Parintele Dragos Ciprian Bahrim se coteste dupa cuvinte dar refuza
sa discute fata catre fata cu traditionalistii. Parintele Dragos Bahrim este
director al seminarului teologic din Iasi si educa elevii intr-un duh eretic
ecumenist pe care il prezinta ca si cum ar fi unul curat ortodox. Astfel se
explica cum elevilor le spune ca sinodul din Creta este ortodox, si “Acolo nu s-a schimbat nimic”. Tuna si
fulgera inducand ideea ca cei care se opun ecumenismului decretat in Creta ar fi
“schismatici”, dar refuza sa stea de vorba fata catre fata cu opozanti ai
sinodului, in fata credinciosilor, despre subiectul “Creta”.
Mentionam ca, cu ocazia conferintei de la Iasi, schimonahul
Sava Lavriotul l-a invitat sa discute public despre documentele sinodului din
Creta, dar parintele Bahrim a evitat orice discutie fata catre fata cu monahii
athoniti.
Parintele Bahrim este unul dintre cei care a lansat
diversiunea ca: aplicarea canonului 15 de la Sinodul I-II din Constantinopol
(anul 861) ar fi schisma. Prezentam in cele ce urmeaza un raspuns teologic prin
care se arata felul in care parintele Bahrim rastalmaceste canoanele dupa bunul
plac inducand in eroare credinciosii, dar si pe elevii de la seminar:
Motto:
„Dar au fost în popor şi prooroci mincinoşi, după cum şi între voi vor fi
învăţători mincinoşi, care vor strecura eresuri pierzătoare şi, tăgăduind chiar
pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, îşi vor aduce lor grabnică pieire; Şi
mulţi se vor lua după învăţăturile lor rătăcite şi, din pricina lor, calea
adevărului va fi hulită; ” (II Petru, 2, 2)
Pe
parintele Dragos l-am admirat mult timp, atat pentru munca depusa la Editura
Doxologia, studiile teologice, dar si pozitia pe care o avea la un moment dat
in chestiunea Sinodului din Creta. Pozitie care subit a devenit diametral opusa
pana in punctul in care a inceput sa scoata artificii teologice pentru a
justifica comuniunea cu erezia. Un exemplu de astfel de artificiu e ultimul
articol postat pe pagina Parohiei Copou (acolo unde este preot paroh):
http://www.parohiacopou.ro/poate-oferi-canonul-15-de-la-sinodul-i-ii-861-legitimitate-pentru-schisma
Inca
din titlu se poate sesiza cum parintele se „joaca” putin cu termenii. E evident
ca respectivul canon nu ofera in niciun caz legitimitate schismei, dar mai clar
este ca leaga episcopatul de dreapta credinta, chestie subliniata si de Sfantul
Teodor Studitul (care afirma in scrisoarea 40 ca degeaba un preot este perfect
ortodox daca pomeneste un episcop eretic).
Apoi
parintele ne prezinta comentariul canonistului Matei Vlastares la canoanele 13,
14, si 15 ale Sinodului I-II din Constantinopol din care vrea sa reiasa ca cine
se desparte de epsicopul sau inaintea condamnarii sinodale a respectivului
episcop, face schisma.
Afirmatii
destul de tendentioase, data fiind istoria Bisericii de care parintele Dragos
nu tine cont deloc. Insa nu este primul care apeleaza la procedee de genul
acesta, in care sunt selectate anumite surse care par a sustine o cauza, iar
surselor respective le fortam intelesul prin interpretari personale.
Astfel,
parintele isi incepe expunerea, pe puncte:
1 Este bine de observat mai întîi că în Canonul 15 se spune deschis
că cel care nu pomenește pe superiorul său ierarhic care l-a rânduit pentru
mystagogia dumnezeiască prin hirotonie, în absența unei condamnări sinodale
explicite, săvârșește schismă: dacă […] ar îndrăzni să se depărteze
de comuniunea cu propriul său patriarh, şi nu ar pomeni numele acestuia, precum
este hotărât şi rânduit […] face schismă. De aceea observăm că este greșită
interpretarea nouă care circulă astăzi, cum că nepomenirea ierarhului este un
avertisment sau sancțiune dată acestuia, dar nu este schismă. Nepomenirea
este schismă în toată regula, chiar dacă ea nu este asociată, în cazul
preoților, pentru o vreme, cu alipirea de un alt episcop care nu este în
comuniune cu cel nepomenit.
Inceputul
este destul de „promitator”. Canonul sustine ferm ca se poate intrerupe
pomenirea inaintea unei judecati sinodale in momentul in care erezia este
predicata „cu capul descoperit” de un episcop, iar parintele Dragos zice ca ba:
nepomenirea este schisma. Pe langa aceasta concluzie, se vede ca parintele nu a
inteles nici cum sta treaba cu nepomenirea, aceasta actiune pe care o au in
comun atatia Sfinti Parinti, care in ziua de azi ar fi fost numiti la fel de
„schismatici” de catre apologetii „unitatii” in erezie. Sfantul Vasile cel Mare
de exemplu a rupt comuniunea cu mentorul sau, episcopul Dianios desi acesta
nici macar nu semnase din convingere marturisirea ariana (Epistola 51, catre
Bosforios)
Parintele
continua insa si mai halucinant:.
2 Conform aceluiași canon, separarea/delimitarea prin nepomenirea
unui episcop sau a patriarhului, pentru conștiință, se poate face, chiar până
la emiterea unei decizii sinodale în ce-i privește, doar în cazul în care
aceștia propovăduiesc cu capul descoperit, adică public/vădit/evident pentru
toată lumea, o erezie deja condamnată de Sinoade și de Sfinții Părinți. În
contextul istoric al anului 861 această erezie vizată, condamnată de un Sinod
(Sinodul al VII-lea ecumenic de la Niceea, 787), ale cărei rămășițe nu se
stinseseră, era iconoclasmul. Potrivit unor bizantinologi, „condamnarea
iconoclasmului a fost motivul dogmatic cel mai important pentru convocarea
Sinodului din 861”
3 Canonul 15 are în vedere, așa cum scriam anterior, doar adeziunea
la erezii deja condamnate și mărturisirea publică a lor, încât el devine
inutilizabil în cazul unor erezii noi. Aceasta pentru că el nu a fost scris cu
intenția de a fi un panaceu universal pentru tot felul de posibile probleme
bisericești viitoare, care să deschidă discuții ulterioare interminabile, ci a
fost dat într-un context istoric concret. Soluția universală rămâne tot Canonul 31 Apostolic, și cele care l-au completat și
întărit ulterior, care interzic cu desăvârșire schisma.
Sincer
sa fiu, nu stiu cum o avea parintele Dragos relatie cu propria constiinta din
moment ce emite astfel de idei, iar apoi merge sa slujeasca la o biserica ce
are hramul Sfantului Maxim Marturisitorul.
Unul
din aspectele cele mai importante din viata Sfantului Maxim este ca a intrerupt
orice fel de comuniune cu Patriarhia Constantinopolului inaintea oricarei
judecati sinodale in primul rand si in al doilea, pentru o erezie care nu
fusese condamnata inainte. Condamnarea oficiala a monotelismului a venit,
culmea, dupa moartea sfantului.
Cazul
Sfantului Teodor Studitul e identic: nu a asteptat Sinodul VII Ecumenic (pe
care initial nici macar nu l-a recunoscut ca fiind ecumenic), ci a intrerupt
pomenirea din momentul formularii ereziei. Interesant este ca in ambele
situatii, daca ambii sfinti ar fi recurs la laxismul propavaduit de parintele
Dragos, erezia ar fi avut de castigat. Asa, Sfintii Parinti au preferat sa fie
„schismatici”.
Este
insa si ciudat cum de parintele forteaza nota atat prin adaosul personal la
comentariul lui Vlastares, incercand cu disperare sa arate ca trebuie sa
intelegem ca sfintia sa canonul 15 si talcuirea aleasa, dar omite si alte
comentarii (cum ar fi cele din Pidalion sau cele ale parintelui N. Floca) care
nu insista in niciun caz pe faptul ca erezia trebuie musai sa fie deja
condamnata clar. Adica, ar trebui sa asteptam acum ca ecumenistii sa se
condamne pe ei insisi? Asa cum au facut-o in Creta?
Apoi,
nu este putin evident ca ecumenismul este deja condamnat de Sfintii Parinti?
Daca Sfantul Maxim Marturisitorul are vedea documentul B.E.M. al C.M.B. sau
acordul de unire cu monofizitii semnat de BOR, ar trata situatia relaxat pentru
a nu deveni „schismatic”? Dar daca mai adaugam si deciziile din Creta in care
eclesiologia ortodoxa se imbina cu cea ecumenista?
Aici
se naste o intrebare: parintele Dragos ne invata sa nu devenim schismatici sau
mai degraba ne invata sa avem partasie cu erezia in mod constient de dragul
„unitatii” (adica in stilul ecumenist cel mai pur)? Probabil ca parintele nu
constientizeaza ca partasia constienta cu erezia (atunci cand aceasta e pe fata
si fara echivoc) este extrem de grava si include in ea inclusiv pacatul
schismei (pentru ca a incuraja erezia inseamna a incuraja si schisma). Adica
parintele cade fix in groapa pe care el o sapa altora facandu-se avocatul
ereziei si a comuniunii cu erezia.
Este
problema parintelui daca are nevoie de o certificare oficiala ca ecumenismul
este o erezie, cetificare ce nu va veni in mod sigur in urmatorii ani (ca d-aia
Creta e atat de problematic si nimeni nu intelege asta – pentru ca nici nu a
anatemizat ecumenismul, nici nu l-a negat explicit). In mod cert insa, linia
patristica este total alta. Niciun Parinte nu si-a gasit argumente pentru a sta
in comuniune constienta cu erezia. S-au facut eforturi de indreptare a celor
rataciti, s-a recurs la iconomie pentr o vreme, dar niciodata nu au ales calea
de care vorbeste parintele Dragos. Sfantul Teodor afirma clar: „Ştiţi, prea
sfinţite, că prin acordul comun al duhovnicilor în viață şi al celor ce au
trecut de curând la Domnul, s-a hotărât să interzicem de la slujire pe cei
care au fost chiar şi o dată seduşi să intre în comuniune cu ereticii – ceea ce
este de la sine înțeles, până la momentul pedepsei din partea Proniei
dumnezeieşti, adică, pâna la convocarea unui sinod ce restabileşte ortodoxia.”
(Scrisoarea 212)
E
clar ca Sfintii Parinti nu au inteles separarea de eretici asa cum o intelege
parintele. Nici ca distrugand vreo unitate (unitate care e data de adevar) si
mai ales, ca fiind schisma.
Iar
daca tot vrea parintele baze pentru a se intrerupe pomenirea in caz de
ecumenism, pe langa elementele dogmatice absolut clare pe care doar orbii nu le
vad (Biserica este Una, iar crestinii nu si-au pierdut unitatea) exista
condamnari explicite al ecumenismului din alte secole (Lyon, Ferrara-Florenta).
Sa mai spunem ca ecumenismul este o creatie a lumii protestante care de altfel
sta si la baza a a ceea ce se numeste C.M.B. (atat de laudat la Sinodul din
Creta)?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.