Amănunte revelatoare
despre întrunirea Comisiei inter-ortodoxe care pricinuiesc rușine unor ierarhi
ortodocsi sunt date astăzi publicității.
- Care reprezentanți ai Bisericilor au insistat să susțină homosexualitatea și puțin a lipsit să devină cauze „să se șteargă din Sfânta Scriptură capitolul despre Sodoma și Gomora”?
Dupa o sedinta
tensionata de aproximativ sapte ore, ierarhii bisericilor ortodoxe a Serbiei,
Bulgariei, Georgiei și României au ramas fideli invataturii lui Hristos pana la
final. Datorita pozitiei lor ferme subiectul nu a intrat in temele de dezbatere
la sedinta sinodului.
Profundă neliniște s-a creat în sânul
Bisericii datorită poziției ierarhilor și străduinței de a modifica Sfânta
Scriptură, Sfintele Canoane ale Bisericii și învățătura Sfinților Părinți.
Culisele pe care le descoperim astăzi
referitoare la întrunirea Comisiei Speciale Inter-ortodoxe dovedesc indiscutabil
că unii dintre păzitorii Credinței Ortodoxe încearcă să slăbească stâlpii de
sprijin ai Ortodoxiei.
PREGĂTIREA COMISIEI INTER-ORTODOXE
De la 16 până la 20 februarie a.c. la
Centrul ortodox al Patriarhiei ecumenice de la Chambesy – Geneva, sub președinția
mitropolitului Pergamului, Ioannis Ziziulas, respectabil teolog și academician,
s-a întrunit Comisia Specială Inter-ortodoxă pentru pregătirea Sfântului și
Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe.
Acest Sinod toți ortodocșii îl așteaptă
de mai bine de 50 de ani și cu toate acestea pregătirile încă nu s-au încheiat.
În Martie anul trecut, când întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe s-au întâlnit
la Fanar în urma invitației Patriarhului ecumenic Vartolomeu, au hotărât ca
Sinodul Panortodox să aibă loc în vara anului 2016 la Constantinopol.
NEVOIA ACTUALIZĂRII TEXTELOR
Însă s-a constatat că multe texte, care
fuseseră pregătite pentru această întâlnire a arhiereilor ortodocși încă din
anii războiului rece și mai ales în condițiile regimurilor comuniste din Europa
Răsăriteană, nu mai erau actuale. De aceea patriarhii și arhiepiscopii au
constituit o nouă comisie, constituită din reprezentanții tuturor cel 14
Biserici autocefale, astfel încât să se revizuiască textele învechite.
Scopul acestei Comisii a fost să
actualizeze aceste texte învechite, ca să fie acceptate de către arhiereii care
vor participa la Sinod. De altfel toate hotărârile sinodale, așa cum au
convenit întâistătătorii în Martie trecut, trebuie să fie luate de comun acord.
Este greu să se stabilească timpul în
care vor reuși să-și îndeplinească scopurile lor, de vreme ce predecesorilor
lor le-a trebuit zeci de ani să pregătească textele care acum urmează să fie
supuse
revizuirii.
În orice caz, dacă luăm în considerare
conținutul ultimei întruniri a Comisiei la Chambesy, pe care îl descoperim
acum, este mai bine să nu se grăbească să ia hotărâri. Și încă mai bine ar fi
să nu se întrunească deloc Sinodul acesta, de vreme ce unii, care urmează să
participe la lucrările lui, sunt gata să revizuiască și să modifice nu numai
anteproiectele teologilor secolului trecut, dar și însăși Sfânta Scriptură,
Sfintele Canoane ale Bisericii și învățătura Sfinților Părinți.
De această dată înțelepții care s-au
adunat în Elveția au discutat textul care fusese întocmit la a III-a
Consfătuire Panortodoxă Presinodală din 1986 și are răsunătorul titlu: „Contribuția
Bisericii Ortodoxe la promovarea păcii, dreptății, libertății, frățietății și
dragostei între popoare și înlăturarea discriminărilor rasiale și de altă natură”.
Ierarhii din blocul răsăritean au fost
cei care au pus acest text pe agenda Sinodului anunțat. De altfel trebuia să
dea raport la conducătorii dictatoriali ai statelor lor comuniste și să le
dovedească că ostenelile lor în călătoriile lor profesioniste în străinătate nu
erau zadarnice. De asemenea, trebuia să-i liniștească că se ostenesc acolo
pentru „pace”, așa cum înțelegeau pacea în blocul răsăritean.
Acum însă s-au schimbat lucrurile și cu
toate că ne aflăm încă foarte departe de frățietate și dragoste între popoare,
lupta împotriva discriminărilor rasiale nu se vede să fie un subiect foarte
actual. Și într-adevăr, apartheid-ul din Africa de Sud se referă deja la
trecutul îndepărtat, țările coloniale au reușit să-și dobândească independența
lor, în timp ce reprezentantul unei rase cândva oprimată s-a mutat la Casa Albă
și conduce cel mai puternic stat al lumii contemporane.
CULISELE RUȘINII ȘI DISPUTELE
Nimeni nu s-ar fi așteptat ca această
chestiune să pricinuiască discuții aprinse între participanții la întrunirea ce
a avut loc. Însă discuțiile care au apărut au luat dimensiuni de furtună,
potrivit cu informațiile exclusive. Au fost atât de aprinse și răsunătoare,
încât din sala consfătuirilor închise au ajuns la urechile atât a personalului
tehnic al Centrului ortodox, cât și la cele ale studenților care studiază acolo
teologia ortodoxă (?).
Așa cum s-a dovedit, obiectul
divergențelor a fost drepturile minorităților sexuale. Aceste
minorități mitropolitul Pergamului le-a numit eufemistic „minorități de altă natură” și care, după părerea sa, trebuie
protejate de orice fel de discriminare și nedreptate.
„Nu
avem dreptul să smerim și să prigonim chipul lui Dumnezeu”, a spus,
potrivit cu surse sigure, profesorul de teologie ortodoxă de 84 de ani,
adresându-se „neîndurătorilor” săi colegi. „Să ne întrebăm dacă trebuie să-i considerăm pe homosexuali țapi
ispășitori care merită să sufere persecuție. Dacă noi înșine vrem ca ei să fie
persecutați. Și dacă nu vrem să se stabilească principiul conform căruia acești
oameni trebuie să fie protejați, aceasta înseamnă că vrem să fie pedepsiți și
închiși”.
În felul acesta mitropolitul a repetat
crezul acelora care susțin antirasismul, dar de fapt proiectul de lege
antiortodox, care a fost votat de parlamentul grec sub presiunea Comunității
europene.
Ne aducem aminte că acest proiect de
lege a constituit obiectul criticii din partea Înaltpreasfințitului mitropolit
Serafim de Pireu, precum și din partea altor multor factori bisericești
vrednici de respect cu multă autoritate duhovnicească, care reprezintă
majoritatea sănătoasă din punct de vedere moral a societății grecești.
Cu toate acestea străduințele de a
încorpora în textul Sfântului Sinod poziția care pretinde respect față de „comunitățile minorităților naționale,
religioase, de limbă și de altă natură” și „garanții pentru ei să se dezvolte liber potrivit cu principiile lor”,
nu a aflat susținere de către majoritate.
Atunci a încercat să-l ajute pe
mitropolitul Ioannis al Pergamului un alt profesor de teologie, decanul
Institutului de Teologie Ortodoxă de la Chambesy, Vlasios Feidas, care a
accentuat:
„Există
minorități sexuale, iar ele sunt ca și noi mădulare ale Bisericii. Participă și
ei la viața Bisericii. Sunt păcătoși, dar și noi toți suntem păcătoși. Statul
îi recunoaște ca membri respectabili ai societății, prin urmare și noi, la
rândul nostru, nu trebuie să-i ignorăm. Păcatele sexuale sub nici o formă nu
sunt cele mai grele, de aceea trebuie să înfruntăm comunitatea LGBT nu prin
condamnare, ci cu dragoste și respect”.
La început, printre participanți s-au
aflat foarte puțini care au împărtășit această poziție. Dimpotrivă,
reprezentanța Bisericii Ruse, condusă de mitropolitul Ilarion Alfeyev, și-a
exprimat dezacordul absolut. Poziția de respect față de comunitățile
homosexuale și protecția lor față de persecuții, nu au vrut s-o aprobe sub nici
un chip nici reprezentantul Patriarhiei Antiohiei, mitropolitul Vasilie din
Siria, unde frații noștri creștini suferă aspre persecuții din pricina
credinței lor, nici mitropolitul Amfilohie de Muntenegru, care se împotrivește
cu curaj la Festivalul mândriei (gay pride) în capitala țării sale, nici
ceilalți ierarhi.
Însă spălarea creierului împreună cu
intensa constrângere psihologică pe care a exersat-o timp de 7 ore (!)
președintele Comisiei asupra participanților nu a rămas fără roade. Rezultatul
a fost formularea unui amendament de compromis prin care „minoritățile de altă natură nu trebuie să constituie obiectul
discriminării, iar acest lucru nu pretinde de la nimeni să împărtășească opiniile
și principiile lor”.
Acest amendament, spre marea noastră
mâhnire și rușine, potrivit cu exclusivul nostru reportaj, a fost votat de toți
ierarhii de origine greacă, cuprinzându-l și pe mitropolitul Dimitriadei
Ignatie. Mitropolitul Ignatie a declarat că în Grecia „susținătorii ideologiei naziste”, chipurile, atacă minoritățile
sexuale.
Amendamentul a fost votat și de
mitropolitul Hrisostom al Messiniei, de mitropolitul Gheorghie de Pafos
(Biserica Ciprului), de arhiepiscopul Aristarh de Constantinia (Patriarhia
Ierusalimului) și de mitropolitul Serghios al Bunei Speranțe (Patriarhia
Alexandriei).
La acest compromis al rușinii, în afară
de mitropoliții Ilarion, Vasilie și Amfilohie, mai sus amintiți, s-au
împotrivit cu putere ierarhii Bisericilor Serbiei, Bulgariei, Georgiei și
României.
Toți aceștia, spre cinstea lor, nu
și-au schimbat părerea până la sfârșit. Datorită acestora, așteptata revizuire
a teologiei ortodoxe nu s-a înfăptuit, de vreme ce s-au împotrivit la includerea
în textul ce s-a întocmit pentru Sfântul și Marele Sinod, poziția pentru
protecția homosexualilor.
Biserica Ortodoxă va numi, ca și până
acum, păcatul păcat și adevărul adevăr. Nu se vor scoate din Sfânta Scriptură
nici capitolul despre Sodoma și Gomora, nici cuvintele Sfântului Apostol Pavel
care spun că „nici sodomiții nu vor
moșteni Împărăția lui Dumnezeu”1.
În orice caz, faptul că astfel de
discuții au avut loc între cei pe care Dumnezeu i-a pus păstori ai poporului
Său și păzitori ai Credinței Ortodoxe pricinuiește profundă neliniște. Iar
comportamentul în această discuție a unor anumiți ierarhi, care din pricina
fricii de lumea aceasta și în numele corectitudinii politice eretice, în ascuns
de turma lor, trădează învățătura Sfinților Părinți, pricinuiește o profundă
mâhnire.
Sursa:
Chilia Buna Vestire – Muntele Athos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.