duminică, 19 ianuarie 2025

Scandalul public dintre pr. Ciprian Mega și episcopul Sofronie continuă pe rețelele desocializare. Al doilea KO.


Preotul Ciprian Mega nu cedează.

Îi Mai dă un KO ierarhului de la Oradea.

În urma opririi de la slujire a preotului Ciprian Mega, acesta a venit cu reacții sub pretextul că apropiații săi ar fi fost intimidați de conducerea episcopiei cu susținerea sistemului. De fapt războiul lui Mega de pe facebook este mai vechi, nu doar de acum. Mega nu a pornit război doar pe rețelele de socializare, ci și prin o parte a presei locale, centrale, filme etc… ASTRADROM a mai prezentat unele aspecte ale vechiului război dintre Mega și Sofronie.

În cele ce urmează, vom reda postarea de pe facebook a preotului Mega, iar după aceea vom aduce și câteva lămuriri din partea redacției noastre:

«Am aflat și eu, în urma celorlalți, fiindu-mi redirecționat un mesaj distribuit de protopopii eparhiei, că am fost oprit de la slujire pentru o perioadă de 30 de zile. Acțiunea episcopului nu este doar necanonică și nestatutară, încălcând toate procedurile “Regulamentului instanțelor de judecată ale BOR”, ci este și ilegală, întrucât această măsură administrativă mi s-a aplicat într-o perioadă în care Episcopia fusese înștiințată că mă găsesc în concediu medical.

Cu toate acestea, îmi propusesem să respect pedeapsa de 30 de zile, pentru a le oferi un motiv de satisfacție celor pe care, mai ales în ultima vreme, i-am deranjat prin opiniile pe care mi-am permis să le emit.

Situația s-a complicat, însă. Episcopul Oradiei a declanșat o adevărată campanie de intimidare la adresa Parohiei “Sf. Spiridon”. Părinții coslujitori și familiile lor, precum și anumiți credincioși ai parohiei sunt, efectiv, hărțuiți cu telefoane zilnice și cu amenințări de tot felul.

Fratele meu de slujire, Părintele Tudor Matei, un om de o rară eleganță sufletească, preot iubitor de Hristos, intelectual sobru și dascăl de vocație, s-a trezit convocat în ședința cancelariei școlii, unde predă de multă vreme, pe motiv că i-a fost retras “acordul Cultului”, deși este profesor cu vechime și gradul I.

Părintele Darius Herlaș, un tânăr și devotat slujitor al Bisericii, preot smerit și deștept, care nu ar supăra pe nimeni în viața aceasta, a găsit în cutia poștală o misivă, poreclită “dojană arhierească”.

Dragul nostru frate, Părintele Cristian Hulber, pe care l-am invitat să slujească împreună cu noi, după ce chiriarhul l-a aruncat în drum, parohia fiindu-i devastată sufletește prin descinderile hoardelor de la mănăstirea Izbuc, a fost convocat de câteva ori la Centrul Eparhial, ultima discuție fiind chiar cu “stăpânitorul acestui veac”, așezat în jilt și înconjurat de pretorieni, încremeniți pe scaunele lor. Episcopul l-a umilit vreme de două ore, în care nu i-a permis să se așeze, nici să rostească vreun cuvânt. I-a nesocotit jertfelnica slujire în parohiile prin care a trecut, i-a jignit, în repetate rânduri, familia, l-a înjosit prin cuvinte incalificabile nu doar pentru un creștin, ci pentru orice om decent.

Toate acestea pentru loialitatea lor față de mine, nu neapărat ca paroh, ci mai ales ca prieten.

De ce își permite episcopul această atitudine? Pentru că este încurajat și are susținerea Deep State, după principiul “acum ori niciodată!”

În privința declarațiilor mele publice din ultima vreme, oricine le ascultă poate concluziona că acestea au fost destul de clare, am nuanțat cât m-am priceput, iar atitudinea mea, departe de a fi una politică, a fost una creștinească. Sunt responsabil doar pentru cuvintele rostite de mine, nicidecum pentru ceea ce înțeleg sau aleg să înțeleagă cei răuvoitori.

Pe bursa zvonurilor, am înțeles că o altă acuzație ar fi c-aș fi încălcat sectorul altor parohii, ceea ce nu este adevărat. Noi am vizitat, cu binecuvântarea Bobotezei, casele unde eram așteptați și unde obișnuim să mergem în tot timpul anului, pentru cuminecarea bolnavilor și a bătrânilor. Sunt blocuri din vecinătatea bisericii noastre, unde au pretenția de a ajunge, în această perioadă a anului, preoții unei biserici aflate la 7 km depărtare. De altfel, în iunie 2022, la Protopopiat, am avut o discuție cu Episcopul, în care am abordat această temă, iar dumnealui a expediat-o superficial, confirmând că procedăm corect. Altfel, dacă este să vorbim pe o situație clară, nu există o hartă întocmită de Centrul Eparhial, încât Oradea este, din acest punct de vedere, un haos total. Nimeni nu poate oferi o dovadă scriptică a sectoarelor parohiale, ci fiecare își susține povestea care-l aranjează. Eu pot spune că este absurd ca parohia noastră, cu biserică monumentală, ridicată în mai puțin de un an, cel mai eficient șantier bisericesc din județ și, poate, din țară, fără finanțare de la stat, ci construită doar din dragostea jertfelnică a enoriașilor, să deservească trei scări de bloc.

Am aflat, de asemenea, că aș fi adăugat un al doilea hram bisericii, fără să cer binecuvântare. Eu îmi amintesc foarte bine conversația purtată cu episcopul, în octombrie 2020, când dumnealui a declarat suspinând că are “mare evlavie la Sf. Ioan Maximovici”, pe care-l “strigă în fiecare noapte, în rugăciune”. Azi spune că, adăugând acest hram, fac propagandă rusească.

Realitatea este, însă, în altă parte.

În 2021, am solicitat să nu participe la sfințirea bisericii noastre un diacon (azi preot și consilier eparhial), despre care circulau, printre preoți, capturi de ecran cu discuții amoroase între doi bărbați. După această solicitare, episcopul a refuzat să sfințească biserica, încât a fost nevoie de intervenția Părintelui Patriarh. Între timp, ca nu cumva acele printscreen-uri să ajungă în presă, eu și protopopul Oradiei, care am avertizat episcopia în privința lor, am beneficiat de o plângere penală, cu “binecuvântarea Preasfinției Sale”. Consider că subiectul a devenit unul de interes public, întrucât respectivul este foarte iubit de chiriarh, relație bolnăvicioasă, din cauza căreia poate influența mersul eparhiei. În consecință, voi posta câteva pagini din dosar, anume pe cele câtuși de cât suportabile pentru decența acestei pagini. Pentru jurnaliștii interesați, sunt de-acord să le pun la dispoziție întregul dosar.

Susținerea structurilor sistemului pentru această acțiune de intimidare, la adresa mea și a apropiaților mei, are legătură cu ceva ce au simțit că se va întâmpla, dar e prea târziu pentru a sabota demersul. Veți afla curând.

Până atunci, îl sfătuiesc pe episcop să fie rezervat atunci când folosește cuvântul “consistoriu”, întrucât dumnealui se află în imposibilitate canonică și legală de a-l convoca, pentru o serie de motive, pe care le voi înainta Cancelariei Sfântului Sinod. Aici voi menționa doar Dosarul nr. 1/2018 a Consistoriului Eparhial, când chiriarhul a decis, în baza PV-ului unui SRL, intitulat “Basilica Travel”, trimiterea gestionarului (preot) în judecata consistoriului, pentru prejudiciul de aproximativ 200.000 euro. Prin acea acțiune, atât ierarhul care a convocat Consistoriul, cât și inspectorul cu rol de procuror, precum și membrii Consistoriului sunt vinovați nu doar înaintea Bisericii, a cărei disciplină canonică au nesocotit-o, cât și înaintea Statului, tăinuind o infracțiune. Preoții din Oradea își amintesc, desigur, că acel prejudiciu a fost recuperat din donațiile lor, sub pretextul “ajutăm Catedrala Mântuirii Neamului”. Se-ntâmpla la începutul anului 2018 și niciun preot donator nu a primit chitanță. Mi-au parvenit, zilele trecute, atât dosarul de consistoriu, cât și listele cu donatori, pe care le pun, fără rezerve, la dispoziția presei.

De asemena, Sfântul Sinod ar trebui să ne spună de ce candidații la hirotonie și preoții care solicită transferul în altă parohie, în Episcopia Oradiei, sunt nevoiți să obțină avizul psihologic de la o persoană diagnosticată cu o gravă afecțiune psihică, pentru care necesită, frecvent, internare, suferință care se manifestă inclusiv prin halucinații.

Sunt de acord că Biserica este structurată ierarhic, dar să nu uităm că ierarhizarea presupune o devenire duhovnicească, nicidecum încurajarea patologiilor și a promiscuității. Admit să fac ascultare, chiar și față de un homosexual, dacă Biserica se înverșunează să-l recomande în acest sens.

Dar când omul se dovedește a fi bolnăvior, nu ar fi cazul să-l ajutăm prin înlesnirea unui control de specialitate?»

*          *          *          *          *          *          *

 

Nota redacției

ASTRADROM a mai auzit situații ca cele prezentate de preotul Ciprian Mega. Se vorbește de mult printre credincioșii bihoreni despre situațiile neortodoxe (chiar indecente și smintitoare) de la mănăstirea Izbuc, iar în această privință considerăm că pr. Ciprian Mega ar putea avea dreptate dacă aduce și dovezile necesare. Cu siguranță colaboratorii săi de la “Bihoreanul”, “Cotidianul” și alte publicații interesate de scandal în BOR vor veni cu detalii în acest sens. Deoarece pr. Mega a spus că oferă presei toate aceste informații îi solicităm să ne ofere și nouă tot ce este doveditor în acest sens. Adresa noastră de email este asociația.astradrom@yahoo.com .

Sunt cunoscute și manevrele financiare ale celor din conducerea episcopiei Oradiei, dar și huzurul în care trăiește PS Sofronie împreună cu apropiații săi din palatul episcopal.

Conform declarațiilor lui Mega, despre toate acestea vom afla curând mai multe detalii.

Din scrisoarea postată pe pagina de facebook a preotului Mega ne-a atras atenția câteva cuvinte cheie despre care vom discuta mai jos:

1.     Preotul Mega spune că nu există Hărți care să delimiteze clar sectoarele. Aceasta este o găselniță avocățească pe care Mega o folosește în acest sens. Probabil idea i-a dat-o avocatul Doseanu cu care Mega ar fi reluat legăturile. Aceste hărți nu există nicăieri. Biserica nu se ocupă de întocmirea hărților, dar în schimb există registre cu botezuri și cununii, există chitanțe pentru plătirea cotizațiilor bisericești care au fost înainte de a veni Mega la Oradea, dar și după venirea sa în orașul nostru. Situațiile sunt foarte clare în această privință, trebuie doar bună intenție de a le recunoaște.

2.     În scrisoare se mai spunea de intimidări din partea Episcopiei. Nu excludem ipoteza că PS Sofronie nu ar fi capabil să recurgă la astfel de situații, dar nu credem că acesta este motivul acestui demers. Mai degrabă aceasta este un pretext de un nou scandal pe care preotul Mega îl alimentează începând cu câteva luni țnainte de a fi anunțată lansarea filmului manifest politic “21 de rubini”.

3.     Preotul Mega spunea de o susținere a sistemului în privința acestei “intimidări” și spune că se va întâmpla ceva. Există un demers. Oare la ce se referă?

Reproducem textul: Susținerea structurilor sistemului pentru această acțiune de intimidare, la adresa mea și a apropiaților mei, are legătură cu ceva ce au simțit că se va întâmpla, dar e prea târziu pentru a sabota demersul. Veți afla curând.

Ce au simțit oamenii sistemului că se va întâmpla? Există un plan al unor interese străine prezentat în codul masonic “21 de rubini”? De ce anumite loji masonice susțin acest film declarant de către regizor “film manifest politic”?

4.     Oare lupta preotului Mega împotriva ierarhiei BOR are doar dorința de dreptate sau e un plan de scindare a BOR? În acest context nu putem exclude legăturile strânse dintre preotul Mega și nepomenitorii care fac același lucru. Discreditarea ierarhiei cu orice preț și vânând motive la tot colțul. Atât Mega cât și nepomenitorii duc o luptă clară împotriva termenului de “episcocentrism”. Oare de ce? Mai adăugăm aici și răfuielile personale între cei doi care sunt de peste 20 de ani. Nici unul nu vrea să cedeze. Mândria nu e de la Dumnezeu, ci de la altcineva…

Ciprian Mega are în acest sens și susținerea lui Iulian Capsali, pe care îl considerăm de bună credință, doar că acesta nu este atent la unele detalii importante. Capsali a peluat pe profilul său de facebook ceea ce a postat Mega, cu un mic comentariu. Deoarece pe profilul preotului Ciprian Mega sunt restricționați cei care pun întrebări incomode, pentru ca oricine să aibă acces la vizualizarea lor, vom reda mai jos și câteva dintre imaginile-document preluate de Iulian Capsali de la pr. Ciprian Mega.
Detalii vedeți aici: https://www.facebook.com/share/1HMwxZCccQ/

Cu siguranță subiectul rămâne deschis. Surprizele bat la ușă. Rămânem pe recepție.

 

Marius Pop

 

 

6 comentarii:

  1. “ Atât Mega cât și nepomenitorii duc o luptă clară împotriva termenului de “episcocentrism”. Oare de ce?”

    Răspuns: pentru că este firesc să te împotrivești “episcopocentrismului”! Sau nu mai vedem albul alb si negrul negru?

    Gândul îmi spune că-l suspectați pe Pr. Mega si pe “nepomenitori” de intenție a scinda BOR. Stați liniștit, nu e cazul! Nu este locul si nici nu pot prezenta aici dovezi - asta e situația .🤷🏼‍♂️

    Menționez în final că nu sunt un așa zis “nepomenitor”. Sunt un creștin păcătos care consideră că, din mila Domnului, vede cât de cât pericolul reprezentat de ecumenism.
    Doamne ajută!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sfintii Parinti spun ca in jurul episcopului se aduna comunitatile crestine. Ruperea de episcop este schisma. E clar ca aceasta se urmareste.
      Asa pacatos cum e, dar e canonic.
      Sigur, si ecumenisul este un pericol, dar nu trebuie sa-l transformati in motiv de schisma si dezbinare. Cam asta faceti voi, intreaga voastra grupare.

      Ștergere
  2. În toată vâltoarea acestei lumi, uităm de veșnicie ...

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce rușine și păcat
    Domnul a spus să,l acoperi cu haina ta pe cel căzut nu sa,l pui pe rețelele sociale
    Sa se ia măsuri și să nu se mai facă atîta sminteală
    Of,Doamne și se numesc pastori
    Vai și,amar

    RăspundețiȘtergere
  4. Îs făcute toate cu un scop
    Ii poleiesc pe spiritiști și new_egisti și sapă la discreditarea ierarhilor pentru că oamenii ușor se smintesc
    Mari păcate

    RăspundețiȘtergere

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.