Am primit pe adresa redactiei articolul de mai jos.
Autorul fiind un absolvent al facultatii de teologie din Cluj-Napoca. In
convorbirile telefonice, Daniel Vladean ne spune ca a participat de cateva ori
la maslurile din parohia Mesteacan, jud. Satu Mare. Articolul a aparut in 24. oct. 2015 intr-un ziar local din Maramures, inainte de intoarcerea din Grecia a
celor trei preoti acuzati de complicitate la furtul sfintelor moaste a
Sfantului Haralambie. Il vom publica asa cum l-am primit:
Fratele preotului Emanuel Oros a trimis presei un mesaj prin care
manipuleaza credinciosii ortodocsi si intarata la nesupunere. Ce ascunde
fratele preotului colectionar de sfinte moaste.
Am
citit pe internet si in ziarele locale satmarene o scrisoare prin care fratele
unuia dintre preotii arestati in Grecia pentru furtul moastelor sfantului
Haralambie incita enoriasii impotriva ierarhiei bisericesti. Acesta considera
ca mai marii Bisericii ar fi avut obligatia sa-i apere fratele acuzat de complicitate
la furtul acelor moaste.
Cui
i se adreseaza mesajul si ce scop are? Se adreseaza credinciosilor ortodocsi pe
care ii indruma religios fratele sau. Scopul este clar, preotul are nevoie de
sustinatori pentru o viitoare confruntare. Cu cine si de ce? Aveau nevoie preotii
de sustinere scandaloasa din partea enoriasilor? Este nevoie de numar mare de
sustinatori pentru a determina intr-un fel sau altul o decizie in instantele
laice sau bisericesti?
In
Satu Mare apropiatii preotului Emanuel raspandesc zvonul ca toate cele intamplate
in Grecia sunt inscenari puse la cale de adeptii curentului ecumenist dand
impresia ca motivul scandalului ar avea la baza apararea credintei ortodoxe si
nu fapte penale comise de ucenicii acestui preot cu care acesta ar fi fost in complicitate.
Mesajul este receptat in functie de capacitatea de discernere a fiecaruia. Sunt
cativa care sustin ca preotul lor este un om integru pentru ca odata le-a
oferit ajutorul in diferite probleme.
Pentru
a trece la subiect vom prezenta cateva aspecte concrete legate de acest
“mesaj”, dar nu inainte de a preciza ca justitia elena va trebui sa decida in
scurt timp daca, pentru banii propusi de cei trei preoti, va putea oferi
posibilitatea de a fi judecati in libertate.
Mesajul
incepe astfel: “Cuvintele parintelui
Iustin Parvu de la manastirea Petru Voda, incep sa prinda contur in viata
crestinului roman si chiar in sanul Bisericii Ortodoxe”. La care cuvinte
ale parintelui Iustin se refera domnul Adrian Oros nu este relatat in mesajul
sau. O fi zis parintele Iustin despre furtul de moaste? Nu. Ce legatura are
acest parinte al Bisericii Ortodoxe Romane cu evenimentele din Grecia in care
este acuzat fratele autorului? Ar fi aprobat parintele Iustin astfel de fapte?
Cu siguranta nu. Atunci care este motivul pentru care autorul mesajului s-a
folosit de numele unei persoane decedate?
Prima
jumatate a mesajului, autorul bate campii pe langa subiect ca mai apoi sa
invinuiasca Biserica Ortodoxa ca se ocupa de “saivane” si construieste
“catedrale”. Ce ar fi trebuit sa construiasca? Manastiri mixte si domenii
private unde adeptii sa munceasca zi lumina pentru dezvoltarea mosiilor de la
Prilog-Vii? Autorul “mesajului” nu spune ca fratele sau are un domeniu clandestin
infiintat si dezvoltat in perioada slujirii ca preot in satul Mesteacan. Daca
nu purta haina preoteasca ar fi reusit sa adune banii si bunurile necesare
pentru ridicarea acelor domenii private? Acolo discipolii, baieti si fete, muncesc si
locuiesc impreuna dupa tiparele si nevoile preotului Emanuel Oros care le este si
formator de gandire. Acele “saivane” si “catedrale” construite de Biserica
Ortodoxa nu sunt mosii private. Ele sunt in proprietatea Bisericii si raman
pentru totdeauna in folosul comunitatii.
In
acelasi “mesaj” domnul A. Oros sustinea ca avem nevoie de preoti care sa ne
indrume spre Dumnezeu. Cunoastem ca fratele sau, preotul Emanuel Oros, mereu
incerca sa isi construiasca o reprezentare de martir si marturisitor care sa-i
atraga simpatizanti. Pentru aceasta organiza masluri publice si facea
exorcizari in prezenta unui numar mare de persoane care sa duca mai departe
vorba despre “minunile” facute de el. Nu stia oare ca fratele sau si-a autocreat
un sentiment de admiratie personala intre adepti? Nu stia ca preotul Emanuel,
care ii este frate, isi aduna in jurul sau multe persoane cu situatie politica
si financiara de a caror influenta se folosea de cate ori avea nevoie? Acesti
oameni bogati si politicieni au trimis sume mari de bani in Grecia pentru
ajutorul celor arestati, ceea ce dovedeste ca preotul Oros se folseste in
scopuri personale de situatia sociala a acestora.
Tinand
seama ca acest “mesaj” vine din partea unei rudenii, chiar al fratelui
preotului Emanuel Oros, e de inteles ca anumite aspecte le ascunde. Autorul nu
ezita sa spuna ca fratele sau (care se presupune a fi creierul actiunii de la
manastirea Mega Spileo – Grecia) este nevinovat, hotul fiind un pelerin oarecare
din grup. Pentru a lamuri de ce suspiciunile cresc asupra preotului Emanuel vom
incerca sa detaliem cine sunt “singurii” infractori si in ce legaturi sunt
acestia cu preotul Emanuel. Cei doi laici care au pus mana pe moastele
sfantului Haralambie sunt discipolii preotului Emanuel Oros: Serafim si Bogdan.
Ambii locuiesc la manastirea mixta de la Prilog-Vii al carei conducator este
preotul Emanuel. Serafim purta o haina preoteasca desi nu era preot. Cu acordul
cui? Preotul Emanuel nu stia ca Serafim nu este cleric? Cum de moastele furate
s-au ascuns din biserica pana la autocar sub imbracamintea neagra si larga pe
care supusul preotului Emanuel o purta fara a avea acest drept din partea
Bisericii Ortodoxe? Apropiatii preotului Emanuel Oros se contrazic spunand ca
“totul e o inscenare”, sau sa intelegem ca instrumentul “inscenarii” era elevul
fratelui sau?
Adrian
Oros sustine ca purtatorii de cuvant ai Bisericii Ortodoxe au reactionat “la
primul impuls” si din acest motiv i-a acuzat fratele pe nedrept. Tot el era si
conducatorul pelerinajului. In toate relatarile din presa, purtatorul de cuvant
al Episcopiei de Maramures si Satu Mare a pus in prim plan prezumtia de
nevinovatie, incercand sa ia apararea preotilor acuzati. Tot reprezentantii
episcopiei au declarat in presa ca cele doua cranii gasite de politia greaca in
bagajul preotului Emanuel Oros ar fi fost de la Aiud, dar pana la aceasta data
nu s-a dovedit acest lucru. Staretul Augustin de la schitul din Rapa Robilor de
la Aiud sustine ca nu a dat nimanui craniile respective. In cazul ca acele
cranii ar fi de la Aiud, cum au fost sustrase? Adrian Oros nu spune ca PS
Iustin Sigheteanul a oficiat o Liturghie arhiereasca in biserica din Mesteacan
la care au participat rudeniile preotului Emanuel si a preotesei. Scopul a fost
de a se ruga impreuna pentru unitatea familiei preotului Emanuel, pe care in
ultima perioada si-a neglijat-o.
Lasam
la final substraturile ce planeaza asupra “mesajului” domnului Adrian Oros. Se
stie in randul celor apropiati ca preotul Emanuel Oros este intr-o foarte stransa
legatura cu Danion Vasile. Se zvoneste ca la intoarcere in Romania, daca
deciziile mai marilor ierarhici nu vor fi pe placul preotului acuzat se va
trece la o alta strategie. Danion ar avea menirea sa mijloceasca pentru Emanuel
Oros sa fie acceptat in randul clerului schismatic de rit vechi cu sediul
central la Slatioara, jud. Suceava. Pentru ca actiunea pusa la cale de cei doi
sa poata avea succes trebuie ca preotul Emanuel sa posteze in victima si sa fie
sustinut de cati mai multi adepti. In repetate randuri, prin predici si povete,
preotul de la Mesteacan incita enoriasii impotriva ierarhiei bisericesti. Acum
prin intermediul fratelui sau o face si in presa. Preotul Emanuel Oros
preconizeaza deciziile bisericesti referitor la probele adunate de justitie in
priviinta sa, de aceea porneste un razboi public impotriva ierarhiei BOR pentru
a-si salva imaginea. In acest razboi isi implica si simpatizantii.
Daniel Vladean
P.S. Vedeti si imagini din timpul
slujbei de la Mesteacan din 9 august 2013 cand PS Iustin a slujit Sfanta
Liturghie rugandu-se pentru unitatea familiei preotului Emanuel Oros.
Nota redactiei:
Suntem in cunostinta de cauza cu unele
aspecte legate de asa-zisului “schit” privat de la Prilog Vii. Este un caz fara
precedent in istoria Bisericii Ortodoxe Romane care a ajuns sa fie discutat si
in biroul Mitropolitului Andrei Andreicut al Clujului, sub jurisdictia caruia
se afla eparhia de Maramures si Satu Mare. Pana in prezent nu se cunosc cazuri
de asezaminte monahale care sa fie construite de catre membrii ai BOR fara acordul conducerii Bisericii
Ortodoxe, dar care sa functioneze in clandestinitate. Situatia acelui asezamant
nu indeplineste conditiile canonice ale Bisericii Ortodoxe si este catalogat de
catre conducerea Bisericii ca un act de razvratire a celor implicati (clerici
si laici). ASTRADROM va demara o ancheta jurnalistica, coordonata de secretara
asociatiei Anca Budau. Ancheta se va finaliza in articole postate pe blogul nostru.
Orice opinie, replica, sau informatie ce foloseste constructiv solutionarii
cazului e bine venita si, in masura conditiilor jurnalistice, va fi publicata
pe acest blog. Scopul anchetei nu este pentru a condamna sau a critica pe
cineva din cei implicati, ci de a prezenta o situatie cat mai reala (asupra
aspectului canonic, moral si juridic) ce poate fi dezbatuta in continuare
pentru elucidarea si indreptarea lucrurilor. Adresa de email a asociatiei
noastre este asociatia.astradrom@yahoo.com cu specificatia
“pentru redactia ASTRADROM – cazul Prilog Vii”
Ce spun Canoanele Bisericii Ortodoxe despre altare clandestine construite la "schitul" privat al preotului Emanuel Oros si care sunt remedierile:
http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/12/schitul-privat-al-preotului-emanuel.html
Ce spun Canoanele Bisericii Ortodoxe despre altare clandestine construite la "schitul" privat al preotului Emanuel Oros si care sunt remedierile:
http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/12/schitul-privat-al-preotului-emanuel.html
RăspundețiȘtergereSe poate presupune ca le pretindea ascultare fara discernamant celor de la "manastirea mixta"(cazul lui Serafim), desi pr. Emanuel are un duh de neascultare(chiar si in predicile de la masluri sau din duminici si sarbatori) fata de ierarhia BOR si deciziile/canoanele bisericesti.
Ar fi bine venite marturii din interior, pentru a putea avea o imagine cat mai completa a situatiei de acolo, daca acele persoane vor si sunt lasate sa vorbeasca.
De ce Episcopul de acolo nu ia masuri? I-o fi dat si lui cautiune?
RăspundețiȘtergereDin cate se pare, daca ai bani, te poti autodeclara "nevinovat". Poate ca in fata justitiei si a mai marilor sai, dar nu si in fata lui Dumnezeu.
Din moment ce sefii lui tolereaza aceasta situatie inseamna ca ori sunt platiti, ori ii are la mana cu ceva. Sau probabil ca i-au cotizat si pe ei ca pe procurorii din Grecia.
Omul asta e cu mortul in traista si tot el face pe desteptul.
RăspundețiȘtergereAcolo sunt cateva fete care actioneaza pe fond sentimental. De ce preotul Oros nu simte nevoia sa stea cu sotia acasa? Se stie ca sta mai mult cu fetele la adunarea sectara de la Prilog Vii.
RăspundețiȘtergereDaca nu ar fi o afectiune sentimentala intre el si fete, l-ar atrage ceva spre casa, spre sotie.
Ca femeie stiu asta foarte bine. Orice femeie simte aceste lucruri cand sotul primeste afectiune de la altele...
De aceea Episcopia ar trebui sa ia masuri. Si politia ar trebui sesizata.
Presa locala din Satu Mare se pare ca au cumparat-o, Sper sa nu va amageasca si pe voi cu ceva banuti de la exorcizari.
RăspundețiȘtergereVaicareala acestor oameni prin care lasa sa se inteleaga ca sunt prigoniti pe nedrept este caracteristica unor oameni fara demnitate. Faptele spun totul.
RăspundețiȘtergere:)
din link-ul atasat doar primele poze sunt de la mesteacan, restul sunt de la camarzana, iar atunci ps Iustin nici n-a facut slujba la Mesteacan.....ceea ce denota cat de prost informati sunteti.
RăspundețiȘtergereAm deschis si eu acel link. Se vede ca sunt poze si de la Mesteacan. De ce nu vrei sa recunosti? Daca sti citii, iti recomand sa te uiti ce scrie sus cand deschizi link-ul. Vei vedea ca a colo sunt specificate detaliile. Parohiile unde PS a fost in acea zi, printre care si Mesteacan.
ȘtergereCe vrei sa insinuezi in comentariul tau? Vrei sa spui ca informatiile nu sunt reale? Daca vrei sa spui asta ar fi bine sa aduci si argumente. Iar daca nu, atunci ce sens are ce spui?
Referitor la speculatiile aparute in randul unor preoti din Satu Mare prin care se inducea ideea conform careia Episcopia Ortodoxa de Maramures si Satu Mare ar fi aprobat tacit functionarea locasului necanonic de la Prilog –Vii, va aducem la cunostinta faptul ca preotul Emanuel a primit ultimatum din partea mai marilor ierarhici ca pana la data de 1 martie 2016 trebuie sa indeplineasca 3 conditii:
RăspundețiȘtergere1.sa predea toate moastele pe care le are fara binecuvantare
2.sa indrume vietuitorii(vietuitoarele) de la asezamantul necanonic sa se intoarca la familiile lor sau se intre in manastiri canonice
3.sa predea asezamantul pentru a se face acolo un azil de batrani
Anca Budau – secretar ASTRADROM
instanta din Grecia a decis ca preotii sunt nevinovati. Infractorii sunt Serafim si Bogdan de la schitul necanonic privat mixt din Prilog Vii. Liderul acelui schit ciudat este unul dintre preotii "nevinovati", Emanuel Oros din satul Mesteacan.
RăspundețiȘtergere