miercuri, 10 decembrie 2014

Banatenii il vor pe IPS Ioan Selejan in scaunul de mitropolit la Timisoara


IPS Ioan Selejan - un ierarh smerit caruia nu ii este rusine ca e român


 Se stia de mult de intentiile PS Sofronie de la Bihor si a PS Lucian de la Caransebes de a tanji dupa functia de mitropolit la Banat. Dintre acestia doi, banatenii l-ar fi ales pe Lucian Mic pentru ca e “raul cel mai mic”, dar pentru ca PF Daniel si IPS Laurentiu Strezea il sustin cu inversunare pe Sofronie Drincec, banatenii au vazut tot mai mici sansele de a opri venirea lui Sofronie la Banat. Sansa de a scapa de Sofronie a ramas un ierarh cu personalitate si simpatie in popor. Cine sa fie? 

Dupa aproape trei ore de dispute, in care consiliul eparhial al Arhiepiscopiei Timisoarei se lupta pentru introducerea celui de al treilea candidat, patriarhul a acceptat (mai mult fortat de banateni) si a treia candidatura, cea a IPS Ioan de Harghita si Covasna. La insistentele membrilor din adunarea eparhiala, PF Daniel Ciubotea a pus mana pe telefon si l-a sunat pe IPS Ioan: “Vrei sa candidezi la Banat?”, dupa care raspunsul a fost promt: “Daca ei ma vor, voi accepta candidatura”. 

Odata cu aparitia lui Ioan de Covasna, in scena candidatilor, sansele lui Sofronie Drincec s-au diminuat mult. Singura sansa a ierarhului Sofronie e cea a unei influiente foarte puternice din partea celor doua inalte fete bisericesti (Daniel si Streza), dar si pe linie politica. PS Sofronie mizeaza mult pe sprijinul lui Victor Ponta, actualul primministru al Romaniei. Bnatenii sunt hotarati: “Daca ni-l impune pe Sofronie baricadam catedrala si nu lasam sa fie instalat. Vom boicota orice ierarh care va veni sa il instaleze”. In acest sens banatenii, preoti si credinciosi, au trimis petitii si memorii patriarhului Daniel, prin care cerea sa nu le fie impus Sofronie Drincec: “Lasati-l la Oradea” in timp ce bihorenii sustin din rasputeri plecarea lui Sofronie la Banat: “Sa se duca cat mai repede”.

PS Sofronie Drincec - omul patriarhului
Alegerile vor avea loc in 16 decembrie cand sinodul BOR se va intruni pentru a allege unul din cei trei candidati. Se pune si ipoteza aparitiei unui al patrulea candidat in ziua de 16 decembrie – asta ramane de vazut. 

Sofronie Drincec a stiut sa se bage foarte adanc sub pielea patriarhului. Pana in prezent nu are nici o datorie in ce priveste rata pentru catedrala de la Bucuresti, chiar salariul sau si l-a donat de un an maretei catedrale. I-a facut patriarhului cadouri scumpe cum ar fi: un chivot cu biserica mantuirii neamului de la Bucuresti, un engolpion din aur masiv cumparat din Grecia si alte lucruri pe care un cleric de rand nu si le-ar permite. Toate acestea pe banii episcopiei de Oradea, pe banii bihorenilor – doar nu din banii de la mama!

In cazul in care episcopului Sofronie nu i se va implinii visul, se va consola cu ridicarea Episcopiei Oradiei la rang de arhiepiscopie, ca semn de rasplata pentru "atentiile" oferite pana acum. Cel putin asa i s-a promis de catre patriarh.

Sperantele banatenilor sunt ca Sinodul nu va ceda presiunilor, iar IPS Ioan nu-si va retrage candidatura, chiar daca i s-ar cere sub pretextul “ascultarii”. Catolicii il vor pe Sofronie la Banat, dar se multumesc si cu Ioan Selejan, sperand ca acesta va continua linia pe care a avut-o mitropolitul Nicolae Corneanu in ce priveste ecumenismul (vezi si: http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2014/12/cazul-corneanu-banatul-lui-ecumenism.html)

Banatenii se tem ca nu cumva si de aceasta data candidatura lui Ioan Selejan sa fie fictiva, asa cum a fost si cu alte ocazii – cand trebuia spalata imaginea celor care trageau sfori in conducerea BOR. Daca vor fi ascultate rugaciunile banatenilor ramane de vazut. Cert e ca oricand pot aparea surprize, chiar rasturnari de situatii.

Marius Pop

8 comentarii:

  1. Sofronie e bun la circ. Are niste pastorale de rad si copiii. Nimic duhovnicesc in cuvantarile sale de parca ar fi ateu. Un astfel de om a ajuns episcop?!?!?!.... Si acum vrea sa devina mitropolit?!?!
    Atunci vai de noi... Sa stea in banca lui la Oradea asa cum a stat si pana acum.
    De cand a mers la Oradea doar in scandaluri a tinut-o. Asa vrea sa faca si la noi?

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi este mila de bihoreni, dar trebuie sa nu ne gandim egoist. Ar fi bine ca bihorenii sa inteleaga ca dupa ce s-a distrus o episcopie nu e cazul sa distruga si o mitropolie. Pierderea ar fi mult mai mare pentru ortodoxie. De aceea ar fi mai de folos sa se jertfeasca si sa il pastreze pe PS Sofronie asa cum este. Cu atat mai mult ca atunci cand a fost propus pentru caterisire multi preoti din Bihor au semnat pentru sustinerea lui Sofronie. Daca atunci le-a fost frica sa isi spuna punctul de vedere, nu inseamna ca acum trebuie sa le spalam noi murdaria.
    Daca se va impune la Banat, vom face ceea ce trebuia bihorenii sa faca in urma cu cativa ani, cand aveau sansa sa scape de el.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu văd de ce este treaba mirenilor să se implice în alegerea unui mitropolit. Este strict decizia Sfântului Sinod și punct. Domnul Anonim de mai sus cred că n-a citit în viața lui o pastorală a PS Sofronie sau nu l-a auzit niciodată predicând în vreo biserică, dar își dă aiurea cu părerea. De ce trebuie ca noi, mirenii, să judecăm înaltele fețe bisericești ? Dumnezeu îi va judeca pe toți, fără excepție. Nu îl apăr pe PS Sofronie, chiar dacă a avut greșeli, e om la urma urmei și se poate îndrepta. Importantă e misiunea sa duhovnicească, mesajul pe care îl transmite credincioșilor ortodocși. PS Sofronie este foarte bine pregătit din punct de vedere teologic, are niște pastorale și predici de înaltă ținută. Da, a greșit sfințind apa împreună cu ereticii greco-catolici, dar, să nu uităm, fostul Mitropolit ÎPS Nicolae s-a împărtășit cu ereticii din același potir, ceea ce e mult mai grav !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce poate invata credinciosii de la PS Sofronie? Betii, scandaluri, goana dupa bani, interese lumesti etc. In ce priveste predicile se vede clar ca e gol d.p.d.v. duhovnicesc. Anonimul din 10 decembrie are dreptate. Daca vreti sa va convingeti intrebati preotii din Bihor si va vor spune mai multe. Nu se pune problema sfintirii de boboteaza cu ereticii ci mai degraba caracterul sau - care lasa de dorit...

      Ștergere
  4. http://activenews.ro/acuzatii-grave-la-adresa-patriarhiei-se-fac-presiuni-pentru-alegerea-unui-mitropolit-al-banatului-care-sa-pregateasca-autonomia-regiunii-de-vest-tarii-scrisoare-deschisa_1876323.html

    RăspundețiȘtergere
  5. Marele teolog, Pavel Evdokimov, afirma urmatoarele: «Cei care slabesc demnitatea Preotiei Universale sunt laicii insisi, iar Episcopii, in mod fatal, devin din ce in ce mai mult punctul de concentratie al sacrului, al “consacrarii”. Se formeaza astfel o distanta printr-o neintelegere, o saracire progresiva a laicatului, prin redutabilul sau refuz al darurilor Sfantului Duh. Aceasta a fost o mare “tradare a laicilor”, tradarea naturii lor sacerdotale»…Pentru foarte multe lucruri rele care se petrec in Biserica Ortodoxa, printre care “erezia tuturor ereziilor”, asa cum este inteles a se face ecumenism astazi, pentru o dominare totala administrativa, cand mirenii sunt alungati cu mascatii din Biserica construita cu jertfa lor si se pun tot mai multe “biruri” pe bietii preoti, si dupa cum vedem numai ceata ierarhilor au pus stapanire pe ea, ceva foarte asemanator cu politica ce se face astazi, pentru toate acestea si multe altele, vinovati sunt mai ales mirenii, prin neconstientizarea rolului lor in Biserica si neluarea de pozitie!...Mai grav, cand cineva mai ia o pozitie, li se pune in fata o asa zisa judecata, de multe ori o modalitate ieftina de “a arunca pisica moarta”, insa judecata este atunci cand am numi pe cineva “nebunule”, sau am zice ca cineva este condamnat la iad, adica cand am crede noi ca stim ce va fi in inima omului pana la ultima suflare, dar cand analizam cu argumente faptele si le combatem acolo unde ele sunt impotriva lui Hristos, atunci este o indatorire sfanta a apara adevarul de minciuna!...Daca este vorba de alegerea ierarhilor sau a preotilor, oare am uitat ca in Biserica Ortodoxa, in vremuri mai luminate, mirenii erau cei care alegeau si propuneau ei pe cine sa fie alesi, ca unii ce acestia faceau parte dintre ei, cunoscandu-le viata lor, iar acum mai mult se aleg “ei” intre “ei”, dupa alte criterii, mai mult de grup!!...Oare de ce mirenii, credinciosii au ultimul cuvant cand spun “vrednic este”, care acum a devenit o simpla formula, daca acestia nu ar avea nici-un cuvant de spus in Biserica lui Hristos!?...Iata ce mai zice in acest sens tot marele teolog Pavel Evdokimov: “Preotia universala nu implica nici o opozitie fata de preotia functionala a clerului. Iar aceasta, la randul ei, nu este o emanatie a laicatului, o delegare de tip congregationalist. Biserica a primit o structura ierarhica din institutia Celor Doisprezece, conform planului divin. Poporul este diferentiat de Dumnezeu in “principiul sau sacerdotal”, prin intermediul slujirilor harismatice. Episcopul este ales din poporul sau, el este din trupul si sangele lui sacedortal, el nu vine sa formeze o STRUCTURA DEASUPRA, caci el este o parte organica a trupului, intr-o unitate ontologica a tuturor membrilor”!...Iar mai departe spune: “Prin cea de-a “doua nastere”,, Botezul, toti devin preoti, si in sanul acestei egalitati sacerdotale se produce diferentierea functionala a harismelor. Aceasta nu inseamna o noua “sfintire”, ci o hirotonie pentru o noua slujire a celui care era deja consacrat, deja schimbat in natura lui odata pentru totdeauna, avand deja primita fiinta lui sacerdotala”…Iarasi, Pavel Evdokimov afirma: “Ideea unui popor pasiv este in contradictie flagranta cu eclesiologia patristica, caci Preotia universala a credinciosilor participa la cele trei puteri: conducere, invatatura si sfintire”…”Laicii nu sunt JUDECATORII (eriteis) credintei, promulgarea definitiilor doctrinale fiind harisma proprie episcopatului; dimpotriva, laicii sunt APARATORII credintei. Pavaza este Biserica in totalitatea sa si tocmai pentru aceasta capacitatea de a distinge adevarul de eroare, “ de a verifica si de a marturisi este data tuturor”!..( extrase din cartea “VARSTELE VIETII SPIRITUALE” – Teolog, Pavel Evdokimov, pp. 194-209)…

    RăspundețiȘtergere
  6. E foarte bine ca se implica si mirenii. Preotii sunt supusi dictaturii sub pretextul "ascultarii" si nu au voie sa isi pronunte punctul de vedere. Singura solutie a rezolvarii problemelor sunt mirenii. Ei nu sunt obligati sa faca asa-zisa "ascultare" pe care ierarhii o folosesc pentru interesele lor si nu pentru binele Bisericii.

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.