Din invataturile parintelui Cleopa Ilie
Vârfurile răutăţii care se nasc din
iubirea de sine, adică slava deşartă şi mândria, le alungăm cu fapta bună
făcută în ascuns, iar pe mândrie o surpăm atunci când punem toate isprăvile
noastre pe seama lui Dumnezeu. Iubirea de sine este izvorul a toată răutatea,
iar lepădarea de sine este rădăcina tuturor virtuţilor. Din lepădarea de sine
izvorăsc alte virtuţi care se împotrivesc şi omoară iubirea de sine.
Părintele Cleopa spunea fraţilor: „Izvorul
a toată răutatea şi a tot păcatul şi rădăcina tuturor răutăţilor este iubirea
de sine, care este iubire neraţională faţă de trup şi este cea mai grea şi mai
subţire dintre toate patimile care robesc firea omenească. De aceea
Mântuitorul, când a spus să urmăm Lui, a pus această condiţie: „Cine
vrea să vină după Mine, să se lepede de sine...” Lepădarea de sine este cea mai mare
virtute care-l duce pe om la sfinţenie şi la Rai.
Uneori
spunea şi cum lucrează această patimă a iubirii de sine, apoi şi ce fiice
izvorăsc din ea, rostind din memorie sute de păcate mari şi mici: „Mila de
sine, cruţarea de sine, îndreptăţirea de sine, mulţumirea de sine, trâmbiţarea
de sine, lauda de sine, plăcerea de sine, părerea de sine, închipuirea de sine,
simţirea de sine, îngâmfarea de sine, cinstea de sine, încrederea în sine,
rezemarea pe sine, bizuirea pe sine, înălţarea de sine, cutezanţa de sine şi
nesimţirea, care-i moartea minţii şi omorârea sufletului mai înainte de moartea
trupului, şi altele”.
Mai
spunea că tot din iubirea de sine se nasc şi acestea: „Mândria,
trufia, semeţia, ura, zavistia, pizma, invidia, răutatea, ţinerea de minte a
răului, dorinţa de răzbunare, lăcomia pântecelui, somn prea mult, întunecarea
minţii. Apoi păcatele cu vederea, cu auzul, cu mirosul, cu gustul, cu
pipăirea, închipuirea, înfumurarea, duplicitatea, rivalitatea,
încăpăţânarea, amărăciunea, ironia, ambiţia, înşelăciunea, cruzimea, neomenia,
blasfemia, înfurierea năpraznică, linguşirea, împătimirea, obrăznicia,
neastâmpărarea, iubirea de stăpânire, dorinţa de a porunci la alţii,
prefăcătoria, îngâmfarea, neevlavia, nepocăinţa, neluarea aminte, pregetarea,
pierderea vremii în deşert, rătăcirea gândului, răutatea, acedia, adică
moleşeala voinţei. Şi altele, precum: iubirea de bani, de plăceri, de avere, de
agoniseala, de slavă”, şi alte multe păcate care se nasc din
iubirea de sine.
„Deci,
zicea el, nu putem spune la mărturisire că n-am greşit, pentru că
totdeauna greşim lui Dumnezeu cu iubirea de sine, că în multe feluri
şi chipuri ne robeşte pe noi.
Iar
vârfurile răutăţii care se nasc din iubirea de sine, adică slava deşartă şi
mândria, le alungăm cu fapta bună făcută în ascuns, iar pe mândrie o surpăm
atunci când punem toate isprăvile noastre pe seama lui Dumnezeu”.
Altădată
spunea: „Dacă iubirea de sine este izvorul a toată răutatea, lepădarea
de sine este rădăcina tuturor virtuţilor.
Din
lepădarea de sine izvorăsc alte virtuţi care se împotrivesc şi omoară iubirea
de sine, ca de pildă: tăgăduirea de sine, însingurarea de sine, cunoştinţa de sine,
desăvârşita neîncredere în sine, împotrivirea de sine, ura de sine şi la urmă
dragostea şi înfrânarea”.
(Arhimandrit
Ioanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea
Sihăstria, pp. 750-751)
Dupa Doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.