Atanasie Anghel |
Presupunând că printre cititorii
acestui portal ortodox se află și unii nefamiliarizați cu termenii teologici,
ne propunem să explicam mai întâi care este semnificația termenului “eretic”,
urmând apoi să facem o scurtă și sintetică incursiune în istoria Bisericii,
pentru a înțelege corect care este semnificația constructului greco-catolic și,
mai cu seama, de ce învățătura acestei pseudobiserici este una eretică și, în
consecință, de ce slujirea ortodocșilor cu aceștia este interzisă.
Prin cuvântul “erezie” se înțelege o abatere de la
învățătuta de credință a Bisericii, de la dogmele acesteia, o eroare, o
rătăcire, o strâmbare a Adevărului revelat, iar după Avva Agathon “este
despărțire de Dumnezeu”[1].
Întemeierea Sfintei Biserici
Sfânta Biserică, despre care Crezul sau Simbolul de
credință afirmă că pe lângă sfințenie mai are însușirea de a fi unică,
sobornicească și apostolească, a fost întemeiată de Mântuitorul Iisus Hristos
în chip tainic prin Jerfa mântuitoare și răscumpărătoare de pe Sfânta Cruce,
iar în chip văzut în ziua Cincizecimii, prin trimiterea Duhului Sfânt asupra
Sfinților Apostoli. Domnul Hristos a întemeiat o singură Biserică, o dată și
pentru totdeauna. Nu sunt mai multe biserici, ci numai una, a cărei învățătură
a fost răspândită în întreaga lume de Sfinții Apostoli și urmașii acestora,
episcopii, preoții și diaconii.
Schisma cea mare
După un mileniu de existență, Sfânta Biserică a suferit
la 1054 o grea încercare prin ruperea din trupul ei a părții apusene, grupată
în jurul episcopului Romei, numit și papă. Prin această rupere, Apusul creștin
s-a despărțit pentru totdeauna de Trupul lui Hristos, Sfânta Biserică,
nereușind nici până astăzi să revină la locul de unde a plecat.
Din acel moment, 1054, tot tezaurul dogmatic, canonic și
liturgic al Bisericii a fost păstrat și transmis mai departe în chip neștirbit,
prin succesiune apostolică, de către Răsăritul creștin, numit de acum
Biserica Ortodoxă, care învață Dreapta Credință și este continuatoarea de drept
și de facto a Sfintei Biserici întemeiate de Hristos la Rusalii în
Ierusalim, deoarece a rămas fidelă Domnului Său precum și hotărilor sinoadelor
ecumenice și învățăturilor Sfinților Părinți. Apusul s-a numit de atunci
înainte “Biserica Romano-Catolică”, uzurpând numele de “romano-catolică”, care
în mod firesc ar trebui atribuit doar Bisericii Ortodoxe, deoarece aceasta este
romană, adică este de tradiție bizantină (bizantinii se numeau “romei”,
adică romani, fiind romanitatea răsăriteană), și este catolică,
adică este universală, având deplinătatea revelației Adevărului mântuitor și a
harului lucrător pentru mântuire, pe când constructul rezultat în Apus prin
Schisma din 1054 se cuvine să se numească cel mult “adunarea papistașă”,
întrucât nu are niciun semn real al bisericității tocmai pentru că este axată
în jurul unui om, papa roman, nefiind ancorată în Persoana divino-umană a
Mântuitorului Hristos. “Biserica Romano-Catolică” a continuat pe linia ereziilor,
suferind, la rândul ei, mari sciziuni ca urmare a Reformei protestante din sec
al XVI-lea, din aceasta născându-se așa-zisele “Biserici protestante”,
luteranismul, calvinismul și „Biserica” Anglicană.
În esență, pe lângă cauze de natură politică au fost și
două cauze principale religioase care au dus la acestă ruptură sau despărțire,
cunoscută cu numele de Schisma cea mare: introducerea în Apus în
Simbolul de Credință a adaosului eretic „Filioque” și, mai ales, primatul
papal, prin care papa, episcopul Romei, dorea să-și impună dominația și
supremația asupra întregii Biserici.
Vița de vie și Copacul Hristos
Sfinții Părinți ai Bisericii, pornind de la Pilda Viței
de vie, în care Mântuitorul spune: ”Eu sunt viţa, voi sunteţi
mlădiţele. Cel ce rămâne întru Mine şi Eu în el, acela aduce roadă multă, căci
fără Mine nu puteţi face nimic. Dacă cineva nu rămâne în Mine se aruncă afară
ca mlădiţa şi se usucă; şi le adună şi le aruncă în foc şi ard”, (Ioan,
15,5-6), au asemănat Biserica și cu un copac, care îl reprezintă pe Hristos.
Când din acest copac s-a rupt ramura creștină a Apusului, această ramură a
căzut jos și s-a uscat, nemaiviind prin sine îsăși, așa cum se întâmplă cu
orice ramură care se rupe dintr-un copac obișnuit. Consecința acestei rupturi
fiind aceea că apusenii au pierdut harul și Sfintele Taine, atât din cauza
ruperii de Copacul Hristos, cât și pentru faptul că după aceea a generat noi și
noi erezii, din aceste motive ei nu numai că nu sunt Biserică, ci se situează
chiar în afara Bisericii lui Hristos.
Dezbinarea Bisericii ortodoxe din
Transilvania și întemeierea pseudobisericii greco-catolice
În țara noastră, creștinismul a fost adus de Sfântul
Apostol Andrei, după unele izvoare chiar și de Sfântul Apostol Filip, deci avem
un creștinism de origini apostolice. Biserica românilor și străromânilor nu a
acceptat ereziile papale, ci a rămas fidelă Sfintei Tradiții Apostolice,
păstrând comuniunea cu Sfânta Biserică Ortodoxă a Răsăritului, adică cu toate
Bisericile Ortodoxe Autocefale, “drept învățând cuvântul adevărului”.
La sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului
al XVIII-lea, asupra Bisericii ortodoxe românești din Transilvania s-a
declanșat o puternică presiune, însoțită de aspre prigoane, prin convertirea
forțată la catolicism a românilor ortodocși, acțiune prin care se urmărea
deznaționalizarea românilor, maghiarizarea lor și sporirea influenței
catolicilor în Principat, influență deținută de aproape un veac și jumătate de
calvini, deși românii ortodocși erau majoritari în această provincie, însă
aceștia erau tratați doar ca „tolerați”.
După secole de împilare prin măsuri economice și sociale
draconice, clerului român ortodox transilvănean i s-a propus de
către noua orânduire habsburgică catolică condiții mai bune de trai, mai exact
dobândirea tuturor privilegiilor de care se bucurau clericii catolici, una din
cele patru religii recepte recunoscute în Transilvania alături de calvini,
luterani și unitarieni, în schimbul acceptării unirii religioase cu
Biserica Romei, căzută în erezie și schismă din 1504.
Pentru a se bucura de acele privilegii, preoții ortodocși
trebuia să accepte cele patru puncte “florentine”, formulate la sinodul de la
Ferara-Florența din 1439, care nu sunt doar patru puncte deosebitoare între
ortodocși și papistași, ci, în fapt, sunt patru mari erezii:
- Papa este capul întregii Biserici;
- Sfânta Împărtășanie se poate face și cu pâine nedospită (azimă);
- Duhul Sfânt purcede și de la Tatăl și de la Fiul (filioque);
- În afară de rai și iad mai există un loc curățitor numit purgator[2].
Această unire se va realiza în 1701, în timpul
mitropolitului Athanasie Anghel, care se va lepăda de Sfânta Ortodoxie, de
arhieria sa primită de la mitropolitul Teodosie al Tării Românești, de
protectorul său, Sfântul Mucenic Constantin Brâncoveanu, care îi asigura
importante venuturi în bani precum și moșia Merișani din Județul Argeș,
acceptând să fie “hirotonit” la 24 martie 1701 la Viena ca preot, iar a doua zi
ca episcop, semnând și o declarație umilitoare în 16 puncte, considerată de
Nicolae Iorga drept “cel mai înjositor act public săvârșit până atunci de vreun
vlădică românesc”. Prin instalarea lui în fruntea acestei noi structuri
bisericești, vechea Mitropolie ortodoxă românească a Transilvaniei își înceta
existența, locul ei fiind luat de o episcopie unită.
Așa a luat ființă așa-numita Biserică
Greco-Catolică sau Biserica Română Unită cu Roma din Transilvania.
Întrucât acestă structură eclesiastică nu a fost
întemeiată de Mântuitorul Iisus Hristos, fiind o construcție artificială,
creată ca urmare a presiunilor politice și militare exercitate de împăratul
Leopold I, a propagandei misionarilor iezuiți trimiși de Vatican, a dezbinării
românilor ortodocși și a trădării și lepădării de adevărata Biserică a
mitropolitului Athanasie Anghel[3],
nu i se poate atribui statutul de Biserică, ci de pseudobiserică. Biserica lui
Hristos propovăduiește dreapta credință, pe când această pseudobiserică
propovăduiește ereziile papei de la Roma. Or, ereziile nu au fost considerate
niciodată de Sfinții Părinți Biserică, ci doar ceea ce sunt: abateri de la
dreapta credință, rătăciri.
Cine nu ține cont de aceste adevăruri istorice precum și
de jertfa martirilor transilvăneni, care s-au opus uniației, recunoscându-i pe acești
eretici ca Biserică și săvârșind slujbe în comun cu aceștiea, încalcă flagrant
Sfintele Canoane și batjocorește pe Însuși Hristos, adevăratul cap al
Bisericii.
Redăm aici Canoanele 45 și 46 apostolice, cu explicația
canonistului român Arhidiacon prof. dr Ioan N. Floca, pentru a înțelege corect
gravitatea slujirii împreună cu ereticii.
Canonul 45: “Episcopul sau
prezbiterul sau diaconul, dacă numai s-a rugat împreună cu ereticii să se
afurisească; iar dacă le-a permis acestora să săvârșească ceva ca clerici (să
săvârșească cele sfinte), să se caterisească”.
Profesorul sibian Ioan N. Floca arată că deoarece
ereticii sunt afurisiți, adică excomunicați din Biserică, se interzice
membrilor Bisericii să se roage cu aceștia, și este de-a dreptul o infracțiune
de gravitatea crimei slujirea celor sfinte cu clericii eretici, învederând
faptul că aceasta este un act de trădare a Bisericii și trebuie sancționat ca
atare[4].
Canonul 46: “Poruncim să se
caterisească episcopul sau prezbiterul care a primit (ca valid) botezul ori
jertfa (euharistia) ereticilor. Căci ce fel de împărtășire (înțelegere) are
Hristos cu Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?”.
În partea a doua a comentariului la acest canon,
canonistul arhid. Ioan N. Floca arată cum că ereticii au pierdut succesiunea
apostolică, deci și continuitatea preoției, tainele lor nu sunt valide, ei
înșiși nemaifăcând parte din Biserică, iar clerul care le va socoti totuși
valide, este supus caterisirii.
Un astfel de caz de încălcare flagrantă a Sfintelor
Canoane s-a întâmplat recent, cu ocazia binecuvântării de către
patriarhul Daniel împreună cu clerici greco-catolici a Monumentului ridicat în
cinstea eroilor și făuritorilor Marii Unirii de la Alba-Iulia , dar au fost și altele în trecut.
Bunăoară, mitropolitul Nicolae Corneanu al Banatului s-a împărtășit la greco-catolici[5], după aceea
declarând public[6] (min.
4.09-4.20) că nu-i pare rău de acest gest, iar episcopul Sofronie Drincec al
Oradiei a săvârșit slujba de sfințire a Aghiasmei Mari cu pseudoepiscopul
greco-catolic Virgil Bercea[7].
Din presa vremii aflăm că Mitropolitul Bartolomeu al
Clujului a afirmat că va cere în sinod caterisirea celor doi, dar mai cu
seamă a episcopului Sofronie, care se afla în jurisdicția Înaltpreasfinției
Sale. Astfel, unul dintre ziarele
centrale au scris la acea vreme: „Mitropolitul Banatului este acuzat de ÎPS
Bartolomeu că s-a împărtăşit în timpul unei slujbe greco-catolice, în timp ce
PS Sofronie a slujit sfinţirea Agheasmei Mari, de Bobotează, împreună cu
episcopul greco-catolic de Oradea. «Este adevărat că am cerut caterisirea Mitropolitului
Corneanu şi retragerea Episcopului Sofronie. Motivele şi le-au creat singuri.
Ei nu sunt pedepsiţi de noi, ci s-au autopedepsit. Prin ce a făcut Mitropolitul
Corneanu s-a exclus singur din comunitatea bisericească, a Bisericii Ortodoxe
Române şi a Bisericii Ortodoxe Universale», a spus ÎPS Bartolomeu”.
Paradoxul acestei situații constă în faptul că
Preasfințitul Sofronie, cel care trebuia caterisit în 2008 pentru încălcarea
gravă a Sfintelor Canoane, recidivând de mai mult ori de atunci și până astăzi,
m-a izgonit pe mine de la parohia și altarul unde slujeam pentru că, în esență,
am luptat pentru respectarea Sfintelor Canoane și pentru stoparea și
înlăturarea unor astfel de practici necanonice din Biserica Ortodoxă, precum și
pentru faptul că nu accept căsătoriile mixte și recunoașterea ereticilor ca
Biserică. Cum ar putea fi valide caterisirile unor astfel de ierarhi atâta
vreme cât prin aceste măsuri sunt pedepsiți preoții care apără și mărturisesc
adevărul de credință, câtă vreme s-au folosit de poziția Preasfințiilor și
Înaltpreasfințiilor lor pentru a se răzbuna pe cei ce nu acceptă erezia
ecumenismului?
În istoria Bisericii există numeroase cazuri de preoți
care au întrerupt pomenirea ierarhilor lor pentru că aceia propovăduiau public
o erezie. Este ilustru cazul Sfântului Grigore Palama, care a fost caterisit
pentru întreruperea pomenirii, și-a continuat slujirea, ignorând acea
caterisire mincinoasă, a fost canonizat Sfânt al Bisericii Ortodoxe și are
moaște la care se închină inclusiv persecutorii noștri ecumeniști.
Spunem toate lucrurile acestea nu din vreun sentiment
de mândrie personală sau ură față de papistași, greco-catolici, protestanți sau
neoprotestanți, ci din dragoste față de ei, dorind să le împărtășim Adevărul ca
să se poată mântui și aceștia. Tocmai de aceea le arătăm că singura modalitate
prin care îl pot cunoaște pe Hristos și uni cu acesta este baptisteriul ortodox
unde se pot învrednici de lumina cea adevărată.
Preot Cosmin Tripon, Beius.
Sursa: https://www.marturisireaortodoxa.ro/de-ce-greco-catolicii-nu-sunt-biserica-ci-pseudobiserica/
Note:
[2] Preot Prof. Dr. Mircea Păcuraru,
Istoria Bisericii Ortodoxe Române, vol 2, Editura IBMBOR, București, 1994, pp.
293-294.
[4] Arhidiacon prof. dr Ioan . N. Floca, Canoanele Bisericii
Ortodoxe, Note și comentarii, Sibiu, 1993, pp. 32-33.
[5] https://theologhia.wordpress.com/2008/05/27/ips-nicolae-corneanu-s-a-impartasit-cu-greco-catolicii-analiza-desfasurarii-evenimentelor/.
Trist, de la papistasi cei care au simtit ca ceva nu e in regula.... in loc sa se intoarca la Dreapta credinta s-au indepartat si mai mult - pe baze nebunesti, rationaliste - formand secte.
RăspundețiȘtergereAzi, sint dominate de j-i-d-a-n-i-s-m-e, de evolutionism, de erezii noi (d.e. preotia universala!), ... chiar de satanism - vorbire "in limbi" care este posesie demonica de-a dreptul la ei!
Foarte bine prezentate etapele si semnificatiile transformarilor in articol....