AVVA JUSTIN – APOSTOL AL DRAGOSTEI
„Omul trebuie să fie jumătate dragoste, jumătate luptă!”
Viaţă şi vieţi. Sfârşituri şi sfârşituri
Pe 16 iunie 2013 s-a încheiat calea pământească a Schiarhimandritului 
Justin Pârvu, de la Mănăstirea Petru Vodă, cunoscut multor 
drept-credincioşi din lumea întreagă. Părintele Justin s-a născut de 
ziua Sfântului Mare Mucenic Haralambie, pe 10 februarie 1919, în satul 
Petru Vodă, comuna Poiana Teiului, judeţul Neamţ. „Copilăria asta 
frumoasă şi bogată pe care am trăit-o eu, m-a ajutat să îndur multe din 
încercările puşcăriei. În zona de la munte unde bărbaţii sunt mai mult 
plecaţi la lucru, mamele erau acelea care se osteneau cu naşterea cu 
creşterea, cu formarea caracterelor şi cu influenţa în viaţa spirituală 
pe care o aveau ele”.
Zona Moldovei în care s-a născut părintele Justin este considerată 
Athosul României, datorită mănăstirilor de călugări şi de maici. 
Părintele Justin, copil fiind, avea o icoană cu care se culca şi se 
trezea înaintea ochilor: Sf. Munte al Athosului, scăldat de Marea Egee 
cu mănăstirile şi chiliile sihaştrilor şi în înălţime Sfânta Treime 
binecuvântând pe nevoitori. Mama sa, Ana, îl ducea în duminici şi 
sărbători la mănăstirile Durău, Secu, Sihăstria, Neamţ. Ideea de 
mănăstire i-a venit copilului Iosif, pe când dormea acasă în cerdac şi 
se trezea cu muntele Ceahlău, după cum însuşi povesteşte cu haz. Apoi 
era mănăstirea Neamţ cu tipografia, iar cărţile erau o atracţie pentru 
viitorul monah. Mai târziu, la plecarea de la Seminarul monahal de la 
Cernica de lângă Bucureşti, îşi amintea de lacrimile tatălui său, 
Gheorghe, pe care avea să-l vadă pentru ultima dată.
Părintele a intrat în mănăstire la vârsta fragedă de 17 ani. În 
mănăstirea Durău a cunoscut călugări foarte buni trăitori, cereşti, o 
Filocalie
vie. Acolo erau duhovnicii unei generaţii care avea o tradiţie spirituală solidă, o responsabilitate în faţa lumii, oameni care iubeau valorile ortodoxe, care îşi puneau viaţa pentru biserică, pentru neam şi familie. Acei părinţi erau cu totul cereşti: Părintele Pahomie, om de rugăciune, Părintele Dometian, om de dragoste, Părintele Irinarh, atât de lepădat de cele lumeşti, Părintele Irimia Schivnicul, mare postitor, care-i învăţa Rugăciunea lui Iisus.
vie. Acolo erau duhovnicii unei generaţii care avea o tradiţie spirituală solidă, o responsabilitate în faţa lumii, oameni care iubeau valorile ortodoxe, care îşi puneau viaţa pentru biserică, pentru neam şi familie. Acei părinţi erau cu totul cereşti: Părintele Pahomie, om de rugăciune, Părintele Dometian, om de dragoste, Părintele Irinarh, atât de lepădat de cele lumeşti, Părintele Irimia Schivnicul, mare postitor, care-i învăţa Rugăciunea lui Iisus.
Prevestire minunată
După Sfintele Paşti, prin anul 1948, după Izvorul Tămăduirii se scotea 
de la Durău icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului şi se mergea cu
 ea prin satele de pe valea muntelui. Pe când aduceau acasă icoana, 
părintele Justin împreună cu un alt părinte au văzut colţul sticlei 
icoanei spart. Acesta a fost un semn şi a urmat arestarea după două 
săptămâni. La icoană, la mănăstire, avea să revină după 17 ani. Prin 
plânsul lor, icoanele sunt o continuitate a durerii Maicii Domnului şi a
 Mântuitorului care a plâns cu lacrimi de sânge. Astăzi sunt semne 
pentru creştinii care se pierd în oceanul de păgânism, în materialismul 
care le ia libertatea.
Părintele a suferit 16 ani în închisorile comuniste pentru credinţa în 
Dumnezeu şi neam. Acei ani au însemnat mult în viaţa sa. Mai întâi, 
spunea părintele, trăieşti cea mai importantă experienţă pe care o poţi 
avea în timpul vieţii: să te cunoşti pe tine însuţi pe calea suferinţei.
 Ca preot, începe să-şi facă un scop din răspunderea faţă de viaţa 
spirituală a celorlalţi deţinuţi, încât rugăciunea devenea cu mult mai 
puternică decât era înainte de detenţie. În închisoare, durerea proprie 
nu mai era simţită pentru că altcineva murea lângă tine. „Moartea făcea 
parte din viaţa noastră. O vedeam ca pe o izbăvire, căci este poarta 
spre viaţa de dincolo pe care ne-o dorim. Oricum moartea mi-a fost 
tovarăş şi mai înainte, pe frontul de est când am mers ca preot cu 
trupele române până la Odessa”.
Temniţele comuniste – fabrici de martiri
Închisori precum Aiud, Gherla, Canal erau fabrici de martiri în cel mai 
literar sens al cuvântului. Când eşti martorul degradării propriului 
trup, nu ai în faţa ochilor decât moartea. Folosindu-se din plin de 
harul preoţiei, singura preocupare devine pentru părintele Justin cum 
să-i pregătească pe acei oameni închişi, pentru moarte. Săvârşeşte pe 
ascuns de ochii gardienilor Sfintele Taine: spovedania prin alfabetul 
morse şi Sf. Liturghie cu mare sacrificiu şi jertfă.
În infernul închisorilor comuniste, acolo unde se voia reeducarea 
fiinţei umane prin anularea sufletului, după 12 ani părintele Justin a 
mărturisit că tot mai crede în Dumnezeu. Acolo se aflau toate 
categoriile: profesori universitari, ingineri, doctori, judecători şi 
preoţi. Fiecare a învăţat unul de la celălalt, închisoarea fiind o 
şcoală, o universitate a vieţii pline de respect.
„În închisori aveam pururi în minte paraclisul Maicii Domnului şi alte 
acatiste care mi-au fost de mare ajutor. Suferinţa aceea din închisoare 
era adevărata stare călugărească. La baza mănăstirii este suferinţa. 
Vrei să trăieşti creştineşte? Vrei să te apropii de Dumnezeu? Trebuie să
 te zbaţi să ajungi la aceste laude pe care le face Biserica, să nu le 
mai spui prin simplu cuvânt, ci să le trăieşti prin căldura aceasta a 
harului. Şi să le transformi în duh. Trăirea şi suferinţa trezesc în 
monah rugăciunea”, zicea părintele Justin. Nu o dată stareţul a 
mărturisit că în închisoare a învăţat să se roage cu adevărat, că 
frumuseţea rugăciunilor, a Sfintei Liturghii din spatele gratiilor nu a 
mai trăit-o niciodată în libertate.
Eliberarea din temniţă, revenirea la viaţa monahală
La ieşirea din temniţă, în 1964, a fost pentru o perioadă muncitor 
forestier, apoi a intrat la mănăstirea Secu ca preot monah până în 1975.
 Timp de opt ani nu s-a mai despărţit de povăţuirea caldă a marelui 
duhovnic, părintele Paisie Olaru de la care şi-a întărit smerenia şi 
dragostea faţă de aproapele.
La Mănăstirea Secu a avut ascultarea de stupar şi făcea adesea aluzii la
 hărnicia şi truda albinelor, servind pe oricine îi trecea pragul cu un 
fagure alb. Uneori, mergea după-amiezile la Mănăstirea Sihăstria, unde 
avea duhovnic pe Părintele Ioil, dar şi prieteni de suflet: Părintele 
Petroniu Tănase, viitorul stareţ al Schitului românesc Prodromu, de la 
Muntele Athos, Părintele Cleopa Ilie, Părintele Paisie, Părintele 
Nazarie stuparul Mănăstirii Sihăstria, Părintele Marcu, care suferise 26
 de ani de temniţă.
În primăvara anului 1975 a reuşit să plece la Muntele Athos, în Grădina 
Maicii Domnului, dar „dorul de ţară” l-a adus înapoi acasă, unde poţi la
 fel să te mântuieşti.
Arhimandritul Justin nu obosea să spună că „nu mai sunt vremurile 
marilor progrese duhovniceşti, ci ne aflăm faţă în faţă cu o neputinţă a
 firii dusă la extrem, în care Dumnezeu îngăduie să ne lase oarecum 
singuri şi neajutoraţi. Lucrarea lui Dumnezeu în lume abia se 
întrezăreşte, încât pare că ne-a părăsit. Dar nu este aşa, căci Hristos 
spune prin gura Apostolului că în slăbiciune se vădeşte puterea Sa, în 
asumarea smereniei şi vederea neputinţei firii în toată goliciunea ei. 
După cum zice şi Sf. Siluan Athonitul, pentru vremurile noastre: Ţine-ţi
 mintea în iad şi nu deznădăjdui, adică rezistă să vezi realitatea dură 
în care ne aflăm şi nu uita că Dumnezeu ne rabdă”.
În 1977, în toamnă, pleacă de la Mănăstirea Secu la Mănăstirea Bistriţa,
 unde se află icoana făcătoare de minuni a Sfintei Ana. Părintele Justin
 iubea cel mai mult slujbele bisericii şi cânta la strană. Tot la 
Mănăstirea Bistriţa, îl întâlneşte pe călugărul cărturar Ioanichie 
Bălan, autorul Patericului românesc şi formează o mică obşte misionară, 
în slujire, ascultare, smerenie, iubire de aproapele. Pentru Părintele 
Justin, precum avea să spună, aceasta a fost cea mai frumoasă perioadă a
 vieţii sale. Chiar atunci, în anii comunismului veneau oameni din toate
 colţurile ţării la chilia părintelui, se ruga pentru ei, îi îndruma, 
făcea botezuri şi cununii în taină. Întotdeauna durerea ascunsă în 
cuvintele oamenilor lovea în centrul fiinţei lui. Ca monah, părintele 
Justin îşi părăsea singurătatea, căci „monahismul este singura armă a 
unei naţiuni, care trebuie să lupte întotdeauna în linia întâi a 
bătăliei”.
Ctitor al mănăstirii Petru Vodă, închinată sfinţilor închisorilor
După revenirea timp de un an la mănăstirea Secu, în 1991, întemeiază 
mănăstirea de la Petru Vodă, Neamţ, al cărei Stareţ şi duhovnic a fost, 
iar în anul 2000 ridică o casă de educaţie pentru copii şi un azil 
pentru bătrâni, iar mai apoi, mănăstirea Paltin, de maici. Cea mai mare 
împlinire pentru părintele Justin a fost, după căderea comunismului, 
punerea temeliei pentru Biserica închinată martirilor din închisorile 
comuniste, în poiana copilăriei lui, la Petru Vodă, în 1991. Stareţ şi 
duhovnic, în chilia lui „îngropată în popor”, părintele Justin era 
punctul de sprijin în durere.
Lucrarea părintelui Justin nu poate muri. Ea îşi are temelia pe dragoste
 şi milostenie, nu în sens material, ci sufletesc. Mănăstirea Petru Vodă
 devine astfel unul din cele mai căutate locuri de pelerinaj din 
România.
În vremurile în care trăim, stareţul îndemna pe maicile şi călugării din
 mănăstiri să rămână în lumina lumii. „Un călugăr care poartă în 
sufletul lui schima, care poartă rasa, semnele biruinţei, trebuie să 
conştientizeze că aceste biruinţe nu vin decât prin suferinţe, greutăţi 
prin necazuri, că ai venit, frate, ca să aduci aici jertfa ta, să aduci 
suferinţele tale, lupta ta şi rănile tale. Aceasta-i crucea pe care au 
luat-o miile de călugări ce au căzut în faţa Sf. Altar. Aceştia, 
împreună cu mucenicii închisorilor comuniste, cu rugăciunile lui Valeriu
 Gafencu, cu nevoinţele părintelui Gheorghe Calciu, cu rugăciunile 
părintelui Ilie Lăcătuşu, cu rugăciunile sfinţilor părinţi Antim şi 
Vichentie de la mănăstirea Secu şi mulţi alţii, formează oarecum o 
pârghie de rezistenţă ortodoxă: Câţi în Hristos v-aţi botezat, în 
Hristos v-aţi şi îmbrăcat. Aceasta e pregătirea pentru dincolo”.
„Să trăieşti ca un sfânt, dar să fii acolo unde trebuie să sfinţeşti!”
După exemplul Sfântului Mucenic Haralambie, Părintele Justin a 
mărturisit pe Hristos până la a se identifica cu neamul românesc, cu 
durerile lui. Dumnezeu i-a dat Părintelui Justin multe daruri, a fost 
purtător de harisme, dar mai mare decât toate, a fost darul libertăţii, 
de care s-a folosit în mod pozitiv şi în închisoare chiar. Aici e vorba 
despre libertatea de a-I urma lui Hristos, de a merge pe calea pe care 
au mers şi sfinţii.
„Să trăieşti ca un sfânt, dar să fii acolo unde trebuie să sfinţeşti!”, 
iată singurul ideal spre a cărui finalitate ţintea părintele Justin. 
Libertatea în duh este să trăieşti în afara păcatului, să devii om 
despătimit. Întreaga fiinţă a Părintelui Justin a fost continuu întoarsă
 spre Dumnezeu, devenind din om trupesc, om duhovnicesc, din monah 
însingurat pentru Domnul, persoană în comuniune, din om muritor, om 
nemuritor, ca şi Melchisedec, despre care se spunea că este „fără tată, 
fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici 
sfârşit al vieţii” (Evrei 7, 3).
Şi Părintele Justin era atât de unit cu Dumnezeu pentru a-i mângâia pe 
oameni, încât i se potrivesc şi cuvintele Sfântului Siluan: „Pentru a fi
 liber trebuie să te legi pe tine însuţi”. Pentru că Părintele Justin 
mult a iubit, a avut şi privilegiul de a fi iubit. Darurile primite de 
Stareţ de la Dumnezeu: dragostea, milostenia, echilibrul, smerenia, 
înţelepciunea, cumpătarea, mângâierea şi vindecarea rănilor trupeşti şi 
sufleteşti, bunătatea nemărginită, înainte-vederea, sunt adeverite de 
cei care au venit la Sfinţia sa după ajutor. Stareţul vedea sufletul 
omului cu ochii duhovniceşti, îi străvedea întreaga lui viaţă şi pentru 
aceasta, ajutorul dat de el oamenilor era atât de lucrător. Părintele 
Justin i-a hrănit duhovniceşte nu numai pe călugări, ci şi pe mireni, 
le-a descoperit voia lui Dumnezeu şi „a zidit, a îndemnat şi a 
mângâiat”(1 Cor. 14, 3).
Învăţătura Stareţului Justin poate fi asemănată la alt nivel, în duhul 
curat al Predaniei ortodoxe, cu învăţătura lui Gheron Iosif din Muntele 
Athos sau a Arhimandritului Sofronie de la Essex. Numai că suferinţa i-a
 deschis Părintelui Justin alte canale de percepţie, diferite de ale 
altor părinţi cu viaţă sfântă. Nu era vorba la Părintele Justin despre 
suferinţele duhovniceşti pentru Dumnezeu care nu distrug, ci sunt izvor 
de bucurie, fireşti pentru călugăr, ci de acea suferinţă simţită organic
 pentru durerea aproapelui. Părintele spunea: „Să luăm în viaţa noastră 
de bunăvoie crucea durerii” sau „Şansa noastră e suferinţa şi dragostea 
pentru convingerile noastre. Şi cu asta noi biruim”.
Stareţul Justin emana linişte dătătoare de încredere, dar nu o linişte 
lipsită de griji, ci una care insufla responsabilitate şi încredere că 
eşti în stare să înfăptuieşti ceva. Părintele a fost un luptător până în
 ultima clipă a vieţii lui, precum veţi citi în paginile următoare, fie 
că vorbeşte oamenilor despre ultima dihonie ce poate distruge sufletele:
 cip-ul biometric, fie că vorbeşte despre neam sau despre necesitatea 
canonizării în România a mucenicilor din temniţele comuniste. Aşa a mers
 Părintele, pentru neam, cu Evanghelia înainte. Nu o dată, Părintele 
Justin spunea românilor plecaţi departe: „Să păstraţi Ortodoxia, să o 
păziţi!” sau „Viaţa este fericire doar cu Dumnezeu şi cine nu are 
Dumnezeu, nu are nimic”.
În 2012, arhimandritul Justin mulţumea Maicii Domnului şi martirilor, 
foştilor colegi de suferinţă, veghetori din Împărăţia Cerurilor pentru 
visul împlinit de a se înălţa şi la Canal o mănăstire în cinstea celor 
ce nu mai sunt. Aceasta a fost o împlinire la anii bătrâneţilor lui ca 
să spună liniştit precum bătrânul Simeon: „Acum slobozeşte pe robul Tău,
 Stăpâne, după cuvântul Tău în pace…”, cântare mult iubită de părintele 
Justin.
Părintele era un învăţător nu doar prin cuvinte, ci şi prin ceea ce era, prin prezenţa sa
Părintele Paisie Aghioritul spunea că temelia vieţii duhovniceşti este 
să te gândeşti întâi la aproapele şi mai apoi la tine. Stareţul Justin a
 experimentat aceasta. Cu cât se apropia mai mult de aproapele său, cu 
atât era mai aproape de Dumnezeu. Aplicarea Evangheliei era în relaţia 
cu aproapele care avea nevoie să-i pui balsam pe rană.
De pe patul suferinţei în lupta cu boala pe 7 mai 2013, şi-a mângâiat 
fiicele duhovniceşti cu un cuvânt înălţător: „Fiicele mele duhovniceşti,
 am fost şi rămânem împreună până la sfârşitul veacului acesta trecător.
 Rugaţi-vă liniştite acolo şi staţi în planul acesta al Maicii Domnului 
şi ne vom regăsi iarăşi împreună şi vom face gândurile noastre de 
mântuire pentru viitor. Să fiţi binecuvântate şi Dumnezeu să vă aline 
durerea sufletească şi trupească şi vouă, şi mie, şi neamului nostru 
creştin-ortodox. Să fiţi binecuvântate în cele dorite!”
Părintele era un învăţător nu doar prin cuvinte, ci şi prin ceea ce era,
 prin prezenţa sa. În urmă cu câţiva ani a venit din Elveţia, profesorul
 şi „teologul icoanei”, Michel Quenot, care a spus despre Părintele 
Justin: „Destul că l-am văzut. În preajma lui simţi o bucurie, o 
căldură, o binecuvântare părintească pe care numai un părinte adevărat 
ţi le poate da”. Era un purtător de Duh capabil să dialogheze ca de la 
egal la egal cu fiecare, de la copil la intelectual, trecând pe la cea 
mai simplă ţărancă, dar şi un om care să participe la suferinţele şi la 
bucuriile lor, să pătimească, dar să şi râdă împreună cu ei. Într-un 
sens care făcea parte din existenţa Părintelui, era şi angajarea sa în 
relaţia cu fiii săi duhovniceşti şi cu cei care îl vizitau; lua păcatele
 lor în pocăinţa sa.
Nu putem lăsa la o parte starea de luciditate căpătată prin rugăciune 
tăcută, din simplitate. Viaţa întru Hristos a Părintelui Justin era 
această continuă stare de luciditate. Câtă luciditate, atâta sfinţenie. 
Câtă sfinţenie, atâta putere. Câtă putere, atâta credinţă. Câtă 
credinţă, atâta omenie. Dar şi iubirea e stare de luciditate, credea 
Părintele, fiindcă iubind îţi vezi dimensiunea de om.
Întrebat
 despre moarte, Părintele Justin a spus: „Moartea propriu-zis nu există,
 chiar dacă ea este cel mai sigur act din viaţa unui om…”. Părintele 
Justin rămâne luptător de pe pământ şi triumfător din cer. De acolo 
veghează împreună cu colegii de suferinţă cu care abia aştepta să se 
întâlnească, să împlinească ce a început aici pe pământ: să-i vadă pe 
aceşti martiri canonizaţi. Spune Sfântul Apostol Pavel în cap. 4,1 
Corinteni, că „noi suntem consideraţi ca apostoli şi arătaţi ca şi 
gunoiul lumii şi ne-am făcut pentru Hristos, nebuni pentru Hristos”. 
Este vorba despre cum preotul, prin lucrarea sa, merge împotriva duhului
 acestei lumi, împotriva lumii păcatului. Atunci când preotul cădeşte 
Sfânta Masă din Sfântul Altar, cădeşte invers acelor ceasornicului, 
contrar ceasului lumii. Stareţul Justin aşa a luptat, cu demnitate în 
vremurile grele ale comunismului şi mai ales în ultimii ani, când 
descreştinarea lumii e mai puternică.
Se spune că Dumnezeu îl ia pe om la El atunci când şansele lui de 
mântuire sunt maxime, când s-a copt fructul. După cum ne rugăm, după cum
 ne silim, vine şi sfârşitul. Dar Părintele Justin a stat pregătit, 
grijindu-se de mântuirea lui şi a altora, spre ajutorul şi îndrumarea 
celorlalţi în credinţă, ca să se desăvârşească, fiindcă şi îngerii în 
ceruri, cât şi sfinţii sporesc în asemănarea cu Dumnezeu şi înaintează 
în virtute. Părintele a fost mereu gata să-L întâmpine pe Mirele ceresc 
cu candela sufletului aprinsă. Căci viaţa noastră este în mâna lui 
Dumnezeu „de aceea să nu ne înspăimânte când auzim de războaie şi urgii 
că toate acestea trebuie să vină”, cum spune Mântuitorul. Să ne 
înspăimânte că sufletele noastre nu sunt pregătite să Îl întâmpine pe 
Hristos. Puţine sunt cuvintele despre părintele Justin care şi-a asumat 
conştient înţelepciunea muceniciei, mai vie şi mai profundă decât orice 
teorie, precum în versurile unui alt martir Mărturisitor al 
închisorilor, Constantin Oprişan, un discipol necunoscut al lui 
Heidegger:
Trăgeam de lemnul Crucii, când Omul a căzut;
S-a-ntors să mă privească în ochi, îndurerat…
Şi tremurând Papini îmi spune: „L-am văzut!”.
Şi izbucneşte-n hohot: „De ce n-am mers cu dânsul,
Să-I sprijin eu povara şi muntele să-l sui?”
Am plâns şi El pe faţă mi-a şters cu haina plânsul,
Şi port de-atunci în lacrimi şi astăzi chipul Lui.
„Tu nu poţi şti”, îmi spune, „din ce adâncuri plâng,
Din ce-ntunerec iese o lacrimă de gnom!
Ţi-o dau s-o vezi. Priveşte-o! Într-însa îţi răsfrâng
O clipă, o durere, un cer întreg, pe Om”.
(fragment dintr-o Epopee noologică, scrisă în închisoare)
Părintele ne-a părăsit fizic, dar este prezent cu sufletul, forţa care creşte din noi înşine, care nu ne părăseşte niciodată, dacă l-am ascultat cu adevărat. Patru cuvinte ne-a lăsat testament: unitate, pocăinţă, ascultare de Biserică şi rugăciune. Datori suntem să le păzim!
(a consemnat Monahia Dometiana, m-rea Paltin Petru-Vodă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.