joi, 28 iulie 2016

Un ierarh bihorean al carui glas a ramas in istoria Bisericii Romane actual si pilduitor. Cuvant tinut in parlamentul Romaniei de catre PS Roman Ciorogariu.



 


Roman Ciorogariu, fost Episcop al Oradiei, discurs ținut în Senatul României pe 18 noiembrie 1923:


„Domnilor senatori,

(…) S-a făcut o atmosferă în străinătate, o atmosferă dușmănoasă României.
Greșeala cea inițială este că atunci, când am început să ne clădim România Nouă, am uitat să ne facem un program de stat, un program bisericesc, un program cultural, un program economic, un program care să cuprindă întreaga viață de stat și întreaga viață socială.

Însuflețirea cea mare, în generozitatea aceea de a da tuturor toate drepturile, noi am uitat că înainte trebuie să ne facem acest program care program și-l face fiecare țară, pentru că mai înainte de toate trebuie să avem în vedere țara și pe urmă pe particulari. Trebuie să ne facem acest program care să domineze fără considerente la schimbările de guvern, programul Statului Român, care stă peste programele de partid.

Trebuia să se facă un astfel de program, pe baza căruia să stea fiecare guvern care se succedează și, dacă am avea acest program făcut, atunci este indiferent că schimbarea de guverne, căci fiecare guvern vine și continuă mai departe programul național stabilit odată pentru toți și pentru totdeauna.

Închei cu dorința ca acum, când se pun în discuțiune legile, cari au să normeze noua viață politică, să se pună pe baze naționale.

A intrat frica în noi? Nu mai cutezăm să vorbim despre naționalism?

Domnilor senatori, când viu eu și zic că ideea națională trebuie să străbată ca o suflare Dumnezeiască toate instituțiile noastre, nu înțeleg prin aceasta șovinismul, căci aceasta e o degenerare a naționalismului, ci sub ideia națională înțeleg conștiința națională, care este generoasă, dreaptă, care stimează pe om, care stimează libertatea fiecăruia, ori de ce limbă și lege ar fi.

De această idee națională nu are să-i fie frică nimănui, pentru că în această idee națională este generozitate, dreptate pentru toți și se cuprinde și ideea că țara românească românii au susținut-o de mii de ani, românii au făcut-o, nu pentru alții, decât pentru a rămâne a românilor (aplauze prelungite).

Aceasta este ideea națională și aici, domnilor, este conflictul cel mare între noi și internaționali. Domnilor, eu nu sunt șovinist, nu urăsc pe nimeni pe fața pământului, dar îmi iubesc neamul meu și țara mea și iubesc și pe acei cari sunt concetățenii mei. Străbunii noștri romani cu ce au cucerit lumea? Cine a ajuns în Roma s-a sfiit oare să învețe limba latină? Nu. Când vom susține și noi această idee națională nepângărită de urâciuni, atunci și la noi se va simți fiecare fericit să se numească civis romanus, într-o România a Românilor”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.