
Daca parintele Arsenie Boca ar fi fost viu, poate ar putea sa mai faca vreun comentariu. Dar el este mort si ingropat. Lasati-l sa se odihneasca acolo unde este si nu mai puneti pe seama lui tot felul de prostii, idei schismatice de ale dumneavoastra. E de ajuns cate a pictat la Draganescu si cate a scris.
RăspundețiȘtergereNu trebuie sa iei in seama ce spun sectantii lui Sava Lavriotul despre parintele Arsenie. Acesti schismatici care il denigreaza pe pr Arsenie o fac din teribilism, asa cum fac si cand opresc pomenirea.
Ștergere