Scrisoare
deschisa Episcopului Sofronie Drincec.
La
initiativa unor preoti si credinciosi din Bihor, ASTRADROM a demarat campania
de strangere de semnaturi pentru sustinerea dreptei credinte ortodoxe si anularea
articolelor eretice din documentele finale ale sinodului din Creta. Scrisoarea este
adresata personal Episcopului Sofronie de la Oradea, superiorul nostru canonic,
cât si intregului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.
Dorim ca
in urmatorul Sinod al BOR, ce va avea loc in curand la Bucuresti, sa se tina seama
si de cererile noastre. Vrem ca demersul nostru sa se desfasoare in conformitate
cu principiile si procedurile canonice ale Bisericii Ortodoxe, astfel incat semnatarii
scrisorii noastre sa isi asume liber convingerea si raspunderea pentru marturisirea
credintei pe care si-o pun sustinand aceasta scrisoare.
Mentionam ca printre semnatarii documentelor finale ale sinodului din Creta este si preasfintitul nostru Sofronie al Oradiei. Am facut o prima analiza a continutului acestor documente, analiza pe care am inclus-o in scrisoare. La conceperea acestui text
am fost ajutati de preoti din eparhia Oradiei si, ulterior l-am consultat si cu teologi
dogmatisti din cateva centre universitare. (Anca Avram – presedinte ASTRADROM)
Preafericite
Parinte Patriarh,
Inaltpreasfintiti
Parinti, Preasfintiti Parinti si
Preasfintite
Parinte Episcop Sofronie, Episcop al Oradiei,
Ne adresam Sinodului Sfintei noastre Biserici Ortodoxe
din Romania, ca fii si madulare ale celei Una, Sfanta, Soborniceasca si
Apostoleasca Biserica a Mantuitorului Iisus Hristos. Am citit si noi cu mult
interes textele sinodale de la „Sfantul si Marele Sinod din Creta” asa cum este
numit el de catre organizatori.
Aceste texte le-am gasit pe siteul oficial al
Patriarhiei Romane basilica.ro[1]. In calitate de
membri ai aceluiasi Trup al lui Hristos care este Biserica Ortodoxa, am
incercat sa intelegem, punand inainte gandul cel bun, toate aceste texte care
au fost ratificate la Sinodul din Creta.
In primul rand ne punem intrebarea legitima, daca
acest Sinod este unul Panortodox sau este o etapa pentru pregatirea unui Sinod
Panortodox, asa cum afirma Patriarhia Rusa, Patriarhia Antiohiei sau
personalitati cunoscute ale Bisericii, cum ar fi Mitropolitul Kallistos de
Diokleea si alti ierarhi si teologi; aceasta datorita faptului ca din 15
Biserici Autocefale au participat doar 10, Orthodox Church of America nici macar
nu a fost invitata, iar Patriarhia Bulgara, Georgiana, Antiohiana si Rusa au
refuzat sa participe.
Domnul profesor de la catedra de Dogmatica Ortodoxa
din Salonic, Dimitrie Tselenghidis numeste Sinodul din Creta in Scrisoarea sa
catre Sinodul Bisericii Greciei: Conferinta- Congres, nicidecum Sinod[2].
O alta problema a Sinodului este tocmai lipsa de
sinodalitate. Inca inainte ca ierarhii sa se intalneasca in Creta s-au tras
semnale de alarma asupra organizarii acestei intalniri. Suspiciunile au planat
foarte mult asupra felului in care s-a stabilit sa aiba loc votarea
documentelor, astfel incat ierarhii participanti sa nu isi poata exprima opinia
in intreg sinodul, totul reducandu-se la faptul ca fiecare Biserica Autocefala avea
doar un vot. Din acest motiv unii ierarhi si teologi au numit intrunirea din
Creta ca fiind o sinaxa largita a patriarhilor prezenti acolo deoarece cei care
au ratificat textele au fost doar intaistatatorii (patriarhii), ceilalti chiar
daca nu au semnat un text, sau altul, sau au avut comentarii de facut, nu au
influentat ratificarea textelor.
Avem exemplul Mitropolitului de Nafpaktos, Herotheos
Vlachos (participant la Sinod) care a scris o ampla scrisoare in care explica
de ce nu a semnat textul „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii
crestine” si care numeste acest Sinod: „Sinod largit al Intaistatatorilor”. Tot el afirma: „Vreau să atrag
atenția că textul în întregul său are lipsuri și este contradictoriu din punct
de vedere eclesiologic, pentru că nu definește cine face parte și cine nu face
parte din Biserică, ce sunt cei care s-au rupt de Biserica cea Una, Sfântă,
Sobornicească și Apostolică, și care sunt hotarele dintre Biserica Ortodoxă și
erezie. Acesta este un motiv fundamental, între altele, pentru care nu am
semnat textul final. Am făcut-o în mod deliberat.”[3]
Am inceput cu textul pe care il consideram cel mai
important si anume: „Relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine”
Chiar titlul ne deruteaza, in primul rand ca in limba
greaca si engleza in siteul oficial al Sinodului[4] nu apare cuvantul „ansamblu” ci apare cuvantul
„restul” lumii crestine.
Cuvantul „ansamblu” are o alta conotatie decat
cuvantul „restul”, iar intr-o astfel de lucrare sinodala, ar trebui sa se
pastreze acrivia termenilor, fara nici o interpretare care poate schimba sensul
sau sa dea loc la interpretari.
In cele ce urmeaza ne vom opri asupra catorva
paragrafe ale celui mai controversat document:
Paragraful
1
„Biserica
Ortodoxă, fiind Biserica Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, crede cu
tărie, în conştiinţa ei eclesială profundă, că ocupă un loc central
în promovarea unităţii creştine în lumea contemporană.”
Prima parte a textului este foarte clara: Biserica
Ortodoxa este Biserica Una, Sfanta, Soorniceasca si Apostoleasca. Pana aici e
foarte corect si se evita formularea Conciliului II Vatican care spune ca
„Biserica cea Una rezida in Biserica Romano-Catolica”
Dar mai departe avem o dilema. Fraza nu mai este
clara, si naste intrebari serioase. Ce fel de unitate promoveaza Biserica
Ortodoxa? Ce insemna „unitatea crestina”? Unitate, pentru Biserica Ortodoxa
insemna un singur lucru, si anume revenirea ereticilor la Ea prin Taina
Botezului si lepadarea (anatematizarea) invataturilor eretice asa cum se facea
inainte ca Biserica Ortodoxa sa fie membra in Consiliul Mondial al Bisericilor[5] (CMB). Daca se
intelege ca Biserica Ortodoxa promoveaza o unitate de tip ecumenist, asa cum se
poate observa din urmatoarele paragrafe, atunci acest paragraf este condamnabil
de Sinoadele Ecumenice si de Sinoadele Locale si de Pleroma Bisericii (Parinti,
Profesori, Patriarhi, Episcopi, Mireni, Monahi, etc.)
Biserica niciodata nu a permis ambiguitati in textele
sale dogmatice, iar aici avem de a face cu o afirmatie eclesiologica, deci
dogmatica. O afirmatie neclara, am putea spune vicleana, care starneste
confuzii si derute.
Paragraful 3
„Responsabilitatea
Bisericii Ortodoxe pentru unitate, precum şi misiunea ei universală au fost
exprimate de Sinoadele Ecumenice. Acestea au subliniat,
în special, legătura indisolubilă care există între dreapta credinţă
şi comuniunea sacramentală.”
Daca legatura dintre dreapta credinta si comuniunea
sacramentala este indisolubila, asa cum corect se afirma aici, in ce mod cauta Biserica
Ortodoxa sa refaca „unitatea” pierduta? Daca Biserica este Una si Unica, si nu
se poate diviza, ce unitate sa refaca? Este ca si cum cineva ar spune ca are o
haina dintr-o bucata, ce nu se poate sfasia, si in acelasi timp sa spuna ca el
cauta sa-si coase haina, ca sa fie din nou intreaga… Nu cumva asistam la o
schizofrenie[6]
teologica? Ori avem Unitatea, ori nu o avem. Iar daca o avem de ce trebuie sa
„o refacem” din moment ce o avem? Sinoadele nu au fost niciodata intruniri
lumesti, ci au fost locul unde Parintii luminati de Duhul Sfant au grait
lucruri clare, au clarificat situatii grele, nu le-au incurcat si nici nu au
debusolat credinciosii.
Caracteristica principala a Bisericii nu este numarul
de membri si nici organizarea administrativa, ci invatatura de credinta.
Aceasta credinta Biserica Ortodoxa o are intreaga, nu s-a rupt de la ce a
invatat Mantuitorul si ucenicii sai, Sfintii Apostoli. A pastrat invatatura
intreaga, nedivizata, astfel incat nu are ce sa mai completeze sau sa refaca,
nu are ce sa mai uneasca. In acelasi timp ii asteapta pe toti care au schimbat,
in timp, aceasta invatatura, sa revina in staulul din care s-au rupt. Pentru a
se aplica mai bine acest lucru, propunem sa se reintroduca in molitfelnice
randuielile de lepadare a ereziilor pentru cei ce vin (sau se intorc) la
ortodoxie, asa cum era in molitfelnicele vechi.
Paragraful 4
Confuzia este si mai mare ca in cel de mai sus: „Biserica Ortodoxă, care se roagă neîncetat «pentru unirea tuturor», a cultivat
întotdeauna dialogul cu cei care s-au separat de ea, cu cei de aproape şi cu
cei de departe, a condus chiar cercetarea contemporană a căilor şi a
mijloacelor de restaurare a unităţii celor care cred în Hristos şi a participat
la Mişcarea Ecumenică inca de la aparitia acesteia, contribuind la formarea si
dezvoltarea ei ulterioara…”
Iarasi vedem acelasi limbaj ecumenist, neortodox
„refacerea unitatii”. Biserica se roaga pentru unirea tuturor in aceeasi
credinta ortodoxa. Cu alte cuvinte se roaga „pentru unitatea sfintelor lui Dumnezeu Biserici” care sunt
Bisericile ortodoxe canonice (a Romaniei, a Greciei, a Rusiei, a Antiohiei, a
Georgiei, a Bulgariei etc.). Nu se roaga pentru unirea cu ereticii.
Apoi se vorbeste de dialog. Chiar nu stiti,
preasfintiile voastre, ce fel de dialog ne spune Evanghelia ca trebuie facut.
In primul rand ca Evanghelia nu vorbeste de „dialog” ci de Evanghelizare si
invatare.
„De
omul eretic, dupa prima si a doua mustrare, departeaza-te” (Tit, 3, 10).
Nu dialog ci Evanghelizare, invatare si mustrare.
Nu cautari desarte de refacere a ceva ce nu se poate,
decat prin intoarcerea ereticilor la Ortodoxie. Atunci cand spunem „restaurare a unitatii” afirmam ca ceva
s-a stricat si trebuie reparat, pe cand Biserica nu s-a divizat, nu s-a stricat
si nu trebuie refacuta pentru ca nu si-a schimbat credinta. Doar ereticii au cazut
din Ea. Aceasta fraza este o blasfemie pe care preasfintiile voastre o aduceti
la adresa Bisericii, ceea ce in acest cadru reprezinta erezie. Erezia consta in
schizofrenia teologica, ambiguitatea si viclenia textelor.
Blasfemia continua prin urmatoarea afirmatie din
acelasi paragraf: „participarea ortodoxă
la mişcarea pentru restaurarea unităţii cu ceilalţi creştini în
Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească nu este deloc împotriva
naturii şi istoriei Bisericii Ortodoxe, ci constituie expresia constantă a
credinţei şi a tradiţiei apostolice în condiţii istorice noi.”
Iarasi limbajul de lemn ecumenist «restaurarea unitatii» prin participarea la miscarea de restaurare a unitatii (CMB)
nu ar fi impotriva naturii si istoriei Bisericii Ortodoxe. Mitropolitul Herotheos
Vlachos spune: „Participarea Bisericii
Ortodoxe la Consiliul Mondial al Bisericilor, ca membru, iar nu ca observator,
este un motiv de îngrijorare. Pentru că nu mi-l pot imagina pe Athanasie cel
Mare sau pe Vasilie cel Mare participând la un consiliu al arienilor, al
eunomienilor, al macedonienilor din vremea lor. Nici nu pot să mi-l imaginez pe
Sfântul Grigorie Palama alăturându-se unui consiliu din care făcea parte
Varlaam, cu Achindin, Grigoras și acoliții lor, pentru a rezolva diferite
problemele sociale ale epocii lor.”[7]
Paragraful 5
In acest
paragraf se face o afirmatie in acelasi duh (necurat) ca si textul de la paragraful
4:
Se vorbeste de o „unitate pierduta” lasand sa se
inteleaga ca unitatea nu sta in dogme, in invatatura de credinta, ci in
apartenenta istorica sau administrativa a unei confesiuni.
Paragraful 6
A fost cel mai dezbatut paragraf al textului sinodal.
„Potrivit
naturii ontologice a Bisericii, unitatea sa nu poate fi tulburată.” Aceasta
este o fraza ortodoxa, intradevar, Biserica nu se poate diviza, Ea ramane mereu
Una, chiar daca grupuri sau persoane o parasesc si devin schismatici si
eretici, deci nu se mai gasesc in interiorul Bisericii.
„Biserica Ortodoxă
acceptă denumirea istorică a altor biserici şi confesiuni creştine eterodoxe,
fără a fi în comuniune cu ele, dar crede că relaţiile ei cu acestea trebuie să
se sprijine pe clarificarea, cât mai repede şi cât mai obiectiv posibil, a
întregii lor eclesiologii…”
Este adevarat ca in anumite texte din patrimoniul
patristic ereticii au fost numiti „sinagoga satanei”, „biserica nelegiuitilor”,
„biserici blestemate” etc., dar nu „biserici surori” sau „biserici nedepline”
asa cum unii ierarhi ecumenisti le numesc azi. Si se poate spune ca termenul de
„biserica” a fost folosit ca terminus tehnicus, nu in sesul propriu al
definirii a ceea ce insemna Biserica. Dar ce cauta un astfel de terminus
tehnicus intr-un oros sinodal? Aici, cand prin Sinod (daca e Sinod) se exprima
invatatura clara, nealterata a Bisericii, putem sa ne jucam cu termeni tehnici,
putem fi duplicitari? Iata ca acest „Sinod” arata mai mult a Sinodul Ferara
Florenta, sau a Henoticonul lui Heraklie, sau a altor Orosuri, a Sinoade
mincinoase si talharesti. Aici se potriveste foarte bine expresia de „desfranare
duhovniceasca”. Un barbat are o sotie cu care este cununat legal, dar mai are
si alte femei (ibovnice) care nu sunt sotia, dar ca sa le dea un soi de
legalitate le numeste si pe ele sotii (pentru ca traieste de mult cu ele, si
istoric pot fi numite sotii). Iata ca, asa cum spunea Sfantul Paisie Aghioritul
despre Patriarhul Atenagoras, ca a iubit o alta femeie, mai cocheta (adunarea
papistaseasca) la fel si acum prin acest Sinod avem o oficializare a „curviei
spirituale” care se petrecea, oricum si pana acum, dar fara o ratificare in mod
oficial. Prin documentele semnate in Creta se incearca si ratificarea.
Paragraful 8
„...(Biserica
-n.n.) cunoaşte obstacolele ce se ridică în calea unei înţelegeri comune a
tradiţiei Bisericii primare şi nădăjduieşte că Sfântul Duh, care constituie
întreagă instituţia Bisericii (stihira vecerniei Rusaliilor), va plini pe cele
cu lipsă…”
Aici se observa in mod subtil ideea de Biserica deplina
in raport cu Bisericile nedepline (dar nu le numim asa, ca sa nu ii jignim),
idee de la Conciliul II Vatican. Prin a-i considera pe catolici sau pe
protestanti „biserica nedeplina” l-i se acorda eclesiologie, ceea ce nici un
sinod ortodox sau vreun Sfant Parinte nu a facut niciodata. Prin aceasta
expresie, semnatarii din Creta ofera recunoastere eclesiologica ereticilor si
schismaticilor, ceea ce, din punct de vedere teologic, este foarte grav.
Paragrafele 16
si 17
In aceste paragrafe (si in altele) se vorbeste despre
participarea Bisericii Ortodoxe la organismul numit „Consiliul Mondial al
Bisericilor” (CMB) si alte organisme (neortodoxe) care „promoveaza unitatea
crestina in lume” Iarasi ne intrebam ce unitate crestina promoveaza un organism
eretic sau pan eretic? Despre aceasta am amintit si mai sus.
Paragraful 18
In acest paragraf se spune ca „...(Biserica Ortodoxa
-n.n.) nu acceptă nicidecum ideea
egalităţii confesiunilor şi în niciun caz nu poate concepe unitatea Bisericii
ca pe un compromis interconfesional. În acest spirit, unitatea căutată în
cadrul CMB nu poate fi produsul exclusiv al acordurilor teologice, ci şi al unităţii
de credinţă păstrată în Sfintele Taine şi trăită în Biserica Ortodoxă.”
Dupa care insa acest paragraf se contrazice flagrant
cu paragraful 19 care afirma pe fata de data aceasta ca „pot fi membri (ai CMB) numai cei care cred în Domnul Iisus Hristos ca
Dumnezeu şi Mântuitor, potrivit Scripturilor, şi mărturisesc pe Dumnezeu cel în
Treime, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, potrivit Simbolului
Niceo-constantinopolitan.” Adica aici este acceptat ca baza a „dialogului”
minimalismul dogmatic, si in mod subtil observam raportul de Biserica deplina
cu biserici nedepline (cele ce cred in Sf Treime si in Iisus Hristos); atentie!
„ca Dumnezeu si Mantuitor”, nu ca Dumnezeu si Om! Ce facem in aceasta situatie
ca si catolicii si protestantii cred in Sfanta Treime si in Iisus Hristos,
avand insa erezii foarte grave pe care semnatarii documentului din Creta le
ignora cu desavarsire. De ce?
Tot aici se vorbeste de Declaratia de la Toronto ca
baza a participarii la corpul eretic numit CMB: „…Nici o biserică nu este obligată să îşi modifice eclesiologia, după
accederea la Consiliu… Mai mult, din includerea în Consiliu, nu rezultă că
fiecare Biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în
adevăratul şi deplinul sens al cuvântului (Declaraţia de la Toronto, §2).”
Nu se aminteste din Canoanele Bisericii, in schimb ni
se argumenteaza din declaratiile lumesti sau regulamente facute de anumiti
ierarhi, cum e cazul de fata: „Declaratia de la Toronto”.
Deci ereticii sunt multumiti ca li se acorda
recunoastere eclesiologica, nu e nevoie sa ii recunosti ca „biserici depline”, fiindu-le
suficient si denumirea de „biserici nedepline”. Oricum, dar sa fie recunoscuti
de catre Biserica lui Hristos ca fiind si ei tot „biserica”. Iata teoria
eclesiologica eretica ce sustine ca exista Biserica deplina (Ortodoxa) si
Biserici nedepline (catolici, monofiziti, protestanti, etc., „biserici” ce s-au
abatut de la adevarata credinta). Prin acest act se promoveaza o erezie
ecleziologica teribila, care relativizeaza definitia Bisericii. Aducem aminte
de cuvintele parintelui Dumitru Staniloae, care avertiza despre caderea in
erezie a unor ierarhi: „Eu nu prea sunt
pentru ecumenism; socotesc ca ecumenismul este produsul masoneriei; iarasi vor
sa relativizeze credinta adevarata. A avut dreptate Biserica: nu prea suntem
uniti. Ecumenismul este panerezia timpului nostru.”[8] Astfel, in
ultima perioada se incearca inlocuirea termenilor de „secta” sau „schisma” cu
cel de „biserica”.
Pentru ortodocsi nu mai este clar prin ce se
caracterizeaza Biserica, calcandu-se in picioare Simbolul de Credinta Niceo-
Constantinopolitan. Biserica s-a delimitat de eretici prin anateme, iar acum in
acest text nu mai exista nici eretici, nici anateme, ci toti sunt „biserici”.
Iata cum diavolul a adus tulburare si intunecarea mintii unora care din motive
lumesti (ranguri, venituri, cariera, aprecieri in mediile de varf ale
sistemului, etc) au uitat de juramantul[9] prin care se
obliga sa apere turma, depus la hirotonia in preot sau arhiereu.
Paragraful 22
„Biserica
Ortodoxa condamna orice tentativa de dezbinare a unitatii Bisericii, din partea
unor persoane individuale sau a unor grupuri, sub pretextul pastrarii sau a
unei presupuse aparari a ortodoxiei autentice. Dupa cum marturiseste intreaga
viata a Bisericii Ortodoxe, pastrarea credintei ortodoxe autentice este
asigurata numai prin sistemul sinodal, care constituie din totdeauna, in sanul
Bisericii, cea mai inalta autoritate in aspecte de credinta si reguli canonice
(can. 6, Sin I Ec)”
Acest articol arata ca organizatorii (si semnatarii)
se asteptau ca documentele semnate de ei sa fie contestate de pleroma
Bisericii, motiv pentru care si-au luat masuri de protectie. Acest paragraf se
refera la clerici care vor lua atitudine impotriva continutului documentelor
folosind expresia „presupuse aparari a
ortodoxiei”. Stiind ceea ce semneaza, se pare ca, semnatarii documentelor
din Creta se asteptau la reactii de impotrivire. Practic, prin acest articol,
semnatarii si-au creat o protectie, prin care, in mod abuziv si dictatorial, sa
impuna intregii Biserici Ortodoxe noile decizii ecumeniste.
Intrebarea noastra este: Prin ce anume se distruge unitatea
Bisericii? Criteriul ortodoxiei este afirmarea Adevarului Ortodox si combaterea
ereziilor. Unitatea Bisericii nu o distrug cei care contesta si condamna ecumenismul
si toate ereziile ce sunt vehiculate azi in Biserica Ortodoxa, ci din contra, schisma
este facuta de cei care accepta ecumenismul si Sinodul acesta Apostat si
eretic, despartindu-se de invatatura Bisericii Ortodoxe, dupa cum se arata in
analiza multor teologi si ierarhi (IPS Serafim de Piure, IPS Hieroteos Vlachos,
PS Longhin Jar, Metallinos, Tselneghidis, Theodor Zisis, etc).
Despre condamnarea ereziei Filioque la Sinodul I-II de
la Constantinopol (861) de catre Parintii Rasaritului si de catre Papa de la
Roma[10], considerat de
catre multi teologi a fi sinodul VIII Ecumenic, nu se mentioneaza nimic in
documentele finale din Creta. De asemenea nici despre canonul 15 al aceluiasi
sinod, care arata felul in care pot fi mustrati ierarhii care au cazut in
eresuri. Pentru a se valida anumite documente controversate s-a recurs la falsificarea
unor semnaturi, la presiuni, calomnii si amenintari aduse unor ierarhi care,
din motive de constiinta, au refuzat sa semneze documentele finale. Astfel de
gesturi pun la indoiala faptul ca in acest sinod ar fi lucrat Duhul Sfant. Daca
organizatorii s-au gandit sa condamne reactiile celor care vor fi nemultumiti
de deciziile lor, cu atat mai mult trebuiau sa condamne mijloacele
necrestinesti prin care s-a facut validarea documentelor.
A se vedea si Rezolutia de la Chisinau in privinta
Sinodului din Creta, dar si Rezolutia Clericilor si monahilor din Grecia.
Prin acest paragraf in care se socoate criteriu ultim
– sistemul sinodal –, acest sinod se ridica pe sine la rang de papism in
Biserica, prin insusi faptul ca deciziile pe care le-a adoptat le considera infailibile,
fara a da posibilitatea unei dezbateri teologice.
Sistemul Sinodal nu asigura in mod magic Dreapta
Credinta si criteriul creditei revelate, ci numai atunci cand cei care se
intrunesc in Sinod sunt luminati de Duhul Sfant, sunt sinceri si nu ratifica
texte prefabricate. Nu am luat aici in discutie decat acest text, asta nu
insemna ca celelalte texte sunt bune, nicidecum, ci contin calcari grave ce
canoane, sociologii umaniste ieftine, erori teologice grave, etc.
Concluzia pe care o tragem este ca acesta nu este un
sinod ortodox, ci un sinod eretic, deoarece erezia nu insemna numai alterarea
adevarului de credinta ci si alterarea prin omisiune si lipsa de definire a
termenilor si lipsa de claritate. Sinoadele au rolul de a clarifica invatatura
de credinta, atunci cand apare o erezie, in schimb acest numit „Sinod” nu numai
ca nu clarifica ci creeaza confuzii si nu spune nimic concret, foloseste un
limbaj duplicitar si induce in eroare, tocmai in aceasta consta erezia
ecumenista.
Organizatorii acestui sinod l-au numit „Mare” desi
sunt cateva patriarhii ortodoxe care nu-l recunosc nici macar ca fiind
pan-ortodox; s-a numit de la sine „Sfant” fara a accepta o comparatie cu
invatatura sinoadelor recunoscute de intreaga Biserica Ortodoxa sau dreptul de a
i se aduce contestatii, in plan teologic, de catre cler si popor, motiv pentru
care a creat si acest articol 22. Acest paragraf este specific sinoadelor
talharesti care incearca sa isi impuna deciziile in forta, fara a accepta
dezbateri teologice.
Domnul Dimitrie Tselenghidis (Grecia), ca dogmatist al
Bisericii Ortodoxe, are adânca convingere că ecumenismul este cea mai mare
erezie eclesiologică, dar și cea mai riscantă poli-erezie care a apărut
vreodată în istoria Bisericii. Și aceasta deoarece ecumenismul, datorită
caracterului său sincretist, recomandă cea mai insidioasă contestație a
credinței Bisericii lui Hristos, dar și cea mai gravă falsificare a ei. Tocește
într-un grad inacceptabil conștiința dogmatică a pleromei Bisericii și
generează confuzie în jurul identității credinței noastre. În mod viclean
golește integritatea credinței mântuitoare a Bisericii – lucru care are
consecințe soteriologice grave – cu considerația că toate credințele religioase
sunt soteriologic valabile (adica au putere mantuitoare),
atunci când susține că toate credințele eterodoxe și ale celorlalte religii
sunt căi care conduc la aceeași mântuire.
Declaratia de la Chisinau spune foarte clar ca acceptarea
fără proteste a acestui text eclesiologic din Creta sau respingerea lui
neoficială conduce la pătrunderea panereziei ecumenismului direct în Biserică,
conduce cu alte cuvinte la coexistența a două tradiții dogmatice
(eclesiologice) contradictorii: cea care este mărturisită în Simbolul de
Credință despre Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică și cea a
unei Biserici fără precedent în istorie, străine și eretice, o Biserică a
multelor „biserici eterodoxe”.
Declaratia de la Chisinau ne mai spune ca Trupul lui
Hristos, Biserica, este prezentata de Sinodul din Creta in chip „schizofrenic”, iar nu având ”mintea lui
Hristos”, ci un Hristos cu multe „păreri”, adică cu credințe dogmatice diferite.
Și, cu toate că Biserica este mijlocul prin care „înţelepciunea lui Dumnezeu cea de multe feluri a devenit cunoscută acum
începătoriilor şi stăpâniilor, în ceruri”, ea se prezintă acum în acest
text de la Kolimbari (Creta) ca fiind lipsită de însușirea fundamentală a
Cincizecimii, adică de unitate, în virtutea căreia „Duhul Sfânt […] a adunat limbile cele osebite, ale amestecului tuturor
neamurilor într-o singură glăsuire laolaltă a credinței în Treimea cea nezidită”.
Enciclica
Conform profesorului Tselenghidis si Enciclica acestui
sinod prezinta neconcordante teologice. In paragraful 20 al enciclicii se menționează
în mod caracteristic următoarele: „Dialogurile
inter-creștine au funcționat ca oportunități pentru Ortodoxie, de a arăta
respectul față de învățătura Părinților și de a da o mărturie credibilă a
tradiției autentice a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească.
Dialogurile desfășurate de către Biserica Ortodoxă nu au însemnat niciodată, nu
înseamnă și nici nu se pune problema să însemne vreodată un compromis în
materie de credință. Aceste dialoguri sunt mărturia despre Ortodoxie…”. Profesorul Tselenghidis ne spune ca această
afirmație, însă, este contrazisă de către documentele comune semnate și de
către Ortodocși, așa cum sunt cele de la Balamand, Porto Alegre, Ravenna și
Pussan. Și Enciclica Sinodală se încheie astfel: „Acestea se adresează în sinod către fiii din lume ai Preasfintei
noastre Biserici și către întreaga lume, urmași fiind Sfinților Părinți și
așezămintelor sinodale, întru păzirea credinței încredințată de Părinți”.
Însă, Biserica Ortodoxă „următoare
Sfinților Părinți și așezămintelor sinodale” nu a recunoscut niciodată în
trecut, ca biserică, pe eretici, așa cum a încercat să facă această „Adunare a arhiereilor”
în Creta.
Tinand seama de cele spuse mai sus va aducem la
cunostinta afirmatia SS Bartolomeu, Patriarhul Constantinopolului care sustine,
de cateva decenii, modificarea canoanelor Bisericii Ortodoxe dupa planul
globalizarii, in plan religios, la nivel mondial: „Nu mai pot fi puse în practică astăzi
vechile dispoziţii canonice care reglementau relaţiile creştinilor ortodocşi cu
eterodocşii şi cu cei de alte religii, ci trebuie modificate. Nu e cu putinţă
ca Biserica să aibă dispoziţii canonice care opresc
intrarea în biserici a eterodocşilor şi rugăciunea în comun cu aceştia, de
vreme ce Biserica, prin
reprezentanţii ei se roagă împreună cu eterodocşii pentru unirea definitivă
întru credinţă, iubire şi nădejde. Mai multă dragoste trebuie să inunde multe
dintre dispoziţiile noastre canonice pentru a le însufleţi. Unele dispoziţii
canonice trebuie modificate pentru a deveni mai iubitoare de oameni şi mai
realiste. Biserica nu poate şi nu trebuie să trăiască în afara spaţiului şi
timpului”[11]
De aceea se vede imperios necesar convocarea unui
Sinod Ecumenic care sa condamne asa zisul Sinod din Creta si sa proclame Dogma
Eclesiologica impotriva ereticilor ecumenisti.
Pana la convocarea unui astfel de Sinod Ecumenic, cu
smerenie si fiasca dragoste, va cerem ca in Sinodul BOR sa va deziceti de
articolele smintitoare ale sinodului din Creta si sa reveniti la expresia
initiala pe care Biserica Romana a avut-o inainte de acest sinod: „Confesiuni si comunitati eterodoxe”.
Daca nu se va petrece acest lucru, responsabilitatea
se va muta de pe umerii vostri pe umerii nostri, si vom aplica in felul acesta
canonul 15 de la Sinodul I–II Constantinopol (861).
In felul acesta vom feri Biserica de schisme si
tulburari, pentru ca a accepta acest sinod insemna a intra in schisma cu
Biserica lui Hristos, care nu cauta o unitate omeneasca, ci Unitate in Adevarul
lui Hristos. Si chiar daca turma este mica, acolo in acea turma se pazeste
Biserica cea Una, Sfanta Soborniceasca si Apostoleasca.
Asteptam, cu smerenie si respect, raspunsul
Preasfintiilor Voastre.
Anexam lista cu datele personale si
semnaturile celor care sustin aceasta scrisoare.
* * * * * * * * * * * *
Nota Redactiei.
Pana in Prezent au semnat credinciosi din Oradea si
Beius. Lista de semnaturi ramane deschisa. Cei care doresc pot sa ne contacteze
pentru a-si exprima opinia alaturi de noi.
Informatii la telefon:
Oradea: 0744.531.748
Beius:0766.868.892
e-mail: asociatia.astradrom@yahoo.com
e-mail: asociatia.astradrom@yahoo.com
Impreuna cu un grup de preoti din judetul Bihor am
adresat un set de intrebari preasfintitului Sofronie. Din pacate pana in
prezent mesajul nostru a fost ignorat de conducerea episcopiei oradene. Detalii
se pot vedea aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/07/la-oradea-preotii-au-fost-mintiti-de.html
Vedeti si scrisoarea moldovenilor catre IPS Teofan.
Pana in prezent, din informatiile pe care le avem de la colaboratorii nostri
din Iasi si Neamt, sunt peste 5.000 de semnaturi si lista ramane deschisa.
Detalii se pot vedea aici: http://sinodultalharesc.tk/intreruperea-pomenirii-ierarhilor-reactia-pliromei-ortodoxe-din-romania-fata-de-sinodul-din-creta/
Adaugat ulterior: Scrisoarea finala poate fi gasita aici: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/08/sinodul-din-creta-scrisoare-de.html
[1] http://basilica.ro/sfantul-si-marele-sinod-relatiile-bisericii-ortodoxe-cu-ansamblul-lumii-crestine-document-oficial/
[2] https://bucovinaprofunda.wordpress.com/2016/07/25/dimitrios-tselenghidis-scurta-evaluare-a-sfantului-si-marelui-sinod
[5] Organizatie
internationala religioasa, de tip sincretist, infiintata dupa cel de al Doilea
Razboi Mondial din care fac parte mai multe secte (eretici si schismatici) care
au invataturi de credinta ce se contrazic intre ele. Nici una dintre aceste secte
nu renunta la invatatura lor, in schimb Biserica Ortodoxa le accepta si le
acorda caracter de eclesialitate prin impreuna slujire si prin documentele
semnate in Creta.
[6] Este o
expresie intalnita la teologi greci
[8] Rev.
“Schimbarea la Fata”, (Bucuresti), nr.2, nov. 1997, p. 8;
[9] In ultima
perioada, din juramantul preotului sau al arhiereului, a inceput sa se scoata
expresiile care il obliga pe cleric la apararea credintei.
[10] Au fost mai
multi papi care au condamnat erezia Filioque inainte de schisma din 1054.
Aceasta erezie a aparut cu cateva secole in urma in Spania, dar a fost adoptata
oficial in 1054 in toata Biserica Romei.
[11] ASTRADROM, 10
aug. 2016: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2016/08/de-la-athenagora-la-bartolomeu-pe-calea.html
Noi unde semnăm?
RăspundețiȘtergerePr. Ciprian Staicu si familia, alaturi de credinciosii săi.
Si unde e anexa cu cei care sustin aceasta scrisoare? Care sunt acei preoti din Oradea si acei teologi dogmatici care au ajutat la conceperea textului? Asa nu merge. Daca marturisim, sa o facem cum trebuie, nu anonim. Din ce vad, aceasta scrisoare nu e decat un copy/paste dupa alte texte aparute pe Internet. Nu imi pare prea serios demersul initiatorilor.
RăspundețiȘtergerePresupunem ca sunteti de buna credinta.
ȘtergereDupa cum se citeste din nota de la sfarsitul textului, lista inca nu e finalizata pentru ca inca se mai strang semnaturi. Am afisat si doua numere de telefon. Am postat textul pentru cei care vor sa ia la cunostinta de el, sa-l citeasca inainte de a ne contacta la numerele de telefon afisate.
Dupa ce va fi dusa la sediul episcopiei cu lista de semnaturi anexata, vom afisa si semnaturile. Aceasta doar dupa ce strangerea de semnaturi se va incheia.
Aceasta scrisoare nu este copiata de nicaieri, va rog cercetati cu atentie. Daca alte bloguri sau siteuri au copiat-o, e dreptul lor. Nu avem nimic impotriva.
Profesorii care au verificat daca textul este corect teologic vor fi facuti public cand se vor afisa si lista cu semnaturi.
Multumim pentru intelegere.
Marius Pop
Duhul antihristic ce ii indeamna pe minciuno-episcopii Bisericii noastre sa se lepede de Sfintele Canoane si sa calce in picioare dreapta credinta, incercand sa inoveze si sa "modernizeze" invatatura lasata noua de Iisus Hristos Dumnezeul nostru, este acelasi duh antihristic al ereticului papa. De aceea vor sa fie si erezia catolica numita "biserica", de aceea se roaga si se pupa cu ereticii.
RăspundețiȘtergereDe atatea pupaturi si "dialoguri" cu ereticii, s-au molipsit si minciuno-episcopii nostri de duhul antihristic al schimbarii. Nu le mai place Sfanta Traditie a sfintilor nostri Parinti, nu le mai place ortodoxia.
Auziti ce prostii poate sa afirme eretica "biserica sora" a minciuno-patriarhului Daniel:
"Trebuie să recunoaștem că adevărul religios evoluează și se schimbă. Adevărul nu este absolut și nu este predeterminat."
...
"Dumnezeu se schimba și evoluează, la fel ca și noi, deoarece Dumnezeu trăiește în noi și în inimile noastre."
...
"Biblia este o carte sfântă frumoasă, dar ca toate cărțile vechi importante, unele pasaje sunt depășite. Unele chiar ne îndeamnă la intoleranță și prejudecăți."
Articol integral: https://vremuritulburi.com/2016/08/12/de-ce-dovezi-mai-aveti-nevoie-pentru-a-va-convinge-ca-actualul-papa-este-inainte-mergatorul-antihristului/
va felicit pentru curaj,verticalitate si ortodoxie crestina.
RăspundețiȘtergereMaica Domnului,Sfantul Arhanghel Mihail si Sfantul Andrei sa va ocroteasca.
luptati pentru sufletele neamului vostru,pentru sufletele voastre si a copiilor vostri.
Dumnezeu sa va pazeasca.
paul
Doamne ajuta! este un act mare de cura si de aparare a sfintei noastre dreptei credinte,,,Sant de acord cu totul .Sa stam ,drept sa stam bine,,,sa stam cu frica,,,sa luam aminte
RăspundețiȘtergere