Duminica a
patra după Rusalii
Ev. Matei
VIII,5-14
1.Puţini sunt aceia ce
înţeleg marea şi importanta valoare a
smereniei.
2.Cei ce s-au ridicat la înălţimi
duhovniceşti deosebite, ca un Antonie cel Mare, au trăit şi au înţeles valoarea smereniei. A
apreciat-o în mod deosebit Domnul nostru
Iisus Hristos. A fost providenţială această
întâlnire a sutaşului cu Mântuitorul. Omul cu dreaptă judecată nu poate
ieşi din adâncul smereniei. Fie că-şi dă seama de fărădelegile şi slăbiciunile
sale, în cazul acesta o smerenie cu adâncă părere de rău, fie că se ridică spre
Marele şi Sfântul Dumnezeu, şi-n acest caz smerenia admiraţiei măririlor
dumnezeieşti. Deci toată viaţa unui om cuminte se desfăşoară între aceste două
realităţi spirituale: smerenia părerii de rău şi a admiraţiei.
3.De ce oare chiar un militar şi
nu o altă persoană? De ce admiraţia Mantuitorului faţă de o
sinceră smerenie a unui militar? S-ar părea o contradicţie între militar
şi smerenie. Cu toate acestea am avut şi sfinţi militari. Ce l-a impresionat pe
Mântuitorul aşa de mult de a adus laudă militarului? Era de
neaşteptat această atitudine a militarului. Este de neaşteptat din partea
noastră a oamenilor ca un militar să aibă aşa atitudine faţă de sluga sa.
Întru-câtva s-a asemănat cu Mântuitorul ce a spălat picioarele ucenicilor Săi.
4.Răsplata smereniei sutaşului a
fost mare: vindecarea slugii sale.
5.În ce a constat smerenia lui? În
aceea că s-a socotiti nevrednic să intre Mântuitorul în casa lui. Dar avea
admiraţie faţă de puterea dumnezeiască a Mântuitorului.
6.Dacă ar fi să ne întrebăm de ce
a apreciat Mantuitorul smerenia şi de ce i-a lăudat pe cei ce au întrupat-o,
cum a fost cazul femeii păcătoase ce i-a uns picioarele, vameşul, tâlharul de
pe cruce. Socotim că aprecia Mântuitorul această realitate a smereniei pentru
folosul ei în toate zilele în familie, societate, etc.
7.Care folos? Cele mai multe
certuri, neînţelegeri în famile şi societate sunt pricinuite de lipsa
smereniei. Deci lipsa de smerenie este cauza tuturor neînţelegerilor, a vrajbei
dintre oameni precum şi a războaielor. Smerenia stă la baza bunei înţelegeri,
atât în familie cât şi în societate, la baza frăţietăţii dintre oameni, la baza
comuniunii noastre cu Dumnezeu.
9.Avea toate motivele să fie
apreciată de Dumnezeu.
10.Ne mai putem întreba : dacă
Dumnezeu S-a smerit pe sine până a moarte cum să mă înalţ eu în sinea mea? Socotim
că acest fel de a fi este o lipsă de judecată a omului. Dacă ar evea dreapta judecată n-are pentru ce
se înălţa. Dacă ar avea dreapta judecată n-are pentru ce se înălţa. Dacă ar
cugeta la cele dinlăuntru său, deasemenea. Cu toate acestea e greu de a
înţelege smerenia şi mai greu de a o întrupa. De ce ? pentru
că această nejudecată a slavei deşarte este alimentată în duhul primului înger ce s-a împotrivit lui Dumnezeu
în întunecimea minţii sale. Mântuitorul mereu ne atenţionează: când faceţi tot
ce trebuiţi spuneţi că sunteţi oameni netrebnici. Sf. Apostol Pavel ne rămâne
un exemplu viu grăitor când afirmă: dacă toţi oamenii sunt păcătoşi, cel dintâi
sunt eu. De asemenea tâlharul, într-un adânc de smerenie, striga: “Pomeneşte-mă,
Doamne când vei veni întru împărăţia
Ta!”
11.Însăşi evreii aveau pretenţia
de a moşteni împărăţia cerurilor. Mântuitorul vrea să-i facă să înţeleagă că
neamuri întregi, străine, vor avea parte de împărăţia lui Dumnezeu.
12.Împărăţia lui Dumnezeu nu este
garantată pentru că faci parte dintr-o etnie sau chiar confesiune dacă nu
plineşti ceea ce este voia lui Dumnezeu că şi Iuda a fost apostol şi a ajuns la
osânda veşnică, iar tâlharul a ajuns în împărăţia lui Dumnezeu.
13.Dacă smerenia e greu de
înţeles atunci şi suferinţa veşnică e greu de înţeles, cu toate că în unele
momente o trăim.
14.Evanghelia vrea să redea
apăsarea acestei suferinţe în expresia “scrâşnirea dinţilor”.
15.Dacă iubirea-i mai presus de
minte şi de cuvânt, unele frămânări lăuntrice şi secăciunea lor, prin pustiul
lor lăuntric, prin întristarea ce o produc, prin descurajare, prin lipsa de
nădejde, sau chiar prin deznădejde, sunt mai presus de minte şi de cuvânt.
16.Tocmai prin aceste mari diferenţieri
ale acestor două realităţi s-ar cădea să ardem mai mult de dorul după Împărăţia
lui Dumnezeu şi grija de a ne păzi de nefericirea veşnică ca să ne vindecăm de
aceste chinuri sufleteşti cum s-a vindecat sluga sutaşului.
Text preluat din PS Ioan Mihălţan, episcopul Oradiei „Idei
din Sfintele Evanghelii pentru predicile duminicilor şi sărbătorilor de peste
an”, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Oradiei, 1999, p.59-62
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.