Iată textul care, practic, îl omora a doua oară pe unul dintre cei mai valoroşi scriitori din literatura română: „Aşadar, maestrul a murit. A murit aproape în aceeaşi zi cu «baronul» sau, în orice caz, la interval scurt, unul după celălalt, într-o camaraderie de situaţii, ce să spunem, emoţionantă. Destin? Coincidenţă? Ironie istorică? Sau simplă întâmplare? Poate fiecare în parte, cine ştie, ori toate la un loc. Sfârşitul e la fel de dezgustător şi anonim, iar concluzia rămâne aceeaşi: că Liviu Rebreanu şi-a îndeplinit până la urmă acţiunea lui de trădător. Singura dată când a fost conştiincios, căci altfel nu l-a interesat nici conştiinţa lui, nici neamul acesta, nici judecata oamenilor viitori.
Liviu Rebreanu ţinea conferinţe în 
străinătate, nu uita să amintească de «bunele raporturi» româno-germane.
 Câtă muncă pentru el, care era greoi şi delibera anevoie… A ştiut 
Germania hitleristă întotdeauna dintre cine să-şi aleagă oamenii şi cum 
să-şi bată joc de durerile popoarelor, a ştiut Gestapoul nemţesc la cine
 să facă apel, atunci când trebuiau să fie ascunse nemulţumirile, atunci
 când revoltele, urletele mulţimii trebuiau făcute inofensive, a ştiut 
vâscul teuton în care arbori să intre, pentru a lipsi pădurea de copacii
 care mai rămăseseră sănătoşi.
Pentru doctrina încârligată a 
naziştilor, Nichifor Crainic, Ilie Rădulescu, Pamfil Şeicaru şi alţii 
mai mici, ca Dragoş Protopopescu, Toma Vlădescu etc., nu mai aveau 
importanţă, începuseră să fie prea puţini. Din partea lor, slugi de doi 
lei, gata să lingă oricând unde au scuipat, nu s-ar fi sinchisit 
niciodată Hitler. Era sigur de ei, ca de nişte lipitori trimise să sugă,
 era convins, aşa cum eşti convins de picioarele scaunului, de fundul 
pălăriei. Trebuiau înmulţiţi, trebuiau căutate platforme proaspete 
pentru a îmbrobodi la ochi ţara, pentru a o face să primească dictatul 
vienez cu gura închisă. Şi s-au gândit la Liviu Rebreanu. Era disponibil
 şi i-au plăcut banii, onorurile, vizitele, fotografiile, cartierele 
generale, se prăpădea după civilizaţia germană, începuseră să-i 
amorţească ochii ca la «camarazii» lui din Prusia şi din Bavaria. Liviu 
Rebreanu avea în faţa ochilor prestigiul des zis al lui Cezar Petrescu, 
fostul director al unui cotidian de a nu ştiu câta «renaştere 
naţională»; avea în faţa ochilor oglinda Ardealului măcelărit şi în 
refugiu; Liviu Rebreanu avea în memorie miile de revoluţionari 
transilvăneni, peste mormântul cărora călcau acum cizmele şi trosneau 
bicele grofilor unguri. Şi cu toate acestea a trădat. În loc să moară 
lângă Apostol Bologa, a murit lângă Killinger. În loc să plece cu Titu 
Herdelea la Bucureşti şi să lupte cu patrioţii români în ilegalitate, 
pentru eliberarea Ardealului, a plecat cu ziariştii germani şi a elogiat
 opera de «protectorat» hitlerist. În loc să aştepte cu Ion al 
Glanetaşului ziua răzbunării, acolo, în Năsăud, a aşteptat – alături de 
Clodius – «victoria finală», postat la direcţia ziarului «Viaţa» şi la 
aceea, mai grasă, zisă şi generală, a Teatrelor Naţionale din România. 
Nici lacrimile schingiuiţilor, nici gemetele puşcăriaşilor, nici 
amintirea războiului trecut, când fratele lui murea împuşcat de nemţii 
lui Mackensen, nimic nu l-a putut impresiona şi nimic n-a putut să 
împiedice lacoma poftă de parvenire a maestrului. Era îndopat de orgoliu
 ca o namilă, curgea nepăsarea din el ca dintr-un castron spart, nu mai 
păstra nimic din tinereţea lui fostă sinceră, nimic decât vanitatea. O 
vanitate galbenă, găunoasă, gomoasă, care n-ar mai fi interesat pe 
nimeni. Şi-şi făcuse o echipă straşnică, o echipă a morţii personală, 
din băieţi tot unul şi unul, din agenţi ai Gestapoului, pe sprânceană, 
aleşi de el, de maestru şi retribuiţi. Pe prima pagină, în mijloc, îşi 
lăudau «Conducătorul» (şi cu ce clişeu lăbărţat peste coloane…), iar 
alături, tot pe prima pagină, sau câte o dată pe a doua, te pârau la 
Poliţie, ziceau să te ducă în lagăr, să te trimită pe front, pentru ca 
să nu le mai stai pai înaintea ochilor. Erau doi Steliani (unul 
Marinescu, altul Ionescu) şi-un biet Mihail Infirm, care se căznea mereu
 să te arate din stilou, din ochi, din picior, cât eşti de marxist. 
Maestrul Rebreanu trecea din când în când pe la redacţie şi-şi felicita 
băieţii, copiii lui, pentru că «au înţeles». Asta trei ani de zile, oră 
de oră, minut cu minut, ca să nu-şi supere «boierii». La Teatrul 
Naţional erau actori care crăpau de foame, la Cenzura Presei se umpleau 
birourile cu oameni «suspecţi» (atunci oricine spunea adevărul era 
suspect), invitaţi acolo din sugestia redactorilor de la «Viaţa», 
închisorile maghiare băhăiau de români, regimentele româneşti erau 
asasinate pentru Hitler, şi Liviu Rebreanu, senin ca o chelie, 
imperturbabil ca o pecingine, sătul ca un butoi, râdea. Râdea din toate 
fotografiile ziarelor naziste, mulţumit, intact, biruitor. Era biruinţa 
frumoasă a unui cadavru viu, a unui fost om al «Gorilei», ajunsă în 
demnităţi oficiale, remunerată, lustruită de duminică. N-a murit Liviu 
Rebreanu, căci el murise demult, de la apariţia romanului «Gorila». A 
murit un strigoi, un spectru. A murit un vânzător, aşa cum au fost în 
România mulţi, de la Brătescu-Voineşti până la George Drumur, aşa cum au
 fost în Franţa Jean Giono, Pierre Drieu la Rochelle, Jean Cocteau etc. 
Astăzi, când trupele româneşti se apropie de Cluj şi se apropie de 
Năsăud, ţăranii din Jidoviţa, ca şi cei din «Răscoala» de pe vremuri, 
aşteaptă să gâtuie pe grofii unguri instalaţi de regentul Horthy în 
comunele noastre transilvănene. Ne trăim în plină dezlănţuire istoria 
naţională şi n-avem timp să ne gândim prea stăruitor la cei care au 
încetat demult să mai merite a te gândi la ei. Dar poate mâine, din ţara
 aceasta întreagă, se va găsi cineva să transporte osemintele 
vânzătorului de ţară Rebreanu acolo, în cimitirul năsăudean… Va fi, 
probabil, un mormânt părăsit, umplut de pălămidă şi de bozii; ţăranii 
locului, cu ochii în pământ, cu buzele strânse, cu pumnii încleştaţi, îl
 vor ocoli de departe pe uliţele Jidoviţei; mânjit de sânge, Ion al 
Glanetaşului se va duce acasă să-i spună muierii lui: «Ştii ceva? Titu 
Herdelea a murit. Sângele de pe mine e sânge curs când mă băteau 
solgăbirăii şi sânge pentru care Titu Herdelea a primit bani, ca să 
tacă. Şi a tăcut». Iar în timp ce clopotele bisericilor vor suna peste 
liniştita vale a Someşului, un popă tânăr, cu mâna pe cruce, îi va 
blestema mormântul şi amintirea, omagiul de pe urmă al fostului agent al
 Gestapoului”.
Autor: Vlad Hogea
Sursa: Ziarul Natiunea
 
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.