Simpozioniul s-a desfăşurat cu binecuvântarea patriarhului Neofit al Bulgariei.
Printre participanţi au fost şi reprezentanţi ai Bisericii Ruse.
In perioada 9-10 iunie 2017 s-a desfasurat primul Simpozion Inter-Ortodox care a avut un caracter critic- stiintifico-teologic printre altele si la adresa pseudo sinodului din Creta.
Simpozionul a avut loc in cadrul Patriarhiei Bulgariei, cu
Inalta Binecuvantare a Preafericitului Parinte Patriarh Neofit al Bulgariei si
organizat de Comitetul de intitiativa Sfantul Ioan de Rila al Bisericii
"Sfantul Gheorghe" Rotonda care este o biserica din perioada romana
si se afla exact in centrul vechiului oras bizantin Sardica, astazi Sofia,
fiind ea insasi un simbol national al luptei pentru apararea dreptei credinte.
A doua gazda a Simpozionului a
fost Facultatea de Teologie Ortodoxa din Sofia.
Domnul profesor Alexander Omarchevski, Decanul Facultatii de
Teologie, a vorbit despre mostenirea Sfantului Imparat Constantin si degradarea
acestei mosteniri prin secularismul promovat in ultimul timp in mediile
bisericesti.
Aici au fost ascutate comunicari
stiintifice importante legate de Sfantul Ioan de Rila si testamentul sau legat
de apararea credintei si dogmei ortodoxe.
Prezenta reprezentantului
Bisericii Georgiei a a fost o surpriza placuta si o bucurie, pentru ca
Parintele Mihail Bregvadze este unul din personalitatile cheie ale Bisericii
Georgiei, un smerit ieromonah si egumen, dar si profesor al Academiei din
Tibilisi, mana dreapta a Patriarhului Ilie al Georgiei, care ne-a povestit
despre presiunile la care au fost supusi membrii delegatiilor pentru a accepta
fraze si invataturi straine duhului ortodoxiei, al Sfintilor Parinti la ultima
intalnire presinodala de la Chambesy. Pentru aceea delegatia georgiana
din care facea parte si pr Mihail nu au acceptat sa semneze textul despre
casatoriile mixte care avea ca fond asa numita teologie baptismala, in
ideea ca oricine e botezat in numele Sfintei Treimi poate fi cununat si e
considerat ca facand parte din "Biserica", o : Biserica"
nevazuta, si apoi au hotarat sa nu mearga in Creta.
S-a aratat in discutiile avute la
masa rotunda faptul ca speudo sinodul din Creta introduce o noua eclesiologie
in Biserica, o eclesiologie neclara cu influente protestante. Nu mai este
definita Biserica si cine sunt cei dinafara Bisericii in mod ortodox,
patristic, intr-un limbaj inteles de omul contemporan.
Dar asa cum au observat parintele
Mihail, din dorinta de a vorbi omului contemporan diafara Bisericii, s-a
ajuns la secularizarea limbajului si nu se mai transmite ethosul Bisericii ci
s-a ajuns la o golire de Duh prin limbajul ametitor din Creta. Golirea de
Duh are ca si baza gandirea varlaamita si a lipsei de intelegere a
propriei indentitati.
Parintele Mihail Bregvadze ne-a reamintit de Rezolutia
Sinoadala a Bisericii Georgiei de condamnare a panereziei ecumeniste, a asa
zisului dialog neortodox in cadrul CMB din 1998.
Spunea un reprezentant la masa rotunda: "Daca Creta ar fi definit Biserica Ortodoxa
ca Una si Unica Biserica in care se realizeaza mantuirea si sfintirea omului si
ca dialogul cu eterodocsii se face din dragoste pentru intoarcerea acestora la
Biserica cea Una si Unica, daca s-ar fi condamnat teoria «bisericilor nedepline»,
si pe de alta parte, daca nu se vehiculau teoriile eclesiologice eronate
ale teoriei ramurilor, teologiei baptismale, casatorii mixte, denumirea de «biserici»
pentru eretici si lipsa oricarei condamnari a acestor teorii atat de
daunatoare Bisericii am fi mers in Creta ca la un Sinod Ortodox. Dar acum
trebuie sa ne pastram mostenirea data de Sfintii Parinti, deci nu trebuie sa
urmam mintea noastra si duhul secularist care trasnpira la aproape fiecare
fraza din Creta."
Biserica
Rusa a avut deasemnea reprezentanti. S-a reamintit ca Sinodul Bisericii Ruse din Exil s-a
exprimat clar si raspicat impotriva pseudo sinodului din Creta prin scrisoarea
oficiala inaintata in Soborul Bisericii Ruse inainte de Creta, cu specificatia
de a nu participa si de a nu accepta propunerile neortodoxe.
Din partea Sfintei Mitropolii a
Pireului au participat protprezbiterul Anghelos Anghelakopulos si subsemnatul.
Parinele Anghelos Anghelakopulos a vorbit despre Sinodul unionist de la Ferara
Florenta si masurile luate imptoriva acestui pseudo Sinod.
Este important de subliniat in
lucrarea parintelui Anghelos Anghelakopulos faptul ca istoria bisericeasca
consemneaza masura canonica (canonul 15 de la I-II Constantinopol) de intrerupere
a pomenirii episcopilor care semnasera la Ferara Florenta. Sfantul Marcu
al Efesului a intrerupt orice comuniune cu Biserica Noii Rome- a
Constantinopolului. In acelasi timp a fost subliniat si faptul ca
fenomenul Creta este mai grav decat Ferara Florenta, chiar daca nu se
prevede unirea explicita euharistica cu eterodocsii, totusi exista o unire
pragmatica cu toti eterodocsii in cadrul CMB, prin impreuna rugaciuni, texte
comune, declaratii comune, acceptari sinodale comune, etc. consfintite acum prin
Creta. Este o Ferara Florenta mult mai vicleana.
Lucrarea mea a fost "O
abordare istorica a contextului dialogului cu eterodocsii. Declaratia de la
Toronto."
Datorez multumiri teologului roman
Mihai-Silviu Chirila pentru contributia sa exceptionala la acesta
lucrare.
In aceasta lucrare am abordat
ideile periculoase vehiculate in Declararatie, si anume ideea de sistem sinodal
in cadrul CMB, in care "Bisericle"angajate in dialog au drepturi
egale si coexista intr-un sistem sinodal. "Biserici"insemnad pentru
ei toate ereziile. Apoi minimalismul dogmatic prezent din abundenta in Creta,
ceea ce insemna sa se considere o credinta minimala comuna in Sfanta Treime si
Iisus Hristos si nimic altceva ca baza a existentei cuiva in
"Biserica", asa zisa neutralitate eclesiologica, unitatea in
diversitate a "experientei evanghelice", teoria "bisericlor
incomplete", etc.
Am subliniat faptul ca aceste
invataturi straine bisericii, de origine protestanta au trecut acum, poate in
mod subtil, intr-un sinod ce pretinde a fi panortodox si valabil pentru
Biserica Ortodoxa, ceea ce este abominabil.
In acest Congres s-a laudat pozitia
marturisitoare si salvatoare a Bisericii Bulgariei care deja a condamnat Creta
in mod sinodal, si totodata s-a cerut in mod impetuos si in aplauzele tuturor
condamnarea Declaratiei de la Toronto si a pseudo Sinodului din Creta in cadrul
Bisericii Ortodoxe Universale.
In fiecare Biserica Locala exista forta de a fi respins
si condamnat acest pseudo sinod secularist care a introdus cancerul ereziei in
Biserica. Plelorma Bisericii nu accepta si nu va accepta in veac erezia
si a respins-o deja ca pe un corp strain. S-a amintit despre caderea
Romei Ortodoxe, si despre faptul ca Adevarul nu sta neaparat intr-o institutie
bine organizata lumeste si cu putere politica, ci Adevarul este la cei slabi si
putini, la cei neinsemnati si nebagati in sema.
S-a vorbit despre efortul de a
ramane in Biserica, dar in acelasi timp de a ne delimita, fie personal,
fie sinodal, fie in grup fata de orice institutie care nu predica Adevarul lui
Hristos in efortul fiecaruia dintre noi de a ramane in Biserica lui Hristos,
adica in Adevar.
Numai un efort comun si o credinta
inflacarata, gata de jertfa si plina de dragoste si pace poate sa revigoreze
hotararile deja luate ale Bisericii Ortodoxe care se impotrivesc ereziilor
eclesilogice si duhului secularist din Creta.
Absolut toate aceste teorii
vehiculate in Creta au fost deja condamante de Biserica Ortodoxa cu secole in
urma, inclusiv "denumirea istorica de Biserici pentru eterodocsi" a
fost condamnata in Sinodul de la Ierusalim din 16 martie 1672 (Patriarhul
Dositei) cand a fost anatematizata Marturisirea de credinta a
Patriarhului Kiril Lukaris, marturisire de influenta calvino- reformata.
Acest Simpozion a devenit o platforma ortodoxa de dialog
stiintifico teologic intre Bisericile care doresc sa ramana in Adevar.
Este si un strigat catre celelalte Biserici Surori pentru a reveni la ethosul
ortodox, renuntand la un pseudo Sinod rusinos, care le pune intr-un pericol
iminent de pierdere a radacinii ortodoxe care duce la relativizarea si
desfiintarea a acestor Biserici Locale.
S-a cerut retragerea Bisericlor Ortodoxe Locale din
"Consiliul Mondial al Bisericilor", urmand exemplul venerabilelor Biserici
a Georgiei si a Bulgariei, condamnarea Declaratiei de la Toronto si condamnarea
pseudo sinodului din Creta.
Ecfonisurile si rugaciunile Sfintei Liturghii s-au auzit
in limbile Greaca, Bulgara, Rusa, Gerogiana, Romana si Slavona.
a relatat, preot
Matei Vulcanescu
Protoprezbiter al Sfintei Mitropolii a Pireului
OBS.
Pentru mai multe delatii va recomandam fotografiile si materialele pe care
puteti sa le gasiti aici:
Dupa ce aia de la sinaxa din grecia au facut sminteli cu atitudinile lor proschismatice, apare o licarire care indreapta situatia. Acest simpoyion este binevenit. Sa se mai faca. Mai trebuie. Poate va ganditi sa publicati lucrarile intr-o carte. Asa cum a fost si cealalta: "Intre providenta si esec".
RăspundețiȘtergereTeodor Zisis nu a participat la acea sinaxa. Au fost doar cativa din gruparile extremiste din Romania si Grecia. Consider ca nici nu merita bagati in seama.
RăspundețiȘtergereIn schimb, acest simpozion se vede ca este o lucrare serioasa.
Asadar, asteptam continutul lucrarilor prezentate.
Felicitari organizatorilor.
http://www.deinteres.org/news/comentariu_canonic_la_noua_sinaxa_schismatica_din_data_de_18_iunie_2017_de_la_botosani/2017-06-19-2474
RăspundețiȘtergere