Parintele Teodor Zisis si PS Longhin Jar:
Despre acrivie si iconomie
In perioada 3-5 martie 2018, la
manastirea Banceni, in apropierea orasului Cernauti din Ucraina, a avut loc un
simpozion la care au participat si preoti din Romania care au oprit pomenirea
ierarhilor sustinatori ai sinodului ecumenist din Creta (Kolimbari -iunie
2016). Printre participanti au fost pr. prof. Teodor Zisis si pr. Matei Vulcanescu
din Grecia.
In prima zi a simpozionului s-a
discutat despre nevoia de unitate in lupta impotriva ereziei, dar si despre
necesitatea aplicarii iconomiei in situatiile critice. Astfel, pr. Teodor Zisis
a tinut un cuvant de invatatura in care a subliniat aspecte canonice si
patristrice prin care sfinti parinti ai Bisericii Ortodoxe au aplicat iconomia
pentru a pastra unitatea clerului si credinciosilor din Biserica.
Cuvantul de introducere al
simpozionului a fost rostit de IPS Longhin Jar de Banceni care a subliniat
nevoia de revigorare a vietii duhovnicesti avand ca reper modelele de viata
oferite de Sfintii pe care Biserica Ortodoxa ii are in sinaxare. In caelasi
cuvant, ierarhul roman a mentionat ca nu se poate amesteca in problemele
administrativ-canonice ale Bisericii Ortodoxe Romane, motiv pentru care le-a
propus preotilor romani sa isi rezolve singuri problemele: «Eu pot sa va dau un sfat, asa cum am facut pana acum, dar nu pot sa va
rezolv problemele voastre si divergentele dintre voi». In acest context IPS
Longhin si-a exprimat durerea pentru devierea unor nepomenitori in extreme,
referindu-se la o grupare din Romania condusa de monahul Sava Lavriotul.
Dintre cei participanti, au
amintit despre colaborarea unor membrii ai gruparii lui Sava cu fractiuni
stiliste din Grecia. In acest context, participantii la simpozion au facut un
apel preotilor si credinciosilor de buna credinta din Romania sa fie atenti la
cei care se folosesc de oprirea pomenirii pentru a duce, etepa cu etapa,
suflete nevinovate spre grupari necanonice deja existente. IPS Longhin a
transmis credinciosilor din Romania sa se roage pentru revenirea acestei
grupari in sanul Bisericii marturisind cu discernamant si curaj duhovnicesc: «Sa ne rugam pentru ei. Sunt semenii nostri.
Ii asteptam cu multa dragoste asa cum tatal din Evanghelie il astepta pe fiul
risipitor. Biserica este lovita de erezie, nu mai trebuie sa fie lovita si de
schisma.»
Un punct important al discutiilor
a constat in lamurirea contextului unor citate ce s-au folosit in unele articole
care au fost publicate pe diferite site-uri. S-a constatat ca multe citate ale
Sfintilor Parinti erau trunchiate sau puse in context gresit. Referitor la
acest lucru pr. Serafim Zisis (fiul pr Teodor Zisis) a explicat detaliat cateva
citate folosite din scrisorile Sfantului Teodor Studitul care erau folosite in
materialele publicate pe internet. Acestea, pe langa faptul ca erau folosite
eronat fiind scoase din context, nu pot fi luate ca reper pentru situatiile de
azi cand inca episcopii eretici nu au fost condamnati sinodal. Cu atat mai mult
ele nu pot avea valoare canonica, deoarece sunt doar opinii personale, ale
Sfantului Teodor, prezentate in scrisori.
In a doua zi s-au reluat
discutiile pe tema acriviei si iconomiei. Referindu-se la acest subiect, pr
Teodor Zisis mentiona ca «Sfantul Nicodim
Aghioritul spunea ca sunt doua feluri de guvernare in Biserica, acrivia si
iconomia». Acrivia este tinerea intocmai a invataturii Sfintelor Canoane,
iar iconomia este derogarea temporara de la strictetea canoanelor. In cazul
situatiei din Romania, o acrivie bolnavicioasa poate duce la schisma, motiv
pentru care este necesara iconomia pentru a nu exista distantarea tot mai mare
fata de pleroma Bisericii.
Tinand seama de cele mentionate
mai sus, pr Teodor Zisis a exemplificat o situatie din perioada Sfantului
Teodor Studitul cand (intr-o scrisoare adresata unui preot din acea perioada) cei
care au oprit pomenirea nu i-au judecat pe cei care nu au oprit pomenirea
episcopului eretic. «Au rupt comuniunea
cu episcopul eretic, dar au pastrat comuniunea cu preotii care il pomeneau pe
acesta». Astfel de exemple au fost oferite si de la alti Sfinti Parinti din
istoria Bisericii. De asemenea, cei prezenti la simpozion au mentionat ca
Sfantul Maxim marturisitorul a rupt comuniunea cu patriarhia Antiohiei, doar dupa
ce aceasta a fost condamnata de un sinod local.
Printre altele, pr. Teodor Zisis
a mai mentionat ca oprirea pomenirii este un instrument de lupta impotriva unei
erezii, iar pomenirea unui episcop eretic la slujbe nu afecteaza Tainele si
credinta atata timp cat el nu a fost condamnat sinodal. In acest sens a
exemplificat situatia din 1054 cand multi ierarhi marturiseau erezia filioque,
dar au fost pomeniti la slujbe sute de ani pana cand au fost condamnati
sinodal. Un alt exemplu oferit este cel al situatiei din perioada lui Nestorie
al caror hirotonii au fost valide pana la condamnarea sinodala a acestuia.
Pr. Teodor Zisis a adus un cuvant
de incurajare preotilor care au oprit pomenirea: «Nu va temeti de puterea ecumenistilor. Au luat in puterea lor patriarhii,
episcopii, scoli teologice etc. Faptul ca exista o opozitie acestei erezii
arata ca inca mai sunt anticorpi in Biserica… Asteptam ca in Romania sa fie in
viitor ierarhi care sa aiba acest curaj, chiar daca acum se tem de patriarh…
Adevarul in Romania nu s-a pierdut. Exista adevar prin cei care-l marturisesc».
In incheiere, IPS Longhin Jar a
spus ca adevarul despre ce s-a
intamplat in Creta trebuie spus, dar cu duh de pace: «Mergeti acasa si-i imbratisati pe toti. Pacea aceasta sa
o transmiteti tuturor si sa-i iertati pe toti.»
Simpozionul a fost organizat de
teologul Mihai Silviu Chirila din Romania in colaborare cu pr. Matei Vulcanescu
din Grecia. Manastirea Banceni a pus la dispozitie spatiile necesare
desfasurarii evenimentului.
Corina Marinescu
Mihai Nistor
OBS.
In titlu am folosit expresia "nepomenitori echilibrati" - se refera la acei nepomenitori care nu au tendinte schismatice.
Dintre acei nepomenitori cu tendinte schismatice amintim pe Sava Lavriotul, Ciprian Staicu, gruparea de la Radeni si toti cei care au semnat documentul de la Roman in care se sustinea o rupere cat mai evidenta de Biserica Ortodoxa, sub pretextul "ingradirii" de erezie.
Mă bucur că ați numit-o Consfătuire, așa cum a și fost, nu Sinaxă. A fost o discuție din care fiecare să tragă învățăminte și folos și orientare bună pe mai departe. Nu au fost luate hotărâri clare și nici impuse niște directive obligatorii. De aceea afirmațiile unora sau altora nu pot fi luate ca absolute, ci toată discuția în ansamblul ei.
RăspundețiȘtergereÎntr-adevăr, cuvintele de deschidere și de încheiere ale IPS Longhin sunt minunate și cu putere.
Traducerea a fost bună. Pot fi nemulțumiri, dar trebuie știut că mesajul de ansamblu a fost transmis corect. Foarte greu să fie făcută o traducere fidelă în timp real pt că e greu să găsești termenii potriviți pe moment. (Un model de traducere impecabilă este cea făcută de Tatiana Petrache la ultima Conferință a IPS Ierotheos din Iași. Dar rar se întâmplă aceasta.)
Vă rog ajutați-mă și pe mine să găsesc Min. și ora unde se afirmă în conferință că pomenirea episcopului la slujbe nu afectează credința celui care pomenește...,asta înainte de o judecată sinodală.
RăspundețiȘtergere