Dacă ne
uităm în istorie, observăm că datorită compromisurilor, cu catolicii,
ortodocșii au avut de suferit.
Catolicii nu s-au întors la credința pe care au avut-o înainte de 1054, ci au
profitat de puterea politică pe care o avea Roma, încercând să atragă și pe
alții la căderea lor.
Constantinopolul a căzut în urma slujirii ortodocșilor cu catolicii. O
liturghie comună a însemnat ultima noapte de rezistență.
Vă propun să vedeți și articolul care urmează (tradus din engleză):
HAGIA SOPHIA ȘI PUȚIN CUNOSCUTA ULTIMĂ LITURGHIE” În urmă cu câteva săptămâni, Anna Notaras își dorise ca
lumânarea de pe sfântul altar să mai ardă o ultimă dată în Hagia Sophia. Chiar
dacă ea nu era acolo în acea seară, sunetul cântărilor din biserică pătrundeau
prin geamul camerei ei din Palatul Trandafirilor. Ea stătea întinsă întinsă pe
burtă, plângând în liniște, atât de bucurie cât și de disperare, în timp ce
Zenobia îi îngrijea rănile de pe spate cu balsam. Pentru prima dată de la
profanarea latină, tot poporul : greci, latini, venețieni și genovezi s-a
adunat într-un gest solemn pentru a da slavă lui Dumnezeu.
John Grant a stat printre cerșetori și domni în întunecoasa
biserică, la lumina lumânărilor. El a privit
cu calm cum nici o rânduială nu era sărită, cum toate moaștele erau
scoase la închinare. Toți au venit îmbrăcați în cele mai bune haine, pentru
ultima dată, la mama biserică. Coloane de soldați, negustori, pescari și
marinari și-au adunat vocile în armonie. Sunetul răsuna printre pereți și se
ridica odată cu vaporul tămâii către cupolă.
Împăratul a condus o procesiune solemnă sub steagul vulturului cu
două capete, alături de cardinalul latin Isidor, de toți clericii locali și
Gennadius. În cele din urmă, părea că aici cele două jumătăți ale credinței
erau unite; Marea Schismă uitată.
Sfânta Cruce a fost scoasă la închinare, iar soldații au sărutat
carcasa de argint pentru a le putea insufla putere divină pentru orele ce vor
urma.
Apoi, după ce s-a împărtășit, împăratul a căzut la pământ și L-a
implorat pe Dumnezeu să le ierte toate greșelile. A făcut plecăciuni înspre
toate direcțiile și a plecat. Urmat fiind de Grant și de restul armatei, lăsând
în urmă o priveghere care avea să continue până în zori. ”
Capitolul 32 din Porfirie și Cenușă începe cu slujba desfășurată
în noaptea de 28 mai 1453, în timp ce apărătorii bizantini și latini epuizați
se pregătesc să facă față asaltului final. Acea priveghere din zori se va
încheia, desigur, prin izbucnirea ienicerilor în biserica mare și în câteva
zile va fi transformată într-o moschee.
În timp ce Erdogan încearcă să transforme Hagia Sophia dinttr-un
muzeu înapoi într-o moschee, ar fi de înțeles să credem că liturghia la care
John Grant a fost martor în noaptea de 28 mai a fost ultima săvârșită în Hagia
Spohia, dar nu este așa. Există o notă istorică de subsol puțin cunoscută în
istoria bisericii. Ultima slujbă bizantină a avut loc acolo în urmă cu puțin
peste un secol, pe 19 ianuarie 1919.
Aceasta este povestea unui preot îndrăzneț și a unei bucle din controlul
turcesc al Constantinopolului.
Armistițiul de la Mudros, semnat pe puntea HMS Agamemnon, a
încheiat implicarea Imperiului Otoman în Primul Război Mondial pe 30 octombrie
1918. Două săptămâni mai târziu, trupele franceze și britanice au început
ocuparea Constantinopolului. Ei au rămas timp de 5 ani, până pe 4 octombrie
1923, când forțele kemaliste au recucerit orașul în urma tratatului de la
Lausanne.
Între timp războiul civil rus era în curs de desfășurare. Ca parte
a intervenției Aliaților împotriva Bolșevicilor, o armată expediționară
internațională a plecat către Ucraina la începutul anului 1919, incluzând doua
divizii ale armatei grecești.
Pe drum, flota a acostat la Constantinopol și capelanul militar al
diviziei a 2-a grecești împreună cu 4 ofițeri hotărâți au decis să meargă la
țărm și să săvârșească Sfânta liturghie în Sfânta Sofia- la acea vreme încă o
moschee funcțională.
Capelanul era Eleftherios Noufrakis (părintele Lefteris) din Rethymo,
Creta. El și cei 4 ofițeri au angajat un barcagiu grec local pentru a-i duce la
țărm și a-i conduce în liniște la Hagia Sophia.
La ușă, un gardian a întrebat în turcă ce încearcă să facă, dar
cum orașul era sub ocupație, el avea puțină autoritate împotriva ofițerilor
Aliați.
Părintele Eleftherios s-a mișcat repede, identificând locația
sfântului altar. Găsind o măsuță mică, a pus-o la
locul ei, apoi și-a deschis punga și a scos tot ce era necesar pentru sfânta
liturghie. Apoi
și-a pus veșmintele și a început slujbă bizantină în Hagia Sophia timp de 466
de ani.
Pe măsură ce acestă
întâmplare a continuat, o mulțime incredibilă de musulmani locali a început să
vegheze în tăcere. Lefteris a așezat animisul pe masă, pentru a face
proscomedia. A scos apoi din geantă un mic potir, un cuțit și o prescură, chiar
și o sticlă de vin.
Știrile despre ceea ce
se întâmpla se răspândiseră în afara clădirii. Mulțimea creștea, atât turci cât
și greci. Atmosfera era schimbătoare. Cu toate acestea, Sfânta Liturghie a fost
finalizată fără întrerupere.
Când cei cinci soldați
au plecat, mulțimea a început să strige. Afară au fost atacați un bărbat cu un
băţ, dar au reușit să ajungă înapoi la barcagiu şi au fost duşi la nava lor.
Incidentul a provocat un scurt scandal diplomatic. Primul Ministru grec
Eleftherios Venizelos și-a cerut scuze public, dar l-a felicitat în particular
pe Lefteris.
Părintele Lefteris a
murit în 1941 în timpul ocupației naziste din Creta. Monumentul său poate fi
văzut în satul Alones.
Sursa: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0jRFUqnfcCZMVXUqoUNASqymYC7LDQfLm8KDunF7qxbyhyzNNgB8vD2GVWEX9bjVKl&id=100083200276927
Preluat după: http://porphyryand.blogspot.com/2020/07/hagia-sophia-and-little-known-last.html
Traducere din limba engleză: Alexandra Cotoraci
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.