Un studiu pertinent facut de
Parintele Anghelos Anghelacopulos din Mitropolia Pireului
Parintele Anghelos Anghelacopulos din Mitropolia Pireului
Deoarece in ultima perioada gruparea nepomenitorilor condusa de monahul Sava Lavriotul s-a ingradit tot mai mult de Biserica Ortodoxa (sub pretextul ingradirii de erezie) multi credinciosi si preoti s-au smintit de cei care au oprit pomenirea, consideram ca trebuiesc facute cateva precizari:
1. Gruparea lui Sava nu reprezinta nepomenitorii din Grecia, Rusia si Romania.
2. Oprirea pomenirii facuta de oameni fara echilibru duhovnicesc poate deveni cu usurinta o rampa de lansare spre schisma, cum e cazul gruparii monahului Sava.
3. Monahul Sava si cei din gruparea lui sunt considerati schismatici pentru ca au oprit comuniunea cu pleroma Bisericii.
4. Clericii si credinciosii nepomenitori care au pastrat limitele cu discernamant nu trebuie confundati cu adeptii gruparii lui Sava Lavriotul.
Mai multe despre prezentarea celor de mai sus pot fi constatate dupa lecturarea studiului facut de un cleric grec despre acest subiect, dar care a fost tradus in limba romana de catre un nepomenitor:
Parintele Anghelos Anghelacopulos este collaborator apropiat al Mitropolitului Serafim al Pireului
si al Biroului Antieretic al Sfintei Mitropolii a Pireului, textul de fata a
fost facut cu binecuvantarea si interventia Mitropolitului
Serafim al Pireului.
CONTRIBUȚIE
PE TEMA ÎNTRERUPERII POMENIRII
Protoprezbiter Anghelos Anghelakopulos
Pireu, 10-1-2018, Biserica Intrării Maicii Domnului
Tema cea mai arzătoare, fierbinte și actuală, care preocupă actualitatea
bisericească în ultima vreme și îndeosebi după Pseudo-Sinodul din Creta (iunie
2016) este aceea a căii bisericești, canonice și patristice deîntrerupere a pomenirii numelor
Patriarhilor, Arhiepiscopilor, Mitropoliților și Episcopilor ecumeniștila
sfintele slujbe și la dumnezieasca Liturghie. În privința aceasta am dori să
punctăm următoarele:
1)Întreruperea pomenirii numelor Episcopilor ecumeniști se
cuvine să fie aplicată conform cu predania explicată ortodox a Bisericii, cu
practica explicată corect a Sfinților Părinți, cu canonul apostolic 31 și cu
canonul 15 al Sinodului I-II explicate corect.
Ar putea întreba cineva: De ce nu au fost date canoane specifice pe această
temă atât de serioasă, în afară de cele două de mai sus? Răspunsul este foarte
simplu. Nu era nevoie de așa ceva pentru că, din primele timpuri creștine,
întreruperea oricărei legături cu oricine propovăduia o erezie era un fapt dat.Sfântul
Marcu Evghenicul, el însuși un mare luptător de prim rang pentru Ortodoxie,
într-un loc minunat al său face referire în această privință: «Toți învățătorii Bisericii, toate Sinoadele
și toate dumnezeieștile scrieri îndeamnă a fugi de cei de alt cuget și a ne
distanța de comuniunea cu ei». Acesta este cugetul general al Bisericii
noastre și pentru aceasta nu s-au ocupat special de ea sfintele canoane.
2) Canonul 31 apostolicstabilește
cu precizie că: «Dacă vreun preot,
disprețuindu-și propriul episcop, ar face adunare (slujbă) fără el și ar
înființa alt altar,fără să acuze pe
episcop în privința bunei-credințe sau a dreptății, să fie caterisit ca un
iubitor de stăpânire, căci este tiran!De asemenea, și ceilalți clerici și câți
se vor adăuga lui! Iar laicii să se afurisească!Iar acestea să se facă după
primul, al doilea și al treilea îndemn din partea episcopului»[1].
Sfântul NicodmAghioritul, explicând canonul de mai sus, menționează: «Ordinea ține laolaltă și cele cerești, și
cele pământești, după Grigorie Teologul. Deci trebuie ca buna rânduială să fie
păzită mereu ca una coezivă șiconstitutivă, dar mai ales în privința fețelor
bisericești, care au nevoie să-și cunoască fiecare propriile lor măsuri și
limitele propriei rânduieli, ca să nu le depășească. Ci toți Preoții, Diaconii
și clericii să se supună propriului lor Episcop, iar Episcopii propriului lor
Mitropolit și Mitropoliții propriului lor Patriarh. De aceea și canonul
apostolic de față stabilește astfel: Preotul care a vrut să-și disprețuiască
propriul Episcop și,fără să cunoască
despre el că greșește evident fie în privința bunei-credințe, fie în privința
dreptății, altfel spus, fără să cunoască despre el că este eretic sau nedrept
în mod evident, a vrut să-și strângă deoparte pe creștini și a vurt, după
ce și-a zidit altă biserică, să slujească separat, fără permisia și
încuviințarea Episcopului lui, unul ca acesta să fie caterisit ca un iubitor de
stăpânire deoarece caută ca un tiran să uzurpe prin forță și tiranie
autoritatea cuvenită Episcopului său. Dar și ceilalți clerici câți sunt de
acord cu el la o astfel de dezertare, să fie caterisiți și eila fel, iar laicii
să fie excomunicați. Totuși acestea să se facă după ce Episcopul îi îndeamnă cu
dulceață și blândețe de trei ori pe cei ce s-au despărțit de el să părăsească
această mișcare și ei rămân în convingerea lor. Iar cei care se despart de Episcopul lor înainte de o cercetare sinodală
pentru că el propovăduiește public o opinie greșită (kaodoxie) sau erezie, unii
ca aceștia nu numai că nu sunt pasibili de certarea de mai sus, ci se vor învrednici
și de cinstea cuvenită celor ortodocși, după canonul 15 al Sinodului I-II».
3)Canonul 15 al Sinodului I-II
din vremea Sfântului Fotie cel Mare, Patriarhul Constantinopolului (861)stabilește precis: «Cele hotărâte în privința prezbiterilor
(preoților), episcopilor şimitropoliţilor cu mult mai mult se potrivesc pentru
patriarhi. Așa încât, dacă vreun prezbiter, episcop sau mitropolit ar cuteza să
se depărteze de comuniunea cu propriul său Patriarh şi nu ar pomeni numele lui,
după cum este hotărât şi rânduit în dumnezeiasca slujbă tainică, ci, înainte de
înfăţişarea sinodală şi de osândirea lui definitivă, ar face schismă, Sfântul
Sinod a hotărât ca acesta să fie cu totul străin de toată preoţia dacă numai se
va reproșa că a făcut această nelegiuire. Şi acestea s-au hotărât şi s-au
pecetluit pentru cei ce sub pretextul oarecărorvinovăţii se depărtează de
întâii lor stătători şi fac schismă şi rup unirea Bisericii.Cei ce se
despart pe sine de comuniunea cu întâiul stătător pentru oarecare erezie
sancționată de Sfintele Sinoade sau de Părinţi, fireşte de acela care
propovăduieşte erezia public şi o învață cu capul descoperit în Biserică, unii
ca aceştia nu numai că nu sunt pasibili de certare canonică dacă se îngrădesc
pe ei de comuniunea cu numitul episcop înainte de o cercetare sinodală, ci se
vor învrednici şi de cinstea cuvenită celor ortodocşi. Căci ei nu au sancționat
episcopi, ci pseudo-episcopi şi pseudo-învăţătorişi nu au rupt cu schismă
unirea Bisericii, ci s-au silit să izbăvească Biserica de schisme și de
dezbinări»[2].
Sf. Nicodim Aghioritul, explicând canonul de mai sus, menționează: «Acelea pe care le-au hotărât canoanele de
mai sus (13 și 14) despre Episcopi și Mitropoliți, aceleași le hotărăște cu
mult mai mult prezentul canon despre Patriarhi, spunând că oricare Preot sau
Episcop sau Mitropolit a vrut să se despartă de comuniunea cu Patriarhul lui și
nu-i mai pomenește numele după obicei (adică Mitropolitul singur, căci preotul
pomenește numele Episcopului său, iar Episcopul pe al Mitropolitului său)
înainte de a înfățișa la un Sinod cele împotriva Patriarhului lor și să fie el
condamnat de Sinod, toți aceștia, spun, să fie caterisiți deplin, Episcopii și
Mitropoliții de toată lucrarea arhieriei, iar preoții de cea preoțească. Numai
că acestea să se facă dacă se despart preoții de Episcopii lor, Episccopii de
Mitropoliții lor și Mitropoliții de Patriarhii lor pentru o învinuire oarecare,
fie aceasta desfrânare, ieroselie (furt de cele sfinte) și altele». Într-o notă
la acest punct Sfântul menționează: «Cu toate că și canonul 31 apostolic îl
judecă fără de vină pe cel care se desparte dacă-l cunoaște că este doar
nedrept». Iar dacă întâistătătorii
menționați sunt eretici și propovăduiesc cu îndrăzneală erezia lor…(Sfântul
menționează într-o notă la acest punct: «Din acest cuvânt al canonului se vădește
că nu trebuie să se despartă cineva, după Balsamon, de Episcopul său dacă el
are o erezie pe care o păstrează, totuși, în ascuns și nu o propovăduiește.
Căci el eventual iarăși se va îndrepta după aceea de la sine».) …și de aceea se despart cei de sub ei și, încă înainte să
se facă o judecată sinodală despre această erezie, acești despărțiți nu numai
că nu sunt condamnați pentru despărțire, ci sunt vrednici de cinstea cuvenită
ca ortodocși, deoarece nu au provocat schismă în Biserică prin această
despărțire, ci mai degrabă au eliberat Biserica de schisma și de erezia acestor
pseudo-episcopi».
Canonul de mai sus este în acord și cu alte sfinte canoane ale Sinoadelor
Locale și Ecumenice, precum 31 apostolic, 6 al Sinodului Local din Gangra (340), 5
al Sinodului Local din Antiohia
(341), 10, 11 și 62 ale
Sinodului Local din Cartagina (419),
18 al Sinodului IV Ecumenic (451), 31
și 32 ale Sinodului VI Ecumenic
(691)și 12, 13 și 14 ale Sinodului
I-II (861).
Canonul 15 al Sinodului I-II este compus din două părți.
Prima parte începe de la pasajul«Cele
hotărâte…»și
se încheie cu pasajul«…rup unirea Bisericii». Această
parte este continuarea celor două sfinte canoane anterioare, 13 și 14, care
vorbesc despre interdicția întreruperii pomenirii numelui Episcopului de către
diaconi și preoți și a Mitropolitului de către Episcop. Acum canonul 15 se
referă la interdicția întreruperii pomenirii numelui Patriarhului de către
Mitropoliți și Episcopi. Interdicția aceasta are putere «în privința celor ce se depărtează sub pretextul unor învinuiri
oarecare de întâistătătorii proprii»și«înainte
de înfățișarea sinodală și deplina lui condamnare». Adică interzice canonul
acesta întreruperea pomenirii numelui Patriarhului pentru teme de administrație
și morale înainte de condamnarea lui sinodală, pentru că cei ce întrerup
pomenirea fac schismă și rup unitatea Bisericii.
Partea a douaîncepe de la pasajul «Căci
cei ce pentru o erezie…»și
se sfârșește cu pasajul«…s-au silit să o izbăvească».
4) Conform
explicării lui Balsamon, dascălul
Bisericii, acelea ce au fost hotărâte de canoanele 13 și 14 de mai sus,
aceleași le hotărăște chiar mult mai mult prezentul canon (15) despre
Patriarhi, spunând că Preotul sau Episcopul sau Mitropolitul care va cuteza să
se separe de comuniunea cu Patriarhul său și nu pomenește numele lui după
obicei înainte de a înfățișa mai întâi cele împotriva Patriarhului lor în Sinod
și el să fie condamnat de Sinod, aceștia toți, zice, să fie caterisiți deplin.
Atunci a întrebat unul din Părinți:Dacă
pentru o pricină binecuvântată, de ex. pentru pretextul ereziei, va opri cineva
pomenirea superiorului său înainte de a aștepta decizia sinodală, de ce să fie
el pedepsit cu caterisirea?Atunci au zis Părinții că toate acestea pe care
le-am hotărât se înțeleg când e vorba de o chestiune oarecare de delict, pe baza
căreia cineva se rupe de superiorul său și în acest mod rupe unirea Bisericii. Totuși,
dacă nu pentru o pricină de delict,
ci, precum am zis, pentru o erezie care
a fost condamnată de Biserică, se va separa cineva de superiorul său, oprind
pomenirea lui, a celui ce (superiorul) învață fără să roșească învățături
străine de dogma dreaptă a Bisericii, penru acesta este îngăduit, dacă vrea, să
se despartă de comuniunea cu superiorul său chiar și înainte de a fi emisă o
decizie de condamnare sinodală, dar cu mult mai mult și după aceasta. Drept
pentru care acesta nu numai că nu este pedepsit cu caterisirea, conform cu
dispoziția generală a acestui canon, ci mai ales va fi cinstit ș.c.l.Deci, pe
scurt, canonul de față spune următoarele:
Se interzice pe mai departe, pentru preîntâmpinarea schismelor, să
întrerupă subalternul pomenirea superiorului său înainte de a se face judecată
sinodală și de a se emite o decizie de condamnare împotriva superiorului. Iar
pe cel ce cutează să încalce această dispoziție îl pedepsește cu caterisirea.Ca excepție, atunci este lăsat nepedepsit liber
în alegerea lui să procedeze la discreție și, dacă vrea să oprească pomenirea
fără să aștepte decizia Sinodului, când este vorba de o erezie recunoscută ca
atare de Biserică (sancționată de Sfintele Sinoade), pe care o învață acest
superior, drept care cel ce întrerupe pomenirea în această situație nu numai că
nu este pedepsit, dar este și vrednic de cinste. Pasajul «dacă se îngrădește de el, adică se desparte de comuniunea cu
întâistătătorul lui»semnifică alegerea, adică dacă va vrea, și nu impunerea
întreruperii pomenirii. Prin urmare, în caz de erezie, când se lasă la alegerea
oricui, cel ce urmează canonul general, adică cel ce pomenește până să fie
emisă o decizie sinodală, este bine și cel ce întrerupe pomenirea fără să
aștepte decizia Bisericii, adică înainte de a fi emisă o decizie sinodală, este
și el corect. Acesta din urmă mai ales este vrednic de cinste. Toate acestea se
fac în mod excepțional numai când este vorba de o erezie cunoscută, care a fost
condamnată ca atare de Biserică.
Canonul 15 al
Sinodului I-II nu stabilește nicăieri interdicții pentru pomeniri și pedepse
veșnice pentru cei care nu întrerup pomenirea. Canonul nu ar putea să fie atât
de nedrept și să amenințe cu caterisirea și cu pedeapsa veșnică automat, odată
cu delictul, și să nu ia în considerare puțina instruire a preoților în
majoritate, care, neavând cunoștințele teologice necesare pentru a discerne
dacă superiorul lor, pe care-l urmează și-l pomenesc așteptând judecata
Bisericii, este eretic de fapt sau nu. În nici o parte a acestui canon nu este
stabilită interdicția pomenirii și pedeapsa veșnică pentru cei ce pomenesc, fie
și dacă este eretic superiorul lor, înainte ca Biserica să expună decizia ei.
Atunci, desigur, cei ce pomenesc vor fi vinovați dacă, după decizia de
condamnare a Bisericii, continuă să pomenească[3].
Considerăm
nimerit să menționăm aici cele pe care le accentuează cunoscutul Episcop
canonist sârb Milașîn studiul lui
special la canonul de mai sus și în acest punct:«Dacă Episcopul sau Mitropolitul sau Patriarhul va începe să
propovăduiască public în biserică o învățătură eretică opusă ortodoxiei, atunci
cei supuși lui și-au agonisit dreptul totodată și obligația de a se delimita în
acest caz de aceia, drept pentru care nu numai că nu vor să fie supuși nici
unei pedepse canonice, dar vor să fie și lăudați în plus, câtă vreme prin
aceasta nu au condamnat și nu s-au răsculat împotriva unor Episopi legitimi, ci
dimpotrivă, a unor pseudo-Episcopi și pseudo-învățători. Nici nu au creat în
felul acesta schismă în Biserică, ci dimpotrivă, au izbăvit Biserica de schismă
și de dezbinare»[4].
5)Sfinții Părinți ai Sinodului I-II (861), vrând să dea un
final schismelor care tulburau Biserica în sec. VIII și IX, au legiuit
canoanele 13, 14 și 15, prin care interzic aspru ortodocșilor să întrerupă
pomenirea numelor întâistătătorilor bisericești ai lor înainte de judecarea lor
sinodală. Ca să nu se înțeleagă, totuși, că prin această interdicție este
anulat dreptul ortodocșilor să întrerupă pomenirea înainte de o judecată
sinodală față de cei ce propovăduiesc vreo erezie, înțelepții Părinți au pus la
finalul canonului 15 explicația suplimentară: Nu este supus pedepselor
sfintelor canoane cel ce se rupe,înainte de o judecată sinodală, de episcopul
care propovăduiește vreo erezie; dimpotrivă este vrednic de laudă.
«Îngrădirea» esențială derivă de la verbul«a îngrădi»,care înseamnă «a
fortifica, a închide cu ziduri, a ridica un zid despărțitor» conform cu
Lexicoanele și cu Marele Dicționar Liddell - Scott al Limbii Eline Vechi. Prin
urmare, și cuvântul «îngrădire» înseamnă
«închidere prin ziduri, fortificație».Iar
zidul pe care-l ridică cineva pentru a se apăra se numește gard. Îngrădire nu
înseamnă a ieși cineva în afara zidului cu privire la Biserică, după cum greșit
cred cei mai mulți. Clericul îngrădit din cauza ereziei învederate a
episcopului său, construiește un zid în interiorul Bisericii care îl separă de
episcopul eretic până să vină un Sinod Ortodox ca să-l caterisească pe
episcopul eretic dacă nu se pocăiește.
Este evident că folosirea cuvântului «îngrădire» presupune faptul că există
o primejdie, un dușman pentru care înalță cineva un zid pentru prevenție față
de el. Înțelesul acesta al îngrădirii este introdus în limbajul bisericesc din
canonul 15 al Sinodul I-II din timpul marelui Fotie (861), când este foarte
evident și mai strălucit decât soarele care este primejdia care impune
îngrădirea. Aceasta este erezia și episcopii eretici.
Deci în cazul acesta este furnizată clericului posibilitatea să se
îngrădească și «înainte de o cercetare sinodală», să înalțe un zid de apărare,
să blocheze erezia, să se fortifice. Deci nu există nici o îndoială că
îngrădirea este îngrădire de erezie, și nu de Biserică, de pseudo-episcopi, și
nu de episcopii adevărați. Întreruperea pomenirii nu scoate în afara Bisericii,
nici nu conduce la schismă.
Conform sfintelor canoane și învățăturii unanime patristice, întreruperea
pomenirii și a comuniunii bisericești înainte de judecarea sinodală cu
întâi-stătătorii bisericești este îngăduită numai când există motive dogmatice,
adică este propovăduită o erezie «cu
capul descoperit», public, cu îndrăzneală, fără rușine și fără roșeală în
Biserică. Sfinții Apostoli au îngăduit întreruperea comuniunii bisericești pe
motive de «bună-credință și dreptate».
Cuvântul«dreptate»firește că putea să
fie răstălmăcit ușor cu consecința că intervin diferite schisme pe probleme «vindecabile», și nu pentru motive
dogmatice. În final, Sfinții Părinți de la Sinodul I-II (861) din vremea
Sfântului Fotie au legiuit trei canoane succesive (13, 14 și 15) prin care
interzic strict întreruperea comuniunii bisericești înainte de o judecată
sinodală cu episcopii care cădeau în unele «delicte»,
în afară de propovăduirea unei erezii. În acest fel Părinții au explicat
canonul apostolic 31 și au exprimat cugetul ortodox care a fost propovăduit cu deplină
unanimitate de către Sfinții Părinți.
Prin urmare, întreruperea pomenirii numelui Episcopului se face numai când
există o erezie, numai pentru delicte dogmatice, și nu pentru unele morale (de
ex. curvia, ieroselia ș.a.). Este interzisă întreruperea comuniunii bisericești
fără motive de credință. Desigur, canonul 31 apostolic mai dă dreptul să
oprească preotul pomenirea numelui Episcopului lui pentru motive de dreptate.
Ultimul canon l-a aplicat Cuviosul
Teodor Studitulîn cazul cunoscut al disputei adulterine și pe baza aceasta
a întrerupt pomenirea Patriarhului Iosif de Constantinopol. Cuviosul a procedat
foarte corect, pentru că în epoca lui exista și avea tărie numai canonul 31
apostolic. Cuviosul s-a născut în 759 și a adormit în 826. Nu fusese convocat
încă Sinodul I-II pentru a emite canonul 15 al lui. Acesta a fost convocat după
35 de
ani, în 861.Cuviosul a aplicat acrivia. Totuși, contemporan cu
Sfântul Teodor a fost și și Sfântul Nichifor, mai apoi Patriarh de
Constantinopol, care a aplicat iconomia și nu a întrerupt pomenirea
Patriarhului Iosif, ci a avut comuniune cu el. Deci vedem că pe tema
întreruperii pomenirii pe subiecte de dreptate în epoca aceea a fost aplicată
acrivia și iconomia, care sunt două vâsle cu care înaintează corabia Bisericii.
Biserica în general nu a blamat pe nici unul din cei doi, nici nu le-a impus
vreo certare, ci i-a proclamat pe amândoi drept sfinți ai ei. Astăzi, în
general, este în vigoare poziția fermă a canonului 15al Sinodului I-II că este
îngăduită întreruperea pomenirii exclusiv și numai pentru teme de erezie.
Va trebui să fie spus că întreruperea pomenirii numelor Episcopilor
ecumeniști după acrivie ar trebui să fie un fapt aici și acum pe motiv de
comuniune cu erezia prin legăturile și rugăciunile dese în comun și slujirile
pe jumătate. Linia roșie pentru aplicarea întreruperii pomenirii este erezia.
Totuși, din cauza neștiinței, a lipsei de instruire, a indiferenței, a
nepăsării și a fricii este aplicată până acum iconomia cu o toleranță extremă.
Linia roșie, care fusese pusă până adineauri, picătura care a umplut paharul
pentru întreruperea pomenirii numelor Episcopilor ecumeniști fără altă amânare,
a fost slujirea în comun și Potirul comun Papa cu Patriarhul, adică comuniunea intersacramentală ,intercommunion.Astăzi, totuși, după Pseudo-Sinodul din
Colimbari și acceptarea lui din partea majorității atâtor Episcopi, linia roșie
pentru aplicarea întreruperii pomenirii numelor Episcopilor ecumeniști a fost
mutată și coborâtă și este recunoașterea sinodală a eclezialității pentru
eretici, eterodocși, lucru pe care l-a făcut Pseudo-Sinodul din Colimbari.
Necondamnarea ereticilor este răul Pseudo-Sinodului din Creta.
6)Conform reputatului și excelentului canonist, fericitul Arhimandrit Epifanie Teodoropulos, canonul
15 al Sinodului I-II este potențial, și nu obligatoriu.Adică nu pretinde clericilor
să oprească neapărat pomenirea episcopului care învață erezii înainte de
condamnarea lui, ci le oferă pur și simplu posibilitatea. Dacă vreun clric,
spune canonul, se rupe de un astfel de episcop «înainte
de cercetarea sinodală», nu încalcă deloc legea, de aceea nici nu este supus
unei certări, ci mai degrabă este vrednic de laudă. Totuși, dacă alt cleric nu
săvârșește aceasta, ci, fără să îmbrățișeze învățăturile Episcopului, continuă
pomenirea lui, așteptând o cercetare și condamnare sinodală, nu este osândit
deloc de canon. Canonul nu legiuiește necesitatea, ci pur și simplu dă dreptul.
Nicăieri nu se spune că clericii trebuie să se delimiteze de un astfel de
Episcop înainte de condamnarea lui, nici nu vorbește fie și despre vreo
pedeapsă sau vreo simplă învinuire a celor care nu se delimitează, cu toate că
este obiceiul în sfintele canoane să fie menționt«să se caterisească» cu
privire la clericii care nu-și împlinesc cu integritate îndatoririle lor.Spune
simplu că acești clerici care se desprind de un astfel de Episcop nu sunt
condamnabili.Că acest lucru este adevărat îl dovedește și faptul că, deși în
istoria lungă a Bisericii au fost caterisiți nenumărați Episcopi pentru erezie,
niciodată nu a fost caterisit vreun cleric sau chiar și canonisit simplu pe
motiv că nu s-a silit să se despartă din prima de Episcopul eretic, ci a
așteptat condamnarea lui de către Sinod[5].
7)Este un principiu bisericesc sedimentat căBiserica se găsește acolo unde există
adevărul, și nu acolo unde există episcopi și patriarhi ereticipentru că
Adevărul este o Persoană, Hristos, Care a zis: «Eu sunt adevărul, calea și viața»[6], pentru aceasta, Adevărul și unul (un om)în Biserică au
votul decisiv.
Prezentăm două mărturii de la unii Sfinți străluciți,
Părinți, Dascăli și mărturisitori pentru a arăta ce este Biserica și cine fuge
din Biserică, încât ereticii ecumeniști să-și închidă gurile lor neîngrădite
(fără poartă) și terorizarea celor neștiutori cu sperietoarea schismei, iar
susținătorii tăcerii și ai complăcerii să se gândească mai bine și să lucreze
mai cu îndrăzneală și mai patristic, să se teamă nu de izolarea de oameni, ci
de izolarea de Dumnezeu și de Sfinți.
Cuviosul
Maxim Mărturisitorulîn
veacul al VII-lea, simplu monah, dar pe temeiul vastei lui formări și a
luminării dumnezeiești, superior și mai înalt decât mulți Patriarhi și Episcopi[7], a ridicat aproape singur greutatea reacției împotriva
ereziei monotelismului, care cuprinsese toate Patriarhiile, pentru o perioadă
și Biserica Romei, precum a cuprins acum erezia ecumenismului majoritatea
Bisericilor Locale prin consolidarea de la Pseudo-Sinodul din Creta. Ba și
împărații au fost convinși că trebuia să înceteze Cuviosul Maxim să reacționeze
penru a stăpâni pacea și unitatea în Biserică și în stat. Linia lui teologică o
urma o mare parte din pliroma bisericească. Trebuia să primească fie din
convingere, fie cu forța textul de compromis și diplomatic «Typos», după cum se
numea documentul pe care l-au pregătit teologii împăratului Constanțiu al
II-lea, nepotul lui Heraclie, la curtea regală, și ai Patriarhiei, ca și
textele diplomatice pe care le-a pregătit Pseudo-Sinodul din Creta, ca să ne
unim nu cu o erezie, ci în bloc cu toți ereticii. Episcopii teologiei
diplomatice de atunci, trimiși de Patriarh la locul întemnițării Cuviosului
Maxim, s-au străduit să-l înfricoșeze că prin starea lui rigidă și fără
concesie împotriva a orice au decis toate Bisericile Locale, prin întreruperea
comuniunii, iese singur afară din Biserică, pleacă din Biserică. Este pilduitor
și normativ în timp răspunsul Marelui Teolog și Mărturisitor. Biserica nu se
găsește acolo unde se găsesc cei care o administrează, patriarhi, episcopi,
sinoade, ci acolo unde este mărturisirea mântuitoare a credinței. Sinoadele nu
le legiferează cel ce le convoacă și cei convocați, ci «corectitudinea
dogmelor». Prezentăm textul mărturisitor eroic:«Cei ce au ajuns Trimișii Patriarhului, intrând, au adresat Sfântului acestea,
după cum le era obiceiul: “Din care Biserică ești tu?”, zice. Mă voi folosi de
aceleași cuvinte ale lor: «Bizanț, Roma, Antiohia, Alexandria, Ierusalim? Iată,
toate s-au unit cu eparhiile de sub ele. Așadar, dacă ești și tu din Biserica
universală, unește-te ca nu cumva, inventând o cale străină în viață, să mergi
pe unde nu te aștepți!”. Către aceștia fericitul, ca și cum le-ar zice potrivit
și cu pricepere, le-a răspuns: “Domnul, zicândcă Biserica Sobornicească este
mărturisirea dreaptă și mântuitoare a credinței,l-a fericit și pe Petru pentru
aceasta, când a mărturisit bine”»[8]. În alt punct al interogatoriului, făcându-se cuvânt
despre Sinoade și despre convocarea lor canonică sau nu, Cuviosul Maxim a pus
criteriul esențial ca să fie privit ortodox un Sinod. A zis că dreptarul sfânt
al Bisericii conisderă sfinte și valabile acele sinoade care sunt caracterizate
astfel de la corectitudinea dogmelor:«Pe
acelea le știe dreptarul bine credincios al Bisericii Sinoade sfinte și
încuviințate, pe care le-a judecat [astfel] corectitudinea dogmelor»[9]. La acuzația că prin poziția lui provoacă schismă, după
cum acuză astăzi pe cei care respingem Pseudo-Sinodul din Creta, a răspuns
printr-un cuvânt interogativ, spunând: «Dacă
cel ce spune cele ce le-au învățat Sfânta Scriptură și Părinții face schismă în
Biserică, ce va accepta că produce spre îngreuierea Bisericii cel ce anulează
dogmele Sfinților, fără de care nu poate exista Biserica însăși?»[10].
Pe aceeași linie a mers după șapte veacuri, în sec. XIV,
marele isihast și Mărturisitor, Arhiepiscopul Tesalonicului,Sfântul Grigorie Palama,incomparabil
cel mai mareteolog al celui de-al doilea mileniu. Cu cele mai grele
caracterizări, fără politețurile mincinoase occidentale franțuzești, a desemnat
drept mincinos pe Ignatie, Patriarhul Antiohiei, care a scris o epistolăplină
de inexactități și minciuni către Patriarhul Ioan Caleca, unde întărea opoziția
lui față de Sfântul Grigorie Palama. În scrisoarea lui, Patriarhul Ignatie,
după ce a părăsit Constantinopolul, a scris că se întoarce la Biserica lui, în
Antiohia, pe care o primise ca sorț cu harul lui Hristos, după cum socotesc și
dau asigurare și astăzi cei care ocupă tronuri episcopale, arhiepiscopale și
patriarhale. Scria:«Se duce și modestia noastră la Biserica ei, la care harul
lui Hristos ne-a chemat cu adevărat». Sfântul Grigorie,supărat pentru susținerea Patriarhului
Ioan Caleca și pentru acuzațiile nefondate și neteologice împotriva lui, se
întreabă la început ce legătură, ce parte în Biserică, ce succesiune și
moștenire a harului lui Hristos poate să aibă el, «avocatul minciunii», succesiune în Biserica ce este «stâlp și temelie a adevărului»și care
rămâne mereu fermă și neclintită, întărită și stabilă pe acelea pe care le-a
întărit adevărul. Spune în chip de sentință către Patriarhul eretic că este
străin de Biserică, în afara Bisericii pentru că «cei ce sunt din Biserica lui Hristos sunt din adevăr și cei ce nu sunt
din adevăr nu sunt nici din Biserica lui Hristos».Biserica se găsește acolo
unde este adevărul; cei care nu sunt cu adevărul sunt în afara Bisericii. Deci
se mint singuri, spun minciuni cei ce se numesc singuri și se numesc între ei păstori
și arhipăstori când nu sunt ortodocși. Deoarece creștinismul nu ia în
seamăpersoanele, ci adevărul și exactitatea credinței: «Căci am fost învățați că nu este caracterizat de persoanecreștinismul,
ci de adevăr și de exactitatea credinței»[11].
Sunt pilduitoare și normative îndrăzneala, cutezanța,
statornicia și poziția fără concesie ale unui simplu monah, Cuviosul Maxim, și
ale unui simplu părinte, Sfântul Grigorie Palama, înainte de a deveni
Mitropolit al Tesalonicului, înaintea conducerii atotputernice bisericești și
politice. Nu se îndoiau deloc unde se găsește Biserica, cine pleacă din
Biserică și cine provoacă schismă. Credeau că ereticii pleacă din Biserică, pe
care putea să o exprime, să o reprezinte chiar și un singur monah, chiar și un
singur părinte, când exprimă și reprezintă adevărul lui Hristos.
8) Întreruperea pomenirii
numelui Episcopului eretic la sfintele slujbe și la încununarea Tainelor
dumnezeiești, la dumnezeiasca Liturghie, poate să o facă numai preotul, și nu
monahul sau laicul, pentru că preotul are preoția sacramentală prin hirotonie.Preotul este cel care săvârșește slujbele, Sfintele Taine
și își pomenește propriul Episcop. Drept pentru care numai el poate să
întrerupă pomenirea numelui Episcopului său la sfintele slujbe și la
dumnezeieștile Liturghii. La fel, preoții care nu pomenesc sunt datori să nu
slujească împreună și să nu se roage împreună cu Episcopii și preoții
ecumeniști, să nu le sărute mâinile, să nu aibă comuniune bisericească, ci să
țină distanța față de ei.
Monahul sau laicul aparține de «preoția
împărătească»[12], totuși nu are preoție sacramentală, nu săvârșește
slujbe, Sfinte Taine, nu pomenește, drept pentru care nu poate să facă
întreruperea pomenirii numelui Episcopului. Singurul lucru pe care-l poate face
monahul sau laicul este întreruperea oricărei comuniuni bisericești cu
arhiereii, preoții, monahii și laicii ecumeniști. Aceasta se face a) prin a nu
merge la biserică acolo unde slujesc pseudo-episcopii sau clericii de un cuget
cu ei filoeretici, latino-cugetători și ecumeniști, ci să meargă la biserică
acolo unde există arhierei și preoți sănătoși, drept-cugetători și adevărați,
b) prin a nu lua binecuvântare de la ei, nici să le sărute mâinile, c) prin
părăsirea imediată pașnică a sfintelor biserici odată cu apariția și prezența
arhiereilor, preoților, monahilor și laicilor și, desigur, prin a mustra sever
în scris și oral pe ecumeniștii eretici.
Pentru motive pastorale clare se impune credincioșilor să se ferească să
meargă la biserică unde liturghisesc sau sunt pomenițiepiscopi și preoți
eretici ecumeniști învederați. Să prefere să meargă acolo unde liturghisesc
episcopi și preoți ortodocși în gândire, fie și dacă pentru unele motive nu au
întrerupt pomenirea ereticilor, și aceasta prin iconomie. Cel mai bine și mai
lăudat după acrivia canonică este să meargă la biserică acolo unde nu sunt
pomeniți eretici, adică acolo undepreoții au trecut la întreruperea pomenirii.
9)Preotul nu poate să întrerupă
pomenirea numelui unui alt oarecare Episcop, ci numai al propriului său Episcop pentru că îl pomenește numai pe el la sfintele slujbe și
la dumnezeiasca Liturghie. Adică nu poate întrerupe pomenirea numelui unui alt
Episcop, de care nu aparține bisericește, de vreme ce nu-l pomenește în
realitate. Mitropolitul poate să întrerupă pomenirea numai a numelui
Patriarhului sau Arhiepiscopului sau al propriului său Sinod, de care aparține.
Episcopul poate să întrerupă pomenirea numai a numelui propriului Mitropolit.
Preotul poate să întrerupă pomenirea numai a numelui propriului Mitropolit sau
Episcop. Patriarhul sau Arhiepiscopul poate să întrerupă pomenirea numelui
altui Patriarh sau Arhiepiscop, nepomenind numele lui în diptice.
Arhiepiscopii și Mitropoliții, care aparțin bisericește
de Patriarhul Ecumenic și pomenesc pe fiecare Patriarh Ecumenic și pe Sfântul
Sinod (ca de ex. arhiepiscopiile și mitropoliile din diaspora și Biserica din
Creta) pot să întrerupă pomenirea numelui fiecărui Patriarh Ecumenic și al
Sfântului Sinod. Preoții care slujesc în mitropolii, care aparțin bisericește
de Patriarhul Ecumenic, unde Episcopii pomenesc pe fiecare Patriarh Ecumenic,
pot să întrerupă pomenirea numelui propriului lor Mitropolit.
Același lucru este valabil, păzind proporțiile, și pentru
Mitropoliți și preoții care aparțin de alte Patriarhii mai vechi sau mai noi.
Cât privește Biserica Greciei, fiecare Arhiepiscop poate să întrerupă
pomenirea altui Patriarh sau a Arhiepiscopului, nepomenind numele lui în
diptice. Mitropoliile așa-ziselor Ținuturi Noi, care, după cum este cunoscut,
pomenesc pe fiecare Patriarh Ecumenic și Sfântul Sinod al Bisericii Greciei,
pot să întrerupă pomenirea fiecărui Patriarh Ecumenic și a Sfântului Sinod.
Mitropoliții așa-zisei Grecii Vechi, care, după cum este cunoscut, pomenesc
Sfântul Sinod al Bisericii Greciei, pot să întrerupă pomenirea Sfântului Sinod.
Preoții Arhiepiscopiei, care pomenesc pe fiecare Arhiepiscop, pot să întrerupă
pomenirea numelui lui. Ceilalți preoți pot să întrerupă pomenirea numai a numelui
propriului lor Mitropolit.
10) În situația în care preotul
întrerupe pomenirea numelui propriului Episcop, nu va trebui, în situația lui,
să pomenească pe alt Episcop sau Sfântul Sinod sau pe Hristos sau pe oricare
alții.Canonul 15 al
Sinodului I-II nu spune nicăieri că cel ce încetează pomenirea Episcopului său
se alipește de primul Episcop întâlnit. Cu mult mai mult nu spune că se
alipește de Episcopi, împotriva cărora se ridică groaznic sfintele canoane.
Clericul care oprește pomenirea propriului Episcop se mulțumește cu aceasta, se
ferește să pomenească pe altcineva și așteaptă cu liniștea conștiinței judecata
Sinodului. Aceasta și doar ea este noima canonului[13].
11) Oprirea pomenirii
propriului Episcop este ultima limită pe care o îngăduie sfintele canoane.Nu trebuie să înainteze mai departe clericul care îl
aplică (adică la acceptarea pomenirii altor Episcopi), pentru că atunci aderă
la schismă. Cât timp se mulțumește cu aceasta și continuă să aibă comuniune cu
Biserica Locală și cu toate Bisericile Ortodoxe Locale, stă pe o temelie
bisericească fermă. Trebuie să ia aminte numai să nu fie semnalat și alt pas.
Cât timp se mulțumește cu aceasta și nu avansează spre renegarea propriului
Episcop eretic, adică spre proclamarea că el este deja căzut, că este
caterisit, că a fost lipsit de har, nu săvârșește Taine valide ș.a., nu este
posibil să fie acuzat de protestantism. Canonul 15 al Sinodului I-II îngăduie
indivizilor oprirea pomenirii înainte de o cercetare sinodală, nu ordonă,
totuși, indivizilor judecata și condamnarea Episcopilor eretici. Acesta este
lucru al Sinoadelor, nu al indivizilor[14].
12)La sfintele slujbe și la dumnezeiasca Liturghie, în locul
cererii «Pentru Arhiepiscopul nostru…»,
trebuie să spună: «Pentru toți episcopii ortodocși,Domnului să ne rugăm». Ecfonisul
de la dumnezeiasca Liturghie, «Între cei
dintâi pomenește, Doamne, pe Arhiepiscopul nostru… pe care-l dăruiește
sfintelor Tale Biserici întreg, cinstit, sănătos, îndelungat în zile și drept
învățând cuvântul adevărului Tău», trebuie să fie spus după cum urmează: «Între cei dintâi pomenește, Doamne, pe toți
episcopii (toată episcopimea) ortodocși, care drept învață cuvântul adevărului
Tău».Adică este înlocuit «Pentru
Arhiepiscopul nostru…» cu «Pentru
toți episcopii ortodocși…».În acest fel săvârșeau sfintele slujbe și
dumnezeiasca Liturghie Părinții aghioriți din Sfintele Mănăstiri, din schituri
și chiliile din Sfântul Munte, precum și trei fericiți Preasfințiți Mitropoliți
din așa-zisele Ținuturi Noi, Augustin Candiotis de Florina[15], Pavel de Paramithia și Ambrozie de Elefteropole, care
au întrerupt pomenirea numelui lui Atenagora, marele Patriarh ecumenist mason,
timp de trei ani între 1970-1973[16].
Cuvintele «Între cei dintâi
pomenește, Doamne… pe care-l dăruiește sfintelor Tale Biserici în pace, întreg,
cinstit, sănătos, îndelungat în zile și drept învățând cuvântul adevărului Tău»,după
cum observă fericitul P. Epifanie Teodoropulos, nu au înțelesul confirmării
tuturor acestora; exprimă o urare, Domnul să-i dăruiască episcopului sau
Patriarhului pace, sănătate trupească, cinstire, sănătate duhovnicească,
îndelungare de zile și corectitudinea cuvântului adevărului Domnului, adică
învățătura ortodoxă întru toate. Cuvântul «dăruiește-l» este la optativ
(imperativ-optativ n.tr.), cu terminația –αι; nu spunem că învață drept cuvântul adevărului, ci rugăm
pe Dumnezeu ca să învețe drept. Ne rugăm să învețe drept cuvântul adevărului.
Prin urmare, nu-l prezentăm pe Episcop că învață drept cuvântul adevărului, ci,
la alte două situații, îi prezentăm pe Episcopi ca fiind învățători drepți: a)
când iese și spune Episcopul la VohodulMare: «Pe Patriarhul nostru (cutare) sau pe Sfântul Sinod al celor ce învață
drept cuvântul adevărului»șib) când rostește preotul cererea «Pentru Arhiepiscopul nostru (cutare)…».
Este cutremurător și imbatabil argumentul Părințiloraghioriți din epistola pe care au trimis-o
împăratului Mihail al VIII-lea Paleologul, care, după unirea mincinoasă de la
Lyon (1273),îi silea să pomenească la Liturghie numele papei. Răspunzând la
această solicitare, obiectează:«Cum este
posibil, deși Sfânta Scriptură ne recomandă nici să nu dăm binețe ereticilor pe
cale, nici să-i primim în propriile case, ca noi să-i introducem în biserici
când Fiul lui Dumnezeu Se jertfește și Se junghie fără jertfire pe masa înfricoșătoare
și tainică? Numai din iad ar putea să purceadă un glas care să-l pomenească pe
papa, vrăjmașul lui Dumnezeu. Dacă simpla salutare a ereticilor ne face
împărtășiți de erezie, cu cât mai mult reușește aceasta prin pomenirea lui
rostită tare când săvârșesc ei dumnezeieștile și înfricoșătoarele Taine? Și,
dacă Hristos, Care este pus pe Sfânta Masă, este Însuși Adevărul, cum va fi
primită minciuna cea marede a-l prezenta noi pe papa drept Patriarh ortodox cu
ceilalți Patriarhi ortodocși? La ceasul înfricoșătoarelor Taine vom juca teatru
și vom prezenta inexistentul ca existent, erezia ca ortodoxie? Cum va suporta
acestea sufletul ortodox și nu va întrerupe comuniunea cu cei care pomenesc și
nu-i va considera drept exploatatori și profitori ai celor dumnezeiești?»[17].Și Părinții aghioriți explică în acest punct din ce motiv
pomenim numele arhiereului la dumnezeiasca Liturghie. Aceasta se întâmplă nu
pentru că nu s-ar săvârși Taina fără pomenirea numelui arhiereului, după
părerea greșită a unor contemporani, ci pentru a arăta «comuniunea deplină», identitatea
credinței celui ce pomenește și a celui pomenit. Menționează îndeosebi
explicarea dumnezeieștii Liturghii a lui Teodor al Andidelor, conform căreia
slujitorul menționează numele arhiereului pentru a arăta că face ascultare de
superiorul său, că are aceeași credință cu el și că este succesor al
dumnezeieștilor Taine[18].
13)Conform canonului 15 al Sinodului I-II, preotul care întrerupe pomenirea numelui
propriului Episcop nu trebuie să fie învinuit drept schismatic și vinovat de
schismă în Biserică, nici că este în afara Bisericii. Dimpotrivă, este vrednic
de laudă pentru că salvează Biserica de schismă.Să audă aceasta și să pună
bine în creierul lor Episcopii ecumeniști care acuză pe cei ce au întrerupt
corect pomenirea propriului Episcop că sunt schismatici și vinovați de schismă.
14) Preotul care aplică
întreruperea pomenirii numelui propriului Episcop nu va trebui să accepte
sancțiunile și epitimiile(destituirea,
alungarea din biserică, interzicerea săvârșirii dumnezeieștii Liturghii, lipsirea
de salariu, tribunalele episcopale și sinodale, caterisirea), care sigur, dar
necanonic vor fi impuse din partea Episcopului și a Sinodului, ci va continua
să săvârșească dumnezeiasca Liturghie chiar și într-o casă sau sală, de vreme
ce-i va fi interzisă folosirea bisericii.
15) Afirmația că Sfintele Taine
și dumnezeiasca Liturghie sunt nevalide la preoții care au trecut la aplicarea
corectă a întreruperii pomenirii numelui propriului Arhiereu nu stă în
picioare.
16)Etalonul și izvorul întreruperii pomenirii numelor
Episcopilor eretici sunt sfinții și purtătorii de Dumnezeu Părinți ai noștri,
precum Cuviosul Maxim Mărturisitorul, Cuviosul Teodor Studitul, Părinții
aghioriți din vremea Patriarhului Ecumenic larinofron Ioan Vekos, Sf. Grigorie
Palama, Cuviosul Iosif Vrienie, Sf. Marcu Evghenicul[19]și Părinții aghioriți din vremea Patriarhului Ecumenic
mason și mare ecumenist Atenagora.Din toate aceste exemple, ne vom opri numai
asupra a trei dintre ele. La exemplul Sfântului Grigorie Palama, al Sfântului
PaisieAghioritul și al Părinților aghioriți din vremea lui Atenagora și al
celor trei Mitropoliți ai Bisericii Greciei, Augustin Candiotis de Florina,
Ambrozie de Elefteropoli și Pavel de Paramithia.
Sfântul Grigorie Palama și întreruperea pomenirii
Sfântul Grigorie Palama a
întrerupt pomenirea Patriarhului Ioan Caleca înainte de o judecată sinodală pe
motivul cugetărilor lui eretice. Ne încredințează de aceasta însuși Caleca în
textul scurt alAfurisirii, pe care
l-a emis împotriva Sfântului Grigorie și a celor de un cuget cu el «pentru
că au cutezat să întrerupă pomenirea meanecanonic și fără judecată». Numai
Caleca semnează afurisirea:«Ioan, cu mila lui Dumnezeu Arhiepiscop de
Constantinopol, Noua Romă, și Patriarh Ecumenic». După Profesorul P.
Hristu,Afurisirea «a fost expusă numai de Partriarh, care se considera pe sine delegat
pentru aceasta de Sinoadele închise întrunite în 1342 și 1343, care au
condamnat opera lui Palama, dar și pe el însuși probabil pentru presupunerea persistenței
în starea lui». După aceea Afurisirea a fost semnată și de alții[20]. Merită să fie subliniat iarăși faptul că, în legătură
cu actualitatea bisericească de astăzi, când a întrerupt Sfântul Grigorie
pomenirea Patriarhului, acesta (Patriarhul) nu fusese condamnat de un Sinod,
iar Sfântul Grigorie nu era Episcop, ci un simplu ieromonah din Sfântul Munte.
Și, de asemenea, foarte important pentru cele de astăzi: aceste sancțiuni, care
au fost aruncate de o «Biserică» oficială eretică nu le-a respectat, ci a
continuat să liturghisească pe ascuns, după cum rezultă din Enciclica pe care a trimis-o
Calecapliromei Bisericii, informând-o despre învățăturile chipurile hulitoare
și despre neînduplecarea Sfântului Grigorie:«Palama,
căpetenia și patronul acestor hule, alegând aceleași lucruri după asocierea lui
(căci nu a cedat la poziția lui, nici nu a abandonat pălăvrăgeala lui
irațională), să fie scos din Biserica
lui Dumnezeu și din preoție, după cum relatează în privința lui
consemnările însemnate de Patriarhul de atunci al împărătesei cetăților și de
cel al cetății păzite de Dumnezeu Antiohia și de arhiereii din fiecare cetate
care sunt prezenți acum aici și de cei statorniciți în cetățile alocate lor. Să fie astfel reținerea și nelucrarea,
deși, socotind drept nimic reținerea, se țin de preoție, aducând cu îndrăzneală
jertfele tainice în ascuns»[21].
Cuviosul Paisie și întreruperea pomenirii
Cuviosul Paisie a scris două Epistole împreună cu alți
doi ieromonahi când locuia la Sfânta M-re Stavronichita din Sfântul Munte.
Prima în 21-11-1968 și a doua în 23-1-1969.
În a doua epistolă, Cuviosul Paisie vorbește, printre
altele, și de dezstruosulpericol al
ruperii de Biserică și al întemeierii propriei Bisericidin cauza
deschiderii unioniste, după cum au făcut schismaticii A.C.O. (adevărații
creștini ortodocși) în 1924, zelotiști ai vechiului calendar. Deci spune: «Vedem în vremurile noastre că mulți fii
credincioși ai Bisericii noastre, monahi și laici, s-au rupt, din păcate, de ea
din cauza unioniștilor. Părerea mea este
că nu este deloc bine să ne despărțim de Biserică de fiecare dată când greșește
Patriarhul, ci fiecareare datoria să lupte în felul lui din interior, aproape
de Maica Biserică. A întrerupe pomenirea Patriarhului, a te rupe și a-ți crea
propria Biserică și a continua să vobești batjocoritor la adresa Patriarhului,
aceasta, cred eu, este absurd. Dacă ne despărțim după prima și a doua deviere la
răstimpuri ale Patriarhilor și ne facem propriile noastre Biserici – Dumnezeu
să ne păzească! – îi vom depăși chiar și pe protestanți. Ușor se desparte
cineva și greu se întoarce. Din nefericire, avem multe «Biserici» în epoca
noastră. Au fost create fie de grupuri mari, fie chiar și de un singur
individ…».Și încheie Cuviosul Paisie această a doua epistolă după cum
urmează: «Să ne dorim să dea Dumnezeu
luminarea Lui nouă tuturor și Patriarhului nostru Atenagora pentru ca să se
facă întâi unirea «Bisericilor», să se realizeze liniștirea în sânul pliromei
ortodoxe scandalizate, pace între Bisericile Ortodoxe ale Răsăritului și după
aceea să se facă o reflecție în ce privește unirea cu celelalte «Confesiuni»
dacă și în măsura în care doresc sincer să îmbrățișeze dogma ortodoxă»[22].
Totuși, în final, Cuviosul
Paisie a reclamat și a impus întreruperea pomenirii patriarhale și Sfintei
Mănăstiri Stavronichita. Această poziție și stare a respectat-o Sfântul în
pofida faptului că în epistola sa de mai sus nu susținea la începutul anului
1969 întreruperea pomenirii patriarhale, ci lupta ortodoxă în Biserică pentru
ca să nu se extindă schismele de acum zelotiste. În acest punct dăm
încredințare că niciodată Cuviosul Paisie nu a susținut opiniile eretice și
hulitoare că chipurile Sfintele Taine sunt «nevalide» fără pomenirea
episcopului, mai ales când Episcopul propovăduiește o erezie «cu capul descoperit». Dimpotrivă,
cunoștea litera și duhul sfintelor canoane, precum 31 apostolic și mai ales 15
al Sinodului I-II din vremea Sfântului Fotie cel Mare. După cum cunoștea încă
și tezele, pozițiile și faptele marilor Sfinți Părinți împotriva ereticilor.
Foarte corect au procedat atât Cuviosul Paisie, cât și ceilalți Părinți aghioriți
și au întrerupt pomenirea Patriarhului Ecumenic Atenagora trei aniîntre 1970-1973.
Au avut drept ghid Sinoadele antipapistașe, Sinodul VIII Ecumenic de sub Fotie
cel Mare și Sinodul IX Ecumenic de sub Sfântul Grigorie Palama, și pe atâția
Părinți. În afară de aghioriți, au întrerupt atunci pomenirea patriarhală și
trei Mitropoliți ai Bisericii Greciei: Augustin al Florinei, Ambrozie de
Elefteropole și Pavel de Paramithia. Este important că nimeni din cei care au
întrerupt pomenirea Patriarhului Atenagora nu s-au desprins nici de Patriarhia
Ecumenică, nici de Biserica Greciei, nici nu au impus întreruperea pomenirii
Patriarhilor altor Episcopi, osândindu-i ca eretici, nici nu au întrerupt
comuniunea bisericească.
Părinții Aghioriți și întreruperea pomenirii
Este cunoscută tuturor perioada istoriei bisericești din
anii 1970-1973, în care Sfintele Mănăstiri din Sfântul Munte, schiturile și
chiliile, cu opinia simpatizantă și îndemnătoare a Sfântului Bătrân
PaisieAghioritul[23], și trei Mitropoliți din așa-zisele Ținuturi Noi,
fericiții Augustin Candiotis al Florinei, Pavel de Paramithia și Ambrozie de
Elefteropole, au cutezat și au trecut la întreruperea pomenirii numelui
masonului și marelui Patriarh Ecumenic Atenagora, care a trecut la ridicarea
necanonică a anatemelor din 1965, s-a întâlnit cu ereziarhul Papă Paul al
VI-lea la Ierusalim și, per ansamblu, a menținut o poziție filopapistașă. În
cei trei ani menționați, cei ce au întrerupt pomenirea lui Atenagora și-au
continuat viața liturgică fără să pomenească numele Patriarhului Atenagora în
afară numai de al Sfântului nostru Sinod.
Ambrozie al Elefteropolei și întreruperea pomenirii
Să vedem ce scrie telegrama istorică a Mitropolitului
Ambrozie al Elefteropolei despre Întreruperea Pomenirii lui Atenagora. Deci
scrie către Sinod. Sinodul nu a cutezat să pedepsească pe cei trei Arhierei,
care au întrerupt pomenirea Patriarhului Atenagora și pomeneau numai Sfântul
Sinod. Semnalăm aceasta pentru că astăzi ecumeniștii înfricoșează pe clerici
că, dacă întrerup pomenirea lor, îi vor caterisi, că vor fi schismatici, că îi
vor izgoni. De ce nu i-au caterisit și pe ei atunci? Pentru că nu există temei
canonic, nu există bază canonică și trebuie să găsească alte acuzații ireale ca
să-i caterisească pe cei ce nu pomenesc. De aceea nu i-au caterisit atunci pe
cei trei Arhierei și pe toți aghioriții care au întrerupt pomenirea. Să vedem,
deci, telegrama PS Ambrozie!
«Către
Sinod.
Am
citit cu amărăciune declarațiile hulitoare ale Patriarhului Ecumenic Atenagora inserate
în ziarul de amiază din Atena, prin care au fost zgâlțâite temeliile credinței
creștin-ortodoxe. Asaltul asupra Ortodoxiei a existat în toate modurile de
expresie premeditat și conspirativ și exact în prima săptămână dinainte de
prima Duminică din Post, în care mulțimea ortodocșilor prăznuiesc triumful Ortodoxiei
asupra tuturor ereziilor.
Fanarul,
care constituia până mai alaltăieri meterezul slăvit al luptelor neîncetate
pentru Ortodoxie, conducătorii căruia s-au luptat cu vigoare și au jertfit pentru
Ortodoxia întru tot cinstită, astăzi s-a oștit să o lovească de moarte prin
capul ei, Patriarhul Ecumenic, și prin niscaiva clerici de un cuget cu el.
Cât
s-a mobilizat figura de primă mărime, după exprimarea patriarhală, Mitropolitul
Meliton de Calcedon, glasul Fanarului – după Patriarh – asemenea cu care nu are
pe alții Fanarul și de care se va fi uimit sigur în Duminica lăsatului sec de
brânză [Patriarhul], când l-a ascultat cu plăcere vorbind din Atena despre
vânturi și ape, despre transformarea Bisericii, despre carnaval, dar
(auzi-auzi) și despre fățărnicie.
Totuși,
prin ce a cutezat Mitropolitul Meliton să înfiereze pe fățarnici și fățărnicia,
când el însuși chiar și în ceasul dumnezeieștii slujbe, folosind mii de
finețuri (aticisme) vocale fățarnice și prin gesturi și felurite mișcări ale
trupului, minimal de sobre și cuviincioase, după mărturiile celor ce au
ascultat și au văzut, care aparțin nu slujitorilor Celui Preaînalt, ci
actorilor și mimilor, a reușit să convingă pe toți că dispune de talantul
remarcabil al aptitudinii și artei fățărniciei.
Deci,
după aceea, când răbdarea mea a fost extenuată de declarațiile publice ale
Patriarhului, prin care acesta se face fără ezitare un aderent al ereziei, și
nu mai există margine a așteptării pe mai departe, am oprit de astăzi POMENIREA
LUI prin aplicarea canonului 15 al Sinodului I-II.
În
rest, vom pomeni Sfântul nostru Sinod, reiau cu precauție pomenirea lui îndată
ce el dezaprobă sau dezminte declarațiile sale neortodoxe, potrivit cărora și
ereziile de inspirație satanică ale primatului și infailibilității, care
destabilizeazăcredința ortodoxă, constituie simple obiceiuri bisericești și
diferențe neimportante.
Astăzi
(1970) Ortodoxia întreagă onorează pomenirea Sfântului Grigorie Palama, ieri a
prăznuit pomenirea sfântă a marelui Fotie(6 feb.), a sărbătorit pe Sf. Marcu
Evghenicul (19 ian.).
Dacă
ne alăturăm cugetărilor neortodoxe ale Patriarhului Atenagora, ar trebui să șteargă
imediat din Sinaxarul Bisericii Ortodoxe nu numai numele Sfinților plecați, ci
și ale tuturor Martirilor care s-au luptat și au fost omorâți pentru Ortodoxie
de-a lungul veacurilor.
Mă
întristez profund pentru poziția exigentă pe care au luat-o împotriva
chestiunii serioase care s-a ivit.
Conștiința
mea arhierească mă obligă să nu tac mai departe. Este vremea să fie înălțate
gardurile tari și de netrecut împotriva despotismului papist și a proiectelor
lui expansioniste, al căror slujitor smerit s-a arătat – din păcate –
Patriarhul Ecumenic și ecumeniștii cei împreună cu el neputincioși față de
credința ortodoxă.
Credem
că Sfântul Sinod al Bisericii Greciei nu numai că va înțelege decizia mea, la
care mă conduce imperativul conștiinței mele, ci va și aplica împotriva
Patriarhului deraiat dogmatic ceea ce recomandă și poruncesc sfintele canoane».
Augustin al Florinei și întreruperea pomenirii
Mitropolitul Augustin Candiotis de Florina a întrerupt
pomenirea Patriarhului Atenagora după Mitropolitul Ambrozie de Elefteropole. În
unele concluzii din declarațiile respective spune:
«Abia
ajuns episcop, anumiți vechi-calendariști m-au acuzat că nu am oprit pomenirea
Patriarhului Atenagora, care nu învață drept cuvântul adevărului și nu l-am
dezavuat ca eretic. PatriahulAtenagoraa procedat la fapte care l-au dus departe
de cugetul ortodox. Mi-au cerut, deci, să-l proclam eretic pentru acestea, să-l
șterg din diptice și să opresc pomenirea lui. Le-am răspuns că anumite fapte
ale Patriarhului erau încălcări ale sfintelor canoane, care, dacă se dovedesc
adevărate, atrag caterisirea. Dar cine-i va impune caterisirea? Forul competent
pentru clerici este Sinodul și, pentru Patriarhul Ecumenic, este Sinodul
Patriarhiei. Dar, din păcate, nu a fost pus înaintea lui și, astfel, a rămas pe
scaun.
După
cum spunea pururea pomenitul fost MitropolitHrisostomCavuridis de Florina,
Arhiepiscopul vechi-calendariștilor, caterisirea și afurisirea se deosebesc în
«potență» și în «lucrare». Clericul care este în afara Ortodoxiei, până când
este judecat de Sinod, poate să fie considerat caterisit în potență; este numit
caterisit în lucrare numai după judecata sinodală. Acestea sunt valabile pentru
faptele necanonice ale Patriarhului. Pentru încălcările sfintelor canoane a
fost considerat caterisit «în potență», totuși nu a fost și «în lucrare». Însă
au existat și fapte ale lui care au atins dogmele. Și, în această situație, de
vreme ce propovăduiește învățături neortodoxe «cu capul descoperit», nu se cere
anterior o decizie de caterisire din partea unei instanțe sinodale competente.
Caterisirea survine automat după canonul 15 al Sinodului I-II, pe care l-am
pomenit și eu ca predicator și l-am cerut de la Arhiereii din Grecia de N să-l
aplice și să întrerupă comuniunea cu Patriarhul Ecumenic. Acum de ce, m-au
întrebat, când ați devenit Episcop al Greciei de Nord, nu aplicați înșivă
canonul și nu întrerupeți raportul duhovnicesc cu Patriarhul?
Răspuns:
Continui să cred ceea ce credeam cândva. Totuși încă nu aplic canonul acesta nu
pentru că mă tem; deja mi-am primejduitscaunul în revoltă pentru aplicarea
sfintelor canoane. Dar, deși am luat decizia să-l aplic, tremur și amețesc în
fața răspunderii înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor pentru o faptă care ar
avea caracter de zguduire în Biserica Ortodoxă. Cercetez, deci, și mă chinui
mai profund și aștept încredințarea conștiinței mele, care să mă convingă cu
vigoare că s-a apropiat ceasul. Urmăresc cu atenție și agonie evoluția
situației. Văd că și alți arhierei din Biserica Greciei se neliniștesc și se
întreabă: Încotro mergem? Vremurile noastre poartă ceva înfricoșător. Îmi pregătesc
continuu sufletul, turma mea, precum și sufletele iubiților cititori pentru
ceasul hotărâtor al Ortodoxiei. Fie ca Domnul să întoarcă de la noi paharul
amar! Fie să nu se spargă unitatea Ortodoxiei. În tot cazul, totuși, când și
cum voi aplica acest canon nu-mi vor indica persoane iresponsabile, ci
conștiința mea, care aude și glasul acelui popor care s-a luptat împreună cu
mine în zilele aspre de încercare».
În final, totuși, am făcut oprirea puțin mai încet,
câteva luni după aceasta.
«Aplaud
(martie ΄70)
fapta Mitropolitului Ambrozie de Elefteropole, care a oprit pomenirea
Patriarhului Atenagora din cauza declarațiilor mai noi ale lui despre Potirul
comun, primat, infailibilitate și Filioque. Oprirea s-a prelungit în orice caz.
Și alți ierarhi se pregătesc să fie mărturisitori. Situația se
agravează.Sminteala prinde proporții. Prestigiul Patriarhului se prăbușește. Se
apropie o scindare groaznică a unității lumii ortodoxe; va urma un dezastru
duhovnicesc.
Iată
consecințele dialogului pe care l-au început papa și Patriarhul! Dialogul este
o cursă rea a papismului pentru ca să fie dizolvată Ortodoxia. Sinodul
Permanent, după cum au remarcat și alții, nu poate să facă față situației. Este
nevoie să fie convocat Sinodul Ierarhiei Bisericii Greciei, care, în problema
aceasta capitală, sunt sigur că va înfiera cu o unitate minunată abaterile de
la principiile Ortodoxiei și va adresa o proclamație către toată lumea ortodoxă,
care este decepționată de faptele necanonice și neortodoxe ale Patriarhului
Ecumenic. Poate că Patriarhul se va dezmetici înaintea primejdiei condamnării
lui de tot Sinodul Ierarhiei.
Sinodul
Permanent, imediat după publicarea declarațiilor înfricoșătoare ale
Patriarhului despre primat, infailibilitatea papei și Filioque, ar trebui să se
convoace într-o adunare extraordinară să adreseze întrebarea Patriarhului dacă
sunt sau nu exacte declarațiile și să liniștească poporul ortodox.Ierarhii care
au mărturisit sau chiar au oprit pomenirea nu numai că sunt scutiți de
răspundere, dar sunt și vrednici de laudă pentru că au explicat corect canonul
15 al Sinodului I-II. A fost creată o problemă serioasă de credință și de
judecată a conștiinței ortodoxe, la care numai Sinodul Ierarhiei poate să-i
facă față. Cine este eventual potrivnic ierarhilor care protestează față de
glasurile necredincioșilor, ateilor, spiritualiștilor, masonilor, care sunt
reci și indiferenți și aparțin numai civil de Biserica Ortodoxă, trebuie să-l
disprețuim ca pe niște lătrături de cățeluși, după cum învață pururea pomeniții
combatanți din primele linii ai Ortodoxiei.Să ascultăm pe fiii credincioși ai
Ortodoxiei, care-și întorc impacientați ochii din fiecare punct al Greciei spre
păstori, căutând o protejare robustă a bunei credințe strămoșești».
După întreruperea pomenirii Patriarhului (febr. 1973).
«Ne
acuză că nu respectăm Patriarhia pentru că am întrerupt pomenirea numelui
Patriarhului cu totul arbitrar. Nu, nedreptățesc adevărul când spun «cu totul
arbitrar». Adevărul este cu totul dimpotrivă. Dacă deschideți Pidalionul și
studiați canonul 15 al Sinodului I-II, atunci veți vedea că nu «cu totul
arbitrar», ci «cu totul canonic» am întrerupt pomenirea Patriarhului. Am
întrerupt-o după ce au fost proclamate «cu capul descoperit» la scară mondială
declarațiile lui înfricoșătoare despre primatul și infailibilitatea papei,
despre Filioque etc.,învățături neortodoxe care au fost condamnate de o mulțime
de Sinoade. Iar noi, cei trei Mitropoliți ai Greciei de Nord, care cu durere în
suflet au trecut la întreruperea pomenirii Patriarhului, am arătat printr-un document
către Sfântul Sinod că, dacă Patriarhul a dezmințit declarațiile respective,
vom relua pomenirea. Însă, din păcate, acela a persistat în concepțiile lui
rătăcite. Iar faptul că Sfântul Sinod, cu toate presiunile pe care le-a primit,
nu a trecut la impunerea unor sancțiuni împotriva noastră arată că în
profunzime a recunoscut corectitudinea faptei noastre. Iar fapta noastră a
făcut un mare serviciu Patriarhiei, pentru că există o frână pentru Patriarh,
care se silea ca din tun spre o unire nepotrivită cu papistașii».
17)Combaterea panereziei ecumenismului se face deja prin
informarea clerului și poporului despre marea ciuntire a credinței ortodoxe,
care s-a produs la Pseudo-Sinodul din Colimbari, prin scrierea de cărți, texte
și articole antiecumeniste, prin revizuirea severă, prin contestarea teoriilor
rătăcite și prin congrese și manifestări teologice.
18)La punctul 22 din textul «Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine»de la
Pseudo-Sinodul din Creta este scris: «Biserica
Ortodoxă consideră că trebuie condamnată orice rupere a unității Bisericii de
către inndivizi și grupări sub pretextul păstrării sau chipurile apărării
adevăratei Ortodoxii». Este evident aici efortul impunerii de prigoniri,
caterisiri și afurisiri a celor cereaționează față de Pseudo-Sinodul din Creta
din partea Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe. În această situație sigură
de prigoniri din partea Bisericii administrative oficialea celor ce au
întrerupt pomenirea numelor Episcopilor ecumeniști, ar trebui să se facă
cunoscut și lămurit faptul că Biserica Ortodoxă se va păstra și va subzista
numai în cei care au întrerupt pomenirea numelor Arhiereilor ecumeniști, și nu
în Biserica administrativă oficială,care se va fi făcut eretică și ecumenistă
prin acceptarea ecumenismului prin Pseudo-Sinodul din Creta.
19)Clericii
ecumeniști, care sunt în
afara Ortodoxiei, până când vor fi judecați de un Sinod, pot fi considerați caterisiți în potență. Caterisiți în
fapt (lucrare) vor fi făcuți numai după judecata sinodală. Sfântul Nicodim Aghioritul spune că sfintele canoane poruncesc
Sinodului Episcopilor în viață să-i caterisească pe preoți sau să-i afurisească
sau să-i anatemizeze pe laicii care nu respectă canoanele. Dacă Sinodul nu
acționează efectiv caterisirea acestor preoți sau afurisirea sau anatematizarea
laicilor, atunci acești preoți și laici nu sunt caterisiți de fapt, nici
afurisiți sau anatematizați. Totuși este inculpat în această viață spre
caterisire și spre afurisire sau anatematizare, iar pentru Judecata finală este
inculpat la dumnezeiasculScaund de judecată[24]. Mitropolitul
Augustin Candiotis de Florina[25], un Ierarh aprins și înfocat, care a întrerupt pomenirea
numelui Patriarhului Ecumenic Atenagora, mare ecumenist și mason, la
dumnezeiasca Liturghie trei ani 1970-1973, completând cele de mai sus, a spus
că acestea intră în vigoare numai pentru faptele necanonice ale clericilor.
Adică pentru încălcările sfintelor canoane sunt considerați caterisiți în
potență, totuși nu sunt și în fapt. Dar există și fapte ale clericilor care
ating dogmele. În această situație, deoarece clericul propovăduiește «cu capul descoperit»învățături
neortodoxe, nu se cere o decizie anterioară de caterisire din partea unui
tribunal sinodal competent[26].
20) Cei ce nu
pomenesc taie pomenirea și comuniunea
bisericească numai cu Episcopul eretic. Nu
opresc, totuși, comuniunea bisericească nici cu Biserica Locală de care
aparțin, nici, cu mult mai mult, cu întreaga Biserică Sobornicească Ortodoxă.
21) Fericitul Arhim. Epifanie
Teodoropulos povățuiește:«Cel ce pomenește să nu disprețuiască pe cel
ce nu pomenește și cel ce nu pomenește să nu judece pe cel ce pomenește».Adică
clericul care pomenește să nu disprețuiască pe clericul care nu pomenește și
clericul care nu pomenește să nu judece pe clericul care pomenește.
22) Între
pomenitori și nepomenitori trebuie să existe comuniune bisericească, este suficient ca cei ce pomenesc să pomenească un Episcop ortodox în
privința cugetării, să fie împotriva panereziei ecumenismului sincretist
inter-creștin și inter-religios, să fie ostil Pseudo-Sinodului tâlhăresc,
eretic și ecumenist din Creta și apărător al corectei aplicări a dreptului
canonic de îngrădire. Este inexactă teoria lipsei de comuniune între pomenitori
și nepomenitori. Nu trebuie să fie evitată comuniunea dintre confrați și
împreună-luptători.
23) Întreruperea
pomenirii este ultima limită, ultimul protest, ultimul mijloc pentru a
contracara un cleric de la erezie. Totuși nu este un scop în sine, nici scopul
ultim. Scopul ultim, chiar și al acestei îngrădiri, este convocarea unui Sinod
Panortodox, care va condamna și va proclama panerezia ecumenismului și
Pseudo-Sinodul din Creta.
24) Din toate cele pe care le-am prezentat până acum, canoane, învățături și
pilde ale Sfinților, se desprinde o singură concluzie: Că este vrednic de laudă
faptul de a întrerupe fiecare cleric credincios comuniunea bisericească și
pomenirea Episcopului său când el propovăduiește public o erezie sau vreun fel
de religiozitate nouă, precum se întâmplă astăzi din păcate; și nu să aștepte,
după cum susțin ecumeniștii, condamnarea lui «de totalitatea episcopilor
Bisericii».
Poate se întreabă cineva: Dacă astfel stau lucrurile, ce sens au Sinoadele Bisericii? Răspundem: Noi, ca fii credincioși
ai Bisericii noastre, prin toate acestea pe care le scriem, nu avem deloc
intenția de a contesta insituția
sinodală a Bisericii. Scopul nostru este să demonstrăm dreptul clericilor
de a întrerupe pomenirea și comuniunea cu Episcopul, Mitropolitul sau
Patriarhul lor, care propovăduiește public o învățătură care este contrară
Ortodoxiei și nu, repetăm, de a contesta instituția sinodală. Să nu fie!
Clericilor inferiori le este oferit numai acest drept și nimic mai mult. Ține
mai mult de competența corpului episcopal, care se adună în Sinod, să ia
măsurile indicate împotriva celor ce vorbesc lucruri denaturate. Adică să-l
cheme la disculpare, să-l povățuiască, să-i dea timp de pocăință, să-l facă
nelucrător, să-l caterisească și să-l anatematizeze, dacă nu se pocăiește și
nu-și reneagă opiniile sale rătăcite. Totodată, și să informeze toată pliroma
Bisericii ca să fugă de el ca de un «păgân
și vameș», după porunca Domnului, ca de un purtător de boală molipsitoare
duhovnicească mortală. Toate acestea sunt competențe ale sinoadelor episcopale,
și nu ale clericilor inferiori.
25) Singurii
clerici care au aplicat corect întreruperea pomenirii în spațiul grecesc sunt Profesorul emerit de la Facultatea de Teologie din Tesalonic,
Preacucernicul Protoprezbiter Theodor
Zisis, Preacucernicul Protoprezbiter Nicolae
Manolis, ambii clerici din Mitropolia de Tesalonic, și Preacucernicul
Protoprezbiter FotieVezinias, cleric
al Mitropoliei de Lancada, Liti și Rentina.
26)În privința schismaticilor zelotiști vechi-calendariști sunt în vigoare
cele ce ni le-a zis mai sus Cuviosul PaisieAghioritul. Ei au întrerupt
pomenirea Patriarhului, au făcut schismă și și-au făcut propriile lor
«Biserici»-fracțiuni, depășind până și pe protestanți, și continuă să
vorbească, să batjocorească pe toți, lucru absurd.
Șeful așa-zișilor
«îngrădiți», P. Eftimie Trikaminas,
a fost caterisit în 2007, în vremea Arhiepiscopului Hristodul de Atena și a
toată Grecia, de Tribunalul Sinodal de gradul doi al Bisericii Greciei deoarece
la început s-a îngrădit de Episcopul lui local, PS Mitropolit Ignatie de Larisa
și Tirnava nu pe tema ecumenismului, ci pe teme de dreptate și rânduială
canonică, adică din cauză că nu recunoștea și nu pomenea pe Mitropolitul de
Larisa, care a fost ales, deși Mitropolitul canonic și legal Teologos al
Larisei se afla în viață, lucru care constituia o situație de preluare adulteră
a unui scaund mitropolitan. Deși a primit caterisirea de mulți ani, deodată, în
ultimii 3-4 ani, găsind ca pretext ecumenismul multor episcopi și arătând o
față antiecumenistă, a început să liturghisească de la sine, fără să fi fost
ridicată caterisirea și să primească dispensă canonică, într-o Mănăstire
vechi-calendaristă a Bunei Vestiri a Născătoarei de Dumnezeu în Staghiata din Volos
și în propria bisericuță a Sfântului Marcu al Efesului în Biserica din
Tesalonic, care aparține de un «îngrădit» la fel, OdiseaTsoloiani, cu care a
ajuns în ultimul timp la o ruptură. Pentru ca P. Eftimie să fie acoperit de un
Episcop, a alergat, deși este cleric al Bisericii din Grecia, la PS
ex-Mitropolit Artemie de Raska și Prizreni, caterisit pe nedrept și îngrădit de
Biserica Sârbă, cu care a slujit de câteva ori. PS Artemie i-a dat permisiunea,
printr-un act oficial al lui, să liturghisească și să pomenească: «Pentru toți
episcopii ortodocși». Dincolo de orice exercițiu serios critic sunt și
sfaturile P. Eftimie către îngrădiți să nu aibă comuniune și să nu se
împărtășească în Biserica Greciei deoarece este ecumenistă și Tainele ei sunt
nevalide. Deci, în timp ce revendică exclusivitatea validității Tainei
dumnezeieștii Euharistii și a dumnezeieștii Împărtășanii numai pentru propria
lui Liturghie îngrădită și numai din mâinele lui îngrădite, cu toate acestea
îngăduie acoliților săi să participe și să săvârșească restul Tainelor în
bisericile din Biserica grecească. Să ne mirăm de canonicitatea și eclesiologia
«îngrădiților»!
La fel, P. Eftimie
a scris: «Oricum, este preferabil să
aparțină cineva de schisme și fracțiuni (desigur, dacă în interiorul lor nu își
găsesc sălaș opinii eretice) decât de Episcopi eretici, pentru că erezia,
conform Părinților, te desparte imediat de Dumnezeu»[27].
Gruparea de mai sus a așa-numiților «îngrădiți» are teze
greșite despre îngrădire și poziții schismatice și zelotiste. Primesc 1) obligativitatea
canonului 15 de la Sinodul I-II, 2) teoria vaselor comunicante, 3) teoria
întinării Tainelor pe motivul pomenirii, 4)consideră că Tainele pe care le
săvârșesc pomenitorii sunt nevalide, 5) că pomenitorii nu au har, preoție,
Taine, 6) au ca scop în sine întreruperea pomenirii, 7) acuză, judecă și
defaimă pe pomenitori, chiar și pe cei ce nu pomenesc, care nu urmează propria
lor îngrădire,8) au întrerupt comuniunea bisericească, adică se găsesc în lipsă
de comuniune (excomunicare) cu toată Biserica Ortodoxă și cu toți Episcopii
ortodocși, pe care-i consideră eretici și ecumeniști deoarece nu au trecut la
întreruperea pomenirii, 9) se consideră pe ei salvatori ai Bisericii și că la
ei și numai la ei se mai păstrează Biserica, 10) se apropie de zelotiștii
vechi-calendariști ca să se unească într-o grupare mai mare,11) contestă însă
și pe unii Sfinți ai Bisericii noastre, care nu au trecut la întreruperea
pomenirii sau care au trecut și apoi au revenit,12) slujesc împreună cu cei
caterisiți și13) înfruntă situația bisericească actuală, când nu s-a convocat
până astăzi un Sinod Panortodox care să condamne ecumenismul și Pseudo-Sinodul,
cu criterii care trebuie să aibă tărie după convocarea unui astfel de Sinod.
Unele sunt criteriile înainte de convocarea unui Sinod și altele după el.
Deoarece gruparea de mai sus, care aplică inexact
îngrădirea, a câștigat în ultimii ani un mare sprijin, de aceea și îngrădirea
canonică este identificată, din păcate, cu îngrădirea greșită a acestei grupări
și de aceea mulți consideră îngrădirea drept ceva rău, respingător, nenorocit
și ca o schismă. În parte au dreptate, pentru că într-adevăr îngrădirea greșită
are teorii inexacte și schismatice, poziții zelotiste. Totuși, conform cu cele
dezvoltate mai sus, este foarte evidentă diferența dintre aplicarea corectă și
cea greșită a îngrădirii.
Trebuie să se
facă absolut deosebirea indispensabilă dintre întreruperea pomenirii corectă
canonic și patristică pornind de la condițiile prealabile pe care le-am
menționat anterior și îngrădirea greșită zelotistă, fără să întrunească
condițiile prealabile canonice indispensabile, pe care le aplică destule
grupări de clerici. Cea din urmă, din păcate, nu poate să fie acceptată,
diminuează și păgubește lupta pentru îngrădirea canonică și se termină în stări
schismatice, cu rezultatul că este persiflată îngrădirea și cei care o aplică
corect și canonic.
Precizare indispensabilă
Dacă
ar întreba cineva micimea noastră de ce nu am trecut la întreruperea pomenirii
numelui Preasfințitului Mitropolit Serafim de Pireu, i-am răspunde următoarele:
Nu trecem la întrerupera pomenirii Episcopului nostru pentru că noi considerăm
că în situația lui nu sunt întrunite motivele și normele neapărate pe care le
pune canonul 15 al Sinodului I-II pentru întreruperea pomenirii. Și normele
acestea necesare sunt să propovăduiască continuu și fără pocăință, cu capul
descoperit, public, cu îndrăzneală, fără să roșească și fără rușine în biserici
o erezie care este sancționată de Sfintele Sinoade sau de Părinți.Acest lucru –
slavă lui Dumnezeu – nu l-a făcut Preasfințitul Mitropolit al Pireului.
Dimpotrivă, cum este cunoscut, este ortodox în privința cugetării, și nu
eretic. Este potrivnic și luptător împotriva panereziei ecumenismului
sincretist intercreștin și interreligios și a Pseudo-Sinodului din Creta, la
care nu a participat, nici nu a semnat textele lui antiecumeniste.Prin fapte,
cuvinte și scrieri, s-a opus Masoneriei și sionismului internațional
înfricoșător. De pomină și istorice sunt epistolele lui către ereziarhul papă
Francisc, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, Pseudo-Patriarhul monofizit-copt
Teodor, președintele Turciei Erdogan. A organizat mai multe adunări și ședințe
teologice și științifice. Preasfințitul Mitropolit al Pireului, ca Mitropolit
al Mitropoliei Pireului, care aparține de Biserica Autocefală a Greciei și de așa-zisele
Ținuturi Vechi, când liturghisește, nu pomenește nici o persoană concretă, ci
Sfântul Sinod al Bisericii Greciei, spunând: «…pe Sfântul nostru Sinod…». Atunci nicidecum nu e valabil ceea ce
i se impută, adică faptul că este eretic și contaminat, deoarece chipurile
pomenește ecumeniști.Prin urmare, nu sunt întrunite în situația de față
motivele pentru întreruperea pomenirii lui pentru că în situația contrară, vom
provoca, din nefericire, schismă în Biserică, lucru vrednic de osândă.Dacă, ipotetic,
în viitor Preasfințitul Mitropolit de Pireu va eluda premizele de mai sus și va
deveni vajnic propovăduitor al ecumenismului sau al altei erezii – ceea ce să
nu fie! – atunci desigur că vom avea posibilitatea să aplicăm corect canonul
15.
Am
fi dorit, desigur, ca Preasfințitul Mitropolit de Pireu să fie mai vigilent în
relațiile cu episcopi ecumeniști învederați și, ca membru al Sfântului Sinod al
Bisericii Greciei în perioada 2016-7, să nu fi fost de acord cu circularea
textului «Către popor» (ianuarie 2017), care acceptă și laudă Pseudo-Sinodul
din Creta, cu toate că-i numește pe eretici «creștini eterodocși» și ereziile «alte
Confesiuni creștine – erezii», și nu «Biserici», și aduce vorba despre
recunoașterea Sinoadelor de sub Fotie și Sfântul Grigorie Palama și a altor
Sinoade drept Ecumenice în alt sens decât litera Pseudo-Sinodului din Creta.
Aceste scăderi le recunoaște chiar el însuși. În orice caz, recapitulând, atât
el însuși înainte de Pseudo-Sinod, cât și după Pseudo-Sinod prin Biroul despre
erezii și secte al Sfintei Mitropolii a Pireului și prin textele sale, a
condamnat și a dezaprobat Pseudo-Sinodul din Colimbari pentru vina lui că nu a
condamnat ereziile în timp și spațiu.
Traducere de Ierom. Lavrentie Carp
Observații
personale ale traducătorului, cu care a fost de acord și Mitr. Serafim:
1. „Identitatea credinței celui ce pomenește și a celui
pomenit” – Slujirea împreună și pomenirea ierarhului se face pe baza credinței comune,
care nu este a unuia sau a altuia dintre ei, ci a Bisericii din care fac parte
conslujitorii. Clericii care au comuniune liturgică mărturisesc credința comună,
nu pe a vreunuia dintre ei. Părinții aghioriți
din sec. XIII nu suportau pomenirea papei pentru că ar fi însemnat recunoașterea
unei credințe, cea catolică, ce fusese condamnată prin atâtea hotărâri. Mai
mult, întrerupeau pomenirea Patriarhului de Constantinopol pentru că acesta,
prin acceptarea unirii de la Lyon și prin pomenirea papei, își însușea în mod
învederat, prin comuniunea cu acela, o credință eretică, a unei Biserici străine. De aici se vede că există o diferență între comuniunea
cu un cleric necondamnat și cea cu unul condamnat, aflat în afara Bisericii și
cu o credință vădit străină.
2. Canonul 15, ca
toate canoanele, esteobligatoriupentrutoți. Însă el impuneobligativitatea de a
pomeni Ierarhul, nu de a nu-l pomeni până la o condamnare sinodală, chiar dacă acesta
se face vinovat de unele greșeli oarecare. Totodată, prevede excepția de a
întrerupe pomenirea lui ca un drept, nu ca o obligație, încazul în care
episcopul proclamă erezii public și fără retractare. Ba chiar întreruperea comuniunii
cu el pe motiv de erezie clară este de laudă, dar nu o necesitate pentru toți.
[2]Ὅ. π., σ.
358.
[3]Cei din Sfântul Munte care pomenesc și zelotiștii, adică
izvorul edificator despre pomenire, cel care este demonstrat prin
dumnezeieștile și sfintele canoane și prin faptele drepte ale Bisericii
Ortodoxe de Răsărit luptătoare a lui Hristos, ed.Ε. Ι. Στουγιαννάκη,
Παπαμάρκου 46, Θεσ/κη 1933, σσ. 50-53.
[4]ἐν
: PRAVILAPRAVOSLAVNECZORYESTUMACENJIMA,
II, NOVISAD 189, 66, 290, 291. Σχ.
βλ. ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣΧΡΥΣΑΝΘΟΣΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, Τάσαθράἐπιχειρήματατῶνφιλοοικουμενιστῶν, ἤτοιἀπαντήσειςεἰςὅσαλέγουν,
διαδίδουνκαίγράφουνοἱΦιλοοικουμενισταίἐναντίοντῶνσημερινῶνὉμολογητῶν, κληρικῶνκαίλαϊκῶντῆςὈρθοδόξουΠίστεως, ΚαψάλαἉγίουὌρους 1995, σ. 13.
[5]ARHIM. EPIFANIE TEODOROPULOS, Cele două
estreme: Ecumenismul și zelotismul, Ed.ἹερόνἨσυχαστήριονΚεχαριτωμένηςΘεοτόκουΤροιζήνος,
Ἀθήνα 1997, p. 75-76.
[7]Viața și nevoința Cuviosului Părintelui nostru Maxim
Mărturisitorul,
14, PG 90, 81-84 : «Pentru aceea în tot chipul i-a întrecut pe aceia. I-a format, i-a uns cu
cuvinte de îmbărbătare, i-a umplut de cugetare mai nobilă. Căci, deși îl
depășeau cu tronul, dar erau mai mici și mai lipsiți în privința înțelepciunii
și a priceperii. Ca să nu spun că altă virtute era și reputația acestui bărbat
printre toți. Drept aceea erau supuși prin cuvintele aceluia, prin
recomandările și sfătuirile care aveau un astfel de mare folos, erau convinși
fără tăgadă».
[8]Ibidem, 24, PG 90, 93.
[9]Relatare a mișcării produse între domnul Avvă Maxim și
cei împreună cu el și conducători ἐπὶσεκρέτου 12, PG 90, 148.
[11]Ἁγίου
Γρηγορίου Παλαμᾶ, Ἀναίρεσις γράμματος Ἰγνατίου
Ἀντιοχείας 3, ἐν Π. Χρηστου, Γρηγορίου Παλαμᾶ Συγγράμματα, τόμ. Β´,
Θεσσαλονίκη 1966, σ. 627.Acestea sunt
dezvoltate mai extins la ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ, Δέν εἶναι σχίσμα ἡ ἀποτείχιση. Ὀφειλόμενες ἐξηγήσεις,
Θεσ/κη 2017, σ. 16 ἐ.
[14]Ὅ. π., σ.
81.
[16]Σχ. βλ.
Θεοδρομία ΙΑ΄1 (Ἰανουάριος - Μάρτιος
2009) 75-81.
[17]Epistola mărturisitoare a aghioriților către împăratul
Mihail Paleologul,la V. Laurent
– J. Darrouzes, Dossier
Grecde l’ Union
de Lyon 1273-1277, Paris
1976, p. 397-399.
[18]Ibidem, p.
399 : «Din nou, Biserica Ortodoxă a lui Dumnezeu a primit
referirea numelui arhiereului ca pe o comuniune deplină;căci este scris în
explicarea dumnezeieștii Liturghii că slujitorul raportează numele arhiereului
„arătând supunerea față de superior și că este în comuniune cu credința lui și
succesor al dumnezeieștilor Taine”». Teodor al Andidelor, Considerație
preliminară pe capitole despre simbolurile și tainele care se petrec la
dumnezeiasca Liturghie, 32, PG 140,
460-461: «Apoi ecfonisul: Între cei dintâi pomenește, Doamne, pe
Arhiepiscopul nostru! Din aceasta se arată supunerea față de superior și că
slujitorul este și el în comuniune cu credința acestui arhiereu pomenit și
succesor al predaniei Tainelor, iar nu un inovator nou sau născocitor al
simbolurilor slujite/oferite de el».
[20]Σχ. βλ.
ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Συγγράμματα,
τ. Β΄, ἔκδ. Π. Χρήστου, Θεσ/κη 1966, σ. 37. Textul complet al afurisirii este precum urmează în PG
150, 863-864 : «Pe Palama și pe
toți cei de un cuget cu el și toate dogmele lor necredincioase, dar mai potrivit
a zice delirări, pe cei ce iau partea, acceptă și primesc cele din Tomul cel
după explicația lor, dar mai degrabă aiureala lor, și nu după înțelegerea
dumnezeiască și ortodoxă și după luminătorii și învățătorii Bisericii, de care
fiind noi legați și pe care urmându-i, am scris cuvintele Sfinților în Tom, și
pe toți care au cutezat să întrerupă pomenirea mea necanonic și fără judecată
pentru acest fapt, adică pentru că nu primim astfel de delirări care ne-au fost
trimise de ei, iar altele ne-au fost arătate de alții,îi punem sub legătura
Sfintei și de viață începătoarei Treimi și îi dăm anatemei.Semnătura: Ioan, cu
mila lui Dumnezeu Arhiepiscop de Constantinopol, Noua Romă, și Patriarh
Ecumenic».
[21]P.G. 150, 880D.
[22]ΑΓΙΟΣΠΑΪΣΙΟΣ, Ἁγιορείτηςμοναχός, «Ἄγνωστηἐπιστολήπόνουκατάοἰκουμενιστῶνκαίφιλενωτικῶν», ὈρθόδοξοςΤύπος (9/16-3-2007) 1,5.
[23]
http://www.romfea.gr/diafora/2431-apantiseis-gia-to-fulladio-tou-agiou-pa%CF%8Asiou
[24]ΟΣΙΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, ὅ.π., σσ. 4-5.
[25]EPISCOPUL AUGUSTIN CANDIOTIS, Despre întreruperea pomenrii față de Patriarh, Cum am ajuns la
întreruperea pomenirii Patriarhului Atenagora în 1970. Răspunsuri pe teme
bisericești, Ἀθήναι 1973, σσ. 49-50
http://www.ekklisiaonline.gr/ekklisisiaellados/episkopos-avgoustinos-kantiotis-peri-diakopis-mnimosynou-se-patriarxi/
[26] ΟΣΙΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ, ὅ.π, σ. 358.
[27]IEROMONAH EFTIMIE TRIKAMINAS, Concordanța diacronică a Sfinților Părinți despre obligarivitatea
canonului 15 al Sinodului I-II în privința întreruperii pomenirii Episcopului
care propovăduiește o erezie în Biserică, ed.Degiorgio, Τρίκαλα 2012, p.
257-258.
Canonul apostolic 31,canonul 15 al Sinodului I-II au fost scrise de Sfinti Parinti traitori,la ei comuniunea era traita duhovniceste cu adevarat.Cand un Sfant Parinte isi pomenea Episcopul ii simtea sufletul in Hristos si i se inchina in Duh.Aveau si darul deosebirii duhurilor iar daca episcopul avea duh eretic,il cerceta refuzand apoi a-l pomeni sau a i se inchina.In timpurile actuale cand si Sfinti mai recenti recunosc cat de putini ierarhi,cler duhovnicesti traitori (nu mai spun de mireni) ce sa mai pomenesti de comuniune,ingradirea de eretic cand nu avem trairea constienta contemplativa cu propriul suflet,propria minte in Hristos,fiind incalciti in duhul lumesc,morti sufleteste,rugaciunile noastre nu depasesc vama ratiunii,inca ispitindu-le arhiconii,de aici si instabilitatea propriei credinte…Ne mai simtim noi si aproapele sa putem gestiona comuniunea cu el?!Bâjbâim pe intuneric,orbi judeca pe orbi…
RăspundețiȘtergere“Să nu îndrăzneşti să ridici mâna ta cea slabă pentru a opri valul puternic al apostaziei. Evit-o, păzeşte-te tu însuţi de ea, şi-ţi va fi de ajuns. Cunoaşte duhul vremii, cercetează-l, ca să poţi evita pe cât posibil influenţa lui.”Sf. Ignatie Briancianinov.
Vremea este a cernerii,scapa cine poate,cine se smereste mai mult si cere ajutorul de la Dumnezeu.
Acest articol ar trebui sa il vada si nepomenitorii din gruparea lui Staicu si Antim care cocheteaza cu cei de la Radeni.
RăspundețiȘtergereSigur le-ar fi de folos.
Și de cei ce se tem încă să oprească pomenirea !
ȘtergereNe bucuram ca mai sunt si oameni cu dreapta socoteala
RăspundețiȘtergerehttps://twitter.com/Orthodoxiaweb/status/964613047758327808
RăspundețiȘtergerePentru părintele Lavrentie Carp: Mă puteți ajuta cu un răspuns? Ce înseamnă comuniune bisericească? Nu întreb întâmplător, pentru că am unele neclarități și vreau să mă lămuresc.
RăspundețiȘtergereLegat de punctul 22, putem spune că în ce ne privește avem vreun episcop BOR care să îndeplinească condițiile amintite?
Dacă nu îndeplinește aceste condiții nici un episcop de la noi, care ar trebui să fie relația dintre pomenitori și nepomenitori? Că nu mi-e clar din acest studiu.
Particip la slujbe ale nepomenitorilor, deci sunt de acord cu ei, dar am duhovnic pomenitor, mărturisitor clar împotriva a ce s-a întâmplat în Creta, și sunt în confuzie din acest punct de vedere... Care ar trebui să fie relația între duhovnicul meu și preotul nepomenitor conform acestui studiu având în vedere că, aparent, nici un episcop de la noi nu îndeplinește condițiile? Mă înșel? Iertare. Știu poziția pe care o aveți, anume că e importantă mărturisirea personală, nu pomenirea episcopului. Dar nu înțeleg dacă același lucru ar trebui să îl înțeleg și din studiul acesta și care sunt punctele ce atestă clar asta, având în vedere că la noi, aparent, toți episcopii în viață acum au acceptat documentele din Creta.
In Grecia pomenitorii si nepomenitorii nu sunt dezbinati ca in Romania.
ȘtergereLa fel si in republica Moldova sau in Rusia sau in Ucraina.
Nu inteleg de ce doar in Romania nepomenitorii au astfel de atitudini.
Eu am înțeles că nepomenitorii pot sluji (avea comuniune) cu alți slujitori care pomenesc, mai ales dacă episcopul lor este ortodox. Adică acesta poate fi pomenit de nepomenitori. Oricum, trebuie să fie sub umbrela unui episcop ortodox, concret sau nenominalizat, după situație. Asta este o problemă spinoasă.
ȘtergereComuniunea bisericească se manifestă prin slujirea în comun, dar și prin relații de altă natură care să o marcheze, cum ar fi ca ucenicii de la spovedanie să poată merge la slujbele celuilalt.
Ierom. Lavrentie