Am primit pe adresa redacţiei o scrisoare deschisă adresată Sfântului
Sinod şi credincioşilor Bisericii Ortodoxe Române şi având în vedere
gravitatea subiectelor abordate, o redăm în întregime, fără alte
comentarii. Scrisoarea este trimisă de către un grup care se intitulează
„Credincioşi şi preoţi din Mitropolia Banatului”.
Biserica şi alegerile!
Biserica.
Biserica, spun cărţile sfinte, este trupul lui Hristos
alcătuit din toţi cei botezaţi. Aşadar, mirenii şi clerul, dacă este să
facem o deosebire în acest trup, alcătuiesc Biserica. Cu toţii se roagă
şi se luptă ca să biruiască păcatul şi moartea prin unirea cu Hristos.
Toţi au datoria să fie preocupaţi de soarta Bisericii şi să vegheze la
bunul mers al acesteia în istorie. Aşa au stat lucrurile dintotdeauna,
însă astăzi în tot mai multe cazuri lucrurile se desfăşoară după o cu
totul altă logică. Sunt ierarhi care se comportă precum feudalii Evului
Mediu. Pe preoţi sau, în cazul nostru, chiar pe alţi ierarhi îi tratează
ca pe nişte vasali, iar pe mireni îi consideră o cantitate neglijabilă,
folosindu-se de ei pentru a-şi atinge scopurile.
Din păcate, prin această putere discreţionară se manifestă
adesea duşmanii Bisericii cărora mult mai la îndemână le este să
şantajeze şi să controleze un singur om decât câteva sute de mii de
creştini. Astfel că aceştia ori că îşi aleg reprezentantul pe care îl
propulsează în ierarhie prin tot felul de mijloace – bani, ameninţări,
trafic de influenţă – fie se luptă să compromită pe ierarhul cu pricina,
dacă acesta nu este cumva compromis dinainte prin patimile pe care le
are. Astfel, cu ajutorul dosarului întocmit minuţios îl şantajează pe
respectivul ierarh, obligându-l ca să întreprindă chiar acele lucruri
prin care, în timp, Biserica este denigrată, credinţa oamenilor este
slăbită sau credinţa este marginalizată la nivel social – vezi
chestiunea orei de religie.
Facem aceste precizări cu
ocazia alegerii Mitropolitului Banatului, în contextul în care cu durere
am constatat că o manipulare uriaşă este pusă la cale pentru ca nu
Duhul Sfânt să aleagă în Biserică pe un vrednic păstor al acestei
Mitropolii, ci interese meschine, dacă nu societăţi sau servicii secrete.
Nici voinţa poporului şi nici cea a ierarhilor nu mai contează. Unora
li se pune pumnul în gură, iar ceilalţi sunt ameninţaţi cu răzbunarea
dacă nu se supun.
Alegeri
Primul semn al manipulării care ni se pregăteşte a fost atitudinea Patriarhului Daniel în Adunarea Eparhială[1]
desfăşurată în data de 07.11.2014 Timişoara. Timp de patru ore şi
jumătate patriarhul a încercat să împiedice mirenii din această adunare
să se exprime, căci preoţii erau prea timoraţi ca să mai poată face
ceva. Cu alte cuvinte, s-a încercat refuzarea dreptului acestei adunări
de a avea un candidat în care crede că va putea cu cinste să păstorească
Mitropolia. Lucrurile au decurs astfel:
Discursul patriarhului a fost în aşa măsură structurat încât
nimeni să nu aibă curaj să vină cu o propunere, şi totuşi … Totuşi
primul care a luat cuvântul a fost academicianul Ion Otiman care a
întrebat cu mult bun simţ dacă este posibilă o altă propunere. Răspunsul
patriarhului a fost o peroraţie de circa 25 de minute prin care la
început a explicat că, deşi răspunsul este pozitiv, se poate face o nouă
propunere doar dacă este bine fundamentată, după care a început să
vorbească despre Australia, canguri şi bani, că doar or renunţa cei
prezenţi la a-şi mai spune punctul de vedere. Şi totuşi, după ce a
încetat, a luat cuvântul un distins judecător care după trei minute în
care argumenta propunerea candidaturii lui IPS Ioan al Covasnei a fost
întrerupt de patriarh care a mai vorbit încă 30 de minute despre tot
felul de lucruri. A luat apoi cuvântul şi un arhitect cunoscut de pe
malurile Begăi, apoi alţii şi alţi şi iarăşi aceiaşi, dar nimeni nu a
reuşit să vorbească mai mult de 3 minute şi să tragă o concluzie,
fiindcă patriarhul îi întrerupea şi conducea discuţia în altă direcţie.
Văzând, în cele din urmă, că nu o scoate la capăt, exasperat
patriarhul a întrebat de ce nu sunt buni cei doi propuşi deja, unul
dintre ei fiind de faţă (lucru interzis de statut). Cei prezenţi au spus
că nu au nimic (metaforic chiar nimic nu poţi avea în comun cu cei doi)
cu cei propuşi însă ei îl susţin pe IPS Ioan. Patriarhul a susţinut
atunci că IPS Ioan nici nu doreşte să fie mitropolit la Timişoara, motiv
pentru care chiar el i-a telefonat pe loc înaltpreasfinţitului Ioan
întrebându-l dacă s-ar bucura să vină ca Mitropolit la Timişoara în
condiţiile în care este dorit acolo. Răspunsul a fost însă pozitiv.
După cele aproape 5 ore de tărăgănări, Patriarhul face o
ultimă încercare de blocare a votului, spunând că nu mai este timp să se
voteze alte propuneri fiindcă este aşteptat la Deva ca şi când nu el ar
fi fost acela care a vorbit timp de 4 ore . Mirenii însă nu s-au lăsat
şi nu doar ei, ci si cei câţiva preoţi care s-au ridicat şi au luat
cuvântul şi l-au susţinut pe cel în care îşi pun nădejdea, adică pe IPS
Ioan al Covasnei.
La sfârşit, văzând că nu are încotro s-a supus la vot
propunerea, reuşindu-se cu 25 de voturi pentru şi 12 împotrivă trecerea
IPS Ioan pe lista candidaţilor pentru noul mitropolit al Banatului. Dacă
votul nu ar fi fost deschis, lucru nepermis în astfel de situaţii, când
votanţii se pot simţi intimidaţi, cu siguranţă ar fi fost altul
procentul celor care ar fi votat pentru.
Ce căuta Patriarhul într-o Mitropolie străină ca să-şi impună
voia? De ce nu îngăduie mirenilor să se exprime? Oare pentru că aceştia
nu sunt atât de uşor manipulabili ca preoţii, ce pot fi ameninţaţi
că-şi vor pierde parohia? În fine, Patriarhul Daniel a uitat că la
alegerea lui mirenii au jucat un rol foarte important acum 7 ani când a
fost ales de Adunarea Naţională care atunci era formată din o treime
cler şi două treimi mireni. A uitat, de altfel, imediat după alegeri
acest lucru, desfiinţând această regulă a implicării laicilor în
alegerea Patriarhului, pentru a lăsa această îndatorire numai Sfântului
Sinod al BOR alcătuit din ierarhi.
Aşadar, actualul patriarh, după ce a refuzat mirenilor
dreptul de a fi reprezentaţi în alegerea ierarhului, vroia să împiedice
chiar şi propunerea de către aceştia a candidaturii celui pe care ei îl
găsesc cel mai vrednic.
Mai exact, cei doi candidaţi propuşi de sinodul Mitropolitan
format din 4 episcopi pentru demnitatea de Mitropolit sunt Episcopul
Sofronie al Oradiei şi Episcopul Lucian al Caransebeşului.
Primul este cunoscut din scandalul care a avut loc acum
câţiva ani în urma slujirii slujbei de Bobotează împreună cu Episcopul
greco-catolic, ceea ce potrivit canoanelor era motiv de cădere din
treapta episcopală. Este cunoscut pentru raporturile tiranice pe care la
întreţine cu preoţii din Eparhie. Recent, ca să câştige, dacă mai e
nevoie simpatia Patriarhului, a făcut cadou patriarhiei un chivot din
argint, aur şi pietre preţioase pentru Catedrala Mântuirii Neamului.
Al doilea, preasfinţitul Lucian a fost hirotonit episcop la
vârsta de 30 de ani, deci mult înainte de vârsta canoanelor şi chiar a
Statutului BOR din acea vreme. După venirea la Caransebeş preasfinţitul a
reuşit într-un timp record să înstrăineze proprietăţile Episcopiei şi
să izgonească pe mulţi dintre preoţii buni şi cu vocaţie, cultivând în
acelaşi timp pe yesmeni. A închis 10 mănăstiri din cele existente la numirea sa ca episcop al Caraș-Severinului.
În prezent, a tăiat, a reținut si reține salariile preoților,
cei mai mulți cu doi, trei, patru copii. Nu a plătit taxele datorate
statului de doi ani de zile pentru salariile acelorași preoți, care
preoții au plătit contribuțiile lor către episcopie. Mănăstiri cu
comunități de 5, 10 si 20 de oameni cărora li se rețin toate salariile
la episcopie pentru a cotiza la Catedrala Mântuirii Neamului.
Faţă de cei doi propuşi practic de Patriarhul Daniel,
candidatul credincioşilor de rând şi a preoţilor din Mitropolia
Banatului este omul care în urmă cu 8 ani a fost ales între cei trei
care au candidat pentru funcţia de patriarh. Preasfinţitul Ioan Selejan
al Harhitei si Covasnei este unul dintre episcopii oneşti, bun
organizator şi administrator al bunurilor bisericeşti, om duhovnicesc
iubit de cei pe care îi păstoreşte. Nu i se poate aduce nici o acuză,
nici un lucru nu ştim să i se poată imputa omului care a păstorit cu
vrednicie una din cele mai grele Episcopii din România. De ce nu este
dorit acesta de Patriarh?
Există desigur posibilitatea ca cel susţinut de Patriarh să nu reprezinte propria sa alegere.
Ştim că la momentul de faţă, patriarhul Daniel luptă pentru episcopul
Lucian, deşi acum o lună era în favoarea lui Sofronie. Ce relaţie există
între cei doi candidaţi şi ce centre de interese şi de forţă stau în
spatele lor, nu ştim. Ce s-a schimbat între timp? Există oare un ordin
venit de undeva din zona serviciilor secrete?
Într-adevăr, dacă este să luăm în considerarea un posibil
imperativ al surpării Bisericii prin manipularea ei din interior, aceşti
oameni sunt foarte potriviţi. Amândoi s-au dovedit foarte slabi
administratori ai bunurilor bisericeşti, dar şi persoane cât se poate de
nepopulare, ce provoacă revolta atât a preoţilor cât şi a
credincioşilor. Prin oricare dintre ei, în poziţia de Mitropolit al
Banatului, Biserica ar scădea cel puţin în capitalul de încredere al
poporului. Ce poate fi mai rău decât slăbirea credinţei prin însăşi
atitudinea arhipăstorilor!? Să fie oare chiar acesta motivul susţinerii
episcopului Lucian?
Oare prin slăbirea Bisericii Banatului se pregăteşte aşa-zisa autonomie
a acestuia dorită de diferite cercuri şi mai aproape acum decât
niciodată? Sunt întrebări la care aşteptăm răspuns.
Oricum, din ceea ce se întâmplă, patriarhul Daniel mai mult
ca niciodată se luptă pentru impunerea episcopului Lucian. Aflăm cu
durere că recent s-a întâlnit cu mai mulţi ierarhi şi i-a ameninţat cu
consecinţe foarte grave dacă nu vor susţine şi nu vor vota cu Episcopul
Lucian. Câţi dintre ei vor avea forţa să reziste până la capăt nu ştim.
De altfel, alegerile au fost amânate până pe data de 16 decembrie când
oricum se adunau mulţi dintre sinodali pentru a-şi exprima omagiile
privind ziua de nume a Patriarhului, celebrată pe 17 decembrie – Sfântul
Proroc Daniel. Cu alte cuvinte alegerea Mitropolitului Banatului şi a
Arhiepiscopului Romanului se cer a fi văzute în acest context ca pe un
cadou pe care patriarhul îl revendică din partea sinodalilor,
împlinindu-i-se astfel voia. Acesta pentru a se putea spune fără
greşeală: Părutu-sa patriarhului şi nouă![2].
Ce ar trebui să facem noi credincioşii şi preoţii din
Mitropolia Banatului în condiţiile în care constatăm că Dumnezeu este
împiedicat să lucreze pentru un viitor mai bun al Bisericii noastre,
pentru binele duhovnicesc al fiecăruia dintre noi. Ce ar trebui să facem
când vedem că forţe lumeşti, ostile Bisericii lui Hristos fac jocurile
pentru a-şi pune propriul om într-unul din cele mai importante poziţii
ale Bisericii? Să facem ascultare, ne poate spune Patriarhul. Desigur,
ascultare facem însă de proprii duhovnici, o facem de Sfânta Scriptură
şi de Hristos. Nu putem să facem însă ascultare de duşmanii Bisericii,
de cei care urmăresc interese meschine, de cei care prin bani sau prin
trafic de influenţă împart dregătoriile celor obedienţi. Să ne păzească
Bunul Dumnezeu.
Astfel că vă anunţăm Preafericite Patriarh Daniel că dacă vom
constata în continuare că veţi lupta pentru a vă impune candidatul şi
nu veţi lăsa măcar pe sinodali să voteze potrivit conştiinţei lor şi
Duhului care suflă în Biserică, să nu vă aşteptaţi să-l primim bine pe
alesul preafericirii voastre, strigând „vrednic este”! Pentru întronizare va trebui să se pregătească mai mult decât
de obicei agenţi de pază şi forţe de represiune pentru a se asigura
imaginea democratică acestui eveniment. Căci s-ar putea să se stârnească
aici în Timişoara o a doua revoluţie, de data aceasta împotriva celor
năimiţi, cărora nu le pasă de turma lor, ci doar de propria slavă şi
propriile interese pentru care sunt în stare să sacrifice însăşi turma
de care nu-i doare deloc din moment ce nu îi sunt păstori. Ioan (10, 9-16)
În încheiere trebuie să vă precizăm faptul că această
scrisoare deschisă ce reprezintă convingerile a câteva zeci de mii de
mireni şi preoţi din Mitropolia Banatului nu ar fi fost scrisă dacă
alegerile pentru Mitropolitul Banatului ar fi decurs firesc căutându-se
ca să se propună cei mai vrednici ierarhi pentru a candida. Aceasta
pentru că avem încredere în lucrarea lui Dumnezeu în Biserica Sa. Ea
vine însă ca să vă asigure că ne vom opune cât ne va sta în putinţă dacă
se va încerca manipularea votului ierarhilor Bisericii, după cum s-a
făcut până acum propunându-se ca şi candidaţi persoane care sunt mult
prea departe de vrednicia de Mitropolit. Vă rugăm, aşadar, lăsaţi-L pe
Dumnezeu lăsaţi-L pe Dumnezeu să lucreze ca nu cumva prin reacţiile pe
care le veţi stârni să nu se facă şi mai mult rău Bisericii, după cum
s-a făcut de curând scoţându-se ora de religie din şcoală. Biserica este
a lui Hristos şi nu a stăpânitorilor lumii acesteia şi nici porţile iadului nu o vor birui pe Ea (Matei 16, 18).
[2] Perifrază la Părutu-Sa Duhului Sfânt şi nouă (Fapte 15, 28) după cum spuneau Apostolii la primul Sinod Apostolic.
sursa: activenews.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.