Acrivia
și iconomia sunt moduri de pastorație în egală măsură
Acesta este un
mic ajutor pentru cei care mă asaltează verbal pe rețelele sociale pentru
articolul meu: “Pr. Nicolae Manolis, Răspuns la minciunile monahului Sava
(Lavriotul)”. Observ o confuzie serioasă între termenii „eretic – cel ce
eretizează (care profesează o erezie)”, „acrivie – iconomie” și am nădejde că
prin această completare vor primi un ajutor corespunzător comentatorii mei bine
intenționați.
Acrivia
și iconomia sunt moduri de păstorire în egală măsură
Pe motiv de lipsă a unei gândiri teologice, cei mai
mulți nu putem, din păcate, să înțelegem diferența dintre eretic și cel ce
profesează o erezie. Acest fapt provoacă confuzie și menține neclarificate
subiectele despre erezii, care au un caracter mântuitor. Întrerupem pomenirea
episcopului ce profesează o erezie. Adică a acelui pseudo-episcop sau
pseudo-învățător care propovăduiește «cu capul descoperit» o erezie condamnată
de Sinod sau de Sfinții Părinți. Nu întrerupem pomenirea episcopului eretic,
adică a celui condamnat de Sinod. un episcop care a fost condamnat de Sinod se
numește eretic și firește că toți se depărtează de cel anatematizat (nu este
nevoie de întreruperea pomenirii lui) și cei care-l urmează sunt eretici la
fel.
Deci este de la sine înțeles și necesară discernerea
condamnării sau nu a acestui episcop. Dacă nu a fost condamnat de Sinod,
Tainele pe care le săvârșește sunt valabile. Nu survine vreo contaminare de la
Taine, ci de la comuniunea cu învățătura și acțiunea lui eretice. După
condamnarea de către Sinod, Tainele pe care le săvârșește nu au har. Pe aceasta
se întemeiază iconomia patristică (trebuie semnalat că respingerea ei îi
insultă pe Sfinți).
Cei care urmăm acrivia, cealaltă linie a îngrădirii,
pentru a păși pe o bază patristică, nu trebuie să respingem iconomia pentru că
astfel ne punem împotriva harului Domnului, care s-a exprimat prin sfinții care
s-au folosit de iconomie ca de o progresie spre acrivie. Exemplele pe care le
expun în articolul meu, a creștinilor evlavioși în alte privințe,
care folosesc iconomia, și nu numai a celor nou inițiați, sunt copleșitoare și
un păstor care are de-a face cu astfel de situații menține și sporește credința
acestor oameni. Se pare că și monahul cu pricina a înțeles acest fapt,
schimbându-și, după cum se pare, poziția neînduplecată pentru
acrivia unilaterală. Poate să vorbească despre iconomie «de pe sub
mustață» după cum reiese din interviul său, nu în chip foarte limpede, cu
dificultate, încercând să mențină sceptrul de conducător al acriviei,
dar înțelege că o astfel de acrivie este utopie și nădăjduiesc să
înțeleagă în sfârșit că este, de asemenea, împotriva tradiției.
Acrivia și iconomia sunt moduri de păstorire în egală
măsură, ajunge să știe cineva cum să le aplice fără exagerări sau diminuări.
Traducere din
limba greaca de ieromonah Lavrentie Carp
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Decizia de publicare a opiniilor dvs. ne aparţine în întregime. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul comentariilor dvs. va revine în exclusivitate. In cazul in care contin expresii necuviincioase sau calomnii suntem nevoiti sa-l anulam. Va multumim pentru intelegere.