În data de 17 decembrie 2025, când România împlinea 36 ani de la începerea mișcărilor de mase anticomuniste la Timișoara, în Parlamentul României se dezbătea pentru a doua oară o lege prin care se interzicea orice persoană sau ideologie care nu convine comunității evreiești din România. În acest context deputatul Robert Alecu (ACT) a pus la amvon un afiș cu 10 personalități care au avut scrieri neconvenabile față de evrei.
Legea a fost propusă și susținută de reprezentantul în parlament a comunității evreiești din România, deputatul Silviu Vexler. Acesta, într-un moment de furie, cu multă ură și dispreț, dar și cu o aroganță specifică, a rupt afișul de la tribuna Camerei Deputaților. https://youtu.be/vG1qG_i80lw?si=12D32VKatMLXzzc6
Despre efectul acestei legi vom reproduce în cele ce urmează un articol scris de europarlamentarul Claudiu Târziu pe blogul său personal:
Dezbaterea din Camera Deputaților privind așa-numita „Lege Vexler”, din 17 decembrie a.c., a avut loc într-un context tensionat, cu implicații mult mai profunde decât lasă să se înțeleagă percepția publică generală.
Inițiativa colegului și
prietenului Robert Alecu, deputat al României și
secretar general al Acțiunii Conservatoare
(ACT), de a-și ilustra discursul din
plen despre consecințele legii printr-un afiș pe care se aflau portretele a zece mari personalități românești care vor intra sub
incidența actului normativ, a
fost tratată cu ură și dispreț de către deputatul Silviu
Vexler, președinte al Federației Comunităților Evreiești din România.
Silviu
Vexler a rupt furios afișul. Acest afront adus întregii
națiuni nu a fost sancționat în niciun fel de conducerea Camerei Deputaților. Ulterior, au fost prezentate scuze tardive, în timp
ce legea a fost adoptată cu majoritate de voturi –
asigurată de către parlamentarii PSD, PNL, USR și UDMR.
Voturile majorității nu au fost date
dintr-un spirit de dreptate, ci din frica de a nu-și atrage eticheta de antisemitism.
Deși există multă emoție pe acest subiect în
mediul online, aceasta nu s-a transformat într-o mobilizare generală pentru proteste masive în stradă.
O
manifestație pentru libertate și împotriva legii liberticide a fost organizată aseară de către Acțiunea Conservatoare
(ACT), la monumentul libertății, ”Aripi”,
ridicat în cinstea foștilor deținuți politic din timpul
regimului comunist, în Piața Presei Libere. Și a mai fost un protest firav sub fereastra biroului lui Vexler,
care a reunit câțiva români
revoltați.
Cu
toate acestea, în societate se instalează un
sentiment de frustrare, care se poate transforma în unul de antisemitism,
mai ales pe măsură ce legea își va produce urmările.
De
altfel, am avertizat în numeroase rânduri că acțiunile unora ca Silviu Vexler, Alexandru Florian (directorul
Institutului ”Elie Wiesel” – finanțat de
statul român și aflat în
subordinea guvernului), Radu Ioanid (ambasador al României în
Israel), Adrian Cioflîncă (istoric) și frații Alexandru (senator
PNL) și Andrei Muraru
(ambasador al României în SUA), care se afirmă drept
apărători ai evreilor, riscă să determine antitudini anti-evreiști prin
modul în care atacă permanent memoria națională și demnitatea românească.
O lege care lovește reperele fundamentale ale României moderne
Problema
majoră este că publicul larg nu conștientizează efectele extrem de grave ale acestei legi. Mulți o percep drept una dintre numeroasele inițiative legislative, cu un caracter mai degrabă simbolic, care nu va fi aplicată
niciodată. În
realitate, există deja precedente care ne
avertizează: Institutul Elie Wiesel
a întocmit
liste de persoane considerate indezirabile și a inițiat demersuri repetate pentru schimbarea denumirilor unor străzi sau instituții care poartă nume precum Noica, Eliade, Țuțea, Vulcănescu, Gyr, îndepărtarea unor statui și
busturi ale unora ca aceștia, precum și pentru retragerea titlului de cetățean de onoare a unor localități
conferite unor sfinți ai închisorilor
comuniste ca Valeriu Gafencu.
Astfel
de acțiuni se constituie într-o
primă etapă dintr-un proces mai amplu de eliminare din circuitul public a
unor nume considerate antisemite.
Ne
putem aștepta apoi la apariția unui nou catalog de cărți și reviste interzise, ca
pe timpul comunismului. De asemenea, să nu uităm că au existat procese
intentate unor publicații și edituri care funcționau
legal și în
deplina libertate de expresie conferită de
Constituție. De acum vor fi și procese contra persoanelor care vor deține astfel de publicații.
O
privire atentă asupra culturii și istoriei moderne românești arată că aproape niciuna dintre
figurile care au stat la baza României moderne nu poate fi
scutită de acuzația de antisemitism, judecată prin
grila ideologică actuală. Kogălniceanu, Xenopol,
Eminescu, Iorga și mulți alții au fost deja menționați în
rapoarte ale Institutului ”Elie Wiesel” sub această acuzație. Nu este vorba despre
simple speculații, ci despre nume
vehiculate în mod repetat în documente oficiale. Mai mult, sunt nume
pregnante ale istoriei naționale care încă n-au intrat în acest malaxor, dar nu vor fi scutite, odată ce se va aplica legea. Și mă refer aici, de pildă, la
regele Mihai I, care a fost șeful Statului Național-Legionar și apoi, după 23 ianuarie 1941, când legionarii au fost
alungați de la putere, a girat
guvernul Ion Antonescu.
Odată cu intrarea în vigoare a legii, putem anticipa un atac
sistematic asupra acestor figuri centrale ale Panteonului românesc.
Ele vor eliminate din manuale, de pe frontispiciile instituțiilor publice, din nomenclatorul străzilor și, în cele
din urmă, din memoria publică. Odată ce numele nu mai sunt
vehiculate, sunt condamnate la uitare, iar generațiile
viitoare nu vor mai ști, de pildă, cine a fost Eminescu și de ce
este un reper fundamental al culturii române.
Argumentul
potrivit căruia operele acestor
autori vor rămâne
disponibile pentru cercetare este fals. Diferența
dintre o cercetare liberă și una realizată într-un
cadru ideologic rigid, cu concluzii prestabilite, este esențială. În lipsa
libertății de gândire,
cercetarea devine formală, iar concluziile sunt
dictate dinainte.
Din
această perspectivă, legea este nu doar una liberticidă și anticulturală, ci și profund antiromânească.
Aruncarea
la gunoi a fundamentelor culturii naționale și a părinților fondatori ai României moderne echivalează cu o negare a propriei identități
istorice.
Mihail
Kogălniceanu, de exemplu, a
redactat și citit în
Parlament declarația de independență a României din 1877, iar judecarea lui exclusiv prin prisma unor
afirmații considerate astăzi anti-evreiești este inadmisibilă. Pentru că întotdeuna
trebuie să ținem cont de contextul epocii și nu
putem aplica trecutului normele ideologice dominante azi.
De ce rabdă românii?
Se
ridică, astfel, întrebarea
esențială: ce națiune ar accepta ca
istoria și cultura să-i fie mutilate în acest fel? Ce popor care mai aspiră la un viitor ar tolera ca eroii și
geniile lui să fie puși la zid?
Procesul
nu se oprește aici, ci riscă să ajungă inclusiv la sfinții închisorilor,
existând deja solicitări ca Biserica Ortodoxă Română să revină asupra canonizării unor foști deținuți politici, pe motivul
legăturilor reale sau presuse
cu Mișcarea Legionară. Și probabil că, odată cu Legea Vexler,
Biserica se va teme să canonizeze alți mărturisitori din temnițele comuniste.
În
opinia mea, Legea Vexler este rasistă,
pentru că este antiromânească și pentru că ignoră un principiu moral
general al secolului în care trăim: este condamnabil
anti-umanismul, ca ură și dispreț față de demnitatea umană,
indiferent de orginea etnică, apartenență religioasă, orientare politică etc.
Cu alte
cuvinte, niciun popor nu merită discriminat, oprimat sau
„desființat” – fie simbolic, fie politic.
Combaterea
antisemitismului nu poate justifica acceptarea antiromânismului sau a altor
forme de discriminare. Nu se pot combate relele împotriva umanității prin prigonirea unui popor sau a unei etnii. Or Legea Vexler
tocmai asta face.
”Problema evreiască”
În
România nu există, în mod
real, sentimente sau fapte antisemite, iar populația
evreiască, relativ redusă numeric, nu este persecutată și nu se află în
conflict cu majoritatea. Dimpotrivă, România
este un exemplu la nivel mondial în ceea ce privește protecția minorităților, oferindu-le drepturi politice, culturale, educaționale și religioase, precum și sprijin pentru păstrarea
identității proprii. În acest
context, se ridică întrebarea
de ce România este pusă constant la colț și de ce este singura națiune obligată să renunțe la propria istorie.
Legea
Vexler vine pe fondul unei dominații
ideologice neomarxiste, care funcționează prin învrăjbirea minorităților împotriva majorității și prin inducerea unui sentiment colectiv de vinovăție în majoritate.
Discriminarea
pozitivă a minorităților este un mecanism care generează conflicte, iar ”problema evreiască” a devenit parte a acestui tipar ideologic la meridian românesc, fără nici o justificare de
natură factuală. Altfel spus, ”problema evreiască” este astăzi inventată prin mecanisme exclusiv ideologice și fără suport în realitate.
În
final, singura soluție pe care o întrevăd este anularea legii prin adoptarea unui nou act normativ,
posibilă doar în urma
schimbării majorității parlamentare. Contestațiile
juridice sunt epuizate, iar deciziile instituționale
sub luate sub imperiul unei ideologii toxice și sub
presiunea unui lobby extrem de puternic.
Legea
va intra în vigoare odată cu publicarea în
Monitorul Oficial și probabil că nu va trece mult timp până la primele condamnări
penale pe baza ei.
Toate
obiecțiile ridicate de președintele României, Nicușor Dan,
în
solicitarea de verificare a constituționalității legii sunt pe deplin îndreptățite, ceea ce va deveni mai clar pentru toată lumea în curând.
Mai important de atât este de limpezit ce viitor cultural și identitar mai are națiunea română, care suportă o astfel de lege.
Claudiu Târziu
Sursa:


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.