vineri, 4 decembrie 2015

"Nevinovatii" si "victimele" incidentului din Grecia acuza episcopia de care apartin canonic ca nu le ia apararea. Ce se urmareste prin scrisoarea fratelui preotului Emanuel Oros adresata enoriasilor in presa satmareana. Invitatie la o dezbatere despre cazul "schitului" necanonic de la Prilog Vii.



Am primit pe adresa redactiei articolul de mai jos. Autorul fiind un absolvent al facultatii de teologie din Cluj-Napoca. In convorbirile telefonice, Daniel Vladean ne spune ca a participat de cateva ori la maslurile din parohia Mesteacan, jud. Satu Mare. Articolul a aparut in 24. oct. 2015 intr-un ziar local din Maramures, inainte de intoarcerea din Grecia a celor trei preoti acuzati de complicitate la furtul sfintelor moaste a Sfantului Haralambie. Il vom publica asa cum l-am primit:



 
Fratele preotului Emanuel Oros a trimis presei un mesaj prin care manipuleaza credinciosii ortodocsi si intarata la nesupunere. Ce ascunde fratele preotului colectionar de sfinte moaste.




     Am citit pe internet si in ziarele locale satmarene o scrisoare prin care fratele unuia dintre preotii arestati in Grecia pentru furtul moastelor sfantului Haralambie incita enoriasii impotriva ierarhiei bisericesti. Acesta considera ca mai marii Bisericii ar fi avut obligatia sa-i apere fratele acuzat de complicitate la furtul acelor moaste.

     Cui i se adreseaza mesajul si ce scop are? Se adreseaza credinciosilor ortodocsi pe care ii indruma religios fratele sau. Scopul este clar, preotul are nevoie de sustinatori pentru o viitoare confruntare. Cu cine si de ce? Aveau nevoie preotii de sustinere scandaloasa din partea enoriasilor? Este nevoie de numar mare de sustinatori pentru a determina intr-un fel sau altul o decizie in instantele laice sau bisericesti?

     In Satu Mare apropiatii preotului Emanuel raspandesc zvonul ca toate cele intamplate in Grecia sunt inscenari puse la cale de adeptii curentului ecumenist dand impresia ca motivul scandalului ar avea la baza apararea credintei ortodoxe si nu fapte penale comise de ucenicii acestui preot cu care acesta ar fi fost in complicitate. Mesajul este receptat in functie de capacitatea de discernere a fiecaruia. Sunt cativa care sustin ca preotul lor este un om integru pentru ca odata le-a oferit ajutorul in diferite probleme.

     Pentru a trece la subiect vom prezenta cateva aspecte concrete legate de acest “mesaj”, dar nu inainte de a preciza ca justitia elena va trebui sa decida in scurt timp daca, pentru banii propusi de cei trei preoti, va putea oferi posibilitatea de a fi judecati in libertate.

     Mesajul incepe astfel: “Cuvintele parintelui Iustin Parvu de la manastirea Petru Voda, incep sa prinda contur in viata crestinului roman si chiar in sanul Bisericii Ortodoxe”. La care cuvinte ale parintelui Iustin se refera domnul Adrian Oros nu este relatat in mesajul sau. O fi zis parintele Iustin despre furtul de moaste? Nu. Ce legatura are acest parinte al Bisericii Ortodoxe Romane cu evenimentele din Grecia in care este acuzat fratele autorului? Ar fi aprobat parintele Iustin astfel de fapte? Cu siguranta nu. Atunci care este motivul pentru care autorul mesajului s-a folosit de numele unei persoane decedate?

     Prima jumatate a mesajului, autorul bate campii pe langa subiect ca mai apoi sa invinuiasca Biserica Ortodoxa ca se ocupa de “saivane” si construieste “catedrale”. Ce ar fi trebuit sa construiasca? Manastiri mixte si domenii private unde adeptii sa munceasca zi lumina pentru dezvoltarea mosiilor de la Prilog-Vii? Autorul “mesajului” nu spune ca fratele sau are un domeniu clandestin infiintat si dezvoltat in perioada slujirii ca preot in satul Mesteacan. Daca nu purta haina preoteasca ar fi reusit sa adune banii si bunurile necesare pentru ridicarea acelor domenii private?  Acolo discipolii, baieti si fete, muncesc si locuiesc impreuna dupa tiparele si nevoile preotului Emanuel Oros care le este si formator de gandire. Acele “saivane” si “catedrale” construite de Biserica Ortodoxa nu sunt mosii private. Ele sunt in proprietatea Bisericii si raman pentru totdeauna in folosul comunitatii.   

     In acelasi “mesaj” domnul A. Oros sustinea ca avem nevoie de preoti care sa ne indrume spre Dumnezeu. Cunoastem ca fratele sau, preotul Emanuel Oros, mereu incerca sa isi construiasca o reprezentare de martir si marturisitor care sa-i atraga simpatizanti. Pentru aceasta organiza masluri publice si facea exorcizari in prezenta unui numar mare de persoane care sa duca mai departe vorba despre “minunile” facute de el. Nu stia oare ca fratele sau si-a autocreat un sentiment de admiratie personala intre adepti? Nu stia ca preotul Emanuel, care ii este frate, isi aduna in jurul sau multe persoane cu situatie politica si financiara de a caror influenta se folosea de cate ori avea nevoie? Acesti oameni bogati si politicieni au trimis sume mari de bani in Grecia pentru ajutorul celor arestati, ceea ce dovedeste ca preotul Oros se folseste in scopuri personale de situatia sociala a acestora.

    Tinand seama ca acest “mesaj” vine din partea unei rudenii, chiar al fratelui preotului Emanuel Oros, e de inteles ca anumite aspecte le ascunde. Autorul nu ezita sa spuna ca fratele sau (care se presupune a fi creierul actiunii de la manastirea Mega Spileo – Grecia) este nevinovat, hotul fiind un pelerin oarecare din grup. Pentru a lamuri de ce suspiciunile cresc asupra preotului Emanuel vom incerca sa detaliem cine sunt “singurii” infractori si in ce legaturi sunt acestia cu preotul Emanuel. Cei doi laici care au pus mana pe moastele sfantului Haralambie sunt discipolii preotului Emanuel Oros: Serafim si Bogdan. Ambii locuiesc la manastirea mixta de la Prilog-Vii al carei conducator este preotul Emanuel. Serafim purta o haina preoteasca desi nu era preot. Cu acordul cui? Preotul Emanuel nu stia ca Serafim nu este cleric? Cum de moastele furate s-au ascuns din biserica pana la autocar sub imbracamintea neagra si larga pe care supusul preotului Emanuel o purta fara a avea acest drept din partea Bisericii Ortodoxe? Apropiatii preotului Emanuel Oros se contrazic spunand ca “totul e o inscenare”, sau sa intelegem ca instrumentul “inscenarii” era elevul fratelui sau?

    Adrian Oros sustine ca purtatorii de cuvant ai Bisericii Ortodoxe au reactionat “la primul impuls” si din acest motiv i-a acuzat fratele pe nedrept. Tot el era si conducatorul pelerinajului. In toate relatarile din presa, purtatorul de cuvant al Episcopiei de Maramures si Satu Mare a pus in prim plan prezumtia de nevinovatie, incercand sa ia apararea preotilor acuzati. Tot reprezentantii episcopiei au declarat in presa ca cele doua cranii gasite de politia greaca in bagajul preotului Emanuel Oros ar fi fost de la Aiud, dar pana la aceasta data nu s-a dovedit acest lucru. Staretul Augustin de la schitul din Rapa Robilor de la Aiud sustine ca nu a dat nimanui craniile respective. In cazul ca acele cranii ar fi de la Aiud, cum au fost sustrase? Adrian Oros nu spune ca PS Iustin Sigheteanul a oficiat o Liturghie arhiereasca in biserica din Mesteacan la care au participat rudeniile preotului Emanuel si a preotesei. Scopul a fost de a se ruga impreuna pentru unitatea familiei preotului Emanuel, pe care in ultima perioada si-a neglijat-o.

    Lasam la final substraturile ce planeaza asupra “mesajului” domnului Adrian Oros. Se stie in randul celor apropiati ca preotul Emanuel Oros este intr-o foarte stransa legatura cu Danion Vasile. Se zvoneste ca la intoarcere in Romania, daca deciziile mai marilor ierarhici nu vor fi pe placul preotului acuzat se va trece la o alta strategie. Danion ar avea menirea sa mijloceasca pentru Emanuel Oros sa fie acceptat in randul clerului schismatic de rit vechi cu sediul central la Slatioara, jud. Suceava. Pentru ca actiunea pusa la cale de cei doi sa poata avea succes trebuie ca preotul Emanuel sa posteze in victima si sa fie sustinut de cati mai multi adepti. In repetate randuri, prin predici si povete, preotul de la Mesteacan incita enoriasii impotriva ierarhiei bisericesti. Acum prin intermediul fratelui sau o face si in presa. Preotul Emanuel Oros preconizeaza deciziile bisericesti referitor la probele adunate de justitie in priviinta sa, de aceea porneste un razboi public impotriva ierarhiei BOR pentru a-si salva imaginea. In acest razboi isi implica si simpatizantii.

Daniel Vladean

P.S. Vedeti si imagini din timpul slujbei de la Mesteacan din 9 august 2013 cand PS Iustin a slujit Sfanta Liturghie rugandu-se pentru unitatea familiei preotului Emanuel Oros.

Nota redactiei:
     Suntem in cunostinta de cauza cu unele aspecte legate de asa-zisului “schit” privat de la Prilog Vii. Este un caz fara precedent in istoria Bisericii Ortodoxe Romane care a ajuns sa fie discutat si in biroul Mitropolitului Andrei Andreicut al Clujului, sub jurisdictia caruia se afla eparhia de Maramures si Satu Mare. Pana in prezent nu se cunosc cazuri de asezaminte monahale care sa fie construite de catre membrii ai BOR fara acordul conducerii Bisericii Ortodoxe, dar care sa functioneze in clandestinitate. Situatia acelui asezamant nu indeplineste conditiile canonice ale Bisericii Ortodoxe si este catalogat de catre conducerea Bisericii ca un act de razvratire a celor implicati (clerici si laici). ASTRADROM va demara o ancheta jurnalistica, coordonata de secretara asociatiei Anca Budau. Ancheta se va finaliza in articole postate pe blogul nostru. Orice opinie, replica, sau informatie ce foloseste constructiv solutionarii cazului e bine venita si, in masura conditiilor jurnalistice, va fi publicata pe acest blog. Scopul anchetei nu este pentru a condamna sau a critica pe cineva din cei implicati, ci de a prezenta o situatie cat mai reala (asupra aspectului canonic, moral si juridic) ce poate fi dezbatuta in continuare pentru elucidarea si indreptarea lucrurilor. Adresa de email a asociatiei noastre este asociatia.astradrom@yahoo.com cu specificatia “pentru redactia ASTRADROM – cazul Prilog Vii”

Ce spun Canoanele Bisericii Ortodoxe despre altare clandestine construite la "schitul" privat al preotului Emanuel Oros si care sunt remedierile:
 http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/12/schitul-privat-al-preotului-emanuel.html

10 comentarii:


  1. Se poate presupune ca le pretindea ascultare fara discernamant celor de la "manastirea mixta"(cazul lui Serafim), desi pr. Emanuel are un duh de neascultare(chiar si in predicile de la masluri sau din duminici si sarbatori) fata de ierarhia BOR si deciziile/canoanele bisericesti.

    Ar fi bine venite marturii din interior, pentru a putea avea o imagine cat mai completa a situatiei de acolo, daca acele persoane vor si sunt lasate sa vorbeasca.

    RăspundețiȘtergere
  2. De ce Episcopul de acolo nu ia masuri? I-o fi dat si lui cautiune?
    Din cate se pare, daca ai bani, te poti autodeclara "nevinovat". Poate ca in fata justitiei si a mai marilor sai, dar nu si in fata lui Dumnezeu.
    Din moment ce sefii lui tolereaza aceasta situatie inseamna ca ori sunt platiti, ori ii are la mana cu ceva. Sau probabil ca i-au cotizat si pe ei ca pe procurorii din Grecia.

    RăspundețiȘtergere
  3. Omul asta e cu mortul in traista si tot el face pe desteptul.

    RăspundețiȘtergere
  4. Acolo sunt cateva fete care actioneaza pe fond sentimental. De ce preotul Oros nu simte nevoia sa stea cu sotia acasa? Se stie ca sta mai mult cu fetele la adunarea sectara de la Prilog Vii.
    Daca nu ar fi o afectiune sentimentala intre el si fete, l-ar atrage ceva spre casa, spre sotie.
    Ca femeie stiu asta foarte bine. Orice femeie simte aceste lucruri cand sotul primeste afectiune de la altele...
    De aceea Episcopia ar trebui sa ia masuri. Si politia ar trebui sesizata.

    RăspundețiȘtergere
  5. Presa locala din Satu Mare se pare ca au cumparat-o, Sper sa nu va amageasca si pe voi cu ceva banuti de la exorcizari.

    RăspundețiȘtergere
  6. Vaicareala acestor oameni prin care lasa sa se inteleaga ca sunt prigoniti pe nedrept este caracteristica unor oameni fara demnitate. Faptele spun totul.
    :)

    RăspundețiȘtergere
  7. din link-ul atasat doar primele poze sunt de la mesteacan, restul sunt de la camarzana, iar atunci ps Iustin nici n-a facut slujba la Mesteacan.....ceea ce denota cat de prost informati sunteti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am deschis si eu acel link. Se vede ca sunt poze si de la Mesteacan. De ce nu vrei sa recunosti? Daca sti citii, iti recomand sa te uiti ce scrie sus cand deschizi link-ul. Vei vedea ca a colo sunt specificate detaliile. Parohiile unde PS a fost in acea zi, printre care si Mesteacan.
      Ce vrei sa insinuezi in comentariul tau? Vrei sa spui ca informatiile nu sunt reale? Daca vrei sa spui asta ar fi bine sa aduci si argumente. Iar daca nu, atunci ce sens are ce spui?

      Ștergere
  8. Referitor la speculatiile aparute in randul unor preoti din Satu Mare prin care se inducea ideea conform careia Episcopia Ortodoxa de Maramures si Satu Mare ar fi aprobat tacit functionarea locasului necanonic de la Prilog –Vii, va aducem la cunostinta faptul ca preotul Emanuel a primit ultimatum din partea mai marilor ierarhici ca pana la data de 1 martie 2016 trebuie sa indeplineasca 3 conditii:
    1.sa predea toate moastele pe care le are fara binecuvantare
    2.sa indrume vietuitorii(vietuitoarele) de la asezamantul necanonic sa se intoarca la familiile lor sau se intre in manastiri canonice
    3.sa predea asezamantul pentru a se face acolo un azil de batrani

    Anca Budau – secretar ASTRADROM

    RăspundețiȘtergere
  9. instanta din Grecia a decis ca preotii sunt nevinovati. Infractorii sunt Serafim si Bogdan de la schitul necanonic privat mixt din Prilog Vii. Liderul acelui schit ciudat este unul dintre preotii "nevinovati", Emanuel Oros din satul Mesteacan.

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.