În
încercarea de a mă apropia de tema eseului trebuie să-mi recunosc micimea
capacităţii mele de a exprima şi pătrunde ceea ce veacuri întregi prin lucrarea
lui Dumnezeu s-a consolidat în ceea ce numim Creştinism. Îndrăzneala mea sper
să-mi fie iertată, dar consider că Creştinismul este mai mult decît o religie,
pentru că dacă din fire omul este ortodox – după cum spune pr. Rafail Noica,
atunci Creştinismul este cadrul, ecosistemul în care găsim nu doar valori ca
elemente distincte, ci şi biocenoza în care omul poate deveni o valoare.
Valorile sunt
podoabele sufleteşti dacă e să vorbim de individ, cînd vorbim de o societate, o
naţiune vorbim de tezaurul duhovnicesc, comorile impregnate în duhul unei
comunităţi.
De-a lungul
timpului creştinismul a fost răspîndit prin Sfinţii Apostoli, pe tărîmul
geto-dacic, fiind răspîndit de Sf. Apostol Andrei, astfel valorile naţionale au
început să capete adevărata lor dimensiune, cea sfântă, adică au dobândit consimţămîntul
prin binecuvîntare cerească. De atunci oamenii raportează valorile la realităţi
divine, la evenimente şi atitudini din trecut ale înaitaşilor, un exemplu ar fi
cele şapte Sinoade Ecumenice sau la
nivel individual când apare ceva nou oamenii spun: “aşa ceva nu s-a mai pomenit”,
prin urmare este străin, nu are precedent şi nici interferenţă cu valorile dobândite
de noi în timp. De ce timpul are remarca sa? pentru că rezistenţa în timp
reflectă stabilitatea, durabilitatea şi chiar actualitatea valorii în cauză.
Creştinismul este cel care sfidează timpul care îi uneşte pe cei care au trăit
cu 2000 de ani în urmă cu cei care astăzi propăşesc prin viaţă, Cum îi uneşte?
prin Dumnezeu, iar Dumnezeu este Iubire după cum mărturiseşte Sf. Apostol şi
Evanghelist Ioan, deci valoarea fundamentală a creştinismului este iubirea. În
cadrul fiecărei naţiuni iubirea s-a coagulat cu specificul sensibilităţilor şi
coardelor sufleteşti, de aici dragostea de neam, patriotismul ca formă
universală a iubirii creaţiei lui Dumnezeu. Oricare ar fi formele iubirii fie
de patrie, de limbă maternă, de mamă toate au acelaşi fundament credinţa fără
de care nu putem ajunge la iubire, pentru că iubirea este ultima treaptă după
cum o prezintă Sf. Ioan Scărarul a urcuşului duhovnicesc. Cum dobândim credinţa?
pentru că pînă la urmă ea este începutul în dobîndirea celorlalte valori,
sfinţii părinţi spun că credinţa vine prin auz, aici intervine rolul esenţial
al creştinismului de a face cunoscut Adevărul care este însuşi Dumnezeu şi calea
Acestuia care este credinţa. În răspîndirea Adevărului s-au înrolat oameni de
bună credinţă despre care filosoful Dede Roşca spunea că: “sunt cei care recunosc
Adevărul adevărat”, ei sunt cei care au făcut auzit prin faptele şi viaţa lor
credinţa, mărturia lor este model luminos, făclie la răspîntiile de veacuri.
Sacrificiul şi jertfa lor oferă impulsul şi curajul creştinului de astăzi care
se simte frustrat de
noile tendinţe, are teama de a rămîne cumva demodat cu valorile sale naţionale
nu pentru că nu ar fi bune, nu pentru că nu ar fi necesare, ci pentru că nu se
încadrează în normele globalizării. Personalităţi ca Valeriu Gafencu cu întrega
ceată a martirilor neamului românesc şi a oamenilor care au cultivat valori pe
acest plai sunt farul şi călăuza care lumineză calea poporului, arătînd paşii
străbunilor, adâncimea unor trăiri la care toţi suntem chemaţi pentru că face
parte din integritatea noastră. Fiecare om poartă în sine trăsături ale
înaintaşilor până la patru generaţii, prin urmare chiar şi codul genetic se
raporteză la valorile predecesorilor şi pe care avem datoria de a le cultiva şi
transpune în viaţă, amplificîndu-le valoarea prin efort personal asumat. În
acest sens creştinismul vine cu un înteg arsenal de instrumente de valorificare
a potenţialului uman şi direcţionare spre îndeplinirea menirii noastre pe
pămînt, de a ne uni cu Dumnezeu. Sfinţii sunt cei care cu viaţa lor pun la
dispoziţie experienţa triumfătoare a lor, pentru că în opinia mea ecoul
suferinţei martirului Valeriu Gafencu reprezintă triumful creştinului prin
trăirea valorilor la cele mai maxime intensităţi care iată desfiinţează
suferinţa, durerea, moartea şi aduce veşnicia care este garantată în opera mîntuirii
realizată în cadrul creştinismului.
Elena
Țurcanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.