luni, 29 august 2016

Mitingul de protest impotriva ierarhilor care au apostaziat in Creta nu ajuta Bisericii Ortodoxe. Cine sunt organizatorii si ce scopuri au?

A aparut recent stirea ca un monah l-a blestemat pe patriarhul Daniel si pe ierarhii care au cedat semnand documentele ecumeniste in Creta. Pe facebook s-a creat o retea de chemare la protest in care este folosit numele parintelui Iustin Parvu. L-am contactat telefonic pe parintele Eftimie Mitra, unul dintre cei care s-a pronuntat public impotriva oficializarii ecumenismului in Creta, intrebandu-l despre evenimentul anuntat:


-Ati aflat ca se pregateste un miting de protest prin care se condamna decretarea oficiala a ereziei ecumeniste din Creta?
-Am primit si eu cateva mesaje pe telefon in care se anunta asa ceva. Dar de ce intrebi? Era un numar necunoscut, tu mi-ai trimis?

-Nu eu am trimis, dar vroiam sa va intreb, noi ce sa facem? 
-Sa stati in banca voastra. Cine organizeaza? Ce scopuri au? Ii cunosti pe organizatori?

-Nu-i cunoastem. Dar stirea a aparut si la televizor. 
-Mai fratilor, nu mergeti. Organizatorii care nu-si dau numele sunt niste anonimi care ori cauta tulburare, ori isi revarsa tulburarea din ei prin fel de fel de subiecte, ori au interesul sa compromita pe cei ce s-au impotrivit fata de talharia din Creta, pentru a da impresia ca sunt niste turbulenti. Chestiunea din Creta nu se combate in strada, ci in cuvant. Cuvantul vostru trebuie sa rasune cu putere si sa fie bine argumentat. Nu vedeti ca pana acum ecumenistii nu au venit cu nici un argument teologic prin care sa sustina compromisul facut de cei care au semnat? De ce? Pentru ca ei nu au argumente teologice. Ei spun ca sunteti niste razvratiti sau fundamentalisti, retrograzi sau fanatici si tot felul de expresii sub care sa-si ascunda inselarea in care se afla. Nici un argument teologic, ci doar abureli arhieresti prin care sa ne duca cu zaharelul sa ne faca sa credem ca acolo nu s-a schimbat nimic. Abia asteapta sa faceti o miscare gresita, sa faceti un gest de genul asta si sa va puna o eticheta prin care voi sa nu fiti crezuti cu toate ca aveti dreptate in ce spuneti. Eu zic sa nu mergeti acolo, ori e o cursa, ori e un exces de zel fara discernamant. Cu atat mai mult ca se ascund sub anonimat.


-Dar pagina de facebook care a pornit actiunea poarta numele parintelui Iustin Parvu. Se numeste "Sfantul Parinte Iustin Parvu".
-Asa pot si eu sa fac un cont pe facebook cu numele lui Nicolae Ceausescu, dar asta nu inseamna ca fostul presedinte care acum nu mai e in viata ar fi deacord cu ce scriu eu pe pagina respectiva. Asa e si cu astia. Se folosesc de numele parintelui Iustin in mod necuviincios. Nu cred ca parintele Iustin ar fi fost de acord cu asa ceva. Parintele Iustin, asemenea parintelui Calciu Dumitreasa, sau alti marturisitori din inchisori au luptat in cuvant nu in strada asa cum lupta partidele intre ele. Fac demonstratii sa dea jos pe unul sau altul care le e incomod. Oamenii ies sau nu ies in strada in functie de cum recepteaza anumite mesaje sau slogane manipulatoare asa cum a fost recent mesajul de la Bucuresti cand unii masoni s-au folosit de victimele din clubul Colectiv ca sa isi rezolve probleme politice sau chiar impotriva Bisericii Nationale. Aia au avut un scop. Punct ochit, punct lovit. Asa fac ei, dar noi nu trebuie sa facem asa. Lupta noastra trebuie sa fie teologica, patristica, canonica. Totul trebuie facut canonic asa cum faceau Sfintii Parinti si nu dupa modelele lumesti. De aceea iti recomand si tie si la toti sa ignorati acele mesaje. Lupta noastra trebuie sa fie in Biserica, nu in strada. Asa faceau Sfintii Parinti. 

-Dar oprirea pomenirii este canonica. Sunt unii parinti din Moldova care au intrerupt pomenirea ierarhului locului pentru ca a semnat documentul ecumenist in Creta.
-Da, este canonica. E o masura radicala, dar e canonica.

-Sunt unii care spun ca oprirea pomenirii ierarhului care a acceptat ecumenismul in mod oficial ar fi ruptura de Biserica. Prin semnatura lor au acceptat ecumenismul in mod oficial. Nu?
-Da. Asa este, au acceptat erezia ecumenista in mod oficial. In fata lui Dumnezeu ei vor raspunde pentru ce fac ei, iar noi pentru ce facem noi. Chestia cu despartirea de Biserica nu are nici o argumentatie. E o vorba aruncata asa pentru a convinge pe altii sa taca. Ce sa zica si ei altceva. Daca nu au argumente teologice spun ca acestia sunt rupti sau despartiti de Biserica. Asta nu are cum sa stea in picioare pentru ca eu au ramas in Biserica Ortodoxa. Nu au trecut la schismatici sau la secte. Culmea ca in Creta sectele si schismele sunt recunoscute ca "Biserici", iar in cazul celor care intrerup pomenirea ii considera rupti de Biserica. E o contradictie flagranta. Ei si-au asumat cu curaj gestul lor. E o forma de marturisire mai radicala, dar canonica. Nu s-au rupt de Biserica.

-Patriarhul Daniel a semnat. A cazut si el in inselare?
-A semnat un document compromitator. Asta nu inseamna ca trebuie sa-l blestemam. E putin exagerat. prin asta nu facem altceva decat sa creem o prapastie care nu-si are rostul. Am mai spus mai omule, nu intelegi? Lupta noastra trebuie sa fie teologica, nu in strada sau cu blesteme. Nu sustin asa ceva. Intr-adevar ca patriarhul a gresit, dar lucrurile se pot indrepta. Traiesc cu convingerea ca la sinodul din toamna asta din Bucuresti, Biserica Romaniei va repara gresala facuta in Creta. Daca nu o vor face inseamna ca nu sunt sinceri cu ei insisi, cu propria lor constiinta, si nici cu noi. 

-Dar iesirea in strada nu ar fi tot o forma de marturisire radicala?
-Nu. E o forma lumeasca si necanonica. Nu-si are rostul. Aprob pe cei care se lupta sa mai salveze ceva din ce s-a pierdut in Creta, dar nu aprob iesirile in strada si excesul de zel care duce la discreditarea unor persoane si tulburare inutila. Marturisirea poate fi facuta, cel putin momentan, prin scrisori, semnaturi sau alte forme in care sa se atraga atentia din punct de vedere teologic asupra lucrurilor si prin care cel ce vrea sa marturiseasca sa isi asume responsabilitatea pentru ceea ce face si spune.

-Putem posta pe blogul nostru discutia noastra?
-Daca credeti ca va foloseste, puteti. Asta este. 


(Textul de mai sus este reproducerea unei convorbiri telefonice inregistrate.)

Facebook cu numele "Sfantul Parinte Justin Parvu"
Facebook cu numele "Sfantul Parinte Justin Parvu"
Facebook cu numele "Sfantul Parinte Justin Parvu"

10 comentarii:

  1. Asa este lupta se duce prin cuvant,,nu in strada cu argumente teologige conform canoanelor apostolice deci in biserica si nu in strada

    RăspundețiȘtergere
  2. Cine sa mai faca oprirea pomenirii cand majoritatea preotilor sunt facuti preoti doar cu spagi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Preotii sunt fricosi, nu toti, dar majoritatea.

      Ștergere
  3. Dar marturisirea in strada a credintei de catre mucenici, tot necanonica era??
    Dar actiunile populatiei din Constantinopol, dupa sinodul de la Ferara-Florenta, cand au cerut socoteala episcopilor tradatori, tot necanonica era??
    Dar scandarile credinciosilor greci impotriva episcopilor tradatori din Creta, tot necanonice sunt??
    Numai noi, romanii trebuie sa stam cumintei in banca noastra?
    Numai poporul roman n-are dreptul sa spuna nimic, chiar daca nu sintetizeaza prea bine dogma ortodoxa in scandarile lor?
    Organizatorii, anonimi sau nu, s-au vazut la acel mic protest. Nu s-a ascuns nimeni.
    Eu cred ca romanii ortodocsi au dreptul sa-si apere credinta chiar si in strada, indiferent daca sunt bine documentati documatic sau nu. Ei una stiu: ierarhii din BOR au tradat Ortodoxia in Creta si trebuie sa se dezica de semnaturile lor pentru a mai putea avea credibilitate in fata credinciosilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diferenta e ca sfintii mucenici despre care pomeniti si-au dat numele, si-au asumat responsabilitatea. Cei care au organizat mitingul cu pricina erau niste anonimi si oameni fara credibilitate.

      Ștergere
  4. Laurentiu Cadar31 august 2016, 20:32

    Asa e bine, trebuie sa fim echilibrati. Anonimii sunt periculosi. Au datoria sa duca in eroare pe cei bine intentionati.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna poziţia. E bine că nu se încurajează ieşirile din exces de zel. A fost un eşec al unor oameni care se plictisesc acasă. Nu au adus argumente şi soluţii, doar au facut scandal.

    RăspundețiȘtergere
  6. Se discuta pe aici ca "preotii sunt fricosi in general". Preotii nu sunt fricosi in general, preotii in general nu se aliaza cu instigatorii.
    Demonstrantii au fost instigati de catre persoane obscure .Aceasta lupta impotriva BO se duce incepand cu multi ani in urma si ea se bazeaza pe adeziunea ignorantilor crestini, ca urmare a demersurilor initiate de oameni care in mod constient si voit provoaca dezbinarea BO.
    Caracterul acestor luptatori antiecumenisti,"ortodocsi" doar cu numele, se poate clar observa din limbajul lor plin de invective si blesteme, atitudine permanent tensionata si agresiva, care nu lasa niciodata loc de dialog.
    Toate siturile antiecumeniste incalca aceasta lege a dialogului, denigand, apostrofand, jignind interlocutorul, daca acesta nu se afla in consens cu ei.
    De aceea spun ca acestia nu sunt crestini onesti,nu respecta normele bisericesti prin care se poate initia dialogul dintre parti, ci ei instiga pe unii impotriva altora, pentru a castiga cei de-al treilea.

    "Dupa roade ii veti cunoaste".

    Dupa cuvinte, expresii si atitudini ne putem da seama carui dumnezeu slujesc acesti oameni.


    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Simona, scuza-ma ca te contrazic. Nu ma refer la cei care au facut acest miting, nici eu nu-i aprob.
      Ma voi referi la afirmatia ta care ma face sa cred ca incerci sa dai impresia ca antiecumenistii ar putea fi asociati cu cei care au fost la acel miting.
      Spuneai ca: "Toate siturile antiecumeniste incalca aceasta lege a dialogului, denigand, apostrofand, jignind interlocutorul, daca acesta nu se afla in consens cu ei.
      De aceea spun ca acestia nu sunt crestini onesti,nu respecta normele bisericesti prin care se poate initia dialogul dintre parti, ci ei instiga pe unii impotriva altora, pentru a castiga cei de-al treilea."
      Tin sa iti spun ca sunt multe site-uri sau blog-uri care sunt pentru dialog, dar ecumenistii refuza discutii fata in fata cu traditionalistii.
      Inca ceva. Iti spun cu mana pe inima ca pr Cleopa Ilie, Iustin Parvu, Arsenie Papacioc, Dumitru Staniloae si alti mari duhovnici si teologi antiecumenisti, au dorit dialog si discutii publice cu ecumenistii dar nu au acceptat cei pe care ii aperi in comentariul tau.
      Daca doresti, as propune oricand o intrunire publica intre cei pro si contra ecumenism (sinod Creta). Sunt curios daca ecumenistii ar accepta asa ceva...

      Ștergere
    2. 1.Care sunt acele situri care sunt pentru dialog?

      2. De ce numiti ecumenist sinodul cretan?

      3. Stiti in ce consta apostazia de ii numiti apostati pe ierarhii participanti la sinod?

      4. De ce nu au participat la sinod toti cei vizati, avand ocazia unei dezbateri live? Pentru a lovi ulterior pe la spate?

      Ștergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.