Arhiepiscopul
Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei
Înaltpreasfințite Stăpâne,
Cu fiiască supunere și cu adâncă îndurerare vă adresăm
această scrisoare noi, cei nevrednici, neluminați cu viețuirea și cei din urmă
fii ai celei Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică. Neliniștea și
îndurerarea noastră sunt pricinuite de convocarea, hotărârile, dar mai ales
urmările Sinodului din Creta (2016).
Ştim că Delegaţia Bisericii Ortodoxe Române a dat în
Creta o luptă foarte mare pentru mărturisirea Ortodoxiei, luptă în care şi
Înaltpreasfinţia Voastră ați avut aport de mare însemnătate. După cum bine
știți, cu binecuvântarea și la dorința Înaltpreasfinției Voastre, noi, obștea
mănăstirii Paltin Petru Vodă, după smeritele noastre puteri, am întâmpinat acest
Sinod cu rânduială duhovnicească de post și rugăciune. Deşi încredinţaţi de
imperativul ca întrunirea acestui sinod să fi fost amânată, fiind ridicate
uriaşe probleme teologice privitoare chiar la „Regulamentul de organizare şi
funcţionare”, nefiind întrunită unanimitatea preconizată pentru documentele
pregătitoare şi existând obiecţii ale unor Biserici locale, am făcut deplină
ascultare şi ne-am rugat ca lucrările cretane să fie desfășurate în harul și
lumina Adevărului, urmând hotărârilor statornicite de Dumnezeieștii și Sfinții
noștri Părinți. Ştiam că Atotputernicul Dumnezeu plineşte neputinţele şi
lipsurile omeneşti şi poate să schimbe răul în bine. Iar veştile despre lupta
pentru Ortodoxie a Delegaţiei Române ne-au dat nădejde şi ne-au întărit în rugăciune
şi post.
După cum se vede, nu ne-am grăbit să spunem ceva, odată
încheiat Sinodul din Creta (2016). Dimpotrivă, am studiat cu foarte multă
atenție şi răbdare documentele și hotărârile luate, pozițiile și relatările
ulterioare ale unor ierarhi și teologi de seamă ai Sfintei noastre Biserici,
atât pentru, cât şi împotriva organizării și desfăşurării lucrărilor şi
documentelor Sinodului din Creta. Ca urmare a acestei cercetări, însoțite de
rugăciune, în care am încercat să cumpănim toate spre a cunoaşte cât mai deplin
adevărul, glasul conștiinței ne îndeamnă să vă adresăm această scrisoare.
Părerea noastră faţă de Sinodul din Creta (2016) nu este singulară și izolată
în lumea ortodoxă, ci este împărtășită de multe alte conștiințe, prin
mărturisiri de credință publice, argumentate și întemeiate canonic pe
învățătura Sfinților Părinți.
Cu dragoste şi frică de Dumnezeu, Făcătorul, Ziditorul şi
Mântuitorul lumii, privind către Iisus Hristos, Dumnezeu Fiul şi Capul
Bisericii celei vii şi adevărate, trupul Său, Vă mărturisim Înaltpreasfinţite
Părinte, următoarele:
1) Sinodul din Creta a călcat peste cuvântul Domnului
nostru Iisus Hristos, Cel care pentru veşnicie a rânduit egalitatea între
episcopi (Mt. 20:25-28; Mc. 9:33-35), oprind cu sfânt glasul Său ca vreunul să
se facă mai mare peste ceilalţi; aşezarea episcopilor în trei trepte – unii
fără dreptul de a veni măcar la sinod, alţii putând să vină şi să vorbească,
dar fără vot hotărâtor, şi câţiva cu drepturi depline, ba chiar şi de veto –
este, dincolo de orice argumentaţii omeneşti, împotriva poruncii lui
Dumnezeu; speranţa noastră că sinodul din Creta va îndrepta greşeala ce i-a
fost pusă ca temelie a fost spulberată, această cumplită alunecare din
Ortodoxie nefiind nici măcar discutată.
Înaltpreasfinţite Stăpâne, felurite argumentaţii omeneşti
au existat în istorie şi pentru păstrarea Legii Vechi după Înviere, şi pentru
arianism sau macedonianism, şi pentru Filioque, pentru înfiinţarea papalităţii
în formele istorice sau actuale, pentru Inchiziţie şi multe altele asemenea. Şi
toate, pentru că au nesocotit poruncile lui Dumnezeu, s-au dovedit a face mai
mult rău decât bine, au adus dezbinare în loc de unitate, rătăcire în loc de
călăuzire, durere în loc de mângâiere, dărâmare în loc de zidire. Chiar şi numai
această cădere din Ortodoxie, adică acceptarea neortodoxelor şi
necreştineştilor trepte episcopale, este de ajuns spre a ne face să strigăm cu
durere: „Părinte şi Păstor al turmei celei cuvântătoare a lui Dumnezeu,
respingeţi Sinodul din Creta!”.
2) Sinodul din Creta şi-a încălcat propriul Regulament.
S-a ținut, deşi documentele pregătitoare nu au întrunit unanimitatea, ignorând
obiecţiile a patru Biserici locale. Simpla opoziţie a celor patru Biserici
contravine principiului atât de des amintit al unanimităţii, lovind de nulitate
Sinodul din Creta chiar conform propriei metodologii de organizare. Invocarea
unor Sinoade Ecumenice la care nu au luat parte toate Bisericile locale este un
sofism ruşinos, de vreme ce Sinodul din Creta nu a respectat principiile
fundamentale ale sinodalităţii ortodoxe în general şi ale Sinoadelor Ecumenice
în special. Să invoci o regulă care îţi convine dintr-un ansamblu de reguli
pe care le-ai sfidat în totalitate este necuviincios şi în afara Ortodoxiei.
Chiar şi numai pentru nerespectarea propriilor principii de organizare şi
funcţionare aveţi, Înaltpreasfinţite Stăpâne, motiv foarte întemeiat pentru a
respinge Sinodul din Creta!
3) Discuţiile şi documentele Sinodului din Creta au fost
apăsate cumplit de povara unui limbaj teologic neortodox, aparţinând de ceea ce
ecumeniştii înșiși au numit „theologia (o)ecumenica”, o teologie neortodoxă, de
origine protestantă, infiltrată în Biserică cu precădere în secolele XIX-XX.
Chiar Înaltpreasfinţia Voastră şi alţi membri ai Delegaţiei Române aţi luptat
împotriva ambiguităţilor şi neclarităţilor, formulărilor ne- şi chiar anti-
ortodoxe din ultimele documente. Dar timpul extrem de scurt (altă practică
neortodoxă!) şi presiunile foarte mari au lăsat să existe numeroase scăpări, de
la ignorarea inacceptabilei inovaţii dogmatice a treptelor clericale până la
articole ce se contrazic sau se anulează reciproc, sau lipsa unor precizări
esenţiale, fără de care cele mai rătăcite răstălmăciri teologice capătă cale
liberă.
Despre toate acestea, cu multe amănunte şi informaţii,
s-a scris şi s-a publicat în Grecia şi Ucraina, în Bulgaria, Gruzia şi alte
părţi ale Bisericii celei Una, precum şi în România. Dacă vom adăuga unele
materiale, nu o facem spre a vă învăța ceva, căci suntem încredinţaţi deplin că
ştiţi prea bine cât de adevărate sunt cele pe care vi le-am scris, ci doar spre
a întări mărturia noastră în faţa istoriei, pentru cei care nu o cunosc, şi a
vă pune la îndemână mijloace prin care să susţineţi singura hotărâre posibilă:
respingerea categorică a Sinodului din Creta (2016).
Înaltpreasfinţite Stăpâne, cunoaşteţi dragostea noastră
nestrămutată faţă de Biserica lui Hristos, dragoste pentru care Părintele şi
Duhovnicul nostru, ctitorul Mănăstirii Paltin, şi-a dat sângele şi viaţa, petrecând
ani de chinuri cumplite, fără şovăire, fără a da înapoi. Sunt vremuri în care
exemplul Părintelui Justin Pârvu trebuie să ne stea înainte, alături de pilda
strălucitoare a tuturor mărturisitorilor din prigoanele comuniste.
Chiar dacă acum prigoana nu este, sau încă nu este, la
asemenea răutate ca atunci, ştim foarte bine că sunt şi acum presiuni foarte
mari pentru ca Biserica Ortodoxă Română să primească lucruri ce sunt străine
Ortodoxiei. Ştim şi că aţi dat o luptă grea pentru a feri Biserica Românească
de asemenea cădere. Şi cu lacrimi vă rugăm: continuaţi lupta, respingeţi
Sinodul din Creta. Ceea ce nu aţi putut câştiga acolo, câştigaţi acum! Căci
nu este vorba despre vreun interes omenesc, limitat şi meschin, ci despre
datoria cea sfântă şi nesfârşit de înaltă a mărturisirii şi propovăduirii
Învăţăturii lui Hristos, aşa cum Însuşi Mântuitorul ne-a lăsat-o, tezaur, până
dincolo de sfârşitul lumii.
Uitaţi-vă, Preasfinţitul nostru Părinte şi Păstor, la
valurile care se ridică: orice rătăcire duce la naşterea unor răspunsuri
extreme. Rătăcirile ecumenismului, ultraclericalismului şi etnofiletismului
care au condus la felul în care a fost organizat şi desfăşurat Sinodul din
Creta, şi care, în ciuda luptei Delegaţiei B.O.R., răzbat din documentele sale,
stârnesc reacţii tot mai puternice. Chiar dacă nu se aud până la înălţimea
Sfântului Sinod, vocile care cer întreruperea pomenirii ierarhilor sunt multe,
foarte multe, şi foarte hotărâte, dar foarte grav este că dincolo de ele se aud
deja şi glasuri ale unor grupări centrifuge, unele dorind şi luptând pentru
sfâşierea Bisericii, glasuri care pot găsi tot mai mulţi ascultători dacă
tulburarea continuă şi se adânceşte. Este limpede că respingerea Sinodului din
Creta este cea mai clară şi eficientă vindecare a tuturor acestor valuri şi
rătăciri, de fapt singura vindecare cu putinţă.
Vă scriem acestea cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu
dragoste. Nu ca şi cum am putea să vă învăţăm ceva, căci cum am putea să vă
învățăm noi, cei lipsiți de viețuire curată si de cunoștință luminată? Ci venim
înaintea Înaltpreasfinţiei voastre, ca înaintea unui Părinte și Păstor preabun,
ce își pune sufletul pentru fiii sau oile sale, doar aducându-Vă aminte de cele
pe care prea bine le cunoaşteţi şi astfel să risipiți tulburarea apărută în
Biserica lui Hristos, aducând pace și lumină prin aplicarea dogmelor și
învățăturilor cele sfinte ale înaintașilor noștri, ierarhi sfinți și temători
de Dumnezeu, ce și-au apărat credința și turma cu prețul vieții.
Binecunoscând evlavia și dragostea Înaltpreasfinţiei
voastre față de Tradiția Bisericii noastre și rânduielile sfinte ale
Dumnezeieștilor Părinţi, cât și prețuirea pe care ați manifestat-o de atâtea
ori față de mult iubitul nostru Părinte Duhovnicesc, de vrednică pomenire,
Arhim. Justin Pârvu, aducem înaintea Înaltpreasfinției Voastre cuvintele
purtătoare de duh ale Părintelui nostru, un neostoit luptător pentru dreapta
credință, luptător în faptă și în cuvânt, cuvânt plin de dragoste și mângâiere,
dar totodată de înțeleaptă mustrare: „Creştinismul este picătura de var care
limpezeşte apa tulbure din pahar. Conducătorii unui neam, ai unei Biserici
sunt oameni care pot alunga tulburarea apei şi restabili curăția ei. Dar dacă
nu avem conducători care să intervină în limpezirea tulburărilor apelor ce ne
cuprind, nu vom avea parte de paharul acesta limpede… Canoanele Sfinţilor
Părinţi nu sunt numai pentru noi, românii, Biserica Ortodoxă, sunt pentru toată
lumea creştină. Aşa încât, scopul nostru este, cum am spus şi adineaori, este
mântuirea omului. Acestea sunt mijloace de mântuire a omului. Cum noi am
început să eliminăm, să facem concesii pe aceste baze, am început să ne
destrămăm şi morala şi viaţa noastră creştină. Aşa încât scopul nostru este
de a ridica pe om, cu slăbiciunile lui, spre înălţimea, linia Bisericii, linia
canonică, nu să scoborâm noi Canoanele şi rânduielile Sfinţilor Părinţi la
slăbiciunea şi neputinţa omenească. Că tocmai aici se vrea să se şi ajungă. Să
ajungem la desfiinţarea lor şi omul rămâne în toată splendoarea, în toată
neputinţa lui ca şi cum peste el nu mai există nimeni. Ori aceste Canoane,
aceste rânduieli sunt formate de sfinţi şi rămân sfinte şi noi trebuie să ne
conformăm. Neconformarea faţă de ele înseamnă pieirea noastră sufletească şi sufocarea
noastră spirituală”[1].
În temeiul celor mărturisite mai sus ,
Vă asigurăm de dragostea noastră fiiască şi de
rugăciunile neîncetate pe care le ridicăm pentru ca Dumnezeul Adevărului, cel
ce a întărit pe mucenici, să Vă întărească în mărturisirea cea sfântă și Vă cerem
cu smerenie să înaintați Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române spre
reanalizare documentele din Creta și respingerea Sinodului care a provocat
multă tulburare în sânul Bisericii.
Cu smerenie și fiiască supunere,
Obștea mănăstirii Paltin Petru-Vodă și preoții slujitori
11 August 2016, la prăznuirea Sf. Ierarh Nifon,
Patriarhul Constantinopolului
Înaltpreasfinției Sale, Înaltpreasfințitului Părinte
Teofan, Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei
[1] Preluat din cartea Părintelui Justin Pârvu, Biserica
și noile erezii, Fundația Justin Pârvu, 2016, p. 32.
Sursa: manastirea Paltin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.